CO2-utslipp for elbiler høyere enn fossilbiler over bilens levetid?!

Started by Telehiv, 30.10.2017, 07:58:34

Previous topic - Next topic

Telehiv

Alle er vel enige om at elbiler i tett trafikkerte byer rent luftteknisk må oppleves som en bedre lokal miljøløsning enn eksosutslipp fra fossilbiler. Men: Klimafykene som mener CO2 er det eneste problemet her i verden, ser i det samlede miljøregnskapet ikke ut til å ha så mange MILJ�-poenger med sin storslagne subsidiering for at folk skal skifte til elbil. For et annet, og mer komplekst forhold er ikke bare de faktiske CO2-utslippene ifm. elbilbatterienes livsløpssyklus - men også de samlede miljøproblemer, fra tilvirking til skroting. En artikkel i Svenske Teknikens Värld fokuserer imidlertid typisk nok bare på CO2-elementet: "Sett till utsläpp under tillverkningsprocess och driftutsläpp kan det vara så att det är mer skonsamt för miljön att behålla din gamla bil, enligt ny forskning".

Denne grafen viser CO2-utslipp for elbiler over definerte tidsrom:



Men hvor er grafen for samlet kjemikalie- og giftstoffregnskap?! Når også dette regnes inn, hva blir det reelle miljøavtrykket for elbiler da?

Link til artikkelen: http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/

IVL Svenska Miljöinstitutets studie
Den grundigste kilden til disse "CO2-poengene" er IVL Svenska Miljöinstitutet, som har gjort en studie pÃ¥ oppdrag fra svenske Energimyndigheten og Trafikverket. Men ogsÃ¥ her gÃ¥r det altsÃ¥ i "green house gas emissions" mens det samlede miljøregnskapet (les: reelt miljøskadelige giftstoffer og kjemikalier m.m.) havner i periferien. 
Link til studien: http://www.ivl.se/download/18.5922281715bdaebede9559/1496046218976/C243+The+life+cycle+energy+consumption+and+CO2+emissions+from+lithium+ion+batteries+.pdf

Steigans kommentar:
Steigan skrev om det samme i sommer: https://steigan.no/2017/07/31/svensk-rapport-elbilenes-batterier-er-klimaverstinger/

Kort sagt: Det gjenstår mye arbeid også med elbiler før man kan erklære de samlede miljøutfordringer som løst. Og som vanlig: Når CO2-hysterikerne er på banen tapes det reelle og SAMLEDE miljøperspektivet raskt av syne, i iveren etter å frelse verden fra karbondjevelen.
 

Telehiv

Merk at jeg har gjort noen oppfølgende presiseringer på teksten etter at første versjon ble lagt ut i farten, så sjekk dette før evt. kommentarer.

Baseballstick

Ingen som har sett fasilitetene hos kinesiske batteriprodusenter fremhever elbiler som miljøbiler med mindre de har økonomisk interesse av å gjøre nettopp det.

Emeritus

Så, så, nå må dere ikke være så bakstreverske og negative, se heller på mulighetene;

https://elbil.no/ombygd-triumph-gt6-elektrisk-estetikk-pa-hoyt-niva/


Telehiv

Quote from: Emeritus on 30.10.2017, 10:00:34
Så, så, nå må dere ikke være så bakstreverske og negative, se heller på mulighetene;

https://elbil.no/ombygd-triumph-gt6-elektrisk-estetikk-pa-hoyt-niva/

Hehe, jeg "bakstreversk og negativ"?! Neida, bare miljøbevisst. Uten CO2-indusert hjerneskade.

PS: Den dagen jeg hører dildo-summingen av en skjendet TR6 skli ekkelt opp under baken på meg langs en landevei dedikert til sporty cab-kjøring med tilhørende sensuell lyd fra eksosen, velger jeg meg første dødssikre stup og kaster meg ut i glemselen...

Emeritus

Vel, vi får se. Jeg har nå sendt en e-post til dette firmaet for å høre hva de skal ha for å elektrifisere en 1988 MB 300SE som jeg har stående lagret siden 2004. I valget mellom å høre en svak summing, og å lytte etter neste tannhjul som knirker, og som det koster titusener å skifte, er valget enkelt. Jeg skal rapportere hvis jeg får svar.

