Bevis for relativitetsteorien

Started by Emeritus, 11.08.2017, 11:52:22

Previous topic - Next topic

Emeritus

I min barndom hadde vi en drosjesjåfør som vi for anonymitetens skyld kan kalle ResRagnvald, (han bodde på Reset og var døpt Ragnvald.)

Vel, han abonnerte på Reader's Digest, eller "Det Beste" som det hette på norsk, og der hadde han lest om Einsteins relativitetsteori der objekter ble lengre og smalere etter hvert som de nærmet seg lysets hastighet.

Og dette kunne han meddele å ha erfart.

Det hadde seg nemlig slik at han hadde kjørt en nær fødende kvinne, ho KnutKlara - fra Skåravika til �lesund Sykehus, det var ytterst kritisk og på de smale grusveiene hadde han gitt "full gass" med sin Rambler;

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/1958_Rambler_sedan_pink_and_white_NJ.jpg

Når han kom til den smale grinda rett før veien opp til Fannedalen lurte han på å slakke litt av, men akkurat da hørte han at vannet gikk, så han la inn siste reserve og blåste gjennom grinda i "ei helvetes fart."

Når han uken etter skulle kjøre KnutKlara hjem (fødselen gitt fint, gutt 4100 gram,) lå han i sin vanlige 30 - 40 km/t og tenkte ikke mer over det da han skulle kjøre gjennom grinda som ligger der veien opp til Fannedalen går. Men hva skjedde, jo dørhåndtakene på begge sider av bilen ble revet av da han kjørte gjennom grinda.

Vel, dette ble lagt ut som det endelige bevis på at Einstein var "inne på noe." I min barndom var dette opplest og vedtatt fysikk og hvis noe var for bredt til å få inn gjennom en dør, eksempelvis en sofa, var det det utelukkende et spørsmål om objektets relative hastighet i forhold til døren.

Etter å ha gjennomført Gymnaset begynte jeg å revurdere denne teorien, eller i hvert fall bevisene omkring den.

Så Petter T, du skulle vel ikke ha telefonnummeret til Claes Johnson, jeg vil gjerne gjennomføre dette eksperimentet på ny. Samme grind, jeg arbeider med å skaffe samme bil og siden ResRagnvald nå dessverre har avgått ved døden, tenkte jeg at Claes Johnson kunne være sjåfør. Jeg har allerede fått Nature til å fullfinansiere eksperimentet og de hadde Claes Johnson i tankene med hensyn til å skrive artikkelen.

PetterT

Dette innlegget til Emeritus viser til fulle at Emeritus er en idiot.
Det er tanken som teller :-)