Flommen i Utvik - en varslet katastrofe

Started by Emeritus, 25.07.2017, 09:33:21

Previous topic - Next topic

Emeritus

Jeg antar at det vil bli hevdet at flommen i Utvik er et resultat av menneskeskapte klimaendringer. Noe det er umulig å si noe om. En generell økning i temperatur vil føre til mer nedbør og øke risikoen for ekstremnedbør som lokalt kan få slike konsekvenser, men å hevde at denne konkrete flommen ikke hadde skjedd uten klimaendringer, blir det rene vrøvl.

Ã?rsaken til katastrofen* er imidlertid i hvert fall delvis menneskeskapt;

https://www.firda.no/nyheiter/stryn/flaum/varsla-oydeleggingane-kunne-gatt-mykje-verre/s/5-15-433911

Jeg er lommekjent i området. På 30 - tallet ble det bygget to bruer lengre opp i bygden, den nedre broen vises på ca. sek. 55 på denne filmen;

http://www.tv2.no/v/1216560/

den andre ligger ca. 50 meter lenger oppe langs U-en på fylkesveien, og er avbildet her;

https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/ece5/tr_800_1_l_f/2017-07-24T20%3A55%3A00.000%2B0200/fird/2017/7/24/20/eNV-UVL3dLHXBtmf47QKcwQx90lJ6-EtZhNiYNeo-EAg.jpg?chk=1E43FB

og her ser en begge bruer i sammenheng;

https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/ece5/tr_800_1_l_f/2017-07-24T20%3A55%3A02.000%2B0200/fird/2017/7/24/20/FxRm_v-xrOZJ1R3qoyfwEwAq13fmridlXz38ZcXRqwZg.jpg?chk=E3CE44

Begge broer er tungt fundamentert med brokar i massiv steinsatt mur, og begge bruer står også etter flommen. I forbindelse med byggingen ble elvefaret innsnevret og til alt overmål ligger det et kulturminne under den nederste broen, en steinhvelvingsbro som har lagt der i uminnelige tider og som var den opprinnelige forbindelsen over elven. Jeg har selv flere ganger observert at den øvre broen så vidt har greidd å holde vannmassene unna, det har skvettet godt opp på veibanen, men uten at elven har tatt nytt løp. Denne gang holdt det ikke.

Elven har sin opprinnelse i en av sidebreene til Jostedalsbreen, først hadde vi en god uke med varmt vær og mye smeltevann, så kom ekstremnedbøren på toppen og utfallet var gitt. Selv etter at elven delvis hadde tatt nytt løp over øvre bro, ble også nedre bro for liten. Enorme stein og jordmasser kombinert med treverk som har blir revet med av flommen har først tettet igjen den gamle steinhvelvingsbroen som ligger under dagens fylkesveibro, så har elven tatt et nytt løp til venstre for elven, og det er det nye løpet nedenfor den nederste broen som har skapt de største ødeleggelsene. Bildet nedenfor viser det nye løpet, de rørene som henger i løse luften er rørgaten til kraftverket som også ble bygget på trettitallet. Det synes mer eller mindre totalskadet og det blir muligens den største enkelkostnaden. Kraftverket er den hvite murbygningen som vises på ca. sek 42 på filmen ovenfor. Kraftverket står nå på en øy midt i elvefaret.

https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/ece5/tr_480_1_l_f/2017-07-24T21%3A18%3A36.000%2B0200/fird/2017/7/24/21/hergjekkbrua.jpg?chk=C0681C

Bildet har tittelen "hergjekkbrua," men det er feil, brua står den og vises i nederste bildekant, elven har kort og godt funnet seg et nytt løp.

De tiltak Professor Bruland foreslo i fjor hadde neppe vært tilstrekkelige til Ã¥ stoppe dette, dette var tiltak til en kostnad pÃ¥ noen fÃ¥ titalls tusen kroner ved Ã¥ øke arealet pÃ¥ elveløpet under øverste bro ved hjelp av noen velrettede dynamittsalver. NÃ¥ mÃ¥ sannsynligvis det gamle kulturminnet - steinhvelvingsbroen - ogsÃ¥ fjernes. SÃ¥ fÃ¥r vi se hvordan resten av bygden blir seende ut om noen Ã¥r.     