PS; på litt sikt regner jeg med at du får kjøpt lydanlegg der du kan legge inn den motorlyden du vil ha, og endog variere litt avhengig av sinnstemning, da kan du velge mellom en rå V8er, en kjapp knitrende MG, eller min drøm, lyden av noen seriekoblede EMD's

https://www.youtube.com/watch?v=wkTn9PzdKLk

Telehiv

Quote from: Emeritus on 30.10.2017, 10:54:45
Vel, vi får se. Jeg har nå sendt en e-post til dette firmaet for å høre hva de skal ha for å elektrifisere en 1988 MB 300SE som jeg har stående lagret siden 2004. I valget mellom å høre en svak summing, og å lytte etter neste tannhjul som knirker, og som det koster titusener å skifte, er valget enkelt. Jeg skal rapportere hvis jeg får svar.

Vel, hva du vil gjøre med en MB 300 fra 1988 er jo ikke noe stort bilhistorisk overgrep. Men mitt forhold til Triumph er vel for deg som om noen satte inn en dildomotor i en 1936 Mercedes-Benz 540 K Special Roadster. Tror du baronesse Gisela von Krieger hadde gjort det, og deretter fått $11,770,000 for den?



Link: https://www.youtube.com/watch?v=WlMYnAYExyk

Ex-administrator

Har ikke fått lest linkene, men fra før er det påfallende at mange slike miljøsammenlugninger (sic) ikke tar med miljøpåvirkningen fra leting, utvinning og distribusjon av fossilt drivstoff.

Nest etter at elbiler gjør underverker for lokal luftkvalitet i byer, er den største fordelen for meg at man ikke trenger bensinstasjoner, tanker, tankbiler, tankbåter, raffinerier osv.

Merk: jeg er en ihuga tilhenger av vannkraft, atomkraft (og elbil). Og eier elbil selv. Det er fantastisk på alle mulige måter unntatt rekkevidde. Og det kommer.

Telehiv

Quote from: Administrator on 30.10.2017, 12:24:43
Har ikke fått lest linkene, men fra før er det påfallende at mange slike miljøsammenlugninger (sic) ikke tar med miljøpåvirkningen fra leting, utvinning og distribusjon av fossilt drivstoff.
Nest etter at elbiler gjør underverker for lokal luftkvalitet i byer, er den største fordelen for meg at man ikke trenger bensinstasjoner, tanker, tankbiler, tankbåter, raffinerier osv.
Merk: jeg er en ihuga tilhenger av vannkraft, atomkraft (og elbil). Og eier elbil selv. Det er fantastisk på alle mulige måter unntatt rekkevidde. Og det kommer.

Jeg ble litt humoristisk en stund rundt gamle ærverdige sportsbiler, som selvsagt ikke kan/bør rives ut av sin motorhistoriske sammenheng.
Men like selvsagt har du rett, og som ogsÃ¥ jeg pÃ¥peker innledningsvis: Tette bymiljøer bør ha som mÃ¥l Ã¥ ha minst mulig eksosspyende biler, sÃ¥ snart som mulig. 
Men løsningen -  før elbilene har funksjonell rekkevidde/ladehastighet/ladetilgang ute i den arbeidende verden - er selvsagt ikke Ã¥ forhÃ¥ndsskatte i hjel fossilbiler som trengs til mer enn Ã¥ kjøre rundt i Oslo med, bl.a. komme seg til og fra arbeid ute i distriktene der offentlige transportmidler ikke strekker til. Men at folk driver med ærlig arbeid ute i det ganske land er nok ikke sÃ¥ lett Ã¥ se fra kaffelatteslendriankrakken til MDG-syndromistene i Oslofjordbotnen.

Og det er helt rett at fossilutvinning og distribusjon har et langt og stedvis miljøbelastende fotavtrykk. Men her skiller altså ikke elbil- og batteriindustrien seg så mye mer positivt ut, med til dels mer alvorlig gift- og kjemikaliebruk selv om en holder de tåpelige CO2-regnskapene utenfor, jfr. en rekke studier på dette. Heldigvis sluttet vi med blytilsetninger i bensinen før vi alle gikk under i takt med Romerriket der eliten sies å ha blitt påført omfattende og hjerneskadende blyforgiftninger fra bly de både tilsatte vinen (for at den skulle bli perlende) samt som tetningsmiddel i vannrørene til overklassen.

Og som jeg ofte har sagt før, ingen har foreløpig sett en skjøteledning etter et jetfly, som CO2-hysterikerne bruker til sine klimakonferanser. Betalt av andres bompenger og CO2-avgifter, mens de cruiser rundt i oversubsidierte elbiler med digitalt kaffelattestativ.

