Trump vil snu i Paris-saken?

Started by Telehiv, 14.07.2017, 08:12:06

Previous topic - Next topic

Emeritus

#15
Sitat ConTrari1;

"For ordens skyld; jeg anser Eremitus som en person som ikke er interessert i reell debatt, og kommer derfor ikke til å forholde meg til denne personen i fremtiden."

Det tviler jeg på, og hvilken debatt inviterer dette utsagnet til?

"Ja, hvis man tror Paris-avtalen har noen som helst betydning eller verdi, da sier jeg takk og farvel. En ting er åpne dører, noe annet er en murvegg."

ConTrari1

Allerede i oppkjøringen til Paris-avtalen, med den såkalte Lima-avtalen i 2014, ble det klart at det er helt opp til de enkelte nasjoner om de vil kutte utslipp eller ei, vist som frivillige målsettinger (INDC):

"By asking countries to put forward plans dictated by their own economies and domestic politics, rather than a top-down mandate, the Lima Accord helped secure the agreement of every nation to some kind of carbon-cutting action, experts say.

But with no language requiring the significant cuts scientists say are needed to stave off the costly effects of global warming, countries can put forth weak plans that amount to little more than business as usual. Countries can even choose to ignore the deal and submit no plan at all.

â??If a country doesnâ??t submit a plan, there will be no punishment, no fine, no black U.N. helicopters showing up,â? said Jennifer Morgan, an expert on climate negotiations with the World Resources Institute, a research organization."

"The structure of the deal is what political scientists often call a â??name-and-shameâ? plan."

Skam og skyld skal redde kloden -har vi hørt det før? Javisst, og vi kommer nok til å få høre det igjen og igjen så lenge "klimakrisen" eksisterer.

https://www.nytimes.com/2014/12/15/world/americas/lima-climate-deal.html



Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.



Emeritus

#19
Riktig svar:

Amerikanerne jobber med hvordan de igjen skal bli en fullverdig deltager i det internasjonale klimasamarbeidet. Trump skal ha en eller annen konsesjon, så er de med for fullt igjen. Der er veldig få tegn på at det internasjonale klimasamarbeidet slår ytterligere sprekker etter USA's uttreden, tvert i mot. Og det er bortimot utenkelig at USA skal stå utenfor dette arbeidet, det er kort og godt ikke forenelig med USA's selvbilde og langsiktige interesser.

Og uansett vil dette spørsmålet de neste 5,10, 15 - 20 årene langt på vei bli avgjort av den temperaturutvikling vi får. Slik sett var de to siste værhendelsene i USA - Harvey og Irma - midt i blinken for de som vil spre angst. Om AGW spilte en rolle nøkternt vitenskapelig vurdert, er dryppende likegyldig. Mistanken er allerede sådd, og begge hendelser er hver på sin måte "unprecedented" og blir svært kostbare. Der verserer mange ulike tall, uansett hva en legger til grunn, er USA's økonomiske forpliktelser etter Parisavtalen - som var en av hovedgrunnene til at Trump trakk seg ut - en relativ bagatell.

Her er ett estimat;

http://abcnews.go.com/US/hurricanes-harvey-irma-cost-us-economy-290-billion/story?id=49761970

http://time.com/money/4935684/hurricane-irma-harvey-economic-cost/

USA's forpliktelser knyttet til Parisavtalen, USD 2 milliard, utgjør 0,68% av de USD 290 milliard skadene etter Harvey og Irma blir anslått til i dette estimatet.

Eller for å hjelpe Donald med å komme seg fri et annet valgløfte, ca. 10 ganger mer enn det vil koste å bygge muren mot Mexico.

Bebben

emeritus,

QuoteUSA's forpliktelser knyttet til Parisavtalen, USD 2 milliard, utgjør 0,68% av de USD 290 milliard skadene etter Harvey og Irma blir anslått til i dette estimatet.

