Main Menu

Acer

Started by Emeritus, 21.03.2018, 19:07:10

Previous topic - Next topic

Emeritus

Min første PC var en Acer, men jeg har nå forstått at dette er noe helt annet. Jeg så Dagsnytt 18 der Rasmus Hansen talte sterkt for, og Marit Arnestad motsatt. Jeg har ikke satt meg inn i dette men har i hvert fall registrert et fenomen;

He's back:




https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/03/21/195381838/stores-harde-linje-i-acer-saken-vekker-uro-i-ap


Telehiv

#1
På Resett har Helge Lurås tatt opp ett av de mange helsprø konsekvensene av å underlegge seg EU-regler som passer til gassfyrte samfunn og ikke norsk vannkraft - forbudet mot elfyrte varmtvannsberedere (fordi elkraft i EU i hovedsak kommer fra "klimafiendtlig" kull):
https://resett.no/2018/03/22/acer-debatten-nye-energireguleringskrav-vil-koste-norske-forbrukere-8-milliarder-kroner-bare-i-utskiftning-av-varmtvannsberedere/

Men som vanlig har denne galskapen vært kjent i årevis for dem som er opptatt av annet enn å dra Norge baklengs inn i EU på alle tenkelige måter. Her er en artikkel allerede fra 2011 som tydelig advarte om hva som truer norske forbrukere om vi aksepterer også denne bakveien til tap av styringsrett over vår energi:
https://www.tu.no/artikler/eu-straffer-elfyrte-beredere/238181 

Og her: Til og med myndighetene skjønte dette for flere år siden, men nå gjelder det visst å dekke over det man noterte seg den gangen:
"Rettsakten er under vurdering i EÃ?S/EFTA-statene. Rettsakten er fortsatt under vurdering fordi den legger opp til omsetningsforbud for store elektriske varmtvannsberedere (400-1000 liter) fra 2018."

Men under dagens stortingsdebatt var det ingen høirekrefter (inkludert Ap) som kunne huske noe av dette...

Link: https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2010/apr/okodesign-varmtvannsberedere-og-lagringstanker2/id2434359/

Emeritus

#2
Sitat Lurås;

QuoteDet utrolige ved denne saken er at forordningen som kommer vil medføre at varmtvannsberedere i Norge vil bli forbudt. Her i Norge produseres elektrisitet med 100% fornybar vannkraft. Elektrisitet er relativt billig og fornybar. Helelektriske varmtvannsberedere er derfor produkter som er fornuftige i Norge.   

Hvem her på forumet er så blåst i hodet at de kjøper dette? Virkelig? Tror noen at E�S avtalen og den norske regjeringen lar noe slikt passere, og vi skal bare sitte stille å se på? Ethvert E�S direktiv har et utgangspunkt, deretter forhandles det og direktivene endrer seg til de er akseptable for de ulike medlemsstater. Hvis de ikke er akseptable kan vi motsette oss de hvis en ikke oppnår de endringer en ber om, slik som vi gjorde med Postdirektivet.

Hele Resett innlegget er fake news fra ende til annen, her er siste versjon av dette direktivet;

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2012/sep/okodesign-varmtvannsberedere-og-lagringstanker/id2433466/

QuoteSlik forslaget til forordning ble seende ut etter voteringen i regulatorisk komité, vil elektriske varmtvannsberedere i alle størrelser fortsatt kunne omsettes i E�S de neste fem årene. Men det kreves vesentlig mer isolering og eventuelt elektronisk styring. Etter fem år, dvs ved tredje trinns innskjerpelser av kravene, ligger det imidlertid an til at de store elektriske varmtvannsberederne (over ca 300 liter i tankvolum) kan bli utestengt fra E�S på grunn av uoppnåelige virkningsgradskrav."

Dette innebærer at direktivet ikke har noen negativ effekt for norske forbrukere da tanker som kun varmes elektrisk over 300 liter knapt markedsføres. Og har eksempelvis en næringsmiddelbedrift behov ut over denne kapasiteten er oppvarming via varmepumpe kombinert med elektrisk boost langt billigere i drift.

Det er faen ikke rart at stemningen mot E�S avtalen er som den er, når lettlurte folk bare sluker rått det som fake news artister som Resett mot bedre vitende sprer. Jeg vil anbefale alle å kjøpe seg en M16 og legge seg klar for å beskytte varmtvannstanken sin når MIKTEV (Miljødepartementets Innsats Kommando for Tvangsmessig innhenting av Elektriske Varmtvannsberedere) kommer for å hente tanken.

