Biofuel-bløffen

Started by PetterT, 08.12.2017, 09:41:53

Previous topic - Next topic

Baseballstick

Quote from: Baseballstick on 12.12.2017, 09:25:34
En kondensator er altså dårligere egnet til frittstående energilagring enn konvensjonelle batterier.
Men om den har energitilførsel, kan den likevel lagre mye energi.
Som den igjen kan avgi på vesentlig kortere tid enn et batteri.

Er vi enige om denne oppsummeringen?

I stedet for å bruke årene, kunne du jo svart på et enkelt spørsmål for en gangs skyld?

Er vi enige om oppsummeringen over?

Emeritus

#16
Jeg kan med min beste vilje ikke forstå at jeg bruker årene. Det er du som påstår at det på fergeleiene er installert kondensatorbanker og ikke batterier, og at grunnen til at dette ikke er kjent er at;

Sitat BBS;

"....hvordan skal maskinisten på ferga forklare dette til enhver idiot som måtte finne på å spørre om hvordan dette fungerer?"

Du har med andre ord mer antydet at jeg er en idiot, fair enough, men da må du følge opp med argumentasjon og beviser.

Så spør du om jeg er enig i denne formuleringen;

"En kondensator er altså dårligere egnet til frittstående energilagring enn konvensjonelle batterier.
Men om den har energitilførsel, kan den likevel lagre mye energi.
Som den igjen kan avgi på vesentlig kortere tid enn et batteri.
Er vi enige om denne oppsummeringen?"

Det er ikke mulig å være uenig i den formuleringen, det er et spørsmål der du allerede har svart selv i premissene. Du sier at en kondesnator er dårlig egnet (i forhold til et batteri) til å lagre strøm, men at den kan gi fra seg den energimengde den kan lagre mye hurtigere. Altså intet nytt under solen, eller som jeg sier ovenfor;

"Men svaret er; kondensatorer kan mellomlagre å styre elektrisitet i korte tidsintervaller (sekunder), et batteri er bygget for å lagre elektrisk kraft i lange tidsintervaller (dager og uker)."

Så du kjører inn en stråmann og beskylder meg for å ro, mens det stikk motsatte er tilfellet, det er du som etter å ha påstått at der er kondensatorbanker, ikke vil svare på om der er batterier eller kondensatorbanker på fergeleiene.

Siden du ikke fremstår som det store elektrogeniet du fremstiller deg som, skal jeg stille spørsmålet på ny;

Er der installert et batteri (mange celler som utgjør en batteribank) bestående av en eller annen litiumvariant med en eller annen mangankomponent, eller er der insatllert en kondesnatorbank på henholdsvis Oppedal og Lavik fergekai, hver med en eneregimengde på ca. 350 kWh?

Det er det som er spørsmålet, og har vært det hele tiden etter at du involverte deg i denne debatten her;

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=939.msg7570#msg7570

Du har altså introduserte "kondensatorbank" som et alternativ til batteri, og at dette er installert på disse to fergeleiene. Denne påstanden forsterket du ytterligere ved å hevde at du, BBS i egen person;

"Jeg har jo bare konstruert deler av nødløsningen som reduserte antall driftsstanser, så min kompetanse på dette er nok ubetydelig sammenlignet med den opphøyde maskinisten som egentlig ikke trengs."

Og det uttalte du her;

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=939.msg7574#msg7574

Det er ingen uenighet om at kondsatorene er bedre egnet til å ta i mot og gi fra seg energi i korte tidsintervaller, men jeg hevder fortsatt, til jeg mottar bedre og mer riktig informasjon, at kondesnatorer, enten de opptrer alene eller i banker, ikke kan utføre denne operasjonen, i hvert fall ikke med teknologi som er kjent for konstruktørene av dette systemet, eller at det faktisk er installert.

Så for å gjøre det hele enkelt. Siden du endog har vært med på å konstruere dette, må det jo bare være en glede og selvtilfredsstillese for deg å oppgi følgende;

- produsent på denne "kondensatorbanken," er det Siemens eller hvem er det som lager disse "kondensatorbankene" som står på Oppedal og Lavik
- en nærmere betegnelse på den, eksempelvis produktnummer og andre maskindata, du vet slike vi finner på internett og som du kan dele med alle ved å vedlegge et produktdatablad
- gjerne en artikkel eller andre henvisninger på nettet (altså ikke strømnettet, men internet) som beskriver disse "kondensatorbankene" i praktsik bruk ellers, og da som alternativ til batterier

OK, var dette klart?