Poenget mitt er at her må det utvises skjønn og sunn fornuft før vi bedriver så mye samfunnsmessig selvskading at MGD-erne må begynne på arbeid for å kunne holde seg med økomaten og moteklærne sine (de fleste er nok imidlertid arvinger etter gamle miljøgriser som har drevet og kjørt med fossilbil til arbeid i 40 år for å holde de kravstore ungene stangen).
   

 

Baseballstick

Quote from: Administrator on 30.10.2017, 12:24:43
Nest etter at elbiler gjør underverker for lokal luftkvalitet i byer, er den største fordelen for meg at man ikke trenger bensinstasjoner, tanker, tankbiler, tankbåter, raffinerier osv.

Lufta i Trondheim en vindstille vårdag på tampen av vinteren er mye verre enn lufta i Hong Kong. Dette kan enkelt verifiseres på appen Plume Air Report, som gir mulighet til å følge real time luftkvalitet i mange byer rundt i verden.

Hvordan er dette mulig, er spørsmålet som møter meg når jeg ikke bare fremmer påstanden men også dokumenterer den. "Vi ser jo bilder i avisa fra Hong Kong der folk går med munnbind?" Jada, det forekommer at folk bruker munnbind i Hong Kong, og i andre kinesiske byer. Men det ble mest brukt under fugle- og svineinfluensa, som kinesiske myndigheter brukte for alt det var verdt for å vise at alt er ikke bare solskinn og fuglesang i vestlige land heller. Kinesere rister bare på hodet og ler om du spør om munnbindet skyldes luftstøv. Munnbind brukes mot sykdommer og i de varmeste periodene når gassene fra delvis åpne kloakkanlegg lukter verst.

Hvordan kan det så ha seg at lufta i Trondheim er verre? Jo, det skyldes noe så enkelt som at kineserne har dieselforbud i byene. Alle busser, taxier og lastebiler kjører på gass. De aller fleste biler som ikke går på gass, går på bensin. Og du ser børste/spyle-biler overalt, som faktisk fjerner støvet. I tillegg bygges det inn spyledyser i veiene, så man kan dempe støvet med å skru på vann noen minutter ved behov.

I Norge innfører vi bompenger, men folk har ikke alternativer så de må kjøre likevel. Og ikke nok med det, de rødgrønne oppfordret jo folk til å kjøre dieselbil siden vi i Norge skulle redde verden fra "menneskeskapt global oppvarming". Det innføres avgift på piggdekk, men isføre med vann oppå isen rundt Trondheimsfjorden gjør at folk må ha piggdekk likevel. Alternativet er kjetting. Også har vi en og annen spyle/børstebil, men de brukes ikke. Når tørrværet kommer og støvet flyr fritt, ser vi på forsidene at lufta er helt for jævlig og at avgiftene må økes. Ingen protesterer, for man ser jo at snørra er svart når man snyter seg, så noe må helt klart gjøres.

Så da blir det sånn da? Vi betaler mer og mer i avgifter, samtidig som lufta blir bare verre og verre. Og ingen klarer å se selvmotsigelsene.

Det er typisk norsk å tro at avgifter renser lufta.

translator

Mens en elbil-"motor" kun trenger ca 200 deler for Ã¥ settes sammen, hovedsakelig elektroniske komponenter, trenger en forbrenningsmotor ca 1000 deler.  Derfor vil en overgang til elbiler ha dramatiske konsekvenser for bil- og ikke minst leverandørindustrien i bilproduserende land. Tysk TV sendte i forrige uke denne reportasjen, vel verdt Ã¥ fÃ¥ med seg hvis du har tyskkunnskapene i orden (trykk pÃ¥ UT sÃ¥ blir programmet tekstet pÃ¥ tysk). Første besøk er hos Mercedes i Stuttgart.

http://www.ardmediathek.de/tv/Reportage-Dokumentation/Macht-e-mobil/Das-Erste/Video?bcastId=799280&documentId=47134698
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

Sitat Administrator;

"Merk: jeg er en ihuga tilhenger av vannkraft, atomkraft (og elbil). Og eier elbil selv. Det er fantastisk på alle mulige måter unntatt rekkevidde. Og det kommer."

Hvis du ikke umiddelbart demper dine alarmistiske tendenser og tilbøyeligheter blir det snart åpnet en ny tråd her på forumet;

"Administrator - Skeptikeren som snudde ? eller var han ikke skeptiker likevel?"

