CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!

Started by Telehiv, 30.10.2017, 07:58:34

Previous topic - Next topic

Telehiv

Nå sies det at VW holder igjen på produksjonen av elbiler fordi de mener batteriene ikke er konkurransedyktige nok før i 2020.
Link til artikkel om saken, der dere også finner en link til nye batterivarianter:
http://www.side3.no/motor/derfor-holder-produsentene-tilbake-elbilene/3423385367.html

Denne figuren viser kostnadsforholdet mellom batterisystemer og -celler, der det antas at selve "systemet" relativt sett vil komme prismessig bedre ut i årene framover:




Baseballstick

I Midt-Norge betaler vi fortsatt en lokal særavgift ved navn "forhøyet forbruksavgift" på strøm for å holde forbruket nede. Dette begrunnes med at tungindustrien på Møre er såpass kraftkrevende at landsdelen har underkapasitet på strøm, og derfor må importere mye kullkraft fra øst.

Dette betyr at for hver eneste miljøvennlige bensinbil som erstattes av elbil i Midt-Norge, må vi importere mere kullkraft. Likevel har elbiler samme subsidieringsnivå i Midt-Norge som i resten av landet. Det samme gjelder for øvrig også subsidiering av varmepumper. For hver eneste Watt fra vedovn som erstattes av oppvarming med varmepumpe her i denne landsdelen, øker behovet for/importen av kullkraft. Men klimafanatikerne oppfordrer både trøndere og møringer til å både kjøre og fyre elektrisk, av miljøhensyn.

Du snakker om skylapper. Folk demonstrerer sin uvitenhet gang på gang på gang.

Emeritus

Sitat BBS;

"I Midt-Norge betaler vi fortsatt en lokal særavgift ved navn "forhøyet forbruksavgift" på strøm for å holde forbruket nede. Dette begrunnes med at tungindustrien på Møre er såpass kraftkrevende at landsdelen har underkapasitet på strøm, og derfor må importere mye kullkraft fra øst."

Ble ikke 420 kV linjen fra Fardal til �rskog satt i drift i fjor? Vi mangler ikke elektrisk kraft i Norge, men et linjenett som kan fordele den der den trengs og akkurat dette regionale problemet tror jeg nå er løst.

Når det gjelder strengens hovedspørsmål, hvem av fossilbiler og el - biler som slipper ut mest CO2 under hele livsløpet, så er her mange regnestykker og eksempler, her er ett;

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-renere-er-egentlig-en-elbil-enn-en-fossilbil/276185

El biler er normalt mer CO2 krevende å bygge, bl.a. batteripakken brenner av mye. Men så kommer det jo inn en rekke variabler. Tesla har vel som realistisk mål at all kraft til produksjonen skal komme fra fornybart, og da vil dette endre på regnestykket i forhold til en tysk fossil bil som er bygget på kullkraft.

Men i det store bildet vil en el - bil i løpet av livsløpet slippe ut langt mindre CO2 enn en fossil bil. Dersom bilen lades pÃ¥ fornybar, er el - bilen CO2 nøytral etter noen ti - tusen km. Og her er nÃ¥ flere Tesla S som har passert 200.000 km pÃ¥ samme batteripakke. Kun der kraftforsyningen er tungt avhengig av fossile brensler vil el - bilen og fossil bilen slippe ut omtrent like mye, i følge rapporten ovenfor bor  66% av amerikanere pÃ¥ steder med en energimix der el -bilen vil forurense mindre. I Norge er dette tallet selvsagt 100%, og her er det ikke tvilsomt at en elektrifisering av landeveis trafikk og eksempelvis ferger har mye for seg.

Vi begynner nå å få litt erfaring, Ampere har vært i drift i snart tre år og har gått en distanse tilsvarende tre ganger rundt ekvator. Gitt at dette var et pilotprosjekt vil jeg si at suksessen er enorm. Der var visse driftsproblemer i begynnelsen da der ikke var tilstrekkelig med effekt på land for å lade raskt nok, men det er nå løst ved at det er satt opp batteripakker som samler strøm mens det ikke lades. Fergen er for øvrig laget av aluminium og basert på erfaringer fra elektrisk drift generelt, vil dette være en langt mindre vedlikeholdskrevende ferge enn en tradisjonell dieseldrevet.

