IKEA-Kamprad død: Hylles av Olav Thon og svenskekongen

Started by Telehiv, 28.01.2018, 16:17:33

Previous topic - Next topic

Telehiv

- Sikkerhetstjenesten i Sverige opprettet en personlig profil på 17 år gamle Ingvar Feodor Kamprad i Småland i 1943. Kamprad var en aktiv nazist, et partimedlem, og at han vervet medlemmer.
- I dag leser vi at han hylles av Olav Thon (krigsprofitør) og av svenskekongen.
- Vi minner her om at det svenske kongehus var overbeviste nazister under andre verdenskrig.

Dette har vi lært av sånt:
Store formuer har ofte en annen forklaring enn "genial forretningssans", snarere snakker vi dessverre om noe så banalt som tvilsom forretningsmoral.


translator

Jeg synes det er utrolig surmaget å legge ut noe slikt som dette på mannens dødsdag. Ja, han gjorde nok en del feiltrinn i sine yngre år, men han var også Skandinavias kanskje mest suksessrike forretningsmann, og at han revolusjonerte varehandelindustrien over hele verden kan det ikke være særlig tvil om. Ifølge Wikipedia er IKEA ett av få selskaper som har varehus både i Israel og den arabiske verden.

En litt mer balansert fremstilling av Kamprads liv finnes nå f.eks. på SVTs hjemmeside

https://www.svt.se/
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Telehiv

Hele Kamprads forretningsliv gjennomsyres av ekstremt grÃ¥dige snarveier til rikdom, fra han slo seg opp som nazist under krigen til pÃ¥visning av en rekke tilfeller av barnearbeid i fattige land; diverse grove eksempler pÃ¥ systematisk bruk av luselønner/fagforeningsknusing i andre land, tatt for industrispionasje bl.a. i Frankrike, og blitt eksponert for en rekke andre uetiske affærer - alt for Ã¥ optimalisere marginen pÃ¥ sine varer og Ã¥ berike seg for enhver pris.  Alt jeg sier her kan dokumenteres i bøtter og spann. At noen kan respektere denne mannen mÃ¥ være et psykologisk mysterium.

Tilsvarende måtte Olav Thon, utover sine "krigsforretninger", sone fengselsstraff for sine "forretninger" begått også etter krigen. Skal han også respekteres for at han slik er blitt steinrik?

Nei takk, en kjeltring er en kjeltring, om han er fattig eller rik. At slike folk når døden banker på døra begynner å dele ut penger de likevel ikke får med seg i graven har selvsagt ingen betydning for de faktiske forhold.

Kort sagt: Hvorfor denne krypingen for og/eller beundringen for sykelig griske folk som har brutt det meste av forretningsetikk i tiår etter tiår for å berike seg selv?
 

Emeritus

Telehiv, jeg tenderer mot å være enig med Translator her. La liket bli kaldt før du begynner å herje med det.

SÃ¥ en detalj; Jeg har aldri hørt at Olav Thon var krigsprofitør. Det er riktig at han ble dømt for noe økonomisk kriminalitet pÃ¥ femti tallet, jeg har endog lest dommen for leeenge siden og husker ingenting av den annet enn at jeg TROR at han fikk tre mÃ¥neder. Det er for øvrig en interessant observasjon at alle vÃ¥re tre self made men av et vist kaliber (Røkke, Fredriksen og Thon) alle er straffet. BÃ¥de Fredriksen og Thon ble straffet for det de gjorde som forretningsmenn, Røkke ble straffet - opp til flere ganger - for sin hang til Ã¥ kjøre bÃ¥t bÃ¥de full (som 17 Ã¥ring)  og uten sertifikat (for noen Ã¥r siden.) 

Telehiv

Quote from: Emeritus on 28.01.2018, 20:46:38
Så en detalj; Jeg har aldri hørt at Olav Thon var krigsprofitør.

Joda, Thon drev med tyskerhandel så det holdt, det var der hans business virkelig begynte. I denne boken omtales for eksempel pelshandelen hans:
https://spartacus.no/boker/reven-105

Telehiv

Quote from: Emeritus on 28.01.2018, 20:46:38
Telehiv, jeg tenderer mot å være enig med Translator her. La liket bli kaldt før du begynner å herje med det.

Blir Kamprad en mer høyverdig mann av at jeg venter med å si sannheten til liket er kaldt?
Som sagt, hvorfor "respekt" for en fyr som ikke har gjort annet enn å drive i alle etiske utkanter for å berike seg selv?

Emeritus

Sitat Telehiv;

"Blir Kamprad en mer høyverdig mann av at jeg venter med å si sannheten til liket er kaldt?"

Der er en slags felles forståelse av at når personer er døde skal de behandles med en viss respekt, gjerne kombinert med en viss dose falskhet, typisk er det ikke vanlig å fortelle "sannheten" ved gravtaler og i nekrologer.