Her på forumet skal en helst ha kulldrevet vaskemaskin, og hvis det var teknisk mulig å lage en kulldrevet vibrator, hadde et stort flertall insistert på at dette var det eneste tilfredsstillende.

Emeritus

Sitat Translator;

"Mens en elbil-"motor" kun trenger ca 200 deler for å settes sammen, hovedsakelig elektroniske komponenter, trenger en forbrenningsmotor ca. 1000 deler."

Og endog det er en sannhet med modifikasjoner. En el-bil har ikke gearkasse, og hvor mange finnes i den? Men langt viktigere er ikke hvor mange deler, men hvor mange deler som beveger seg mot hverandre og skaper friksjon og som legger igjen milliarder av smÃ¥ partikler som sliter pÃ¥ alle de andre delene. Og Otto - motorene er endog bygget slik at den ikke har ett, men to systemer som bringer alle disse milliarder smÃ¥ sandpapirpartiklene rundt omkring, kjølevannspumpen og oljepumpen. 

Emeritus

Sitat Telehiv;

"Vel, hva du vil gjøre med en MB 300 fra 1988 er jo ikke noe stort bilhistorisk overgrep. Men mitt forhold til Triumph er vel for deg som om noen satte inn en dildomotor i en 1936 Mercedes-Benz 540 K Special Roadster. Tror du baronesse Gisela von Krieger hadde gjort det, og deretter fått $11,770,000 for den?"

� klusse med en 540K er omtrent like smakfullt som å ta Gokstadskipet ut av Vikingskipshuset på Bygdøy og sette på en flybrigde, gjerne kombinert med en egen karaoke avdeling der japanske turister kan synge "I am Sailing" av Rod Stuart.

En MB 300 SE fra 1988 er en av W126 variantene Daimler Benz bygde fra ca. 1979 til 1992 og som er bygget i over en million eksemplarer i ulike varianter. Min har nå stille i 13 år og er deretter uberørt av menneskehender. Og den inneholder faktisk en liten gjenstand jeg byttet med deg for ca. 18 år siden. Når jeg kjøpte bilen hadde den installert mobiltelefon med holder, mikrofon og det hele, men forrige eier hadde tatt med seg telefonen. Og da byttet vi telefon, du fikk min gamle Motorola, og jeg fikk din Ericsson som passet i holderen der jeg kjøpte nytt deksel* og det matchet med treverket i W126'en som hadde betegnelsen "Burled Walnut."

*Dette var i de tider vi skiftet deksel og trodde vi kom i buksen pÃ¥ damene hvis vi hadde riktig deksel pÃ¥ mobiltelefonen.   

Baseballstick

Oslo kommer ikke til å oppleve forbedret luftkvalitet selv om mengden biler i sentrum reduseres med to tredeler. �rsaken er selvsagt rødgrønn politikk, der målet ikke er å forbedre lufta men å øke inntektene gjennom å straffe bilistene.

Byregjeringen har fjernet flere hundre parkeringsplasser. Som et resultat av dette blir man sluppet av i nærheten av der man har et ærend, også sirkulerer bilen med sjåfør inntil ærend er utført og man plukkes opp igjen. God miljøpolitikk?

Der man tidligere kunne stå parkert i fem timer, og deretter forlenge parkeringstiden ytterligere om møtet fortsatt ikke var ferdig, må man nå ut etter max to timer. Og man kan ikke bare forlenge parkeringstiden. Neida, nå må bilen fysisk flyttes før man kan innvilges to nye timer. Dette medfører at man må kaldstarte motoren og kjøre rundt til man har funnet ny parkeringsplass opptil tre-fire ganger ekstra i løpet av en normal møtedag i tigerstaden. God miljøpolitikk?

Alle med et minimum av normal teknisk innsikt vet at det er kaldstartene som forurenser mest, spesielt med diesel. Så dette nye parkeringssystemet er genialt! Selv om trafikkmengden i hovedstaden synker til under en tredel av dagens nivå, vil luftkvaliteten fortsatt være like elendig. Dermed kan man fortsatt rettferdiggjøre bompenger, rushtidsavgift, miljøavgifter, piggdekkavgift og alle andre ekstraordinære avgifter den jevne nordmann har tro på skal føre til renere byluft.

Verden vil bedras. Det går sikkert an å få tall på dette også fra Sosialistisk Sentralbyra, om ønskelig.