Det vi ser her er kort og godt et lite kvantesprang som viser at der ikke er noen motsetninger med å tenke miljøvennlig og økonomisk på samme tid, i tillegg kommer at den som er først ute, skaffer seg et teknologiforsprang som utvikler lokal industri, altså en vinn/vinn/vinn.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/08/Fjord1-sjefen-Vi-ser-ingen-diesel-ferger-i-Norge-innen-fem-aar

https://www.tu.no/artikler/storeslem-for-siemens-leverer-batterier-til-alle-verdens-elektriske-ferger/350934

Emeritus

#18
OK, da fikk jeg svar, jeg fikk ingen pris, men fikk vite hva det koster å ta opp en MGA;

"Greetings and thank you for contacting us xxxxx,

Your project sounds like an interesting one, and youâ??ve certainly got a substantial sedan to work with there.

We established e-Drive Retro in 2015 with the vision to deliver The Worldâ??s Finest Collectible EVâ??s. We firmly believe that these will be the first EVâ??s which grow in value over time and represent the most iconic sports cars of the 1950â??s â?? 70â??s. We will be exhibiting at the eCar Expos in Gothenburg (Nov 10-12) and Stockholm (Nov 17-19) where we can show you our technology & artistry in-person and we can answer your questions directly.

In order to give you further context about e-Drive Retro and what weâ??re offering already, Iâ??ve attached a brief Spec Sheet (in case you havenâ??t downloaded it from our website) which shares some of the details regarding our forthcoming MGA-EV Roadster, the first of our Limited Edition Series products. These are actual 1959 MGA Roadsters which we source, fully nut & bolt restore, and lovingly EV Transform along the way, using our proprietary multi-step process and flexible EV Architecture. The result is an amazing rebirth of true classics. We offer these cars on a fully turn-key basis, starting at â?¬150,000 (VAT & transport, etc. excluded) with a 6-9 month order lead-time.

In addition to this first series of turn-key cars, we are also, of course interested in bespoke engagements involving specific EV Transformations of interest to customers individually. We are not talking about adapting some variation on the low-end off the shelf DIY Kits which you may have seen online. Ours is a true Systems Engineering approach.

There are many factors that affect the potential budget for such engagements, including:
- Type (weight, original displacement, etc.) and condition of the donor vehicle
- The available supply-chain of restoration parts for the Mark/Model/Year, etc.
- Customer goals for the EV system, including power, performance, range, seasonality of driving, etc.
- Desired accessories and enhancements (e.g. our fully custom-tailored designer interiors, AC, Power Steering/Brakes, EV Winterization, etc.)
- Desired timeframe and any regulatory considerations

We specifically focus on the classic cars of the 1950â??s â?? 70â??s for several reasons. Beyond the unique styling and designs of that era, there are also practical considerations to be concerned with in the EV transformation of more recent cars. For example, with your MB W126, there are many onboard electro-mechanical systems which can require costly maintenance, and consume power, as well as a number of safety and management systems which are deeply integrated into the proprietary engine management system onboard.  EV conversion of cars of this era and newer also come under a much more extensive level of technical inspection for registration. The requirement that all the original onboard systems remain fully functional (e.g. native ABS, airbags, hydro-pneumatic or magnetic active suspension elements, safety sensors, etc.)  can be problematic because we would be removing the entire original drivetrain along with all its controls and sensors. This seems a potentially costly and protracted engagement, so we would want to discuss your specific expectations and goals for the project before making claims about our being the most appropriate source for your project.

