Signaler fra valget, og en del mulige utfallsrom

Started by Telehiv, 12.09.2017, 10:35:19

Previous topic - Next topic

Telehiv

Meningsmålingene før valget, eller rettere - TOLKNINGENE - ble akkurat så preget av innebygde fordommer hos meningsforvalterne i media (Marie Simonsen- og Omdal-syndromet; kvasiradikal, opportunistisk og SV-sympatiserende konformitetstenkning) at hele bildet om faktisk utfall ble fordreid, og fikk elementer av analyseflausene ifm. Trump og Brexit: Man klarte å drive fram et godt valg for SV, men:
- man antok feilaktig at MDG ville komme over sperregrensen
- man antok feilaktig at det ville bli Ap-ledet flertall mot den blåblå regjeringen
- man antok feilaktig at Frp ville synke dypt på Listhaug-syndromet
- man forutså overhodet ikke Aps dype fall på valgdagen

Faktisk resultat: Erna/Siv synes å få fire nye år

Men nå vil det komme så mange interne skittentøyprosesser og lederutfordringer hos taperne (særlig Ap og Krf) at det er teoretisk mulig med et tronskifte likevel:
- Det haster for Jonas med å komme opp med nye argumenter for å unngå bli kastet
- Det samme gjelder Hareide i Krf

Vi kan derfor se at disse to finner sammen om en felles (personlig) redningsaksjon:
- Hareide sier at Krf må ta konsekvensen av at de ikke vil støtte en regjering med Frp (som de har listet seg rundt så langt)
- Jonas ser at han kan kaste Erna (og dermed foregripe en påbegynt detroniseringsprosess mot ham) dersom han får Krf til å konvertere til en Ap-ledet regjering.

Dermed:
- Ap + Krf + SV + Sp (inkl. moralsk støtte fra Rødt utenfor regjering) kaster de blåblå, der man nå slipper å ta med selvskaderne i MDG, som ville gitt et umulig styringsgrunnlag
- Jonas redder nakken (man kan ikke kaste en som er i ferd med å bli statsminister)
- Ditto for Hareide
   
Hvis de blåblå IKKE kastes raskt, vil det bli kannibalprosesser i Ap:
- Jonas ryker raskt til
- Giske var for maktkåt (usolidarisk) allerede i natt til å kunne få jobben
- Hadia Tajik blir ny Ap-leder

Krf:
- Hareide vil nok overleve, men hvordan vil han takle å støtte en regjering med Frp han har sagt han IKKE vil støtte?

Litt senere kan vi derfor få en regjeringskrise uansett: Krf vil til slutt nekte å støtte de blåblå.

Dette var bare noen frekke spekulasjoner, og jeg tÃ¥ler greit Ã¥ ta feil  8)
Det viktigste var uansett at MDG ikke kom i posisjon til mer skading av det vi lever av her til lands.

Baseballstick

Det er bra at mdg, rødt og sv ikke slår seg sammen. Da ville valgresultatet blitt noe forandret.
Egentlig er det bare desimalgraden av kommunisme som skiller dem.

Boris den nye

Fantastisk hyggelig at MDG gjorde der så dårlig. Riktignok frem 0,4 prosentpoeng, men 3,2 prosent og 1 representant er nok LANGT under det de håpet og forventet.
Kanskje de fulgte oppfordringen om Ã¥ stemmer tirsdag 12.september?😎

Telehiv

Her er en valgforsker som støtter min teori i prinsippet:
http://www.vgtv.no/video/146438/valgforsker-mener-krf-kan-felle-regjeringen

Men han er nok mer forsiktig om hastverksgraden enn meg; han mener det ikke vil kunne skje med det første:
- Krf har signalisert at det evt. først vil komme senere
- Ap kan ha behov for å reetablere seg i opposisjon en stund før de hopper på regjeringsrollen igjen

Vel, opp mot dette står to av valgets tapere (Jonas og Hareide) som kan reetablere seg selv om de tar grep ganske raskt.
Utlagt: Vil ego trumfe en bredere partistrategi?

