Hvalrosser til besvær

Started by Ex-administrator, 07.10.2014, 13:41:34

Previous topic - Next topic

Ex-administrator

Nyhetsbyrået Associated Press pushet en nyhetssak forrige uke om en ansamling hvalross på en strand i Alaska. Mange norske nyhetssider replikerte artikkelen uten videre kommentar, f.eks. NRK: 35.000 hvalrosser strandet på grunn av ismangel

At slike artikler får sin seiersgang gjennom verdenspressen er vi jo vant til, selv om alt selvfølgelig er feil, feil, feil. Marc Morano tar et nådeløst oppgjør med de mange grove feilene i antakelsene som gjøres i artikkelen: Media hyped walrus climate scare stories debunked.

Min favorittdetalj fra akkurat denne saken, er at det fins flere fredede områder i nettopp Alaska som er opprettet utelukkende for ansamlinger av tusenvis av hvalross på land. Les mer på State of Alaskas offisielle hjemmesider.

Så langt i denne saken er det lite nytt. Noe observeres i naturen -> det defineres som et problem (selv om man ikke vet at det er det) -> CO2 får skylda. Det som er så synd, er alle som leser dette som sannhet, og villig deler videre. Noen reaksjoner fra Twitter:

Quote"Tenk på dette neste gang du sitter og ruser bilmotoren"
"Issmelting har tvunget 35 000 hvalross opp på en strand i Alaska #klimaendring #miljoe #dyretragedie"
"If these 35,000 walruses can't convince you climate change is real, I don't know what to tell you"
"this is scary!"
"ramifications are huge"
"Huff, dette er #hjerteskjærende" (Oops, den var fra en reaksjon på en artikkel i 2013)
"Shrinking sea ice thousands of walrus to shores of Alaska" (2011)
"Ti tusen hvalross er strandet i Alaska: Isen dyrene vanligvis holder til på er smeltet bort" (Oi, den var fra 2010)
"Receding sea ice results in massive walrus die-off" (2009)


Jaja, her er en annen fin debunk, som viser til 2 dokumenterte tilfeller av rundt 35 000 hvalross på land, i 1972 og i 1979: Mass haulouts of Pacific walrus and stampede deaths are not new, not due to low ice cover

Det er forresten bred enighet om at hvalrossbestanden er stabil eller økende. Men herregud så farlig klimaendringene er likevel: Kvalrossen på veg tilbake

Smiley

Tja nå ser det jo ut som det er over 35000 individer på en plass så antallet kan ikke være farlig lavt.
Jeg legger merke til at den ene linken din henviser til NRK.
Jeg har lest en del på NRK sine nettsider angående klima og jeg sitter å ruger på tanken om å klage inn NRK for ensidig propaganda. Alt skyldes klimaendringer og alt er i dårlig forfatning pga oss.
Faktisk er både valross og isbjørn bestandene gode og isen minker ikke pr dags dato. 3 essensielle fakta som NRK utelater og dermed fremstiller et direkte feilaktig bilde av hva som faktisk skjer. Det er direkte feilinformasjon og løgn NRK serverer.