Norges første elfly bestilt

Started by Telehiv, 24.11.2017, 11:59:44

Previous topic - Next topic

Telehiv

Jeg er som kjent ivrig opptatt av reelt miljøarbeid, og sterkt kritisk til tøvete klimapåfunn. Det er for lengst tydelig at overfokuseringen på "klima" har svekket både ressurstilgang og den sunne fornuft innen miljøvern på en rekke sentrale områder. Jfr. tøvet vi har har hatt/fremdeles har rundt "klimavennlig" biodrivstoff (kjenner fremdeles lukten av smultgryte sist en slik passerte meg). Elbiler i urbane strøk er derfor et meget bedre nærmiljøgrep, selv om man iht. CO2-avtrykket ved kullfyrt og eller oljefyrt ladestrøm ikke oppnår noen positiv "klimaeffekt" iht. dem som tror på overdreven CO2-sensitivitet. Men for dem som vasser i storbysmogen er selvsagt biodrivstoff for alle praktiske formål en meningsløs og like helseskadelig omvei som vanlig fossilt brennstoff. Samt at det har uoversiktlige og trolig svært negative konsekvenser for områdene som skal levere bioråstoffet.

Spørsmålet er altså hvor langt man heller kan strekke el-basisen med dagens teknologi. Nå vil man prøve seg på småfly:

Avinor og Norges luftfartsforbund har bestilt elflyet Alpha Electro G2 fra den slovenske flyfabrikken Pipistrel. Det blir Norges første elfly når det leveres i mai 2018, skriver Avinor i pressemelding. Flyet skal primært brukes til demonstrasjon.



â?? Med elfly endres luftfartsbransjens miljøkonsekvenser betydelig. Det vil ogsÃ¥ kunne bli rimeligere Ã¥ fly, da driftsutgiftene for flere flymodeller er betydelig lavere, noe som ogsÃ¥ vil merkes pÃ¥ billettprisene, sier konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen. Flyet er det første elektriske toseters flyet som har blitt satt i kommersiell serieproduksjon. Rekkevidden er pÃ¥ om lag 130 km og kan være i luften rundt 1 time per lading. Alpha Electro er markedsført med en pris pÃ¥ 111.350 euro (drøyt 1 million kroner). Prosjektet har støtte fra Samferdselsdepartementet, og Zero, Widerøe og SAS stiller seg ogsÃ¥ bak prosjektet som nÃ¥ bringer Norges første elfly til landet.