HELVETE HELLER, HVA BLIR DET NESTE, SKAL DE TA FRAM MEG STRESSLESSEN OGSÃ? SNART, NÃ? ER DET FAEN MEG NOK, TIL HELVETE MED HELE NATO ELLER EUS ELLER HVA DE KALLER ALL DENNE INTERNASJONALE DRITTEN



Derimot kan jeg presentere en for norske forbrukere og norsk industri langt mer relevant historie;



Oso Hotwater er en bedrift på Hokksund som omsetter for over 400 mill og har langt over 100 arbeidsplasser i Norge. Nettopp som følge av E�S avtalen er de markedsledere på en del produkter og truer nå med å flytte deler av produksjonen til GB hvis de ikke får samme tollmessige forhold GB som til EU/E�S:

https://e24.no/naeringsliv/brexit/tradisjonsrik-familiebedrift-vil-vurdere-brexit-flytt-dersom-det-blir-innfoert-toll/24283818

QuoteBraathen peker på at dersom Storbritannia og EU ender opp med en frihandelsavtale, vil harmoniseringen av tekniske standarder stoppe opp og delvis bli reversert.

â?? For oss som produsent av teknisk utstyr er det ønskelig med mest mulig standardisering. Det gjør at vÃ¥r produksjon blir mer kostnadseffektiv, slik at vi kan bruke vÃ¥rt høyautomatiserte produksjonsanlegg pÃ¥ beste mÃ¥te, sier Braathen.

Samtidig peker han på at ved en reversering av arbeidet som EU gjør med standardisering, vil produktkompleksiteten øke og handelsbarrierene for norske eksportbedrifter bli høyere.
   

Telehiv

Quote from: Emeritus on 23.03.2018, 07:39:47
Hele Resett innlegget er fake news fra ende til annen, her er siste versjon av dette direktivet;

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2012/sep/okodesign-varmtvannsberedere-og-lagringstanker/id2433466/

Det er jo dette direktivet jeg også linker til! Og poenget er at det er fra 2012 og 5-års fristen er utgått uten at man har løst problemet.

Emeritus

#4
Sitat Telehiv;

QuoteDet er jo dette direktivet jeg ogsÃ¥ linker til! Og poenget er at det er fra 2012 og 5-Ã¥rs fristen er utgÃ¥tt uten at man har løst problemet. 

Javel, så les hva du har linket inn til da;

QuoteParallelt har Kommisjonen vedtatt en økodesign forordning for varmtvannsberedere og varmtvannslagringstanker den 2. august 2013 (No. 814/2013). Denne forordning er fortsatt under behandling i EFTA da den legger opp til omsetningsforbud for store elektriske varmtvannsberedere (400-1000 liter) fra 2018.   

Med teskje; elektriske varmtvannsberedere mindre enn 400 liter er ikke omfattet av noe forbud.

Elekriske varmtvannsberedere til husbruk er bortiomot enerådene i Norge og har vært det i flere tiår. Vi har ingen gassinfrastruktur, svært begrenset med fjærnvarmeinfrastruktur og det jeg vet om gassfyrte beredere er stort sett til bobilbruk o.l.

Skal hele den norske befolkning slutte å vaske seg i varmt vann, og dette er det Resett som er den første som forteller oss? Og fra hvor har du det at problemet ikke er løst når verken du eller Resett ikke en gang snuser på "problemet?" Resett hevder jo i fullt alvor at varmtvannsberedere vil bli forbudt og påføre norske forbrukere enorme utgifter, mens dette er det rene tøv.


Jeg har et fantastisk forretningskonsept;

Denne OSO 300 liters helelektriske bereder er fortsatt til salgs over hele landet;

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3102073

Og det til den nette sum av kr. 5.850,-. Det virker som om hele bransjen ikke er klar over at "problemet ikke er løst," og selger disse uten å vite at vi snart står overfor salgsforbud med et påfølgende enormt svartebørsmarked, der nordmenn som er lei av å lukte hest, lusker omkring i bakgatene og overbyr hverandre.

Den som ikke forstår at Resett oppslaget er det renspikka tøv får i så fall lese seg opp.

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2012/jan/energimerke-varmtvannsberedere-og-lagringstanker/id2434353/

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2011/nov/okodesignkrav-for-kjeler-og-kombikjeler/id2434433/

Eller som jeg skriver i første innlegget, elektriske beredere opp mot 300 liter ikke er omfattet av noe forbud.

Det eneste jeg lurer på, er om Lurås er en komplett idiot, en uredelig journalist som enda ikke har rettet dette tåpelige innlegget, eller en kombinasjon, jeg satser på det siste. Jeg har sett nok av denne fyren nå.

Telehiv

#5
Quote from: Emeritus on 23.03.2018, 11:02:01
Med teskje; elektriske varmtvannsberedere mindre enn 400 liter er ikke omfattet av noe forbud.