Ryddegutt

#4
Her er et forslag fra Frp-politiker Kent Andersen:

Quote from: Kent AndersenDet finnes bare et svar pÃ¥ dette spørsmÃ¥let. GÃ¥ til Slagsvold Vedum og si: «Hva gir du i retur hvis Senterpartiet fÃ¥r kommunalministeren, fiskeriministeren og landbruksministeren, samtidig som hver bonde fÃ¥r ny traktor, sentraliseringen legges pÃ¥ is, og distriktsnorge fÃ¥r beholde flystasjoner og lokalsykehus?».  Jeg skal se den partilederen som vil se partimedlemmene i øynene og si «Jeg sa nei jeg, for jeg liker ikke Frp, og jeg tror Jonas og AP er en skikkelig vinner til neste valg». I think not. Vedum er en smart realpolitiker – i Norge mest nasjonalkonservative parti.

https://www.document.no/2017/09/12/politisk-vriatter/

Kanskje Andersen har vært inne på KD og stjålet forslaget:

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=589.msg4132#msg4132

Evt stjålet det fra Helge Lurås:

Quote from: Helge LuråsI mitt hode skulle jeg gjerne sett at Senterpartiet vendte Ap ryggen og heller gjorde forsøk på å temme Høyres sentraliseringsiver fra innsiden av de blå regjeringskontorene. I sjel og kjerne har de mer til felles mot sentrum-høyre enn de har med motsatt fløy. Frp-H-Sp hadde vært en trekant verdt å prøve.

https://resett.no/2017/09/08/ikke-et-valg-mellom-pest-og-kolera/

translator

#5
Quote from: Telehiv on 12.09.2017, 10:35:19
Krf:
- Hareide vil nok overleve, men hvordan vil han takle å støtte en regjering med Frp han har sagt han IKKE vil støtte?

Litt senere kan vi derfor få en regjeringskrise uansett: Krf vil til slutt nekte å støtte de blåblå.

Dette var bare noen frekke spekulasjoner, og jeg tÃ¥ler greit Ã¥ ta feil  8)
Det viktigste var uansett at MDG ikke kom i posisjon til mer skading av det vi lever av her til lands.

Definitivt enig i det siste. Men jeg tror faktisk vi snart kan ende opp med at både KrF og Venstre blir med i regjeringen Solberg sammen med Høyre og FrP. Venstre er allerede på glid (og de vet nok inderlig godt at en vesentlig del av velgergrunnlaget egentlig er Høyre-velgere) mens KrF har fått en så klar beskjed (fra velgerne) at denne nei, nei, vil ikke-strategien nesten førte til en utradering av partiet.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

Jeg har skummet gjennom hva dere skriver.

En skal ikke være veldig gammel for å huske at SP var et borgerlig parti, og at i saker som innvandringsspørsmålet, klima og langt på vei økonomisk fordelingspolitikk, så er SP ikke noen typisk samarbeidspartner til MPDG, SV og Rødt, og heller ikke AP.

Tvert i mot, Listhaug og kjøttskjæreren fra Sunnmøre;

https://www.youtube.com/watch?v=4LxhDw9CytA

er i ferd med å gjøre bøndene velstående igjen, og hvis eksempelvis bøndene skal begynne å betale reell formuesskatt, så vil SP hoppe som den horen de er, omtrent som gledespiken som nettopp har giftet seg med byens borgermester, og bli leder for det lokale menighetsrådet.

PS; Jeg la inn en video av Jon Fredrik Dale da han sannsynligvis er den eneste person på Stortinget som faktisk er en fremragende fagmann ved siden av å være politiker.




translator

Etter å ha sett alle de fire partilederne stå ved siden av hverandre på Tv2-nyhetene hvor Hareide på inngående spørsmål fra journalisten avfeide alt som handlet om Listhaug og det å gå i opposisjon hvis FrP er med, tror jeg denne firepartiregjeringen og flertallsregjeringen kan være nærmere enn noen kunne ane. KrF har egentlig ingenting å tape på å gå med. To av partiets mest profilerte representanter ramlet ut av Stortinget (Syversen og Ropstad), og de kan antagelig gjøre nytte for seg i en regjering. Da har Støre og Lysbakken og co plutselig ingenting de skal ha sagt!
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Telehiv

Frykten for MDG - den egentlige forklaringen bak Aps (og Krf/Vs) elendige valg?

MDGs politiske motiv og program er en kynisk utnyttelse av samfunnsuro forårsaket av medias like notorisk ufaglige og useriøse klimapropaganda, som har ført til at politikere i alle parti føler seg tvunget til å utstøte den ene tåpelige selvskadingsdeklarasjonen etter den andre. MDG arbeider her med å plassere seg som den moralske vokter (og eier) av disse "verdiene" ved å ansvarsløst flytte inn i all motstand som kan etableres mot lønnsomt norsk næringsliv. Oppegående, skikkelige folk ser jo at dette er opportunistisk og uverdig politisk horeri av verste slag, men kvasiraddisene som råder i norske massemedia hindrer en brutal avsløring av galskapen.

