NOAAs varme vintervarsel for USA har bommet så langt

Started by Telehiv, 07.01.2018, 23:29:46

Previous topic - Next topic

Telehiv

Som kjent har vintrene på den nordlige halvkule kommet ut kaldere enn varslet en rekke ganger de senere årene. For vinteren 2017/18 la NOAA ut sitt vanlige "warmer than normal" for USA. Etter et par vintermåneder er man rimelig langt off target. Her var NOAAs opprinnelige varsel:



Med de siste ukers kuldebølge har man nå naturligvis måttet renonsere på temp'en en god del.

Nedbørvarselet så heller ikke for seg disse snømengdene:


Opprinnelig nedbørvarsel:



Link: https://wattsupwiththat.com/2018/01/07/fail-noaas-winter-climate-outlook-claimed-warmer-than-normal-temperature/





Telehiv

NÃ¥ i mai ser vi at varslene for vinteren 2017/18 om "varmere enn normalt" (som vanlig) for nordlige halvkule ble en skivebom av det helt store.


Emeritus

Sitat Telehiv;

QuoteNÃ¥ i mai ser vi at varslene for vinteren 2017/18 om "varmere enn normalt" (som vanlig) for nordlige halvkule ble en skivebom av det helt store.
   

Unnskyld at jeg blander meg inn i debatten, men USA har knappe 2% av overflaten og i motsetning til hva de fleste amerikanere - inklusivt Anthony Watts - tror, utgjør ikke USA hele den nordlige halvkule, men ca. 4% av den.

Så over til dagens tema, nemlig en påstand om at vinteren 17/18 ikke var varmere enn normalt.

Som den generøse mann jeg er, lar jeg deg velge datasett.

Min påstand er; vinteren 2017/2018 var varmere enn normalt og en av de tre - fire varmeste vintere vi har hatt på den nordlige halvkule siden målingene begynte.

Du kan velge datasett selv, men jeg antar at du er enig med Spencer som er den eneste av de globale seriene som benytter 1981 - 2010 normalen,

QuoteGlobal area-averaged lower tropospheric temperature anomalies (departures from 30-year calendar monthly means, 1981-2010).   

http://www.drroyspencer.com/2018/05/uah-global-temperature-update-for-april-2018-0-21-deg-c/

Så tilbake til saken. Den nordlige halvkule hadde basert på UAH/Spencer slike anomalier de fire første månedene av 2018;

januar    + 0,46 C over normalen
februar   + 0,24 C over normalen
mars      + 0,39 C over normalen
april       + 0,31 C over normalen

Så den nordlige halvkule var åpenbart "varmere enn normalt," og da har jeg valgt den nyeste mulige "normal" som er Spencers 1981 - 2010 normal. Hadde du valgt GISS, NOAA eller HadCRUT, hadde vinteren 2018 blitt "nokke inn i hesteræva høyere enn normalen" som de hadde uttrykt det på Løvsøya.