Terror - virkelig?

Started by Emeritus, 06.06.2017, 19:28:51

Previous topic - Next topic

Emeritus

CNN står på i bakgrunnen. Nå har de kjørt "BREAKING NEWS" i to timer på en hendelse i Paris der en student fra Algerie skal ha angrepet en politimann med hammer og deretter å ha blitt skutt av en av de andre politimennene som gikk i patruljen. Så vidt jeg forstår overlever begge, og politimannen er neppe alvorlig skadet.

I pinsehelgen har vi hatt sammenhengende dekning av Londonterroren.

Jeg begynner snart å synes synd på disse terroristene. Av detaljene i London har jeg ikke annet enn at syv sivile ble drept og tre terrorister skutt.

Hvor ineffektiv er det mulig å bli. Paristypen kan regne med å oppholde seg resten av livet i en eller annen high security anstalt, mens de tre i London allerede har kommet frem for Allah og mottatt sine 72 gule rosiner.*

Men det verste opp i dette, hvor lurt er det at politikere og presse opptrer som om disse hendelsene, som i risikosammenheng tilsvarer omtrent risikoen ved å reise med fly, la dette dominere hele nyhetsbildet og våre liv. En av mine kvinnelige kollegaer på kontoret gikk av bussen tre busstopp før hun skulle, og gikk resten av veien til fots. Og dette fordi der satt en av våre nye landsmenn med en telefon det så ut som han hadde en nedtellingsmekanisme på. En annen hadde ikke sett på 17. mai prosesjonen fordi han var redd for en lastebil gjennom Strandgaten, og dette selv om byen var effektivt stengt med betongblokker osv.

Jeg hevder selvsagt ikke at vi skal ignorere denne terroren, men skulle en vurdere mediastrategien sÃ¥ ikke en hammer i Paris bidrar til bevegelsens suksess ved at store deler av vesten gÃ¥r rundt og er redd for noe som statistisk sett er langt mindre farlig enn Ã¥ fly?       


*Ja faktisk, ikke 72 jomfruer med nybarberte delikate kjønn, men i følge mer moderne Korantolkere 72 gule rosiner, snakk om å bli lurt. Jeg har for øvrig en ide om at disse 72 rosinene er en mer "moderne" tolkning enn den opprinnelige i håp om å dempe dette som motivasjonsfaktor. For terroristene spiller det ingen rolle, de får verken jomfruer eller rosiner.