Problemet er at det ikke er særlig meningsfylt å sammenligne disse to tallene. Ingen med vettet i behold kan tro at det ikke kommer flere stormer hvis vi bare klarer å slippe ut litt mindre CO2. Tilpasning er en nødvendig strategi helt uavhengig om man "tror" på Karbondjevelen eller ikke.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

#21
Sitat Bebben;

"Problemet er at det ikke er særlig meningsfylt å sammenligne disse to tallene."

Nå var det bl.a. dette tallet som begrunnet Trumps rene symbolhandling tidligere i år, så meningsløs er sammenligningen neppe.

For de som liker veddemål, ligger det en flaske brandy i potten;

https://twitter.com/_richardblack/status/895281552900358144

USA har allerede bestemt seg for ikke å trekke seg ut av FN's rammeverk og gir stadig blandede og motstridende meldinger, senest for noen timer siden;

https://www.theguardian.com/environment/2017/sep/17/trump-tillerson-mcmaster-paris-climate-accord-stay-in

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2017/09/17/195333185/tillerson-sier-usa-vil-samarbeide-om-klimaavtalen

USA kan ikke melde seg ut før om tre Ã¥r, og er pr. definisjon deltager. Trumps sÃ¥kalte utmeldelse var en ren symbolhandling uten noen juridiske konsekvenser. En meddelelse som juridisk melder USA ut, kan han ikke gi før etter neste presidentvalg. Og i mellomtiden skal USA som det eneste landet, ved siden av et par bananrepublikker, realpolitisk stÃ¥ utenfor. SÃ¥ fÃ¥r vi se hvilken innflytelse dette gir USA, og hvor lenge USA's diplomati finner det hensiktsmessig Ã¥ befinne seg i en slik hjelpeløs posisjon. 

Ryddegutt

Quote from: EmeritusUSA's forpliktelser knyttet til Parisavtalen, USD 2 milliard, utgjør 0,68% av de USD 290 milliard skadene etter Harvey og Irma blir anslått til i dette estimatet.

Er teorien at USA vil ut av Parisgalskapen pga de pengene som årlig skal utbetales til Mugabe & Co og at økonomisk selvmord med tilhørende overflytting av arbeidsplasser fra USA til Asia var underordnet?

QuoteREPORT: $12.7 Trillion Needed To Meet Paris Climate Accordâ??s Goal

http://dailycaller.com/2017/06/15/report-only-12-7-trillion-needed-to-meet-paris-climate-accords-goal/

Quote from: EmeritusUSA har allerede bestemt seg for ikke å trekke seg ut av FN's rammeverk og gir stadig blandede og motstridende meldinger, senest for noen timer siden

Jeg foreslår at du leser hva Trump sa i talen når han annonserte at USA skulle trekke seg for 6 mnd siden. Han sa allerede da at USA vil revurdere dette hvis avtalen kunne reforhandles til at USA fikk samme vilkår som f.eks Kina. Idiot-journalistene tror dette er et nytt standpunkt, det er det ikke.

Emeritus

Ryddegutt, jeg ser ikke helt hva vi er enige om. Denne Daily Caller artikkelen gjelder hele verden, jeg gadd knapt å lese den siden dette er et drittorgan og omtrent like pålitelig som anslagene over Irma og alt det der.

Det jeg sier og har sagt lenge, er at Trump har trukket seg ut av Paris uten å helt vite hva han har gjort, som så mye annet. For øvrig minner jeg om at jeg er an av de få som faktisk leste hva Trump sa i Rosegarden talen sin, og påviste at Trump ikke hadde peiling om hva han snakket om, og det hele var en stor stråmannstale. Du finner det lengre opp i strengen (eller en annen streng.)

