Tesla melder presentasjon av el-drevet semitrailer 26. oktober

Started by Telehiv, 14.09.2017, 10:22:40

Previous topic - Next topic

Telehiv

Tesla Semi skulle iht. tidligere melding bli vist nå i september, men det er altså utsatt.
Ifølge CNN er det også planer for en bil med lasteplan og en minibuss.



Men når mener Tesla dette kan komme i kommersiell drift?
Musk uttalte i fjor at Tesla planlegger produksjon av kjøretøyene om under fem år, ifølge CNN. Semitraileren er til for å frakte last, og ble for første gang omtalt av Musk i hans såkalte masterplan fra juli 2016.
â?? Vi tror Tesla Semi vil levere en substansiell reduksjon av kostnaden for frakt av last, samtidig som den øker trygghet og gjør det veldig gøy Ã¥ operere, skrev Musk i planen.



Link: https://www.dn.no/nyheter/2017/09/14/0711/Motor/tesla-lanserer-beist


Ryddegutt

Mye spennende på gang. Her er en "dieselmotor" som går på bensin fra Mazda:

QuoteMazda says it will bring a new engine technology to market in 2019 that uses diesel-style compression ignition technology — high compression ratios, rather than a spark plug — but with gasoline as the fuel. The engine could improve fuel economy by 20 percent to 30 percent, Mazda believes.

Mazda sees the homogenous charge compression ignition (HCCI) engine as a bridge to a fuller electric future in 10, 25, or however many years. Little Mazda has apparently mastered a technology that a dozen larger automakers have tried, but haven't yet been able to pull off. Part of Mazda's magic is keeping a spark plug in each cylinder to light off the fuel when the engine is cold. Mazda will call the technology SkyActiv-X, and its long-range plan "Sustainble Zoom-Zoom 2030."

https://www.extremetech.com/extreme/253842-mazdas-2019-efficiency-breakthrough-diesel-engine-runs-gasoline

Her er en annen variant fra Nissan:

QuoteI dagens motorer er kompresjonsforholdet fast og ligger gjerne på mellom 8:1 og 10:1. Den nye Variable Compression-Turbo-motoren (VC-T) som den er kalt, har et kompresjonsforhold som kan varieres mellom 8:1 (høy ytelse) og 14:1 (lavere drivstofforbruk).

Den firesylindrede motoren er på 2 liter og har omtrent samme ytelse og dreiemoment som dagens 3,5 liter V6, som den skal erstatte, men i gjennomsnitt 27 prosent lavere drivstofforbruk.

https://www.tu.no/artikler/nissan-var-nye-bensinmotor-kan-gjore-dieselmotorer-avleggs/350356

Noen er fremdeles avventende. Selv "The Mother" av hybridbiler er ikke overbevist:

QuoteStyreleder Takeshi Uchiyamada forklarer hvorfor Toyota ikke har én eneste elbil på markedet

Toyota sier dagens batteriteknologi ikke er god nok.

http://www.side3.no/motor/styreleder--takeshi-uchiyamada-forklarer-hvorfor-toyota-ikke-har-en-eneste-elbil-pa-markedet/3423370020.html

Tenk litt på dette. Et standard 12V bilbatteri har ikke nevneverdig bedre pris/ytelse-forhold eller vekt/ytelse i dag enn for 30 år siden. En PC har vel vel økt pris/ytelse med noe sånt som x1000 på 30 år.

De som tror man kan peke på elektronikkutvikling og Moores lov og tro at batteriteknologien vil utvikle seg i samme takt har mistet all bakkekontakt. Mest sannsynlig vil pris/ytelse på batteri utvikle seg i samme fart som forbrenningsmotoren har gjort gjennom 100 år.

Hadde der vært like mye subsidier og fordeler med kollektivfelt, parkering og ferger når man kjøpte en Mustang som når en kjøper en Tesla så hadde de fleste valgt Mustangen fremfor Tesla. Men uten subsidier og andre fordeler vil salget være omtrent null.