Jeg er derfor ikke i tvil om at (særlig) Ap fikk svi langt mer enn man kan tro ved første øyekast for å kunne mistenkes for å ta MDG i hus (selv om Støre mumlet om at de ikke ville bli tatt inn i regjering, derimot var han uklar på om de kunne brukes som flertallsgrunnlag), for la oss tenke oss litt om:

- Faktum er at en ganske høy prosent av befolkningen - enormt mange flere enn de uansvarlige fjolsene som faktisk stemte MDG - har en nagende uro for at disse urbane skvalderkålene, uten den minste forstand og respekt for hva vi skal leve av her til lands også de neste tiårene, bare er begynnelsen på en arrogant bortskjemt og livsfjern urban bølge som har bare forakt til overs for folk som ofrer nattesøvn og helse på ærlig arbeid for å tilføre vårt samfunn de verdier vi trenger for å opprettholde vår velstand og velferd. De vet jo ikke en gang hva som muliggjør NAV-støtten deres! Derfor kan vi faktisk se effekter av en (helt rasjonell) MDG-frykt over hele valgfjøla, med betydning for selv de største partiene.

Den tallmessige betydningen av den (foreløpig) lille MDG-sekten (som gudskjelov ikke kom over sperregrensen denne gangen) står overhodet ikke i forhold til omfanget av den samfunnsfrykten dette selvskadersvineriet bredt påfører hele det politiske registeret: Alle partier, selv Frp, laller nå vettskremt om ulike selvskadinger de skal begå (tenk bare på klima- og regnskogselvskadingen) for at ikke MDG skal overgå dem på dette området. Dette må snart forstås, som et sentral del av terroren mot den fremdeles fornuftige del av norsk politikk

SÃ¥ la oss derfor se hva som faktisk skjedde:
- MDG fikk selvsagt ikke så mye stemmer som kvasiraddisene i MSM hevdet før valget, de fikk selvsagt det meste av sine stemmer fra den selvskadende delen av mislykkede og kaffelattenippende byposører (alt fra karrieremislykkede SV-ere til andre bortskjemte borgerbarn som har misforstått hva oppgaven for venstresiden egentlig skulle vært, og i stedet kompenserer med at andres elendighet heller ikke er å kimse av).
- Men MSM-haussingen av selvskaderpartiet MDG synes imidlertid å ha skremt den voksne og ansvarlige delen av velgerne såpass at mange lot være å stemme Ap (først og fremst) og Krf/Venstre i frykt for at de ryggesløse lederne der alle skulle begynne å bruke MDG som maktgrunnlag.
- Derfor gikk både Ap, V og KRf på en smell, fordi mange som frykter MDG lot være å stemme på dem
- Folk følte seg tryggere på at H og Frp ikke vil benytte seg av disse selvskaderne i noen større grad, derfor fikk de betale bemerkelsesverdig lite for den brede MDG-angsten i befolkningen: Selv folk som ellers ville stemt Ap stemte blåblått for å sikre nødvendig avstand til MDG.

Ved neste stortingsvalg (2021) vil alle se at min analyse av frykten for MDG her er korrekt, og langt forut for det media foreløpig synes å ha fanget opp. Jeg håper imidlertid at Ap kan fange opp dette, før de flere byposør-forbundene i LO begynner å idiotgjøre AP enda mer.

Håpet er at enda flere ser dette i tide, slik at ikke stortingsvalget i 2021 blir en oppvisning i at tidligere verdige folk i ALLE partier da kryper rundt med rene selvskadingsøvelser for å holde MDG stangen. For det underliggende problemet er at selvskadingen som allerede foregår vil sende stadig flere inn i en urban fattigdomstilstand med stadig sterkere grobunn for å tilslutte seg MDG-selvskadingen - der de fleste stadig mer fordummede Oslofjordbotninger da vil være enige om at fisk yngler ved knoppskyting i frysediskene ikke bare på Frogner (slik som nå) men også i frysediskene øst for Akersælva.

Gud se i nåde til alle ærlige arbeidsfolk.




PetterT

Telehiv:
QuoteGud se i nåde til alle ærlige arbeidsfolk.
Amen

Ap kan ikke bare skylde pÃ¥ andre.  Se hva slags "arbeidsfolk" som leder partiet: Støre, Giske, Tadjik + alle partibroilere som aldri har tatt i en hammer eller spade.  AUF ledes av en muslim.  Tidligere var det en homo.
Dette slår ikke an hos Arbeidsfolk med stor A.