Jeg har vært konsekvent i denne tråden (der er sikkert flere tråder.) Paris er usedvanlig lite bindende for alle nasjoner, den er mer eller mindre ett Smorgasbord* der en velger fra øverste hylle. Dette kom best til uttrykk her på forumet når Parisavtalen ble vedtatt, da var den helt uten betydning og en vits. Men når Trump trakk seg ut ble den plutselig både veldig bindende og veldig kostbar. Vi fikk endog i denne prosessen helt nye internasjonale tolkninger av hva en traktat, konvensjon, pakt og avtale var/er.

Bottom line; med mindre vi i løpet av noen år får et paradigmeskifte i forståelsen av klima og hvorfor verden de siste hundre år sammenhengende har blitt varmere (ja da, litt ned mellom 1945 og 1970, bla, bla, bla) og at dette vil fortsette, så lever Paris i beste velgående.

For hver dag USA stÃ¥r utenfor, eller det stilles spørsmÃ¥l om USA skal settes pÃ¥ gangen, eller der USA bare stiller med juniorer i forhandlingene SOM  DE LIKEVEL VIL DELTA I, sÃ¥ vil USA ha innflytelse gradvis svekkes. Og det er det siste USA vil. Trump - eller rettere Bannon - tok en sjanse pÃ¥ at Paris ville kollapse nÃ¥r USA trakk seg ut. Det stikk motsatte har skjedd.

Og hvis du tror at USA får de samme betingelser som Kina, så må du ha fått den troen fra en idiotjournalist.

*Smorgasbord; opprinnelig det svenske Smörgåsbord, deres variant av vårt koldtbord, men på engelsk/amerikansk også et synonym for; a vast array of possible choices, altså; forsyn deg av det du har lyst på.


Ryddegutt

Quote from: EmeritusDenne Daily Caller artikkelen gjelder hele verden, jeg gadd knapt å lese den siden dette er et drittorgan og omtrent like pålitelig som anslagene over Irma og alt det der

Artikkelen omhandler en rapport fra Bloomberg New Energy Finance (BNEF). Hvis du har et mer troverdige tall fra dine "kilder" i DesmoBlog, Greenpeace og Skepticalscience så kom gjerne med tallene. Her er faktisk MDG blant de mer ærlige, de sier rett ut at vi må tilbake til levestandarden i Middelalderen hvis man følger hysterikernes råd.

QuoteRenewable energy sources such as solar and wind are set to take almost three quarters of the $10.2 trillion the world will invest in new power generating technology over the years to 2040, according to a major independent forecast published today

(...)

A further $5.3 trillion investment in 3.9TW of zero-carbon capacity would be consistent with keeping the planet on a 2-degrees-C trajectory.

https://about.bnef.com/blog/global-wind-solar-costs-fall-even-faster-coal-fades-even-china-india/

Quote from: EmeritusFor øvrig minner jeg om at jeg er an av de få som faktisk leste hva Trump sa i Rosegarden talen sin, og påviste at Trump ikke hadde peiling om hva han snakket om, og det hele var en stor stråmannstale. Du finner det lengre opp i strengen (eller en annen streng.)

Nei, hverken du eller andre har klart å påvist en eneste feil i den talen. Like lite som bløffen om at du har tatt NoTricksZone i å lyve. � gjenta en påstander i det uendelige gjør det ikke til en sannhet.

Nå er du ikke den eneste i verden som har sett eller lest denne talen. Men det holder ikke å påstå at du har lest talen når du ikke har fått med deg innholdet:

QuoteIâ??m willing to immediately work with Democratic leaders to either negotiate our way back into Paris, under the terms that are fair to the United States and its workers, or to negotiate a new deal that protects our country and its taxpayers.

https://www.whitehouse.gov/the-press-office/2017/06/01/statement-president-trump-paris-climate-accord


Quote from: EmeritusParis er usedvanlig lite bindende for alle nasjoner, den er mer eller mindre ett Smorgasbord* der en velger fra øverste hylle.

vs

Og hvis du tror at USA får de samme betingelser som Kina, så må du ha fått den troen fra en idiotjournalist.