*det kan selvsagt stilles spørsmål ved om "katastrofe" er et velvalgt ord, ingen menneskeliv har gått tapt, ingen er skadet og ingen bolighus er totalskadet.

Water

Quote from: Emeritus on 25.07.2017, 09:33:21
En generell økning i temperatur vil føre til mer nedbør og øke risikoen for ekstremnedbør

Hvor har du det fra?

Telehiv

#2
Fornuftig av Emeritus å vise tilbakeholdenhet med å koble spekulasjoner rundt menneskeskapte klimaendringer og naturkatastrofer før man har forstått hele årsaksbildet, slik altfor mange alarmister har fått lov å gjøre altfor lenge. Ofte finner man de beste "menneskeskapte" forklaringene rundt at vi anlegger infrastruktur og oppholder oss i områder som innebærer nettopp "varslede katastrofer" uten at spesielle nye klimaendringer kreves for å utløse dem. Flommene bl.a. i Gudbrandsdalen for noen år tilbake rammet i stor grad infrastruktur som ikke hadde hensyntatt gamle flommål (man hadde bygd langt inn i områder som tidligere har vært totalt overflømt; altså en ren godkjenningsskandale av de lokale tekniske etater). Dette hindret selvsagt ikke de faste alarmistene i å hevde at dagens flomnivå var "nytt" og "unprecedented" som det heter blant de historieløse.

Klimaalarmister har for eksempel også skremt med at "ekstremvær" (menneskeskapt, må vite) allerede har økt global dødelighet veldig. En nøktern statistisk oversikt for de siste hundre årene gir imidlertid et helt annet bilde:



Kommentar til figuren:
Første del av 1900-tallet har en bias; en påfallende lav forekomst i forhold til tiårene etterpå. Dette forklares oftest med at det rett og slett ikke ble rapportert inn relevante globale data for dette før 1. verdenskrig. Man antar derfor at de faktiske tallene for de første par tiårene på 1900-tallet var mye høyere enn det som framgår av denne figuren. Systematisk innsamling av slike data ble ikke iverksatt før etter 1. verdenskrig.


Global utvikling for skogbranner:
Media fokuserer i våre dager med bilde og skråling av "den eksplosive veksten i skogbranner grunnet tørke og klimaendringer". Også her er sannheten påfallende annerledes: Også skogbranner har en signifikant nedgang de siste hundre år. �rsaksbildet for nedgangen kan man selvsagt diskutere, men først må man altså forholde seg til faktum: Skremslene om økning og omfang av skogbranner er grovt feilaktige.

Emeritus

#3
Sitat Water;

"Sitat fra: Emeritus på I dag kl. 09:33:21
En generell økning i temperatur vil føre til mer nedbør og øke risikoen for ekstremnedbør

Hvor har du det fra?"

Dette er så alminnelig kjent at jeg anser det unødvendig med kilder, søk selv og du vil få mye å plukke av.

Water

Quote from: Emeritus on 25.07.2017, 17:08:11
Sitat Water;

"Sitat fra: Emeritus på I dag kl. 09:33:21
En generell økning i temperatur vil føre til mer nedbør og øke risikoen for ekstremnedbør

Hvor har du det fra?"

Dette er så alminnelig kjent at jeg anser det unødvendig med kilder, søk selv og du vil få mye å plukke av.
Jeg er "som vanlig" interessert i kilder når bastante og generelle påstander fremsettes. De som i første omgang ikke har noe annet å vise til enn at noe er alminnelig kjent har som regel ikke kunnskap om det det gjelder.

Forøvrig er det ikke noe spesielt med denne flommen, bare den samme historien om mennesker som bygger på elvebredden og før eller siden blir våte på bena ;-)

PetterT

Emeritus kilde er vel propagandaslagordet "varmere, våtere, villere", men SREX rapporten til IPCC slår beina under ekstremværspådommene.
I Norge er Storofsen under Lille Istid fortsatt den verste flommen som er registrert.
For øvrig så rapporterer Munich Re at erstatning for naturskader går nedover (2016).
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

#6
Sitat Water:

"Jeg er "som vanlig" interessert i kilder når bastante og generelle påstander fremsettes. De som i første omgang ikke har noe annet å vise til enn at noe er alminnelig kjent har som regel ikke kunnskap om det det gjelder.

