Oslobudsjettets "klimaprofil": Dyrere buss + bane + færre p-plasser

Started by Telehiv, 20.11.2017, 17:12:33

Previous topic - Next topic

Telehiv

Enker og faderløse, småbarnsforeldre og halte og lamme som ikke uten videre klarer å sykle treåringen 18 km til barnehagen en gråkald februarmorgen går mot en tung tid i Oslo, for "Det grønne skiftet" fortsetter i samme destruktive og selvskadende tralten som folk bare stilltiende kneler for:
- Passeringer i bomringen vil fra 1. mars 2018 koste 43 kroner for bensinbiler og 48 kroner for dieselbiler (32 kroner i dag).
- Og etter planen skal prisen økes i rushtidene til 53 kroner for bensinbiler og 58 kroner for dieselbiler.

Kort sagt: 
- Enda en dreining av bompenge-straffeskruen mot dem som er avhengig av bil for å få giort jobben sin og samtidig få anbrakt barna i barnehagen.

Men kollektivtilbudet må da tilby en kompensasjon for dette landveisrøveriet, vel? � nei du, her skal du straffes for din "klimalojalitet" så det holder:
- Dyrere(!) buss for dem som setter bilen hjemme
- Dyrere(!) bane for dem som setter bilen hjemme

Når jeg syns blodtrykket mitt blir for lavt, tar jeg bare en kvikk påminner om at MDG-Lan fløy til Tyskland for å motta miljøpris:



translator

"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund


Baseballstick

Flott at Oslofolka tok en for laget og gjorde dette eksperimentet. Nå har resten av landet sett hvor galt det bærer av sted, så nå trenger vi ikke prøve det.


Telehiv

Og så titter vi litt bak sykkelfasaden til Lan:
Lan kjøres nå stort sett rundt i en råflott miljøversting, med piggdekk og privatsjåfør. Byrådets transporttjeneste er nemlig utstyr med to Audi A8 bensinbiler.
Leasingkostnaden er på nesten 17.000 kroner per måned per bil. En bil som hos forhandler koster godt og vel én million kroner før ekstrautstyr.
Hva med en Tesla uten piggdekk i stedet, som virvler opp mindre svevestøv enn limousinene hun cruiser rundt i?
Uansett, det har minket veldig med sykling etter vinterkulda slo til, sånt overlater berta til småfolket, seff.
Unnskyldningen? Sikkerhetshensyn....


Nå får du snart holde fred, Lan, jeg er oppe i dobbel dose blodtrykksmedisin nå

Link: https://www.nettavisen.no/na24/mdg-lan--kan-ikke-sette-min-egen-sikkerhet-til-side/3423391522.html



Baseballstick

Hun skal ha skryt for å kjøre bensinbil med mindre lokalforurensning enn tilsvarende dieseldyr.

Men jeg finner gateprikkene ganske beskrivende for hele MdG. Jeg ser for meg at "noen" i MdG har fått en fiks ide om å male grønne prikker prikker i gata. Hele gjengen hopper henrykt opp og ned mens de fniser og ler. Også bestiller de oppdraget utført hos en venn av en venn, uten å sjekke hva slags malingstype som anbefales, om det anbefales preparering av malingsflate i forkant, hvilken påføringstype som gir best resultat og uten å sjekke priser hos alternative leverandører. Det eneste kriteriet er fargen, den skal være grønn.

What could possibly go wrong, som de sier på TopGear?

Denne tenkemåten går igjen på alle forslag fra MdG. Her styres det etter innfallsmetoden, helt uten konsekvensanalyse, lønnsomhetsvurdering, levetidsbetraktning eller påvirkning fra miljøer med kompetanse på det aktuelle temaet som skal gjennomføres. Vi har skattebetalernes penger i ryggen, og vi driter i hva dere mener.

Og hipsterne hopper henrykt opp og ned mens de fniser og ler. De vet faktisk ikke bedre, stakkar.

Telehiv

Quote from: Baseballstick on 23.11.2017, 08:53:50
Her styres det etter innfallsmetoden, helt uten konsekvensanalyse, lønnsomhetsvurdering, levetidsbetraktning eller påvirkning fra miljøer med kompetanse på det aktuelle temaet som skal gjennomføres. Vi har skattebetalernes penger i ryggen, og vi driter i hva dere mener.

Du skulle ikke tro at dette faktisk kan være så hjerteskjærende sant om et politisk "parti" i 2017, men så er det heller ikke noe parti men en samling bortskjemte borgerbarn som i vår klimadårskaps tid har fått tilgang til den offentlige godteposen som andre har jobbet inn for dem. Helt til de faktisk har klart å bedrive så mye nasjonal selvskading sammen med SV og Venstre at der ikke lenger er penger igjen til å betale for selskapsleken deres.
Her skal nemlig politianmeldes og anlegges sak mot alt fra norsk oljeutvinning (den minst forurensende og mest sikkerhetsomfattede oljeutvinning i verden) til en stakkars jordbærdyrker som prøvde å redde stumpene av åkeren sin fra et massivt skjæreangrep ved å henge opp ei dau skjære han hadde fanget i ei rottefelle. Han fikk 15.000 i bot.

PS: Men hvor er logikken? Skal man ikke anlegge sak mot produsenten av rottefellen også, og ikke minst: De som bruker dem til å fange rotter med? For når man oppfører seg som en rotte begynner man vel etter hvert å kjenne at fella nærmer seg for en sjæl også?


Baseballstick

QuoteEn ny studie sier at miljøfartsgrensen innført i Oslo koster samfunnet mange millioner kroner, men at effekten er lik null.

http://e24.no/bil/miljoevern/miljoefartsgrense-koster-millioner-har-ingen-effekt/24180721

QuoteAntall innsjøer med oksygenfritt bunnvann som følge av veisalting har økt fra 18 til 28 i løpet av fem år. Regjeringen vil ha nye regler for få ned veisaltbruken.

http://www.nationen.no/samferdsel/flere-innsjoer-skadd-av-veisalt-de-siste-fem-arene/

Det er mangel på helhetlig tankegang i alle ledd. Vi betaler milliarder på ting som ikke har målbar effekt, samtidig som vi ikke gidder å engasjere oss på åpenlys, dokumentert idioti og miljøkriminalitet i egen, norsk naturfauna. Om MdG mente alvor kunne de tatt tak i det som betyr noe, det som er målbart og som har dokumentert effekt.

Men det er mere moro å kjøre limo på prikkete veier, knis knis.