Denne analysen har også noe for seg: https://www.document.no/2017/09/13/arbeiderpartiet-har-et-problem/

Arbeidsfolk er primært opptatt av personlig økonomi (som alle oss andre, Støre inkludert).
Vi vil ha mest mulig av kaka som bedriften/samfunnet genererer, men ikke sÃ¥ mye at bedriften gÃ¥r konk.  Vanskeligere er det Ã¥ begrense kravene til samfunnet.
Dilemmaet er en balanse mellom å kreve mest mulig for å hindre bedriften i å gå konkurs, eller slik at kapitalistene ikke gidder å drive bedrift, men spekulere i stedet.

Det finnes et arbeiderparti (nÃ¥ akademikerparti), og et bondeparti (nÃ¥ Sp).  Det jeg synes mangler er et jordnært næringsparti, som prioriterer "tæring etter næring".
Det er tanken som teller :-)

Ryddegutt

#10
Nullskatteyter Jagland har svaret. ARK drev ikke hard nok valgkamp for AP.

Quote
«Nemlig alle sakene mot Aps leder som plutselig dukket opp i valgkampen. Hvis det er slik at mediehus kjente til disse sakene lenge før valget, men ventet med å legge dem ut til valgkampen, blir det en direkte intervensjon i valget og et demokratisk problem.

http://m.nettavisen.no/politikk/valg/jagland-mistenker-norsk-presse-for-direkte-intervensjon-i-valget/3423372133.html

Mon tro hvor mange negative presseoppslag f.eks Listhaug hadde?

For en idiot...

PetterT

Hvorfor Arbeiderpartiet gikk ned med flagget til topps
Einar Hammer  September 14, 2017
https://resett.no/2017/09/14/hvorfor-arbeiderpartiet-gikk-ned-med-flagget-til-topps/
Ap er blitt partiet for offentlig ansatte og appellerer ikke lengre til arbeidsfolk.
Det er tanken som teller :-)

Ryddegutt

Og her er en til som lufter tanken om å snakke med Sp:

QuoteAlternativet for regjeringen er å tilnærme seg Senterpartiet. Jeg vet at det virker vanskelig akkurat nå, men politikk er jo det muliges kunst, og er det noen som er realpolitisk orientert i norsk politikk, så er det Senterpartiet.

http://www.vg.no/nyheter/meninger/stortingsvalget-2017/krf-og-venstres-elendige-valgresultat-var-fortjent/a/24141150/

Emeritus

#13
Ingen i norsk politikk er mer troløs enn Senterpartiet.

De har sine saker, noen av de er de mer eller mindre alene om, slik som at der bør være en jagerflybase, et meieri, minst tre lennsmannskontorer og en Senterpartiordfører i enhver kommune, og aller helst bør der være enda flere kommuner også.

For øvrig er de veldig pragmatiske sÃ¥ lenge smørprisene er gode, og at de kan fÃ¥ være kapitalister nÃ¥r de selger hyttetomter pÃ¥ snaufjellet, og sosialister under jordbruksoppgjøret. Og skulle det virkelig knipe under forhandlingene, sÃ¥ gi de noen ulver til, det er langt billigere enn en mÃ¥nelanding. 

Kanskje de ser at Arbeiderpartiets tid er over. AP har ikke mer å by på. Velferdsstaten blir ikke mer utbygget, tvert i mot vil den bli angrepet fra alle kanter med en aldrende befolkning, en stadig høyere del av innvandrere fra kulturer som på langt nær er så produktive som etniske europeere, og en stadig økende grad av utnyttelse og misbruk av sikkerhetsnettet. Og dette toppes av et sannsynlig fall i statsinntektene fra olje og gass.

Og hva er da AP's budskap? Det ble allerede avslørt i Jaglands "Det norske hus" der han ikke snakket så mye om rettferdighet og likhet, men mer om velvære, friluftsliv og lavendelbad.

Jonas Gahr Støre har toppet det hele, dette er en mann som det norske folk instinktivt forstår har havnet i feil parti, og ikke har noen identitet og ekte følelser for det som var Arbeiderpartiets historiske og svært viktige funksjon.

SÃ¥ hvorfor skal SP binde seg til den masten? 

Ryddegutt

QuoteOg skulle det virkelig knipe under forhandlingene, så gi de noen ulver til, det er langt billigere enn en månelanding.

Well spoken  ;D

Ap tror på media når media fremstiller de som Guds gave til menneskeheten. Det tror det kun er innpakningen og ikke innholdet som feiler. Det kommer til å bli deres bane...