Forøvrig er det ikke noe spesielt med denne flommen, bare den samme historien om mennesker som bygger på elvebredden og før eller siden blir våte på bena ;-)"

Sitat Petter T;

"Emeritus kilde er vel propagandaslagordet "varmere, våtere, villere", men SREX rapporten til IPCC slår beina under ekstremværspådommene."

Og dere får fortsatt ingen kilde eller noen henvisning, tvert i mot, forbered dere selv på en mental og intellektuell utskjelling, problemet er vel mer at dere ikke en gang forstår at det skjer og hvorfor.

For det første, jeg har ikke påstått at det er noe spesielt med denne flommen. Den er av omtrent samme karakter som møtte Odda og Flåm for noen år siden. Ekstremvær kombinert med menneskeskapte hindringer for at vannet kan utfolde seg naturlig. Så jeg gjentar; jeg har ikke påstått at denne flommen var et resultat av AGW, tvert i mot, i mitt innlegg hevder jeg at slike påstander er "vrøvl."

Dernest, og nå kommer vi til et tema der folk med hjerne på størrelse med en kløvet druestein neppe forstår;

Klimaendringer er noe vi har hatt og noe vi fortsetter å komme til å ha. Og klimaendringer får konsekvenser, hvis det blir kaldere blir det litt mer is og snø, hvis det blir varmere skjer det andre ting.

Dere to mentale pygmèene tror at hvis en ser ordet "KLIMAENDRING" så er der bare ett mulig svar; nekt, nekt og atter fornekt. Dere er så mentalt fucked up at selv om det stod at en eller annen klimaendring var fullstendig naturlig og denne ville føre til ditt eller datt, er der bare en ryggmargsrefleksjon på denne halve druesteinen som fungerer; nekt, nekt og atter fornekt. For hvis dere skulle akseptere at klimaendringer har noen som helst konsekvens, positive eller negative, vil det til slutt lede til at dere blir homo og begynner å ta lavendelbad sammen med Torbjørn Jagland og Trine Schei Grande.

Så Petter T; du som er en slik klimaguru; vil en økning i gjennomsnittstemperaturen i Norge ikke ha noe som helst å si for nedbørsmengden og nedbørsmønsteret? Og prøv nå å tenk deg at denne klimaendringen er naturlig, for de finnes de også. Ingen konsekvenser av noe slag?

Det eneste hintet dere får av meg er at det er best å være Shiamuslim om vinteren og Sunnimuslim om sommeren.

Resten fÃ¥r dere finne ut av selv.   

PetterT

Den idiotiske utskjellingen fra Emeritusseladden er ikke verdt å nedlate seg til å kommentere, men jeg har et spørsmål til tusseladden:
Hvor har du det fra at jeg er en klimafornekter ("nekt, nekt og atter fornekt") i den betydning at jeg ikke tror det er naturlige klimaendringer?
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

Sitat Petter T.

"Hvor har du det fra at jeg er en klimafornekter ("nekt, nekt og atter fornekt") i den betydning at jeg ikke tror det er naturlige klimaendringer?"

Jeg trekker beskyldningen tilbake. Du er totalt klimaforvirret, omtrent like forvirret som tre blinde lesper på en reketråler.

En dag er du Lindzen og Spencer, den neste dag er det Nikolov & Zeller, tredje dag er det temperatur foran CO2, fjerde dag er det at CO2 var høyere i 1876 enn i 1967, og hva blir det neste? At det egentlig er kaldere om sommeren enn om vinteren.

Og kildene dine, det fremstår som daglige forsøk i øvelsen; la vi nå se hvilke crackpotidèer vi kan introdusere i klimavitenskapen.

Denne strengen begynte med et innlegg fra meg der jeg tilbakeviste at AGW forårsaket flommen i Utvik, noe jeg gjør basert på grundig lokalkunnskap, og her har du belønningen:

http://www.tv2.no/nyheter/9261559/

Rydd i eget hus før du forsøker å fremstå som klimaguru.



 

Water

Quote from: Emeritus on 25.07.2017, 21:40:11
Sitat Water:

"Jeg er "som vanlig" interessert i kilder når bastante og generelle påstander fremsettes. De som i første omgang ikke har noe annet å vise til enn at noe er alminnelig kjent har som regel ikke kunnskap om det det gjelder.