Please review the attached info, and letâ??s arrange for an exploratory phone call, at your convenience, to discuss the process and goal-setting around a professionally engineered EV Transformation for a classic that will fulfill your EV dreams!
- Michael"

Jeg tror han overdriver kompleksiteten på en W126 300 SE, den har stort sett standard 60 - 70 talls mekanikk, omtrent som en Pagode. Vanlige fjærer og lite elektronikk i forhold til dagens tilsvarende modeller. Den har blokkeringsfrie bremser (w126 var den første som hadde dette som standard) ellers kommer jeg ikke på noe annet mikk makk. Hadde det vært en full spec 560 som inneholdt mye av det som kom på andre biler 10 - 15 år senere, ville det ha stilt seg annerledes. This is doable, but � 150.000?



Emeritus

Så tilbake til det litt mer seriøse om el-biler. Jeg hadde en diskusjon på Wahls blogg om busser og der en debattant snakket varmt om Trolleybusser. Som innflyttet bergenser bor jeg i den eneste vesteuropeiske byen som frem til for noen år siden hadde trolleybuss. Før hadde vi mange linjer, nå har vi bare en igjen - Landås linjen - som de egentlig har lyst å legge ned av kostnadsmessige hensyn, men det vil vel neppe skje. Særlig etter at en rekke Vesteuropeiske byer de siste tiårene igjen har begynt å bygge Trolleybusslinjer. Men de er jævlig dyre å holde, bl.a. med den konsekvens at Landås linjen ofte blir trafikkert av dieselbusser i helgene da de ikke ser det kostnadsmessig forsvarlig å ha 24/7 vakthold på linjenettet.

Vel, jeg vil ikke se bort fra at Landås linjen også forsvinner som Trolley linje og at den siste Trolley buss blir satt på Bergens Tekniske Museum sammen med de Skodaene som trafikkerte nettet når jeg kom til byen.

Dette ser kort og godt jævlig smart ut;

http://www.volvobuses.no/content/dam/volvo/volvo-buses/markets/norway/our-offering/buses/Volvo-7900-Electric-Brochure-NO-2016.pdf

Og kineserne kjenner sin besøkelsestid;

https://e24.no/bil/det-groenne-skiftet/byd-satser-i-europeiske-byer-naa-faar-oslo-kinesiske-elbusser/24177465

Kineserne har altså bygget en egen fabrikk i Ungarn for å dekke det europeiske markedet, hva byr de meg? Kanskje Trump skal åpne en fabrikk i Albania for å bygge kullfyrte damp busser.

Dette kommer som bare faen, om ti år tipper jeg at dieselbussene er mer eller mindre borte fra bybildet. De dieselbussene som er helt nye i dag, blir nok fortsatt benyttet i den verste rushtrafikken, og da vil vi høre fra to - åringene; pappa, hvorfor bråker den bussen så mye?

Emeritus

Jeg skriver nyheter in flertall. Godt forhåndsannonsert og mange ganger utsatt presenterte i dag Tesla tre nye modeller.

En ny roadster - 1-100 på under 2 sek, 0 - 162 på litt over 4 sek, for øvrig skulle den knuse alt av konkurrenter inkludert Bugatti Veyron med en liste pris på 10 - 12 mill. og rekkevidde på over 1000 km.

En tung trekkvogn, den kan holde 100 km/t i 5% stigninger og akselererer uendelig raskere enn en dieselbil, sliter ikke bremser da bremsingen skjer ved å regenerere elektrisk kraft tilbake til batteriene. Og rekkevidden er 800 km ved tung last på høyhastighets hovedveier.

Og til slutt lettere lastebil, typisk i Ategoklassen til nærdistribusjon og lignende. Her fikk jeg ikke med meg noe data, men det er sikkert imponerende.

Vel, hvis 75% av dette er sant og prisen ikke er himmelsk, så tror jeg enda en barriere er brutt.

Elon Musk har ikke holdt på langt nær av det han har lovet. Men Tesla S som nå har vært på markedet i fire år og fungerer sommer som vinter, den har hatt en del bugs og andre barnesykdommer. Men batteripakken og drivlinjen synes stabil. Der er nå flere norske Tesla S som har passert 200.000 km på en batteripakke, og de bare fortsetter.

