Skrevet av Emne: Utviklingen i sol- og vindenergi  (Lest 864 ganger)

Telehiv

• Global moderator
  • Supermedlem
  • Qui vivra verra
    • Vis profil
Sv: Utviklingen i sol- og vindenergi
« Svar #15 på: 31.07.2017, 20:44:42 »
Vel, nå er alt rasert, men jeg har allerede avklart at vi er forsikret for ca. 32 mill, og bare vent, det skal nå bygges et nytt verk som i hvert fall firedobler energiproduksjonen i forhold til det våre forfedre bygget for to - tre mannsaldere siden.

Da kan vi igjen fastslå at alarmistenes skremsler om dyre naturskader (forårsaket av ekstremvær) feiler her også; her har naturen barmhjertig sanert et utslitt kraftverk slik at Utvikingene faktisk nå tvinges til å ta skjeen i en annen hånd og få seg et nytt og enda mer lønnsomt, til og med betydelig forhåndsfinansiert av naturskadefond og forsikringsselskaper (som ellers bare ville delt ut pengene til uproduktive slyer i Oslofjordgryta).

- Let it rain, let it snow
Let 'em warm warm breezes blow....

« Siste redigering: 31.07.2017, 20:46:50 av Telehiv »

Emeritus

• Supermedlem
    • Vis profil
« Svar #16 på: 31.07.2017, 21:16:01 »
Med unntak av at Naturskadefondet ikke skal betale noe av dette, har du stort sett rett.

Det vil si, jeg tar det tilbake, jeg tror faktisk at også Naturskadefondet bør inn i bildet her, av rene høflighensyn bør de ikke holdes utenfor. Jeg kan på stående fot ikke si hvorfor siden verket allerede er fullforsikret mot naturskade, men jeg har en kreativt tilnærming til dette. 

Men foreløpig jobbes det med at Vegvesenet må/bør bygge en avlastningsdam lenger opp i vassdraget slik at vannstrømmen blir jevnere. Noe av det jeg har lært de siste dagene, er at vannet i slike vassdrag ofte kommer i pulser med en frekvens på bare noen titalls sekunder, og at det er disse pulsene som innleder de store skadene, og at disse pulsene kan elimineres/reduseres med en avlastningsdam.

Og etter litt inspirasjon fra - ingen nevnt, ingen glemt - er grunneierne i ferd med å ble enige med seg selv om at det eneste stedet Vegvesenet bør/kan bygge en slik dam, er der vi tilfeldigvis vil ha den nye inntaksdammen som ligger knappe 100 høydemeter over dagens magasin.

Og det alene vil nesten doble verkets effekt.

PetterT

• Seniormedlem
  • Tenk sjæl
    • Vis profil
« Svar #17 på: 01.08.2017, 21:22:26 »
Noldus Emeritus har åpenbart ikke hjernekapasitet til å lese grafen i mitt svar #13.
Jeg skrev:
"Væravhengig energi blir ikke gunstig for samfunnet hvis man også skal ha buffer mot variasjoner i energitilførselen ved hjelp av batterier eller vannmagasin." Slik væravhengig energi er sol og vind i grafen.
Emeritus skrev:
"Men dette gjelder praktisk talt all form for energi."
Hæh?
Figuren viser at CCGT (gass), kull, vannkraft (middels store) og kjernekraft alle er meget lønnsomme med buffer/energilager, men altså ikke væravhengig sol og vind.

I en annen diskusjonstråd ser Emeritus stort på det: "i det store bildet".....
I det store bildet, Emeritus, så spiller små vannkraftverk neglisjerbar rolle for å "redde verden fra AGW", som er motivet for dagens satsing på naturødeleggende og ressurssløsende væravhengig energi som sol og vind.  Oldefaren din er komplett uinteressant "i det store bildet", men Emeritus har en trang til å være navlebeskuende i likhet med Trump.  Vi som er opptatt av å avsløre at AGW er uriktig vitenskap er ikke interessert i hverken oldefaren din eller navlen din, samme hvor mye du forsøker å mobbe oss.
« Siste redigering: 01.08.2017, 21:25:09 av PetterT »
Det er tanken som teller :-)