Sitat Telehiv;
"Blir Kamprad en mer høyverdig mann av at jeg venter med å si sannheten til liket er kaldt?"
Der er en slags felles forståelse av at når personer er døde skal de behandles med en viss respekt, gjerne kombinert med en viss dose falskhet, typisk er det ikke vanlig å fortelle "sannheten" ved gravtaler og i nekrologer.
Unntak finnes selvsagt, det var ikke mye fintfølelse når det ble kjent at Hitler hadde skutt seg, og vi kan begge finne eksempler i den kategorien.
Men er Kamprad på dette nivået? Han har garantert tatt noen snarveier, på den annen side tviler jeg på om Kamprads hensynsløshet og griskhet er forklaringen på IKEA, verden er full av griske og hensynsløse typer, Kamprad må åpenbart ha hatt en del andre egenskaper også.
NÃ¥r det gjelder Thon har du sendt en link der en kan lese;
"Han forteller om pelshandel i krigstidens Norge og om hvordan Thon bestakk tollere og ble dømt for korrupsjon."
Siste del gjelder det jeg allerede har omtalt, nemlig at han ca 12 - 15 år etter krigens slutt ble dømt for noe.
Første del; "pelshandel i krigstidens Norge" forteller ikke noe annet enn at Thon drev med pelshandel en gang i tidsrommet 9. april 1940 til 8. mai 1945.
I Wikipedia finner jeg (med henvisninger);
"Thon ville opprinnelig studere medisin, men da den andre verdenskrig brøt ut ville ikke foreldrene at han skulle reise utenlands. Isteden ble det pelsdyroppdrett hjemme på gården og kjøp og salg av skinn i Hallingdal. For å selge skinn ble det etablert kontakt med pelshandlere i Oslo. To rødrevskinn som han solgte for 600 kroner, for å skaffe startkapital danner forøvrig hovedmotivet i Olav Thon Gruppens logo.[4][5]"
Og da stiller jeg spørsmålet; var rødtrevskinn en sentral råvare i den tyske krigsmaskinen? Jeg tror ikke det, og som du vet er jeg rimelig godt bevandret i den andre verdenskrigs historie.
Så du må nok hoste opp noe mer. Alternativet er jo at alle som drev handel "i krigstidens Norge" også var krigsprofitører.
PS: Og jeg har hostet opp noe mer;
http://konradstankesmie.blogspot.no/2008/09/olav-thon-korrupt-nazi-kollaboratr.html"Den uoffisielle fortalt av Dag Ellingsen er fortellingen om en luring som drev forretning med okkupasjonsmakten og etter krigen fortsatte samarbeidet med nordmenn som klart var på gal side under krigen. I boka hevder Ellingsen at Thon la grunnlaget for sin første formue under andre verdenskrig med salg av revepels til tyske soldater, og at forretningsvirksomheten førte til en saksmappe i Landssvikarkivet. Men saken ble henlagt og Thon ble verken avhørt eller etterforsket av Landssvikpolitiet etter krigen, i følge Dagsavisen. Thon ble på femtitallet også dømt til betinget fengsel og en saftig bot for å bestukket en toller."
Her er stikkordene "hverken avhørt eller etterforsket." Og da har du ingen rett til å karakterisere han som krifsproffitør. Om det jeg har limt inn stemmer, at tyske solater kjøpte reveskin av han for å sende hjem til sine koner og kjærester, er det ikke "bistand til fienden."