Jeg har ikke lagt ved noen linker, nettet er allerede fulle av gjengivelser.

Emeritus

Her er den første kritiske og kompetente artikkelen jeg har funnet om dagens Tesla nyhet;

https://www.greentechmedia.com/articles/read/tesla-electric-semi-truck-toughest-musk#gs.=R7huW0

Mesteparten av det som ellers finnes på nettet er ukritiske hyllester og uten mye informasjonsverdi.

Baseballstick

Quote from: Emeritus on 17.11.2017, 18:51:19
Men Tesla S som nå har vært på markedet i fire år og fungerer sommer som vinter, den har hatt en del bugs og andre barnesykdommer. Men batteripakken og drivlinjen synes stabil.

QuoteTesla har hatt noen innkjøringsproblemer i sitt andre største marked. Blant annet var det i vinter ladeproblemer under null grader. Den svært populære modellen har også vært rammet av flere bilbranner.

En rekke eiere av Teslas flaggskip, Model S, beskriver i diskusjonstråden «Driver unit failure» på Elbilforum, diskusjonsforumet Elbilforum omfattende motorproblemer og motorhavarier.

Flere opplyser at de har måttet bytte «drive unit» to ganger. Dette er drivlinjen i bilen; elmotor, inverter (vekselretter) og girkasse.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tesla-med-store-motorproblemer-i-norge/a/23340013/

Emeritusen fremstår igjen som dårlig oppdatert. Det får da være måte på å pynte brura.

Emeritus

Sitat BBS:

QuoteEmeritusen fremstår igjen som dårlig oppdatert. Det får da være måte på å pynte brura.

Og BBS er som vanlig frikoblet fra realitetene og ute av stand til å gjengi sine motdebattanters standpunkter riktig.

Tesla kom opp fra ingenting for fire - fem år siden og har vist at elektriske personbiler er et alternativ til den tradisjonelle fremdriftslinjen. Tesla skal konkurrere mot en 125 år gammel teknologi der de tradisjonelle bilfabrikanter fortsatt sender ut biler som har større problemer enn Tesla, og det etter 100 år i bransjen.

http://www.nytimes.com/2008/05/18/automobiles/collectibles/18RUST.html

Eller hva med M272 motoren til Mercedes, etter 125 år i bransjen greier de ikke å lage en sprocket i registerkjedesystemet som en gang holder 80.000 km og som det koster kr. 50.000,- å fikse;

http://teknikensvarld.se/mercedes-tickande-bomb-121869/

Og i motsetning til GM og Mercedes har Tesla tatt sine relativt små problemer fullt ut på egen kappe, og der kundene får erstatningsbiler under repprasjon.

Alt er relativt, ting må utvikles og teknologien må forbedres. Men uansett hvilken målestokk en benytter, må man være direkte uredelig for ikke erkjenne at Musks inntreden på arenaen representerer et enormt kvantesprang i måten å tenke bil og fremdrift på.

Den artikkelen du limer inn er nå tre år gammel - snakk om å være oppdatert - og disse problemene skal etter det jeg vet stort sett være løst, dette i motsetning til problemene med M272 motoren. Prøv å få Bertel O. Steen til å ta det på egen kappe, jeg har forsøkt.

Har er opplysningen om problemet på https://www.tocn.no/tesla-ordliste/

QuoteDU â?? Drive Unit
Motoren på bilen. På bakhjulsdrevne biler sitter denne på bakakslingen. På firehjulsdrevne biler finnes det en drive unit foran også. På enkelte eldre biler har man vært nødt til å bytte denne. Noen få har byttet på grunn av driftsstans, de fleste for å forebygge en eventuell driftsstans.

   

Emeritus

Petter, gjør som du vil, men jeg forslår at du flytter de tre innleggene over på denne strengen.

Jeg finner dette temaet svært interessant, og som det bør være mulig å ha en sivilisert og sakelig debatt om.