Skrevet av Emne: USA forfaller mer og mer: Atlanta flyplass totalt ute av kontroll  (Lest 1131 ganger)

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Innlegg: 1 581
  • Qui vivra verra
    • Vis profil
Amerikansk infrastruktur blir mer og mer u-landspreget, og den kompetente middelklassen blir stadig mer erstattet av lavtlønnet moderne slaveri utenfor alle tariff- og regelverk. Men Trump mener altså at løsningen er dramatisk senking av skattene for storkapitalen...

Strømbrudd lammer verdens travleste flyplass



Et svært strømbrudd har rammet flyplassen Hartsfield-Jackson i USA, melder flere medier. Fly som skulle tatt av til flyplassen holdes på bakken.
Nyhetskanalen CNN melder at tusenvis av passasjerer har blitt stående i mørket eller blitt sittende i fly ute på asfalten, mens fly som skulle tatt av og landet har blitt stoppet på ubestemt tid. Avganger fra flyplassen er forsinket fordi elektronisk utstyr er satt ut av funksjon, meldte FAA, mens internasjonale flygninger omdirigeres til andre flyplasser, skriver NewsChannel5.

I en twittermelding som flyplassen selv har sendt ut, står det at årsaken til strømstansen er under etterforskning og at det arbeides med å utbedre situasjonen
Ifølge en passasjer, skal en kunngjøring fra flyplassen ha informert om at alle fly gjennom Atlanta fra Johnson City var kansellert.
- For å sitere kunngjøringen: «Jeg anbefaler deg å booke ny reise på tirsdag, da det vil ta dager å komme oss ut av dette rotet», sier passasjer Norman Radow til AJC. En annen passasjer, Rick Crotts, hadde gått ombord i flyet. Passasjerene i flyet ventet i mer en to timer, så kom ansatte ved flyplassen med en stige og begynte få folk av flyet.

Bisarr situasjon
Tidligere skal en pilot fra flyselskapet Delta ha fortalt passasjerene at en strømlinje var blitt kuttet i forbindelse med et byggeprosjekt. Men talsmann for flyplassen, Andy Gobeil, har uttalt at de «ikke er sikre på hva som har forårsaket det». Olivia Dorfman forteller til AJC at hun skulle til å gå ombord et fly hjem til Indiana da strømmen forsvant. Det skal også ha vært en form for røykutvikling i nærheten av gaten hennes. På forskjellige tidspunkt skal ansatte ved flyplassen ha forsøkt å flytte passasjerene både mot det området med røyk, og vekk fra det.
- Dette har vært en veldig bisarr situasjon. Ingen ser ut til å vite hva de gjør, sier hun.

PS: Hvilket kompetanse-, utdannelses- og lønnsnivå tror dere det er blitt på personellet som roter forvirret rundt der borte nå?!

Link: https://www.dagbladet.no/nyheter/strombrudd-lammer-verdens-travleste-flyplass/69191285

« Siste redigering: 17.12.2017, 23:30:58 av Telehiv »

Emeritus

  • Supermedlem
  • *****
  • Innlegg: 2 516
    • Vis profil
Strømmen er nå tilbake, etter 11 timer og totalt kaos i flytrafikken;

http://edition.cnn.com/2017/12/17/us/atlanta-airport-power-outage/index.html

Denne hendelsen får meg til å koble tilbake til noe som stod i TNTZ for en tid tilbake;

http://notrickszone.com/2017/12/01/germanys-national-power-grid-mess-country-seeing-whopping-172000-power-outages-annually/#sthash.eR0rvb3a.3VbSsqgs.dpbs

Med basis i alle de problemer en har sett med byggingen av en ny hovedflyplass i Berlin, overføres dette som eksempel på hvor ille det kan gå når en;

"BER is a classic case of what can happen if the right people are not running the job and ideology takes over."

Altså utlagt; den europeiske måten å organisere utpregede samfunnsoppgaver som å bygge veier, flyplasser og strømnett - ikke fungerer, dette i motsetning til den økonomiks liberale måte dette skjer på i USA, der slike oppgaver i stor grad er privatisert med en svak eller fraværende offentlig hånd på rattet.

I USA er det nå endog aktuelt å la private selskaper stå for veibygging og vedlikehold og la bilistene betale avgift til disse selskapene i "evig tid," dette i motsetning til hvordan dette ble gjort sist USA utbygget interstate systemet i stor stil, noe som ble initiert av Roosevelt og senere fulgt opp som rene offentlige infrakstrukturprosjekter. Og strømnettet i USA er enda ikke en integrert nasjonal grid etter europeisk mønster, men består av en rekke systemer der "markedet" er opphøyet fremfor hva som er i en samlet nasjonal interesse. Noe som også forklarer hvorfor amerikanske strømabbonenter må akseptere 10 - 15 ganger lengre utkobling pr. år enn tyske abbonnenter.