Selv om du ikke klarer å bestemme deg om Parisgalskapen er et Smorgasbord eller om man IKKE kan velge så er det klart at hele avtalen hviler på at noen land i Vesten skal ta hele byrden og alle regningene. Mugabe & Co er med for pengene, forsvinner pengene så forsvinner deltagerne. Og begynner man å stille krav til å kutte CO2 hos landene utenom Vesten så forsvinner de enda fortere.

Emeritus

Sitat Ryddegutt;

"Artikkelen omhandler en rapport fra Bloomberg New Energy Finance (BNEF). Hvis du har et mer troverdige tall fra dine "kilder" i DesmoBlog, Greenpeace og Skepticalscience så kom gjerne med tallene."

Kan du gi meg den direkte linken til BNEF, jeg har ikke noe behov for at den skal innom kilden din for "analyse og forståelse."

Du har linket inn til denne;

https://about.bnef.com/blog/global-wind-solar-costs-fall-even-faster-coal-fades-even-china-india/

Og den er jo usedvanlig positivt innstilt.

Sitat Ryddegutt;

"Nei, hverken du eller andre har klart å påvist en eneste feil i den talen. Like lite som bløffen om at du har tatt NoTricksZone i å lyve. � gjenta en påstander i det uendelige gjør det ikke til en sannhet."

Vel, jeg tok deg på fem av tre, sannsynligvis fire av fem mulige feil her;

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=859.msg6615#msg6615

Skal jeg gjenta de?

Og The No Fuck Zone tar stort sett feil, eller forstÃ¥r ikke hva de rapporterer, om dette er bevisst løgn eller bare manglende forstÃ¥else er av underordnet betydning. Men det morsomme med deg er at  selv om jeg fÃ¥r artikkelforfatterens egen bekreftelse pÃ¥ at The No Fuck Zone tar feil, sÃ¥ fortsetter du Ã¥ hevde at jeg ikke har pÃ¥vist noe som helst. Og dine øvrige unøyaktigheter er rikt og fyldig beskrevet i denne strengen;

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=859.msg6623#msg6623

Jeg gidder ikke å gjenta meg selv.

Sitat Ryddegutt;

"Selv om du ikke klarer å bestemme deg om Parisgalskapen er et Smorgasbord eller om man IKKE kan velge så er det klart at hele avtalen hviler på at noen land i Vesten skal ta hele byrden og alle regningene."

Du får fortsette å jobbe med saken, du fremstiller mine synspunkter som at jeg vil gi pengene til Mugabe - noe du etter hvert M� VITE jeg ikke mener. Men Paris er realpolitikk, og da spiller subjektive rettferdighetsfølelser en ubetydelig rolle.









Emeritus

Morosamt;

http://www.huffingtonpost.com/entry/nicaragua-paris-agreement_us_59c2ec85e4b06f93538c4f0c?ncid=inblnkushpmg00000009

Nå har bananrepublikken Nicaragua også sagt at de vil undertegne Paris. Så nå er det vist nok bare to statsledere igjen som ikke har undertegnet, nei rettelse, bare en statsleder og det er Syrias Assad. Så har vi en som sier at han vil trekke seg ut men som ikke har gjort det enda. Det er ikke mye soft power igjen hos vår viktigste allierte.

Ryddegutt

#27
Mugabe er en fin illustrasjon på hvor pengene fra Parisgalskapen kommer til å ende:

QuoteBrutal Dictatorship Seeks Climate Cash to Fund Continued Atrocities

https://wattsupwiththat.com/2016/02/14/brutal-dictatorship-seeks-climate-cash-to-fund-continued-attrocities/



Quote from: EmeritusVel, jeg tok deg på fem av tre, sannsynligvis fire av fem mulige feil her

Nei, du kommer opp med argument som at når Kina putter penger i et fond som Kina kan kontrollerer 100% hvor pengene kanalisere slik Kina selv vil for å ta vare på sine egne interesserer så det helt det samme som å gi pengene til Klimafondet. Andre argument var at man "tror" at Kina kanskje kommer til å nå peak før 2030 og at Kina plutselig skal begynne å illegge avgift for CO2.