Vet ikke hvorfor du angriper vilt og uhemmet berederstørrelsen? Problemet er selvsagt ikke hvor store varmtvannsberederne er men derimot den tåpelige maktutøvelsen vi ser, der EU forkastelig og stivbeint som alltid ikke har villet endre sitt direktiv til å la nordmenn få bruke sitt aller beste - og billigste - miljøalternativ for oppvarming av de nevnte beredere: vår hydroelektriske overflod. Det er dette som bør bekymre i all videre omgang med EUs energimakt-tenkning, dvs. hvor mye trøbbel vi kan frykte ved å tilslutte oss Acer. Dette er et prinsipielt eksempel på hvor tungt det er å nå gjennom i EU-byråkratiet.
Kort sagt: Hva slags syk maktgalskap er det Ã¥ ta seg den (miljøskadelige) frekkhet Ã¥ nekte Norge Ã¥ bruke vÃ¥r egen vannkraftbaserte elektrisitet til Ã¥ varme opp beredere over 400 liter?!?! 
Hva andre, inkludert Resett, vil argumentere med her er ikke mitt ærend. Jeg viste til artikkelen som kilde for saken.

Emeritus

#6
Og hvorfor angriper du det organ og system som sikrer norsk næringsliv eksportmuligheter?

Hele denne debatten en ser på Resett er faktisk sett helt feil på omtrent alle plan, dernest gir den et vrengebilde av E�S retten, dette ved siden av at den som har skrevet den må være stokk stein dum eller uredelig.

Det du eksempelvis skriver her;

Quoteder EU forkastelig og stivbeint som alltid ikke har villet endre sitt direktiv til Ã¥ la nordmenn fÃ¥ bruke sitt aller beste - og billigste - miljøalternativ for oppvarming 

Er sprøyt og viser at hverken du eller LurÃ¥s har den fjerneste ide om hva dere snakker om. Hvis LurÃ¥s hadde umaket seg med Ã¥ lese hva han faktisk omtaler ville han ha funnet ut at dette direktivet begynte sitt liv for over ti Ã¥r siden og at det i løpet av disse ti Ã¥rene har vært gjenstand for en rekke uttalelser, endringer og tilpasninger etter hvert som EU/EÃ?S statene har kommet med innspill. Før siste versjon ble godkjent engasjerte regjeringen Multikonsult for Ã¥ vurdere et par spørsmÃ¥l knyttet til kombikjeler; 

https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2011/nov/okodesignkrav-for-kjeler-og-kombikjeler/id2434433/

QuoteKonsekvensene av kravene i forordningen har vært uklare. Norge har av den grunn holdt forordningen tilbake fra EÃ?S-komitebehandling. OED har utredet konsekvensene og konklusjonen er at forbudet ikke vil ha noen vesentlige konsekvenser for Norge. Utredningen som er utført av Multiconsult vÃ¥ren 2017, "Consequences of eco-design requirements for water heaters and hot water storage tanks, space heaters and combination heaters", konkluderer med at et forbud mot store kombikjeler med tappevannsdel i klasse ≥ XXL (300 l), ikke vil ha vesentlige negative konsekvenser for Norge fordi de aktuelle kombikjelene som blir forbudt, er lite utbredt i Norge.     

Dette viser at vi i aller høyeste grad har selvråderetten i behold, og alt det tytet som står på Resett er bare virkelighetsfjernt babbel.

Når det gjelder tankstørrelse og hvorfor EU skal blande seg opp i det, så er dette tydeligvis ikke noe problem, dette ble endret til industriens tilfredsstillelse gjennom påvirkning fra bl.a. Norge, og hvis OSO kan leve med det, bør du kunne leve med det.

SÃ¥ var det neste tema:

QuoteDet er dette som bør bekymre i all videre omgang med EUs energimakt-tenkning, dvs. hvor mye trøbbel vi kan frykte ved å tilslutte oss Acer. Dette er et prinsipielt eksempel på hvor tungt det er å nå gjennom i EU-byråkratiet.

Kort sagt: Hva slags syk maktgalskap er det å ta seg den (miljøskadelige) frekkhet å nekte Norge å bruke vår egen vannkraftbaserte elektrisitet til å varme opp beredere over 400 liter?!?!

Igjen; dette har ingenting med Acer å gjøre, eller EU's "energitenking" å gjøre. Dette er et standardiseringsdirektiv der energieffektivitet når det gjelder oppvarming av vann selvsagt er et sentralt kvalitetskriterium, og der det tydeligvis ikke er noe behov for den tanktypen du etterlyser. Og hvem har sagt at det er forbudt å lage seg en tank på 500 liter og varme den opp med elektrisitet? Ingen, men da er den ikke i overenstemmelse med EU direktivet, og kan da ikke markedsføres med de kvalitetsgarantier dette gir.