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=868.msg7552#msg7552
 

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Innlegg: 1 581
  • Qui vivra verra
    • Vis profil
Det kan muligens sjokkere en del KD-lesere, men det fins saker der Emeritus og undertegnede deler en del synspunkter, bl.a. hvordan USA styres mot en mer og mer ødeleggende privat utbyttingspolitikk, dvs. at private selskaper kamuflert som "liberal(istisk)e økonomiske friheter" favoriseres foran samfunnsbyggende institusjoner. ENRON-skandalen kan i en sånn sammenheng illustrere litt av hvordan USA desintegreres til serier av privatiserte infrastrukturskandaler (jeg siterer i fortsettelsen stort sett leksika av rene komforthensyn, poenget bør være tydelig nok likevel):

Den katastrofale dereguleringen av salget av elektrisitet
På begynnelsen av 1990-tallet innførte den amerikanske kongressen en ny lov som deregulerte salget av elektrisitet. Det samme hadde blitt gjort for naturgass noen år tidligere. Dette hadde ført til energimarkeder hvor det var mulig for selskaper som Enron å lykkes, mens produsenter og lokale myndigheter ofte klaget over den prisvolatiliteten som hadde oppstått. Sterk lobbyvirksomhet fra Enron og andre, derimot, holdt systemet på plass. Mot slutten av 90-tallet ble Enron-aksjen handlet for 80–90 dollar, og få virket bekymret over uklarhetene rundt de finansielle avsløringene om selskapet. I juli 2001 rapporterte Enron om en omsetning på 50,1 milliarder dollar, nesten tredoblet siden årsskiftet, og slo analytikernes estimater med 3 cent per aksje. På tross av dette holdt Enrons profittmargin seg på et beskjedent gjennomsnitt på omtrent 2.1 %, og aksjeprisen hadde falt med over 30 % siden samme kvartal i 2000. Bekymringene økte derimot i omfang. Enron hadde nylig stått i mot flere alvorlige driftsutfordringer; logistiske vanskeligheter med å drive en ny handelsenhet med kommunisering over bredbånd, etablering av Dabhol Power-prosjektet, et stort kraftverk i India, og kritikk av selskapet for dets angivelige rolle i strømkrisen i California i 2000-2001.

Samfunnsmessige og rettslige endringer
Jeg skal ikke bruke så mye tid på hele skandalens forløp og omfang, men Enrons fall bidro etter hvert til dannelsen av den amerikanske Sarbanes-Oxley Act (SOX). Denne loven kom som en følge av flere store selskapskonkurser som rystet det amerikanske næringslivet rundt årtusenskiftet, og hadde som formål å styrke den interne kontrollen av finansielle rapporteringer. Loven trådte i kraft den 30. juli 2002, og blir regnet som den mest betydningsfulle endringen i amerikansk føderal verdipapirlovgivning siden Franklin D. Roosevelts New Deal på 1930-tallet. Andre land har også innført nye lover knyttet til prinsipper for eierstyring og selskapsledelse. En historiker innen verdipapirlovgivning, Joel S. Seligman, ble sitert på følgende i The Washington Post; «Dette var den viktigste selskapsskandalen i vår livstid. Det var en av hovedårsakene til dannelsen av Sarbanes-Oxley Act, styrereformene i New York Stock Exchange og NASDAQ, og den mest betydningsfulle utløseren til endret selskapsatferd i manns minne». (Noter dere likevel: Man mener altså å ha gjort store fremskritt mht. lover for å regulere SELSKAPS-drift, men tanken om at forhold på dette samfunnsnivå kanskje burde overlates til det OFFENTLIGE er like fremmed for amerikanske ideologer). Merk: I California opplevde man utbredt offentlig misnøye med elektrisitetskrisen og dens finansielle konsekvenser for staten. Dette var en viktig årsak til fjerningen av guvernøren Gray Davis, og nyvalget av Arnold Schwarzenegger.

Gruppesøksmål
Den 8. april 2002 anla advokatfirmaet Lerach Coughlin Stoia Geller Rudman & Robbins et gruppesøksmål, ledet av William Lerach, mot Enron Corp. i amerikansk distriktsrett i Houston. På vegne av sine klienter jobber selskapet med å støtte de som hadde kjøpt offentlige verdipapirer i Enron mellom 19. oktober 1998 og 27. november 2001. Advokatene i Lerach Coughlin gikk raskt til aksjon og frøs 1,1 milliarder dollar i ulovlige innsidehandelgevinster. Sammen med spesialetterforskere intervjuet de mer enn 100 vitner fra diverse selskaper og organisasjoner tilknyttet Enron, inkludert over 3 000 relaterte selskaper, organer og samarbeidspartnere. De gikk også ut og oppfordret Enron og Arthur Andersen LLP til å fremskynde fremleggelsen av relevante dokumenter. Bare 24 timer etter at Andersen uttalte at de hadde makulert et uvisst antall dokumenter som omhandlet Enron-skandalen, gikk advokatene tilbake til retten i et forsøk på å bevare alt bevismateriale. Lerach Coughlins etterforskning avdekket også Enrons omfattende ødeleggelse av dokumenter ved hovedkontoret i Houston.
Amerikansk distriktsrett i Houston har nektet for flere begjæringer for å heve rettstvisten. Partene jobber i dag med fremlegging og begjæring; vitneforklaringene begynte sommeren 2004.
-------------------------

Men tenk hva man kunne spart av rettsprosesser og offentlige utgifter rundt denne galskapen om man hadde latt være å la private røverfirma rævkjøre og loppe amerikansk energiforsyning på denne måten?!

Jeg blir mer og mer sikker på at dersom USA fortsetter å utvikle seg i mer og mer vulgær "Trumpsk" retning bort fra sivilisert (Europa-liknende) styring av de største samfunnsmessige behov, så vil antall og omfang av infrastruktursammenbrudd bare vokse og vokse. Trumps overordnede budskap om å redusere skattene for de rikeste og de største konsernene står i en grell og nitrist kontrast til det det amerikanske samfunn trenger av offentlig effektivisering og opprydding i private konserners misbruk av fellesskapets midler. Det blir dessverre helt analogt til å sette en uforbederlig pedofil inn som barnehagebestyrer.


 

 
« Siste redigering: 18.12.2017, 11:51:06 av Telehiv »