Dagens korte #5

Started by Bebben, 05.02.2018, 23:00:06

Previous topic - Next topic

Bebben


Jordan Peterson er en kanadisk psykologiprofessor, komplett med norsk oldefar, som har fått mye oppmerksomhet i det siste, ja så mye at man begynner å tenke på en ny rockestjerne. Mange i Norge har også blitt oppmerksom på ham, og Jørg Arne Jørgensen skrev en positiv kronikk i Stavanger Aftenblad.

Dette har falt en som heter Sturla Haugsgjerd tungt for brystet, og han skriver mellom annet i en kommentar i VG at Peterson er en "middelmådig tenker".

Nå skal ikke jeg gå inn på alt Peterson sier, noe er jeg enig i, noe ikke og noe er jeg ikke sikker på om jeg helt forstår, men den godeste Sturla begrunner blant annet den angivelige middelmådigheten med følgende (min utheving):

QuoteIngenting tilsier at morsinstinktet er et biologisk imperativ fremfor et kulturelt påfunn. (At det er et kulturelt påfunn passer bedre overens med spedbarn som er funnet gjenglemt i containere.)

Etter dette blir heller spørsmålet om Haugsgjerd, ikke Peterson, er en middelmådig tenker eller ikke. Eller altså hvor lavt listen for denne ikke altfor ettertraktede middelmådigheten skal legges. Uansett, noen burde fortelle ham om Darwin: Vår arts suksess skyldes neppe mangel på containere i en fjern fortid.


Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)