Dylan og Nobelprisen: Denne talen fjerner enhver tvil

Started by Telehiv, 09.06.2017, 11:59:54

Previous topic - Next topic

Telehiv

Dylans fenomenale Nobeltale



Dylan går som vanlig sine egne veier. Denne gangen har han sendt "de aderton" (de atten i Nobelkomiteen) en muntlig Nobeltale, en tale med et spenn og en lyrisk og eksistensiell nerve som trollbandt meg samtlige 27 minutter det tok å høre gjennom. Ta dere tid til disse 27 minuttene og hør en av vår tids store lyrikere og kommunikatorer dra sin fullstendig individuelle "litteraturanalyse" hinsides enhver form for tidligere kjent konformitet og kryping rundt de aderton i Stockholm.

Her er link til en tekstet versjon spilt inn 4. juni:
https://www.youtube.com/watch?v=3Zf04vnVPfM

Dylan tar et overraskende utgangspunkt i 3 klassiske bøker; Moby Dick, Intet nytt fra Vestfronten, og Odysseen.
Suverent analytisk drar han her gjennom allegoriske og metaforiske tankespinn om menneskeheten fra det "hjemlige" amerikanske - men idehistorisk altomfattende - i Melvilles "Moby Dick", via den mest meningsløse del av europeisk krigshistorie (Remarques "Intet nytt fra Vestfronten"), til antikkens Homer og "Odysseen".

Da det virkelig gikk opp for meg hvor dypt Dylan klarer å trekke tråder rundt dette, er da han etter rystende gjengivelser av elementer i Intet nytt fra Vestfronten plutselig trekker fram en tidligere knapt registrert men lynkvass krigsprotest hos en av mine egne favoritter, mellomkrigstidens hillbilly/oldtime-musiker Charlie Poole fra the backwoods of North Carolina, som ble en av USAs første platestjerner innen ulike former for tradisjonsmusikk. Noter dere Charlie Pooles tekst som Dylan leter fram igjen her: Plutselig trer også bondeknøler og gruvearbeidere fra USA fram som kritiske tenkere.

� ja, Dylan kan sin kulturhistorie og vet at han ikke trenger å omgås de "skolerte" for å sanke visdom, jfr. hans livslange fascinasjon for Woody Guthrie, hvis enorme livsverk var det som utløste hans kunstneriske livsbane...



Jeg gjentar: Hvis dere vil oppleve suveren selvstendig tenkning, ta dere tid til 27 min sammen med Dylan her.
Det er "helt ekstraordinært", som en av de aderton dypt beveget skal ha meddelt en bladfyk i Sverige.



Emeritus

Linken virker ikke, det kommer et nytt bilde av WG.

Telehiv