Sint Al Gore med ny film

Started by translator, 28.05.2017, 23:51:43

Previous topic - Next topic

translator

Dette kommer sikkert norske medier til å kaste seg over etter hvert (når de får det med seg), men for en som ser på et såpass bortgjemt program som ttt - Titel Thesen Temperamente på tyske ARD var dette nyheten i kveld.

http://www.daserste.de/information/wissen-kultur/ttt/sendung/al-gore-cannes-100.html

Det er selvfølgelig intet nytt utover det vi har hørt tidligere, Gore raser over Trump som vil trekke USA fra Paris-avtalen (Go for it, Trump!), og han mener nå er vippepunktet kommet, klokken er ikke lenger fem på tolv, den er tolv. Du verden. No vart je skremt.

"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

Sitat Translator;

"Gore raser over Trump som vil trekke USA fra Paris-avtalen (Go for it, Trump!),"

Selv om dette er en klimablogg, betyr det ikke at alt her i verden dreier seg om klima.

Pr. i dag anser jeg det som 50/50 at han trekker seg. Han kommer uansett til å "trekke seg" i den forstand at han vil kreve reforhandlinger, men han kan også meddele at han ikke trekker seg nå, men hvis han ikke får det som han vil en gang i fremtiden vil han trekke seg.

Hvis USA "trekker seg" og da mener jeg "trekker seg" slik han lovde i valgkampen, melder USA seg samtidig ut av hele FN - systemet rundt klima. Der er ingen grunn til å tro at Tyskland, Kina og en rekke andre nasjoner vil la seg bevege en millimeter i forhold til sine mer langsiktige mål. Merkel forstår, i likhet med de fleste mennesker med en IQ over 25, at Trump er totalt uvitende og uforstående om klima og alt det der. For han er det nå et spørsmål om han skal svikte på enda et valgkampløfte eller ikke.

Om Trump ble vitenskapelig overbevist om at å forlate Paris - avtalen ville lede til katastrofe om 30 år hadde han svart: So what? What will give me the best pollnumbers tomorrow?

translator

#2
Jeg spekulerer ikke i Trumps motiver, men at arbeidsplasser har noe med det å gjøre tror jeg så absolutt.

For øvrig tror jeg Trump er bedre informert om hvor klimavitenskapen står for tiden enn klimapapegøyen Al Gore, det skal ikke så mye til.

https://www.youtube.com/watch?v=9oNutgSa7U4
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

Sitat Translator;

"For øvrig tror jeg Trump er bedre informert om hvor klimavitenskapen står for tiden enn klimapapegøyen Al Gore, det skal ikke så mye til."

Jeg slo av videoen etter ca. 1:40 der han hevder at CO2 ikke har noen effekt på klimaet, denne tullingen gidder jeg ikke å bruke mer enn to minutter på.

Jeg betviler ikke at dette er representativt for Trumps generelle kunnskapsnivå og beslutningsgrunnlag. På samme måte som hans uvitenhet og karakterbrister er i ferd med å rasere den viktigste og mest vellykkede allianse verden noen gang har sett, og som har tjent USA's interesser særdeles godt.

Det er nå kommet så langt at den konservative kommentatoren Charles Krauthammer hadde en op - ed i Washington Post der han advarte amerikanerne mot å benytte det 25. grunnlovstillegg for å kvitte seg med Trump.

https://www.washingtonpost.com/people/charles-krauthammer/?utm_term=.5da79deb0ae1

(les The guardrails canâ??t contain Trump)

Dette grunnlovstillegget kom under den kalde krigen og er ment for å kunne skifte ut en president for det tilfellet han skulle komme i en komatøs tilstand (som kunne hende med Kennedy om han hadde overlevd,) eller skulle bli alvorlig mentalt svekket.

Dette drøftes nå i all åpenhet i endog sterkt konservative kretser, og denne mannen setter du din lit til?

Og bare for å oppdatere deg, det er ingen - med mindre de befinner seg i en komatøs tilstand eller er alvorlig mentalt svekket - som opprettholder standpunktet om at CO2 ikke har noen som helst virkning på klimaet. Dette er ikke et klimatologisk diskutabelt standpunkt, men et faktum på linje med at jorden går rundt solen, og ikke omvendt.

translator

#4
Quote from: Emeritus on 30.05.2017, 19:54:43
Jeg slo av videoen etter ca. 1:40 der han hevder at CO2 ikke har noen effekt på klimaet, denne tullingen gidder jeg ikke å bruke mer enn to minutter på.