Forøvrig er det ikke noe spesielt med denne flommen, bare den samme historien om mennesker som bygger på elvebredden og før eller siden blir våte på bena ;-)"

Sitat Petter T;

"Emeritus kilde er vel propagandaslagordet "varmere, våtere, villere", men SREX rapporten til IPCC slår beina under ekstremværspådommene."

Og dere får fortsatt ingen kilde eller noen henvisning, tvert i mot, forbered dere selv på en mental og intellektuell utskjelling, problemet er vel mer at dere ikke en gang forstår at det skjer og hvorfor.

For det første, jeg har ikke påstått at det er noe spesielt med denne flommen. Den er av omtrent samme karakter som møtte Odda og Flåm for noen år siden. Ekstremvær kombinert med menneskeskapte hindringer for at vannet kan utfolde seg naturlig. Så jeg gjentar; jeg har ikke påstått at denne flommen var et resultat av AGW, tvert i mot, i mitt innlegg hevder jeg at slike påstander er "vrøvl."

Dernest, og nå kommer vi til et tema der folk med hjerne på størrelse med en kløvet druestein neppe forstår;

Klimaendringer er noe vi har hatt og noe vi fortsetter å komme til å ha. Og klimaendringer får konsekvenser, hvis det blir kaldere blir det litt mer is og snø, hvis det blir varmere skjer det andre ting.

Dere to mentale pygmèene tror at hvis en ser ordet "KLIMAENDRING" så er der bare ett mulig svar; nekt, nekt og atter fornekt. Dere er så mentalt fucked up at selv om det stod at en eller annen klimaendring var fullstendig naturlig og denne ville føre til ditt eller datt, er der bare en ryggmargsrefleksjon på denne halve druesteinen som fungerer; nekt, nekt og atter fornekt. For hvis dere skulle akseptere at klimaendringer har noen som helst konsekvens, positive eller negative, vil det til slutt lede til at dere blir homo og begynner å ta lavendelbad sammen med Torbjørn Jagland og Trine Schei Grande.

Så Petter T; du som er en slik klimaguru; vil en økning i gjennomsnittstemperaturen i Norge ikke ha noe som helst å si for nedbørsmengden og nedbørsmønsteret? Og prøv nå å tenk deg at denne klimaendringen er naturlig, for de finnes de også. Ingen konsekvenser av noe slag?

Det eneste hintet dere får av meg er at det er best å være Shiamuslim om vinteren og Sunnimuslim om sommeren.

Resten fÃ¥r dere finne ut av selv.   

Har du hørt om "bjelken"? ;-)

Emeritus

#10
Noen har stjålet overskriften min;

http://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/utvik-flommen-var-en-varslet-katastrofe/ar-AAoN8BZ?li=AA521C&ocid=spartandhp

For øvrig kan jeg bekrefte det som står i artikkelen, skadene er langt større enn det som fremkommer av bildene i media. Jeg tviler på at uansett hvilke tiltak som hadde blitt gjort med broene før flommen, at det hadde forebygget alle skader, men skadene hadde blitt mer konsentrert.

Kraftverket som er et solid betongbygg står igjen, men massene har samlet seg opp bak veggen på kraftverket og elven har bare gått over og gjennom kraftverket. Hele rørgaten som bestod av to stålrør med en diameter på 40 - 50 cm, er knekket opp i lengder på 10 - 15 meter og ligger spredd nedover elven.

Særlig i omrÃ¥det fra broene og et stykke forbi kraftverket har det blitt flyttet flere tusen tonn masse. Dette er  morenemasser ispedd store steinblokker. Jeg antar at mesteparten har gÃ¥tt pÃ¥ sjøen, men det ligger ogsÃ¥ enorme masser spredd omkring. Mesteparten har gÃ¥tt vestover og der er rester av disse massene hele 300 meter vest fra elveutløpet. Den østre/høyre del av bredden er mindre skadet. Men ogsÃ¥ den har fÃ¥tt sitt. Ã?st for kraftverket var der en idrettsbane som ble bygget pÃ¥ 50-tallet, den hadde en 60 meter lang tribune bygget i betong med fem høyder/trinn med sitteplasser. Hele idrettsbanen og tribuneanlegget er blÃ¥st vekk.

