Svar til Petter T og BSS i ett.
Mine innlegg kan ikke oppfattes som noen omfavnelse av AP's industripolitikk de siste 40 - 50 år. Tvert i mot, den gikk alt for langt.
Dere/du skriver;
"Subsidiering og særbehandling fører til stagnasjon i næringslivet. Dårlige bedrifter blir holdt kunstig i live.
All industri må behandles likt. Da vil de innovative og kreative selskapene vinne i lengden med positivt bidrag til samfunnet."
Og BSS;
"Helt korrekt.
Vi har allerede verdens mest subsidierte landbruk. Hvor mange flere offentlige ansatte har vi egentlig råd til?"
Begge disse uttalelser er utpregede ekstreme høyre standpunkter som ikke vil lede til noe bedre samfunn.
La vi ta landbruket først. Jeg er dønn enig, bøndene har i de siste 30 - 40 årene hatt det for lett. De er kapitalister når de skal selge en hyttetomt på snaufjellet for to - tre mill., men oppfører seg som sosialklienter i det daglige. Når det er sagt har jeg ingen problemer med å betale min del av skatten for at vi skal ha et levende landbruk og bygdeliv i Norge. Vi snakker om 30 - 40''', av et statsbudsjett på 140 - 150'''. Kunne vi i tillegg få de til å utnytte potensialet i norsk landbruk - som er enormt - i stedet for å produsere Norvegia - eller sammenpresset melk som Telehiv uttrykker det - kan bøndene nå langt.
Så var det dette med regulering ellers. La meg påpeke et par enkle og uomstridt fakta. Norden - og det innbefatter Finland og Island - har det uomtvistelig mest vellykkede samfunn i verden. Og da snakker jeg om folk og system. Jeg har selv påpekt at AP's industripolitikk stort sett har vært en fiasko, men minner om at det var Jan P. Syse som etablerte ilmenittsmelteverk i Tyssedal. Og det er vel fortsatt en suksess. Det kan ha vært tilfeldig. Vi har Hydro, vi har Telenor, vi har Statoil vi har DnB og vi har en del ellers.
Jeg er pragmatiker, jeg er i hvert fall ikke i tvil om at det amerikanske systemet er en total fiasko, noe som allerede nå viser seg med en smertefull og grusom tyngde.
Og Vi Som Elsket Amerika.*
*
https://bokelskere.no/bok/vi-som-elsket-amerika/3373/