Du mener du mÃ¥tte vente 1 minutt og 40 sekunder før du fant en unnskyldning for Ã¥ ikke se resten av filmen  ;). Vel, jeg støtter ikke nødvendigvis alt som blir sagt i det jeg legger ut, poenget er at Trump skal ha sett presentasjonen, og det er mye riktig og relevant informasjon. Hvis du hadde ventet til 9:00 ville du fÃ¥tt vite at det finnes en NEDRE grense for hvor mye CO2 i atmosfæren livet pÃ¥ jorda tÃ¥ler (første gang jeg hørte om dette var i et foredrag av Patrick Moore, grunnlegger av Greenpeace https://www.youtube.com/watch?v=5Smhn1gL6Xg  ), hvilket er ganske logisk hvis du har hørt om fotosyntesen. Vi var ganske nær denne grensen for 60-70 Ã¥r siden, sÃ¥ det er bra at nivÃ¥et har steget litt igjen.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

#5
Sitat Translator:

"Du mener du måtte vente 1 minutt og 40 sekunder før du fant en unnskyldning for å ikke se resten av filmen...."

Du kan knapt kalle det en unnskyldning for å slå av filmen når dette er totalt uten verdi å se på. En film på TV, som jeg ikke har sett før eller hørt noe om, gir jeg maksimalt fem - seks minutter. Denne fjotten Jay Lehr burde - hvis han var opptatt av vitenskapelige fremskritt - bare donert kroppen sin til medisinsk forskning og for øvrig holdt kjeft.

At han mener å ha funnet en nedre grense for CO2 konsentrasjonen uten at fotosyntesen blir alvorlig svekket (rundt 150 ppm) er gammelt nytt. Men med denne uttalelsen bare bekrefter han ytterligere at han er en klimaidiot.

El Primero argumento del climaidiotas* er jo at CO2 har så liten konsentrasjon at det umulig kan ha noen virkning på klimaet, mens bare en liten forhøyelse av CO2 konsentrasjonen har en vidunderlige virkninger for plantelivet.

Det minner til forveksling om Ivar The Temperature is Remarkable Stable Giævers "foredrag," for øvrig også betalt av det samme Hearthland Institute, der han argumenterer med at CO2 er mat for plantene, og du vil vel ikke ta maten fra blomstene og tulipanene?

Det er nærmest rørende Ã¥ se hvordan The Hearthland Institute greier Ã¥ samle sammen tidligere glimrende vitenskapsmenn som nÃ¥ er i Ã¥ttiÃ¥rene og som alle har sterke meninger om klima, og der de har ett fellestrekk, de har aldri arbeidet med klima som aktive vitenskapsmenn. 

*vår spanske translatør her på forumet ser at dette bare er et påfunn, men meningen er klar.


Bebben

Quote from: translator on 28.05.2017, 23:51:43
Dette kommer sikkert norske medier til å kaste seg over etter hvert (når de får det med seg), men for en som ser på et såpass bortgjemt program som ttt - Titel Thesen Temperamente på tyske ARD var dette nyheten i kveld.

http://www.daserste.de/information/wissen-kultur/ttt/sendung/al-gore-cannes-100.html

Det er selvfølgelig intet nytt utover det vi har hørt tidligere, Gore raser over Trump som vil trekke USA fra Paris-avtalen (Go for it, Trump!), og han mener nå er vippepunktet kommet, klokken er ikke lenger fem på tolv, den er tolv. Du verden. No vart je skremt.

Gore har gjort flere forsøk på come-back som klimaprofet uten å lykkes. Han ble feiret av den norske nobelkomiteen i 2007 og filmen hans ble belønnet med Oscar-priser. Filmen er selvfølgelig smekkfull av feil, som ble godt dokumentert da den fremdeles var aktuell, men det lot ikke til å genere klimarørsla, som liker å påberope seg "vitenskapen" men samtidig verken virker særlig interessert eller engasjert i den. Det viktigste er å "skape bevissthet" om det angivelige "problemet".

