Obamacare består?

Started by Emeritus, 28.07.2017, 07:47:18

Previous topic - Next topic

Emeritus

Enda en gang har republikanerne mislykkes i å avvikle Obamacare. Nå nettopp - kl. 0740 norsk tid - ble det 49 - 51 der den dødssyke John McCain sammen med et par andre republikanere stemte nei.

Det er fortsatt en gåte for meg hvordan et land som benytter 15% av BNP på helse - omtrent 5% mer enn andre sammenlignbare land som Frankrike, Japan, Tyskland og England - ikke greier å etablere et helsevesen som sikrer hele befolkningen et minimum. De taler om "et europeisk system" og "sosialisert helsevesen" som en fare og et angrep på grunnleggende frihetsideal, mens et "singel payer" system er den eneste mulige måten å organisere dette på. Obamacare er en bastard som kan virke litt, men siden den systematisk har blitt sabotert av republikanerne er der nå massive problemer med økende forsikringsrater og at manglende reell konkurranse i deler av landet.

Amerikanerne trenger virkelig en stor dose europeisk "sosialisme" for å få samfunnet til å fungere, så får vi se om de fortsetter på sin vei mot bananrepublikk, presidenten er allerede på plass.


Telehiv

#1
Emeritus stiller et sentralt spørsmål:

Quote from: Emeritus on 28.07.2017, 07:47:18
Det er fortsatt en gåte for meg hvordan et land som benytter 15% av BNP på helse - omtrent 5% mer enn andre sammenlignbare land som Frankrike, Japan, Tyskland og England - ikke greier å etablere et helsevesen som sikrer hele befolkningen et minimum.

Det sosialøkonomiske svaret er ganske enkelt:
- når du for å hente dine helsetjenester først må gjennom to av de griskeste utbyttingsforetakene vestlige samfunn noen gang har frembrakt:
a) private forsikringsselskaper og
b) private sykehus som begge skal ha
c) minst 40% profitt (hver) før det ytes en eneste tjeneste så skjønner vel alle (unntatt amerikanere da) at
d) dette må bli veldig dyrt og utrygt for brukerne, og selvsagt aller verst: Med en skrikende skjev sosial profil

De europeiske/og andre siviliserte helsesystemer kjører derfor en direkte kontroll med slik utbytting ved flg. stegvise, brukervennlige grep/tenkning:

a) det primære fornuftskriteriet for finansiering:
pengene til helsevesenet hentes inn via progressiv beskatning (skatting etter evne) i stedet for at de rikeste kjøper de beste tjenestene og de fattigste ikke har råd til helsetjenester i det hele tatt

b) det sosiale fordelingskriteriet:
deretter fordeles helsemidlene utover i samfunnet iht. profesjonelle, faglige behovsvurderinger

c) budsjettkriteriet/kostnadskontroll med hvor mye en borger kan loppes for:
til forskjell fra USAs private utbyttersystem med fri prisdannelse på helsetjenester, har et offentlig helsevesen et årsbudsjett de må forholde seg til, der ingen mellommenn skal ha blodmarginer (dette er likevel en sannhet med modifikasjoner her til lands; vi har lenge sett en økende tendens til at off. ansatte leger sender kø-pasienter til egne private klinikker - og da blir det straks "amerikanske" kostnadstilstander...vi har vel alle selv opplevd eller hørt om dem som får valget mellom 6 mnd i operasjonskø, eller "dette inngrepet kan jeg imidlertid fikse på min private klinikk for 40.000 neste uke". Hadde det vært opp til meg hadde selvsagt ikke en off. ansatt lege fått lov å drive privat klinikk i konkurranse med sin egen arbeidsgiver, her må noen ta et tydelig grep snart).

Jeg kunne sagt mye mer om galskapen i det amerikanske systemet, men jeg er mer bekymret for om vi klarer å bevare våre offentlige helsevesenprinsipper i Europa etter hvert som de mest vulgære høirekreftene driver sin systematiske streben etter å kopiere amerikanerne....

PS: Obamacare er for øvrig en sørgelig sak, ikke fordi grunntanken ikke var godt ment, men fordi republikanerne gjennom sitt kongressflertall har vært i stand til å blokkere ethvert forsøk på sivilisert helsevesen. Dermed så blir Obamacare bare et visvas av uavklarte prinsipper som ikke løser stort. Den amerikanske ulykke synes å være at amerikanerne er sin egen største selvskader når det gjelder å bedre de sosiale forhold for HELE befolkningen.

Knuta

Quote from: Emeritus on 28.07.2017, 07:47:18
Det er fortsatt en gåte for meg hvordan et land som benytter 15% av BNP på helse - omtrent 5% mer enn andre sammenlignbare land som Frankrike, Japan, Tyskland og England - ikke greier å etablere et helsevesen som sikrer hele befolkningen et minimum.

Noe å tenke på?
https://www.ssb.no/a/kortnavn/skattoecd/tab-2001-12-18-01.html
USA ligger langt nede på denne lista sammenlignet med vestlige land.
Dessverre har ikke SSB nyere tabeller, men så store endringer er det vel ikke.


Emeritus

Jeg ser ikke helt relevansen av denne skattesammenligningen. Et helsevesen bør vel måles ut fra sin effektivitet, og da er det det enkelte lands andel av BNP som benyttes på helse og hvilke tjenester som ytes til en hvor stor del av befolkningen som er avgjørende. Om dette skjer i offentlig regi, i privat regi, eller en kombinasjon, som for øvrig er det vanlige i de vestlige land, sier i utgangspunktet intet om systemets effektivitet.

Her har du en god artikkel som viser hvor håpløst det amerikanske systemet er organisert i forhold til sammenlignbare land;

https://www.theguardian.com/us-news/ng-interactive/2017/jul/25/us-healthcare-system-vs-other-countries