Er koks et alternativ på kort sikt?

Started by Emeritus, 27.12.2017, 23:37:26

Previous topic - Next topic

Emeritus

Hvor mange her på forumet vet hva koks er?

http://koks.no/

I min oppvekst benyttet vi knapt nok ved. Oppvarmingen skjedde stort sett ved elektriske panelovner. Disse holdt i syv av årets 12 måneder, men når det virkelig ble kaldt ble jeg sendt ned i koksbingen for å hente koks.

Koks er et videreforedlet kullprodukt. Det ble kjøpt i sekker, en sekk inneholdt ca. 200 liter, eller 2 hl. Og en slik sekk holdt lenge. Jeg leser at koks er langt mer miljøvennlig enn ved. Der er nesten ingen luftpartikler av koks, nå skal Bergen og Oslo forby vedovner, ikke på grunn av CO2, men på grunn av alle SV'erne som vil sitte å føle seg myke og miljøriktige ved å fylle byens atmosfære med CO2 nøytralt brensel, og samtidig gjør byen ulevelig for hele den norske langrennseliten og de øvrige borgere som har et snev av astma.

Min mormor var en stor koksfyrer. Koks er ekstremt energirikt i forhold til vekt. Hun la akkurat innpå nok kl. 23 om kvelden til at der var en liten lunk kl. 07 neste morgen. Da åpnet hun et spjeld, dreide et par omdreininger på risten, så blusset det opp igjen, så et par skeier med ny koks og det var varmt i timevis. Det var nesten ikke noe avfall, kun litt aske som ble tatt ut i den nederste luken. Og dette kunne gjøres mens kaminen var i full drift.

Vel, jeg kan ikke huske å ha sett koks i bruk på minst 25 år. Koks ble erstattet av oljefyrer og annen elendighet på 60 og 70 tallet. Men jeg husker det enda som noe av det koseligste og effektive varmekilde evah!

Er det noen som føler seg kallet til å skrive et innlegg på Forskning.no og markedsføre koks kontra ved? Jeg tør påstå at det hadde vært en glimrende illustrasjon på mange av tåpelighetene ved dagens klimadebatt.