En oppfølger til filmen er meldt å komme i sommer. Tipper den blir møtt med et gjesp. Selv alarmister har for lengst sluttet å vise til Gore - han er for upålitelig og åpenbart for kunnskapsløs. Og med en personlig livsstil som kolliderer med budskapet omtrent på samme måte som om formannen i Motorførernes Avholdsforbund skulle ha vært dritings bak rattet hver dag, blir det antakelig også i meste laget selv for den mest anmassende klimahypokonder.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

translator

Quote from: Emeritus on 31.05.2017, 00:39:34
At han mener å ha funnet en nedre grense for CO2 konsentrasjonen uten at fotosyntesen blir alvorlig svekket (rundt 150 ppm) er gammelt nytt. Men med denne uttalelsen bare bekrefter han ytterligere at han er en klimaidiot.

El Primero argumento del climaidiotas* er jo at CO2 har så liten konsentrasjon at det umulig kan ha noen virkning på klimaet, mens bare en liten forhøyelse av CO2 konsentrasjonen har en vidunderlige virkninger for plantelivet.

Noen ganger trekker jeg på smilebåndet av det du skriver, andre ganger er det bare trist. Ikke bare tillegger du meg en påstand jeg ikke har, du sidestiller denne påstanden, som verken kan bekreftes eller avkreftes, med den antagelig mest grunnleggende forutsetningen for livet på jorda. Det kaller jeg et stjerneeksempel på vitenskapelig ignoranse. La meg friske opp litt av pensumet ditt fra folkeskolen:

CO2 + H2O + Sollys --> C6H12O6 + O2

Hva skjer hvis noe av det på venstresiden blir borte, Emeritus? Da er det bye bye til plantevekst og bye bye til oksygen for mennesker og dyr. Nevnte Patrick Moore har en tankevekkende graf i presentasjonen sin (14:20), nemlig den som viser at CO2-nivået i atmosfæren har gått gradvis nedover fordi stadig mer karbon blir lagret i jordskorpa, og trenden ville forsatt videre nedover hvis ikke menneskene hadde begynt å gjenopprette balansen igjen ved å hente opp og brenne fossile energikilder.

Men nÃ¥ kan jo du vise til en like klar og utvetydig sammenheng mellom menneskelige utslipp av CO2 og klima, ikke sant? Lykke til. 
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

#8
Sitat Translator:

"og trenden ville forsatt videre nedover hvis ikke menneskene hadde begynt å gjenopprette balansen igjen ved å hente opp og brenne fossile energikilder."

Og hvilke nyheter er det du forsøker å formidle her? At CO2 nivået i atmosfæren i et millionårsperspektiv har vært fallende, er det noe nytt?

Det er bl.a. det som har medført at Milankovitch syklusene i seg selv kunne skape istider, det stadig nedadgående CO2 nivået (i et mange millionåsrsperspektiv) har ledet til at disse små astronomiske endringene kunne overstyre temperaturen siden CO2 nivået I ATMOSF�REN ble for lav til å hindre istider.

Så hva er det du hevder - har mer CO2 i atmosfæren kun en gunstig virkning for fotosyntesen, men ingen betydning for klodens klima?

Og for de pÃ¥ forumet som fortsatt mener at øket CO2 innhold i atmosfæren er uten betydning for gjennomsnittstemperaturen pÃ¥ jorden, minner dere til forveksling om den bevegelse som herjet pÃ¥ 60 - 70 tallet og mente at Enver Hoxa og Mao Zedung var verdens ledelys, og ikke kunne forstÃ¥ at jeg ikke ville være en del av den heltebevegelse som ville innføre den nært forestÃ¥ende overgang til Proletariatets Diktatur. 

Bebben

Den moderne klimarørsla har nok mer til felles med bÃ¥de eugenikk-hypen for 100 Ã¥r siden og med hyperne av "sosialismens fyrtÃ¥rn i Europa" for 30-40 Ã¥r siden enn med oss spredte klimafornektere. Skjellsordene fra de troende tyder nÃ¥ mest pÃ¥ at Saken er svakt fundert. 

Hvis CO2 "har betydning" for jordens såkalte "gjennomsnittstemperatur", hva nå enn dette abstrakte tallet betyr, må nesten dette måles. Og for å måles må det være målbart. Det som ikke kan måles, finnes ikke (er "ufysisk"). Men hele konstruktet er teoretisk og bygger på outputet av favoriserte, men uvaliderte modeller. Det går fortsatt an å argumentere for det ene eller hitt, enten man bruker statistiske analyser eller klimahistorie som viser at det ikke er noe spesielt ved dagens temperaturer.

