El-lastebiler: Tesla har kommet med priser og framdriftsplan

Started by Telehiv, 24.11.2017, 08:43:23

Previous topic - Next topic

Telehiv

e24 har i dag kommentert en oppfølgende artikkel fra TechCrunch rundt at elbilprodusenten Tesla i forrige uke lanserte en ellastebil, og at Tesla nå har åpnet for forhåndsbestillinger av lastebilen med navnet Tesla Semi.



Ved åpning av forhåndsbestillinger ble også prisen på ellastebilene kjent. Den billigste, som har en rekkevidde på litt over 480 kilometer, har en startpris på 150.000 dollar (1,23 millioner kroner). En Tesla Semi med en rekkevidde på over 800 kilometer har en grunnpris på 180.000 dollar (1,48 millioner kroner), viser prislisten på Teslas nettsider. Ifølge TechCrunch har en vanlig diesellastebil en grunnpris på rundt 100.000 dollar (820.000 kroner).
Tesla lover at en Tesla Semi skal kunne spare 200.000 dollar (1,65 millioner kroner) i løpet levetiden, basert på kostnadene for elektrisitet og diesel.

Produksjon i 2019
Ved lanseringen ble det opplyst at lastebilen skal drives av fire uavhengige motorer som krever lave energikostnader per kilometer.
Den skal kunne gjøre 0â??60 miles (96,6 kilometer) i timen pÃ¥ 5 sekunder, og med tung last skal den gjøre det samme pÃ¥ 20 sekunder.
Det ble samtidig lovet at bestillinger i dag vil være hos kjøper om tre år. I 2019 skal lastebilen være i produksjon. Om lastebilen kommer til Norge og til hvilken er pris er foreløpig ukjent.

Ser pengebehov
De store investeringene til Tesla går imidlertid utover pengebeholdningen.
Beregninger fra Bloomberg denne uken viste at pengebruken holder et tempo tilsvarende 480.000 dollar, eller 3,94 millioner kroner, per time.
Ifølge nyhetsbyrået vil Tesla trenge påfyll av to milliarder dollar i ny kapital, hvis det skal unngå å gå tom for penger neste år.

Link: https://e24.no/bil/tesla-motors/tesla-har-avsloert-prisen-paa-ellastebilene/24194771

Emeritus

Hvis de fleste eller alle "hvisene" slår til, er disse bilene på plass i løp av noen år. Jeg ser utelukkende fordeler med denne teknologien kontra den grunnleggende primitive teknologien veitransporten i dag er basert på.

Vi vil ha behov for noe mer elektrisk kraft, skal all veitransport i Norge elektrifiseres har jeg sett behov i størrelsesorden 8 - 10 TWh, eller en økning på under 10% av dagens produksjon, noe som er uproblematisk. Det må bygges ny infrastruktur med lade punkter som vil ha svært høye effektkrav, men dette er investeringer med en svært lang levetid som er virksom lenge etter den regnskapsmessige avskrivningstiden.

I motsetning til USA har Europa svært strenge krav til kjøre og hviletid, en lastebil eller buss med rekkevidde på 480 km vil langt oversige den distanse en sjåfør kan kjøre uten minst en halv times pause. Langdistansebussene stopper også med jevne mellomrom for at passasjerene skal få en fot i bakken.

De øvrige fordeler kan knapt undervurderes. Som følge av at det er upraktisk å sette stort større maskiner i trekkvogner enn på 6 - 700 hk, må de fullastet krype opp over fjell og i tunneler, de lager køer og farlige situasjoner. Og de siste EU-krav til veier og tunneler setter grenser for stigningsgrad og krav til avlastningskjørefelt i stigninger. En elektrisk lastebil eller buss kan utstyres med langt mer power, og vil kunne følge personbiltrafikken.

Siden dagens trekkvogner har driften vanligvis bare er på en aksel må de ha kjetting, noe som sliter enormt på veiene. En elektrisk trekkvogn vil ha drift på alle tre aksler, og om ønskelig vil det være en liten tilleggskostnad å sette drift på akslingene på hengeren også. Dette kan innebære slutt på piggdekk og kjetting, og med de muligheter elektrisk drift gir for dynamisk styring av det enkelte hjul, vil de kunne øke sikkerheten enormt. Og en elektrisk lastebil vil knapt slite bremser, noe som er en betydelig del av kostnadsbildet ved dagens trekkvogner og henger.

PS; sjekket litt på FINN, Volvos største trekkvogn F16 med maks motor og 6x4 (drift på to av tre aksler) koster 1.500.000,- brukt med 100.000 km på baken.

https://www.finn.no/b2b/truck/ad.html?finnkode=108372876

Betyr det i så fall at en Tesla blir billigere i Norge? Jeg kan lite om avgifts nivået, men siden dette er næringsvirksomhet er mva uten interesse, og jeg tror ikke der er noen nevneverdige avgifter på lastebiler ved kjøp.