Unntak finnes selvsagt, det var ikke mye fintfølelse når det ble kjent at Hitler hadde skutt seg, og vi kan begge finne eksempler i den kategorien.

Men er Kamprad på dette nivået? Han har garantert tatt noen snarveier, på den annen side tviler jeg på om Kamprads hensynsløshet og griskhet er forklaringen på IKEA, verden er full av griske og hensynsløse typer, Kamprad må åpenbart ha hatt en del andre egenskaper også.

NÃ¥r det gjelder Thon har du sendt en link der en kan lese;

"Han forteller om pelshandel i krigstidens Norge og om hvordan Thon bestakk tollere og ble dømt for korrupsjon."

Siste del gjelder det jeg allerede har omtalt, nemlig at han ca 12 - 15 år etter krigens slutt ble dømt for noe.

Første del;  "pelshandel i krigstidens Norge" forteller ikke noe annet enn at Thon drev med pelshandel en gang i tidsrommet 9. april 1940 til 8. mai 1945. 

I Wikipedia finner jeg (med henvisninger);

"Thon ville opprinnelig studere medisin, men da den andre verdenskrig brøt ut ville ikke foreldrene at han skulle reise utenlands. Isteden ble det pelsdyroppdrett hjemme på gården og kjøp og salg av skinn i Hallingdal. For å selge skinn ble det etablert kontakt med pelshandlere i Oslo. To rødrevskinn som han solgte for 600 kroner, for å skaffe startkapital danner forøvrig hovedmotivet i Olav Thon Gruppens logo.[4][5]"

Og da stiller jeg spørsmålet; var rødtrevskinn en sentral råvare i den tyske krigsmaskinen? Jeg tror ikke det, og som du vet er jeg rimelig godt bevandret i den andre verdenskrigs historie.

Så du må nok hoste opp noe mer. Alternativet er jo at alle som drev handel "i krigstidens Norge" også var krigsprofitører.

PS: Og jeg har hostet opp noe mer;

http://konradstankesmie.blogspot.no/2008/09/olav-thon-korrupt-nazi-kollaboratr.html

"Den uoffisielle fortalt av Dag Ellingsen er fortellingen om en luring som drev forretning med okkupasjonsmakten og etter krigen fortsatte samarbeidet med nordmenn som klart var på gal side under krigen. I boka hevder Ellingsen at Thon la grunnlaget for sin første formue under andre verdenskrig med salg av revepels til tyske soldater, og at forretningsvirksomheten førte til en saksmappe i Landssvikarkivet. Men saken ble henlagt og Thon ble verken avhørt eller etterforsket av Landssvikpolitiet etter krigen, i følge Dagsavisen. Thon ble på femtitallet også dømt til betinget fengsel og en saftig bot for å bestukket en toller."

Her er stikkordene "hverken avhørt eller etterforsket." Og da har du ingen rett til å karakterisere han som krifsproffitør. Om det jeg har limt inn stemmer, at tyske solater kjøpte reveskin av han for å sende hjem til sine koner og kjærester, er det ikke "bistand til fienden."


Baseballstick

Quote from: Telehiv on 28.01.2018, 20:22:58


Nei takk, en kjeltring er en kjeltring, om han er fattig eller rik. At slike folk når døden banker på døra begynner å dele ut penger de likevel ikke får med seg i graven har selvsagt ingen betydning for de faktiske forhold.

Kort sagt: Hvorfor denne krypingen for og/eller beundringen for sykelig griske folk som har brutt det meste av forretningsetikk i tiår etter tiår for å berike seg selv?


Har du gjort deg noen tanker om Gahr Støre?

Jeg ser opp til folk som lykkes i forretningslivet. Kommer fra små kår selv, og vet hvor mye jobb som kreves for å heve seg i Norge. Og hvor mye underholdning man får av jantelovens våpendragere samt tilsynet for høy moral underveis. Den beste underholdningen kommer imidlertid fra folk som opphøyer seg selv til noe de ikke er, for eksempel ved å omtale arv som om det er noe de har oppnådd gjennom egeninnsats.

Det er ingen i Norge som har blitt mangemillionær av å være fast ansatt hos andre, og det er svært få som ikke har tatt en snarvei eller har et skap med x antall skjeletter et sted. Om vi ser hva disse alfapersonene medfører av skatteinntekter, arbeidsplasser og sosiale goder, skjønner de fleste at helheten likevel bikker til beste for samfunnet.

Jeg blir rett og slett uvel av at Kamprads død hylles av batikkhekser og sosialistsnyltere som aldri har utført ærlig arbeid. Han var en innovatør og nytenker, og fortjener bedre enn dette.

Baseballstick

Her har vi en representant for venstresidens tanker om Kamprad.

Hennes eget bidrag til samfunnet består av å rekruttere til islam, heve trygd og delta på voldsfremmende demonstrasjoner. Gjennomsnittsintelligensen langs ytre venstre akse i Sverige ser ut til å være lik den norske.