Eller er du bare en liten bløffef....* som driver og skriver deg inn i historier om at du har vært med på å konstruere ting, mens realiteten er at du ikke vet hva en kondesatorbank er, men satser på at dette høres tøfft ut, og at KD.com er så full av idioter at du kommer unna med alle disse bløffen dine?
 

* Administrator; her mottar du sannsynligvis din første selvinnrapportering av en KD'er. Jeg har benevnt BBS "bløffefi..." noe som er veldig stygt sagt. Men før eller siden må det være nok. Jeg tør hevde at jeg jar hatt noen enusiastiske innlegg om elektrisk drift av ferger, jeg har vært negativ til biofuel. Jeg har limt inn artikkel på artikkel som viser hvordan norsk næringsliv - helt uavhengig av klimaspørsmålet - kan opprettholde cutting egde på en del områder. Jeg tør påstå at disse tema er midt i blinken for forumet og det som skal diskuteres. Så kommer BBS og ødelegger hele debatten.

Han påstår at han er sentral i arbeidet med å elektrifisere fergetrafikken ved å ha " ...konstruert deler av nødløsningen som reduserte antall driftsstanser...," Noe jeg faktisk trodde han på - det får jo være grenser for bløffing - og jeg fortsatte debatten i god tro, og håpte på å bli informert og å få detaljer og å motta lærdom.

Men nÃ¥r det kommer til stykket er han totalt blank og forstÃ¥r ikke en gang de  fagtermer han slenger rundt seg med. Og dette samtidig som han benytter "idiot"karakteristikker og strÃ¥mannsbeskyldninger overfor motdebattanten.

Etter mitt skjønn står vi her ovefor en utpreget selgertype. Tilsynelatenede kunnskapsrik, og ikke minst veltaledende. En person som liker å kle seg pent. Men skraper en litt i fernissen så rakner det. Han benevner Karl Marx som "NAV'er." Han forteller historier om Samset som logisk sett kun kan ha foregått i hans hode. Og han tror at hvis han sier "MMS" kan han komme med den mest fantastiske historier etter den andre, samtidig som disse historiene hvrken er sanne eller relevane for debatten. Han er grunnleggende uredelig i enhver debatt der han stikker av fra alle vanskelige tema, og forsvarer dette med at det er motdebattenten som ikke vil akseptere hans flukt fra det som var tema.

Og skulle jeg ta feil skal jeg ærbødigst si "unnskyld."

Og BBS kan vise at jeg tar feil ved å svare på de enkle spørsmål jeg nå har stillet i de to - tre siste innlegg, ellers er og blir han en bløffef..... Eller enda værre; en overflatisk og kunnskapsløs selgertype som en føler skam over ikke å ha avslørt tidligere.



Telehiv

Her er noen fakta for den elektrifiserte ferja Ampere: http://corvusenergy.com/corvusenergy.com/?portfolio=mf-ampere



Som dere ser er det kanadiske selskapet Corvus en sentral leverandør av elektriske løsninger for skip, en åraak til at Hydro har kjøpt seg inn:
Link: http://min.e24.no/hydro-kj-per-seg-inn-i-kanadisk-batteriselskap/a/gPPpzJ

Her er selskapets hjemmeside: http://corvusenergy.com/

Ved å studere seg rundt i disse linkene vil man finne svar på det meste som debatteres ovenfor.



Emeritus

Telehiv, takk for link.

Jeg ser at både Statoil og Hydro har kjøpt seg inn med hhv 17,9 og 27,1% - samlet 45%.

Har du funnet ut hva de har betalt for disse postene?


Telehiv

#19
Hydro har lagt inn ca. 100 MNOK i Corvus nå siste uken, jfr. tidligere link om dette. Det er formelt oppgitt en såkalt "undisclosed sum", men 100 MNOK synes å være det reelle tallet ut fra andre kilder.

Statoil har i to år vært aksjonær i selskapet gjennom Statoil Technology Invest, men finner ikke noe tydelig tall på investeringssummen. Men man kan kanskje dedusere litt ut fra hva Hydro har betalt for sin relative andel, selv om det er ca. 2 år etterpå.
Linker:
http://corvusenergy.com/corvus-battery-technology-receives-statoil-investment/
https://www.prnewswire.com/news-releases/corvus-energy-announces-investment-from-statoil-technology-invest-540525891.html

Litt mer om Corvus ifht Statoil: https://www.skipsrevyen.no/corvus-energy-forsyner-seks-skip-i-statoil-flaten-med-batteri/

Ref bl.a. at Havila (der jeg nÃ¥ er etablert som en opportunistisk aksjonær som venter pÃ¥ bransjens rehab  8) ) har to fartøyer i denne flÃ¥ten som er elektrifisert