Hele denne E�S direktiv diskusjonen er en saus av kunnskapsløshet og misforstått nasjonalisme. Det er selvsagt ikke uten grunn en av de største produsentene hevder dette;

QuoteFor oss som produsent av teknisk utstyr er det ønskelig med mest mulig standardisering. Det gjør at vår produksjon blir mer kostnadseffektiv, slik at vi kan bruke vårt høyautomatiserte produksjonsanlegg på beste måte, sier Braathen.

Samtidig peker han pÃ¥ at ved en reversering av arbeidet som EU gjør med standardisering, vil produktkompleksiteten øke og handelsbarrierene for norske eksportbedrifter bli høyere.   

Hvem forstår dette best? Offiseren Lurås som stort sett har tilbragt livet i en konspiratorisk bunker, eller de hundrevis av norske produsenter som vil ha denne standardiseringen og dermed markedsadgangen.

Ett av de viktigste direktiver er EU's- Maskindirektiv som for lengst er inkorporert i norsk rett;

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-20-544

Dette direktivet som stadig endres og utvikles sikrer bl.a. en standard for sikkerhet, funksjonalitet, energibruk, ergometrisk funksjon etc. og gjelder hele E�S/EU området. Den norske produsent som følger dette direktivet kan da utstede en samsvarserklæring som viser at produktet er i overensstemmelse med Maskindirektivet, og deretter CE merke det. Det kan da markedsføres i hele EU/E�S området. Det samme gjelder bygg produkter og andre varer som er aktuelle for eksport.

Og det går lengre enn det. EU's-Maskindirektiv har nå en slik status at en norsk produsent av fiskeforedlingsutstyr som vil selge dette til Alaska uten å måtte rote seg inn i det amerikanske regelverket der de ikke en gang har en standard for mål og vekt, og der det er ulike regler i de ulike delstatene, kan tilby utstyret i samsvar med Maskindirektivet, og det er bedre enn de noensinne har fått til i USA.

Vel, nÃ¥ gikk jeg i prinsippet langt utenfor tema. Det viktigste er imidlertid at LurÃ¥s sitt hovedbudskap, nemlig at elektriske varmtannberedere skal bli forbudt, er et nytt eksempel pÃ¥ hvordan uansvarlige aktører ved feilinformasjon fyrer opp store skarer av folk med mildest talt svak kildekritisk forstÃ¥else, og at den akkumulerte mengde av feilinformasjon og overdrivesler til slutt gjør at disse sitter igjen med et totalt vrengebilde av virkeligheten om hva EÃ?S - avtalen betyr for norsk industri. Ikke helt ulikt det vi ser i klimasaken.   

 


Emeritus

#7
Nå har Terje Søviknes i et innlegg på Resett korrigert den opprinnelige Resett artikkel der han bl.a. skriver;

QuoteEUs økodesignforordning regulerer blant annet elektriske varmtvannsberedere og innebærer at salg av større beredere basert pÃ¥ direktevirkende elektrisitet blir forbudt i EU.   

https://resett.no/2018/03/23/feil-om-utskiftning-av-varmvannsberedere/

Dernest opplyser han at direktivet enda ikke er innlemmet i E�S avtalen, at EU nå har en gjennomgang av direktivet som Norge følger nøye.

Men merk at Søviknes skriver at det kun er "større beredere" som er forbudt, slik at dette direktivet uansett ikke har noen betydning for norske forbrukere og husholdninger.

Men frøet er allerede sådd, Resett sine lesere har enda ikke forstått at direktivet ikke har noen praktisk betydning for norske husholdninger og Lurås har ingen planer om å klargjøre det heller, i tillegg er der massevis av kommentarer av typen;

QuoteHvorfor trenger Norge å følge dette arbeidet tett, dersom det ikke angår oss?
Her gikk BS-alarmen for fullt mens jeg leste artikkelen fra Olje og Energiministeren.
Jeg tror mer på en artikkel i Resett, faktisk.

QuoteHvis den første artikkelen skal være feil (eller, rettere sagt, misvisende) må det være forordningen ikke vil innlemmes i E�S-avtalen i fremtiden. Vil den det, Søviknes? Og hva konkret er feil i opprinnelig artikkel???

QuoteLukter vi her something rotten in the state of Norway? 

Telehiv

Hydro uttrykker nå bekymring for at gigantkabelen NorthConnect til Skottland vil gi både pris og system-problemer.





Link: https://e24.no/energi/stroem/hydro-frykter-ny-gigantkabel-vil-gi-hoeyere-stroempris/24313213