Sitat Petter T;
"15 ppm menneskeskapt CO2 i atmosfæren har null, nix, nada målbar effekt på global temperatur."
Den påstanden er det ikke mulig å være uenig i. Jeg tipper at en slik variasjon i CO2 nivå, langt vil underby AMO, NOA og ENSO variasjonene, altså den vil fullstendig drukne i de naturlige variasjonene havet byr på, og ikke vil være målbar. Og da har jeg ikke engang nevnt solen og andre variabler.
MEN, i det lille jeg har lært har CO2 og dens syklus, så har konsentrasjonen i mellomistidene ligget på 260 - 300 ppm, og under istidene ned mot 180 ppm, noe som har truet en del plantearter.
Og CO2 konsentrasjonen har de siste tusen år - velg selv mellom 8000 år eller 4000 år - lagt omkring 280 ppm, litt pluss og litt minus, slik som GMSL har variert litt pluss og minus rundt null de siste fem - seks tusen år. CO2 i variasjonsbildet 260 - 300 ppm, GMSL i bildet pluss minus et par meter.
Så Petter T, hvorfor begynte CO2 å øke samtidig som vi begynte å fyre av kull, gass og olje for ca. 150 år siden - et fantastisk sammentreff av tilfeldigheter?
Helt konkret, hvorfor begynte da CO2 nivået å øke signifikant for ca. 150 år siden, fra rundt 280 ppm til dagens i overkant av 400 ppm?