Sitat BBS:
"Fordi Søviknes-saken ble etterforsket av politiet, og saken ble henlagt grunnet mangel på straffbare forhold."
Feil, Søviknes saken ble etterforsket som en sedlighetssak, ikke som en skjenkesak, og deretter henlagt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/fremskrittspartiet/statsadvokaten-henlegger-soeviknes-saken/a/2207854/Men jeg forstår at du og halve Trøndelag er opprørt over denne saken. Forsøk nå å vis dere som menn og ikke mus, slik som under 2. verdenskrig.
Vis litt handlekraft og moralsk styrke!
Jeg antar at lovbruddet Grande skal ha gjort seg skyldig i, er omfattet av en eller annen bestemmelse i kap. 19 i straffeloven av 1902, dette siden denne forbrytelsen ble begått før den nye straffeloven av 2005 trådte i kraft;
https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10Du gjør følgende:
Du finner et brevpapir - eller du kan benytte e-post - setter inn adressen til politiet, det spiller ingen rolle hvilken politistasjon du leverer det inn på, politiet er forpliktet til å tilordne saken riktig jurisdiksjon, men du kan jo begynne her;
Trøndelag Politidistrikt
Telefon 73 89 90 90
E-post: post.trondelag@politiet.no
Besøksadresse: Gryta 4, 7005 Trondheim
Postadresse: Postboks 2475 Torgarden, 7005 Trondheim
Deretter beskriver du forbrytelsen så detaljert du kan. Du trenger ikke selv å peke på noen bestemt paragraf i sedlighetskapitelet, det er Påtalemyndighetens oppgave å subsumere dette under riktig straffebestemmelse. Deretter oppgir du navn på vitner som kan ha opplysninger, så avslutter du med;
"Jeg begjærer ovenstående forhold etterforsket av politiet."
Sted............ dato 10. januar 2018.
Med hilsen
BBS
Sett gjerne inn ditt telefonnummer også, slik at politiet lettere kan komme i kontakt med deg.
Politi og Påtalemyndighet er da etter straffeprosesslovens kap. 18 forpliktet til å vurdere saken, de kan ikke bare henlegge saken uten et minimum av undersøkelser, herunder avhør av de vitner som har bevitnet denne forbrytelsen. Og disse vitner er forpliktet til å forklare seg, de kan ikke unnskylde seg med at de er fra samme parti som Grande, eller at de er venner med Grande med mindre de er familiemessig nærstående til Grande, men det forstår jeg ikke er tilfellet. De kan heller ikke unnskylde seg med at "familien ønsker saken lagt død," tvert i mot, i sedelighetssaker skal politiet se bort fra "familien ønsker dette lagt dødt" betraktninger, da dette underliggende kan skjule omsorgssvikt og barnemishandling, det er i allmennhetens interesse at slike forhold blir etterforsket og iretteført.
Siden "halve Trøndelag" vet noe om denne forbrytelsen skulle det ikke være noe problem å skaffe vitner. Og siden halve Trøndelag endog er opprørt av denne saken, vil Påtalemyndigheten ikke ta sjansen på å behandle saken med harelabb.
Jeg kommer nå til å følge nøye med i pressen, og når jeg leser at;
"GRANDE SAKEN ER ANMELDT OG POLITIET STARTER ETTERFORSKNING."
Så vil jeg tenke; ikke alle trøndere er feige rævhøl som bare har det i kjeften, der er faktisk en og annen med moralsk kompass og handlekraft også!
Jeg er stolt av deg BBS.