Betraktninger fra en bakerimessse

Started by Emeritus, 26.09.2017, 09:57:42

Previous topic - Next topic

Emeritus

Som jeg har nevnt er jeg engasjert i bakeribransjen. Dette leder til at jeg et par-tre ganger i året er på messe, senest i går i Stuttgart. Europeisk industri med Tyskland i spissen dominerer denne bransjen, også i USA, de ledende firma har egne salgs og produksjonsavdelinger i USA, og nesten all innovasjon kommer fra Europa.

Og hva er hottest for tiden, jo i en relativt energikrevende bransje er det energiøkonomisering og energigjenvinning i alle mulige varianter. Dette leder dels til nye produksjonsmetoder, endog til metoder som gir bedre produkter enn den gamle metoden. Dette gir plass til småindustri som finner nisjer, jeg snakket eksempelvis i går med en som hadde utviklet en ny type varmeveksler for å ta overskuddsvarmen ut av ovnene i stedet for å fyre for kråkene. Dette var helt ny teknologi som bl.a. løste problemet med at tradisjonell teknologi enda ikke har funnet et god måte å holde veksleren ren på. Utluften fra en ovn er full av fett, støv og damp og dette har gjort varmeveksling svært kostbart og vedlikeholdskrevende.

Og denne utviklingen antar jeg en ser på alle Tysklands messer som holdes hele tiden for alle mulige bransjer.

SÃ¥ de som hevder at Tyskerne ikke vet hva de holder pÃ¥ med ved sitt energiewende forstÃ¥r ikke at tyskerne bare tvinger seg selv til Ã¥ opprettholde sitt teknologiske forsprang, riktignok er energien etter norske forhold obskønt kostbar, men de lydige tyskerne er ikke sÃ¥ opptatt av det, de gjør heller noe med det, og tjener i tillegg penger pÃ¥ det. SÃ¥ kommer resten av verden dillende etter.   

Baseballstick

Artig.

Selv har jeg jobbet en mannsalder med teknisk design, produktutvikling, prosjektadministrasjon og teknologiutvikling innen varierte typer mekanikk, mekatronikk og elektronikk, men det er jo hyggelig å få høre at det er bakerne som driver verden fremover. Jeg skal be mine bakerbekjentskaper om å arrangere kveldskurs der de kan oppdatere oss akterutseilte utviklingsingeniører.

Du får ha en flott dag, der borte i fremtiden. :)

Emeritus

#2
Det var da en usedvanlig blærete og selvgod kommentar, for alt du vet kan jeg spise deg levende i "teknisk design, produktutvikling, prosjektadministrasjon og teknologiutvikling" og det i mer enn i bakerbransjen. Jeg tror jeg for ordens må gjøre deg oppmerksom på at du nok har en feilaktig oppfatning av hvilken bransje jeg snakker om. Det er ikke tale om håndverksvirksomhet, men industriproduksjon der en konkurrer med belgiske, tyske og franske aktører.

Jeg har ikke påstått at bakerne driver verden fremover og har heller ikke antydet det. Men den bransjen utvikler seg og benytter nye teknikker slik som alle andre bransjer. Poenget var hvilket fokus som nå preger denne bransjen, og da kan jeg nesten garantere at tilsvarende fokus har tysk industri i andre bransjer der energi er en viktig innsatsfaktor.

translator

Jeg har stor respekt for tyskernes bÃ¥de ingeniørkunst og bakerkunst. Rett utenfor Stuttgart ligger Sindelfingen som er hjembyen til Mercedes Benz. En slik har jeg ikke, derimot en Skoda, dette tsjekkiske bilmerket som tyskerne har bygget opp til Ã¥ bli et kvalitetsmerke, Niedereggermarsipan fra Lubeck er nesten like god som den jeg lager selv  ;) og i dag fikk jeg med meg hjem en slik fra Dr Oetker:
https://www.dagbladet.no/mat/dette-er-ikke-pizza-dette-er-kjeks/67465441

Som man sier i Schwaben (der Stuttgart ligger): Schaffe, schaffe, schaffe, Häusle baue
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

PetterT

#4
Konsekvensen av Energiwende:

Kostenexplosion bei Strom, Ã?l, Gas
Energiearmut in Deutschland nimmt drastisch zu
Strom, Heizung und Warmwasser sind für immer mehr Bundesbürger kaum noch bezahlbar. 6,9 Millionen Haushalte müssen nach Informationen von SPIEGEL ONLINE mehr als jeden zehnten Euro für Energie ausgeben - 2008 waren es erst 5,5 Millionen
Haushalte.
Hamburg - Steigende Energiekosten werden zu einem Problem für immer mehr Bürger in Deutschland. Allein von 2008 bis 2011 ist der Anteil sogenannter energiearmer Haushalte in der Bundesrepublik von 13,8 auf 17 Prozent gestiegen. Das geht aus einer Antwort der Bundesregierung auf eine Anfrage der Grünen-Bundestagsfraktion hervor, die SPIEGEL ONLINE vorliegt. Damit gilt inzwischen mehr als jeder sechste Haushalt als energiearm.
http://www.spiegel.de/wirtschaft/service/gruenen-anfrage-energiearmut-in-deutschland-nimmt-drastisch-zu-a-954688.html

Fattige folk fryser ihjel!  De har ikke strøm til Ã¥ bake brød, og ikke kan de spise kaker i stedet heller (fritt etter Marie Antoinette?)
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

#5
Vi er ikke uenige om at slike dramatiske endringer får konsekvenser, og også en masse utilsiktede og uønskede konsekvenser. Det er også sannsynlig at tyskerne nå vil dempe dette noe ned og sette en fot i bakken. Her må en imidlertid være litt avventende da De Grønne ser ut til å bli en del av Merkels parlamentariske grunnlag.

Men poenget mitt er at tyskerne synes å sitte i det absolutte førersetet i internasjonal sammenheng på dette området, og vil da som de første dra lærdommer, herunder hvordan dette ikke skal gjøres osv.

Og dette vil gjelde på en masse områder, også på områder der tysk industri kan gjøre dette om til penger. Du skal aldri undervurdere tyskerne, bare ta en titt i historiebøkene, de holder alltid på med ett eller annet.


Emeritus

#6
Sitat Translator;

"Jeg har stor respekt for tyskernes både ingeniørkunst og bakerkunst. Rett utenfor Stuttgart ligger Sindelfingen som er hjembyen til Mercedes Benz."

Jeg tror at Daimler AG fortsatt har sin adresse i Stuttgart;

Daimler AG
70546 Stuttgart
Germany

Men i Sindelfingen, litt (15 km?) sydvest for Stuttgart ligger Sindelfingen. Der har Benz utviklet og produsert noen av sine vakreste ting. De fleste S-Klasser kommer derfra. 600 ble håndbygd der, og 300SL ble født der. Og slik kan en holde på, Pagoden og til og med 540K

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mercedes_540K_side_20020707.jpg#/media/File:Mercedes_540K_side_20020707.jpg

var kreert der.

Men de har også kreert M272, som for å være like vibrasjonsfri som Jaguars legendariske V12 motor - der en kunne legge en £ mynt på toppdekselet uten at den veltet - har lagt inn en egen balanseakse på langs tvers gjennom motoren for at den skal være vibrasjonsfri. Og denne dritten var til alt übermål feilkonstruert.

Jeg har begynt å få nok nå, gi meg en motor med en bevegelig del og en fast del, det er alt som kreves, og dette kan settes rett på hjulene uten en masse gearfaenskap i mellom.

Helt uavhengig av klimasaken; jeg ser med stor glede frem til vi kan droppe den håpløst foreldede Otto-motoren.

Baseballstick

Quote from: Emeritus on 26.09.2017, 17:40:05
...for alt du vet kan jeg spise deg levende i "teknisk design, produktutvikling, prosjektadministrasjon og teknologiutvikling" og det i mer enn i bakerbransjen.

Tro meg, basert på dine innlegg her har jeg for lengst slått fra meg den tanken.

Emeritus

#8
Og tro meg, basert på at det tok deg tre dager å svare på denne provokasjonen, fremstår du som en bløff.

Det er en mulighet på denne bloggen å sende direkte e-poser til forumdeltagerne mens dette er skjult for de andre.

Min påstand er at du ikke har peiling på hvem du kødder med, og samtidig fremstiller deg selv som en fagmann på;

"teknisk design, produktutvikling, prosjektadministrasjon og teknologiutvikling innen varierte typer mekanikk, mekatronikk og elektronikk"

Jeg har ikke påstått at jeg trumfer deg, men din drittsekkommentar tente meg.

SÃ¥ mitt enkle svar er; show up, or shut up.




