Signaler fra valget, og en del mulige utfallsrom

Started by Telehiv, 12.09.2017, 10:35:19

Previous topic - Next topic

Telehiv

#15
Quote from: Emeritus on 14.09.2017, 23:35:48
Ingen i norsk politikk er mer troløs enn Senterpartiet.

De har sine saker, noen av de er de mer eller mindre alene om, slik som at der bør være en jagerflybase, et meieri, minst tre lennsmannskontorer og en Senterpartiordfører i enhver kommune, og aller helst bør der være enda flere kommuner også.

For øvrig er de veldig pragmatiske sÃ¥ lenge smørprisene er gode, og at de kan fÃ¥ være kapitalister nÃ¥r de selger hyttetomter pÃ¥ snaufjellet, og sosialister under jordbruksoppgjøret. Og skulle det virkelig knipe under forhandlingene, sÃ¥ gi de noen ulver til, det er langt billigere enn en mÃ¥nelanding.   

Syns Emeritus her gjør en (feiende) flott og slett ikke helt feilaktig oppsummering av SPs strategiske posisjonering i en rekke saker. Har likevel en mistanke om at Emeritus syns disse SP-posisjoneringene er forkastelige, mens jeg syns de er utmerkede: SP sørger for, med nettopp slike grep, å sikre at i alle fall en del av verdiskapingen skapt alle andre steder enn i Oslofjordbotnen fremdeles går til det ganske land og ikke bare til de tradisjonelle krigsprofitørene og omvendte distriktsmiddelmottakerne på Oslo vest.



Emeritus

Ikke forkastelige, men feilslåtte, og som på sikt vil svekke hva de forsøker å oppnå.

Jeg er villig til å ta min del av statsbudsjettet for å opprettholde landbruk over hele landet. Men bønder er næringsdrivende, mens SP er en slags fagorganisasjon med et motto om at "alle skal med." Og dette selv om vedkommende bonde for øvrig ikke har egenskaper til en gang å holde på den enkleste jobb.

Det Listhaug og nå Dale har satt i gang, tror jeg vil bli en velsignelse for norsk landbruk. Denne Dale er for øvrig faen ikke å spøke med. En ting er at han er en glimrende slakter og kjøttskjærer, men han har i løpet av kort tid rukket å sette seg inn i de uendelige mange detaljene i norsk landbrukspolitikk som gjør han i stand til å matche Lundteigen på hjemmebane;

https://www.youtube.com/watch?v=a7Cs3MWijms

Jeg har sett mesteparten av filmen, og jeg merket meg at hver gang Dale var konkret og viste til resultater, begynte Lundteigen å snakke om humus.


Ryddegutt

Frp tok storeslem og ble største partiet i bÃ¥de Ã?rsta og Volda.  Jon Georg Dale er fra Volda og nÃ¥ er Dale muligens aktuell som parlamentarisk leder:

http://www.morenytt.no/nyheiter/2017/09/13/Dale-aktuell-som-parlamentarisk-leiar-15300846.ece


Emeritus

#18
Jon Georg Dale representerer alt det Arbeiderpartiet prøver på, men som faller til jorden med et smekk.

Jonas har jeg kommentert tidligere, jeg har ingen forakt overfor han, annet enn at han prøver å skrive seg inn i en tradisjon som de fleste nordmenn kjenner igjen når de ser den, men lurer på om de har gått på feil buss når Jonas dukker opp. Både Jagland og Stoltenberg hadde de samme tendensene. Det samme hadde Gro, men det ser vi først i ettertid når vi nå vet at de alle tre sistnevnte neppe har hatt noen andre ambisjoner enn makt kombinert med ulike karrieremuligheter i FN (WHO,) NATO, og det supperådet som endog fant Jagland verdig til oppgaven.

Vi har i de siste tiÃ¥rene hatt noen ytterst fÃ¥ "ekte arbeiderfolk" i systemet, jeg minnes tømmerhuggeren fra grensestrøkene - Dag Terje Andersen -  som først lot seg rævkjøre av Kjell Inge Røkke og endte opp som en slags Stortingspresident. I henhold til AP's indre regler burde han ha blitt noe mer, men som Stortingspresident var det begrenset hvor mye skade han kunne gjøre.

Før det hadde vi Yngve Hågensen og Torbjørn Berntsen, begge to glimrende hjerner som var i stand til å gå fra null utdannelse til statsråd, eller tilsvarende poster med autoritet. Og da har jeg ikke nevnt den største av de alle i nyere tid, nemlig Gunnar Berge. Han er totalt uten utdannelse annet enn folkeskolen, var platearbeider i 10 år før han etter hvert ble tillitsvalgt og jobbet seg opp gjennom systemet. Det sies at den uutdannede platearbeideren fra Etne var den største frykt sosialøkonomene i Finansdepartementet kunne møte. Han hadde gjennom praksis og selvstudier lært seg dette, og var ikke redd for å stille dumme spørsmål, og stilte spørsmål som Finansdepartementet fortsatt jobber med, 18 år senere.

OK, hvor var vi, jo Jon Georg Dale. Etter min ringe vurdering har vi her en ny kandidat som kan begynne å kødde med de store i norsk politisk historie. En mann som inngir tillit, en mann som de fleste forstår hva han snakker om, og der han ikke formidler to eller tre budskap samtidig, men samtidig er nyansert og innsiktsfull nok, til å vite at intet er hugget i stein.

Så til alle KD.com's lesere, jeg stemte ikke FrP, men på se den linken jeg la inn for et par innlegg siden, denne mannen bør det følges med på.

Baseballstick

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/tigging/paa-fem-minutter-snudde-senterpartiet-om-tiggeforbudet/a/23389752/

Man skal ha dårlig hukommelse om man stoler på bønder...

De "rødgrønne" velgerne er bønder og andre offentlige ansatte, yrkeskriminelle, innvandrere og indoktrinerte LO-medlemmer. Om pågående samfunnsutvikling får fortsette er disse grupperingene snart i flertall, og da er det kjørt.

Emeritus

Sitat BBS:

"Man skal ha dårlig hukommelse om man stoler på bønder... "

Vel, mine innlegg kan vel knapt forstås dit hen at jeg stoler på Bondepartiet, og da har jeg ikke sagt et ord om krigen - enda.