Men optimismen rår og arbeidet synes godt organisert og koordinert. I går kl. 18.00 fikk noen av oss tilbake strømmen, vannet hadde vi fått tidligere. Men deler av bygden er fortsatt strømløs, det opprinnelige fordelingssystemet lå av naturlige grunner ved kraftverket og det er borte, men i går kveld ble en ny trafo/fordelingsstasjon heist over elven. I dag begynner Vegvesenet å montere en Bailey-bro som skal åpne i morgen, da vil forbindelsen østover mot Stryn være etablert. Men Riksvei 60 over fjellet blir stengt lenge, kun de med lokalkunnskap vil kunne komme seg over Utvikfjellet.




Emeritus

#11
Jeg antar at klimaguruene Petter T. og Water har noen nådeløse kommentarer til denne artikkelen;

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/klima/regnvaeret-i-norge-knuser-alle-klimaprognoser-forskerne-forstaar-ikke-hvorfor/a/24105300/

Men de har i det minste fått noen ord og uttrykk de kan google for å opprettholde sin nekt, nekt og atter fornekt forståelse av dette spørsmålet.

Og jeg forstår det ikke selv, det som traff Utvik mandag har ikke truffet Utvik på veldig mange år (det blir bare tåpelig å snakke om 300 års eller 1000 års flom) men i deler av bygden - som ikke har noe med broene eller andre menneskelige inngrep å gjøre - avdekket regnværet bart fjell som ikke har sett dagens lys på i hvert fall 5000 år.

Telehiv

I resten av verden utenom Utvik viser ikke-korrupt forskning at det i hovedsak er anti-alarmistiske værforhold som knapt har vært sÃ¥ slappe pÃ¥ 1000 Ã¥r  8)

Knuta

Quote from: Emeritus on 25.07.2017, 09:33:21Jeg antar at det vil bli hevdet at flommen i Utvik er et resultat av menneskeskapte klimaendringer. Noe det er umulig å si noe om. En generell økning i temperatur vil føre til mer nedbør og øke risikoen for ekstremnedbør som lokalt kan få slike konsekvenser, men å hevde at denne konkrete flommen ikke hadde skjedd uten klimaendringer, blir det rene vrøvl.

Det er en ting jeg lurer på. Hvordan kan naturlig erosjon foregå hvis ikke jordras, flom og lignende skjer? Igjennom millioner av år har det skjedd nettopp jordras, flom og lignende. Jeg sier det bare så vi har det til ettertanke før vi legger all skyld på en nylig katastrofe.

Emeritus

#14
Dette er Ã¥penbart et naturfenomen og det har skjedd minst like store naturlige endringer i Utvik og andre steder mange ganger tidligere de siste 10.000 Ã¥r. Bl.a. sÃ¥ fortalte Oddbjørn Bruland (vannprofessoren) at der elva nÃ¥ hadde tatt løpet har hun gÃ¥tt før, nÃ¥r kunne han ikke si. Og det mente han Ã¥ kunne hevde basert pÃ¥ at der elva nÃ¥ har tatt et nytt løp er berget allerede blankskurt og at denne "blankskuringen" ikke er breenes verk, da blir overflaten grovere.  At de menneskeskapte og Ã¥penbart feilkonstruerte broene ogsÃ¥ bidro til sitt er ikke tvilsomt. Jeg kan for øvrig opplyse at jeg nÃ¥ ogsÃ¥ med selvsyn har sett at Vegvesenet, etter at broene ble bygget pÃ¥ trettitallet, i de senere Ã¥r har satt opp to betongpilarer midt under hver bro for at de skulle tÃ¥le ekstra akseltrykk, dette har i vesentlig grad forverret en i utgangspunktet dÃ¥rlig konstruksjon. Halvdelen av elveløpet under øvre bru var totalt tettet igjen mellom vestre elvebredd og Vegvesenets nyere konstruksjon.

Men jeg ser heller ingen grunn til å betvile det som rapporteres av VG, dette kan enkelt etterprøves ved at nedbørsmålingene er offentlig tilgjengelig. Der er også andre kilder enn NMI som kan si noe om spørsmålet, blant annet har vi NVE som i aller høyeste grad har en interesse av dette. Ingen klimaendringer uten også positive effekter, en økning av nedbørsmengdene vil bety flere Terrawattkroner i den norske statskassen.