PetterT

Fy flate for et lavmål fra Emeritusseladden.
Nå er det like før han påstår å ha den største penis her på forumet, i hvert fall det største ego.
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

Ro deg ned Petter T, dette er et klimaforum og når det gjelder ego og høye tanker om egen innsikt, er du uslåelig. Husk du er sannsynligvis den eneste klimatenker i hele verden som tilslutter seg fem innbyrdes motstridene klimateorier samtidig.

PetterT

.... og de "fem innbyrdes motstridene klimateorier" er????
"nÃ¥r det gjelder ego og høye tanker om egen innsikt, er du uslÃ¥elig"  Tvert imot sÃ¥ er jeg pÃ¥ søken etter hva som pÃ¥virker global temperatur og klima (mer enn 100 ulike naturlige faktorer), og det eneste jeg er sikker pÃ¥ er at verken mÃ¥linger i atmosfæren eller i laboratorier har pÃ¥vist signifikant temperaturøking pga økt CO2, bekreftet av bÃ¥de "luke-warmers" og skeptikere/realister, men selvfølgelig ikke av alarmister.
Og nÃ¥ innrømmer noen alarmister at klimamodellene spÃ¥r for høy temperatur, og at vi kan slippe ut 4 ganger sÃ¥ mye CO2 som tidligere antatt og likevel holde Paris-mÃ¥lene.  "settled science"???
Det er klimahysterikerne som må roe seg ned, og bli mer ydmyke.
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

#12
Les hva jeg har skrevet om usikkerhet og mitt eget standpunkt her på forumet mange ganger. � karakterisere meg som klimahysteriker er omtrent like treffende som å karakterisere en høyrevelger som kommunist.

Vi har pr. i dag en, og bare en klimateori. Alt annet slik som å rote inn T2, atmosfæretrykk etc. er bortkastet tid. Jeg utelukker overhodet ikke - tvert i mot - at der er flere mekanismer enn klimagasser som påvirker dette, men da vil jeg se en teori som oppnår litt vitenskapelig traction før den vekker min interesse, dine teorier som du formidler på CO2 en klimagass strengen, er bare tøv. Med en teori som oppnår vitenskapelig traction, sikter jeg eksempelvis til Svendsmarkhypotesen.

Når det gjelder den siste studien om karbonbudsjettet er det nærmest komisk og pinlig at denne påberopes som en seier av skeptikersiden og som et bevis på at IPCC tar feil, dette bare illustrerer kunnskapsløshet.

En av forfatterne, Dr. Jan S. Fuglestvedt, har eksempelvis denne IPCC erfaringen;

AR5 WGI: Lead Author (LA), chapter on Anthropogenic and Natural Radiative Forcing. Draft Contributing Author of Summary for Policymakers (SPM). Participated at approval meeting in Stockholm, September 2013. 

AR5 WGIII: Draft Contributing Author for Summary for Policymakers (SPM) and Contributing Author of Technical Summary (TS). Participated at approval meeting in Berlin April 2014. 

AR5 SYR: Member of the Core Writing Team. Participated at approval meeting in Copenhagen September 2014. 

AR5 outreach: A range of outreach activities for both WGI and the Synthesis report incl. special event in Bonn, June 2015, workshop on common metrics in Bonn, April 2012, and several Norwegian outreach activities â?? often in close collaboration with authors from the other WGs. 

TAR: Contributing Author WGI: Chapter 4 and Chapter 6  Special report, Aviation and the Global Atmosphere: Contributing Author Chapter 2  Participated at the following IPCC Expert Meetings on: 

Climate Change, Food, and Agriculture, Dublin, Ireland, May 2015 o Scenarios, Laxenburg, Austria, May 2015 o Science of Alternative Metrics, Oslo, Norway, March 2009  Other: o Active as expert reviewer of several IPCC reports

Det er altså IPCC toppfolk som står bak den studien, og da rakner hele klimahypotesen til Klimarealistene, nemlig at all is in it for the money og at forskere konsekvent overdriver og bare utgir alarmistisk forskning.

Og dette "the Science is settled" tøvet bare viser at de som hevder dette ikke forstår vitenskap. Ingenting er settled, men noe er sikrere enn andre spørsmål, bl.a. er drivhusteorien i praksis vitenskapelig uomtvistet, likeledes at mer drivhusgasser har mer enn en ubetydelig påvirkning på temperaturene.