All kritikk mot Trumps tale fra deg eller andre har vært ren syning uten håndfaste fakta. Jeg regner med at du skjønner Trump ikke har skrevet denne talen selv og at mange personer med svært mye bedre kjennskap enn meg og deg til problematikken rundt CO2 hysteriet har vært med i bildet her.

Neket Obama og Sutre-Hillary på sin side skrev taler der de sa at CAGW er et faktum fordi 97% av vitenskapsfolkene i verden sier det og alle skal tjene penger på et "grønt skifte".

Når det gjelder NoTrickZone så er det eneste du har kommet opp med som en "rykende pistol" er at Telehiv missforstod en påtegning på en graf. � si at dette er "forfalsking" viser ganske klart at du ikke har noen argument.

Du har ikke klart å påvise noe faglig galt med NoTrickZone. Din argumenter har alltid dreiet seg om hvordan deltagere på KD har tolket det som står der, ikke hva NoTrickZone faktisk sier selv.

At Nicaragua si ja takk til gratis penger uten forpliktelser er vel neppe en overraskelse.

Emeritus

Du er jo totalt impregnert mot fakta. Kinas bidrag ble publisert samtidig som USA og Kina ble enige om avtalen. Og når det gjelder The No Fuck Zone har jeg gang på gang påvist at "alle disse hundre studiene som viser at" bare er en serie misforståelser begått av en fyr som ikke kan lese, og har du glemt at The No Fuck Zone sin gjengivelse av Stein et al bare var et rene pølsevev, bekreftet av forfatteren selv?

Men det mest idiotiske poenget ditt er jo dette;

Sitat Ryddegutt;

"Kina har ingen avgifter eller restriksjoner på CO2 og har heller ingen planer om å innføre det."

Og dette benytter du som et Trump argument, hentet fra Breibart eller The Daily Caller?

For det første er dette feil;

https://www.nrdc.org/sites/default/files/paris-climate-conference-China-IB.pdf

Men viktigere; hvilke avgifter eller restriksjoner på CO2 har USA, eller har USA planer om å innføre?

Du synes Ã¥ være fullstendig mÃ¥nebedotten av denne "USA First" dritten, der USA kan oppføre seg som et rævhøl nÃ¥r det passer, og samtidig forlange god oppførsel av alle andre. 

Ryddegutt

#29
Og nå linker du inn et dokument som sier nøyaktig det jeg sa:

Kina skal IKKE redusere totalutslipp av CO2

Kina skal IKKE betale til det felles klimafondet som styres av Parisgalskapen. Kina skal kanalisere penger dit det passer Kina og etterpå kalle det klimatiltak mens CO2-hodene rundt om i verden applauderer i ekstase.

Kina innførte miljøavgifter pÃ¥ en del stoffer for rundt 10 mnd siden, CO2 avgift var IKKE blant disse. Og hvorfor skulle de innføre avgifter? De behøver jo ikke redusere noe som helst.  NÃ¥ er det litt over 3 mnd igjen av 2017. Er du født i gÃ¥r?

QuoteFor instance, polluters will pay 1.2 yuan for emission of 0.95 kilograms of sulfur dioxide and 1.4 yuan for one kilogram of chemical oxygen demand (COD). Carbon dioxide (CO2) is not included in the levying list.

http://www.chinadaily.com.cn/business/2016-12/26/content_27774181.htm

Jeg har aldri påstått at USA med Trump i spissen har tenkt å innføre avgifter eller restriksjoner på CO2. Det var Obama og Sutre-Hillary sin plan. Men hvis USA skulle følge Parisgalskapen så hadde de måtte gjøre det.

Hvor har du omtalt NoTrickZone og Stein et al ?