For istider er det en kjent sak at iskjernedataene viser at temperaturen steg før CO2 - og omvendt, ved inngangen til istiden. Allerede dette tyder jo klart på at den fryktede Karbondjevelen ikke har så mye han skulle ha sagt og at det er lite vits i å stole på at vi kan unngå en ny istid på denne måten.


Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

#10
Sitat Bebben;

"For istider er det en kjent sak at iskjernedataene viser at temperaturen steg før CO2 - og omvendt, ved inngangen til istiden. Allerede dette tyder jo klart på at den fryktede Karbondjevelen ikke har så mye han skulle ha sagt og at det er lite vits i å stole på at vi kan unngå en ny istid på denne måten."

Jobb litt med saken, prøv litt videre utvikling og ny forståelse. Både T2 argumentet og "at temperaturen steg før CO2* - og omvendt" er så tilbakelagt at jeg er overasket over at du i det hele gidder å argumentere.

Det er OK å være skeptisk, men latskap.....

*for ordens skyld, ja de gjorde det (temperaturene steg før CO2 steg) og det skjedde med en tidslag på ca. 800 år, men denne manglende forståelse for at CO2 deretter bidrar til ytterligere temperaturstigning - altså vekselvirkningen - til det kommer i en balanse, er en utfordring mot for lengst Settled Science. Settled Science kan alltid utfordres, men akkurat i dette tilfellet er misforståelsen på linje med forvirringen og usikkerheten om hvilket hode en skal tre gummien over.

Bebben

QuoteJobb litt med saken, prøv litt videre utvikling og ny forståelse. Både T2 argumentet og "at temperaturen steg før CO2* - og omvendt" er så tilbakelagt at jeg er overasket over at du i det hele gidder å argumentere.

Dataene viser det de gjør. De er ikke "tilbakelagt". Klimaforskningen har ikke gjort noe gjennombrudd siden 70-tallet, samme teoretiske, eventuelt spekulative, anslagene for klimasensitivitet. Ingen ting er "tilbakelagt" i klimadebatten, bortsett fra hockeykøllene, hotspottet, isbjørnene, havstigningen, klimaflyktningene, ekstremværet, tornadoene, ølprisene, sauekrympingen, havforsuringen og fiskenes "gisp etter livet"! 

Besvergelser er heller ikke argumenter. Du bare bekrefter det jeg har innsett en god stund, at AGW er en mening, eller et sett med meninger.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

Sitat Bebben:

"Besvergelser er heller ikke argumenter. Du bare bekrefter det jeg har innsett en god stund, at AGW er en mening, eller et sett med meninger."

Nei, AGW - teorien er overhodet ingen "mening," men en vitenskapelig teori det overhodet ikke er noen som helst uenighet om, og dette gjelder alt fra WUWT, McIntyre, Curry, Spencer, Singer og bla. bla. Endog Klimarealistene anerkjenner AGW teorien, i hvert fall offisielt når det skal ha spalteplass i Forskning.no og Aftenposten.

Det som er omstridt, og fortsatt gjenstand for reell vitenskapelig uenighet, er omfanget, tilbakekoblingsproblematikken og en rekke andre store å små detaljer som vi neppe noen gang vil få fullstendige svar på, vi vil bare nærme oss et svar. Eller for å omskrive Curry, AGW er teori, 3C ved en dobling av CO2 er en hypotese blant mange andre hypoteser.

Og det jeg hevder nå, er ikke besvergelser, men en nøktern beskrivelse av virkeligheten.



translator

#13
Quote from: Emeritus on 31.05.2017, 18:54:00
Det er bl.a. det som har medført at Milankovitch syklusene i seg selv kunne skape istider, det stadig nedadgående CO2 nivået (i et mange millionåsrsperspektiv) har ledet til at disse små astronomiske endringene kunne overstyre temperaturen siden CO2 nivået I ATMOSF�REN ble for lav til å hindre istider.

Milankovitch-syklusene er bare en mulig forklaring på istidene. Nir Shaviv og Jan Veizer har en annen forklaring, nemlig at det er vårt solsystems bevegelse gjennom Melkeveien der krysninger av spiralarmene fører til sterk kosmisk stråling mot jorden og dermed en kraftig nedkjøling (jf. Svensmark). I motsetning til Milankovitch kan dette også forklare hvorfor jorden i perioder har vært utsatt for en så kraftig nedkjøling at hele kloden fra polene til ekvator har vært nedfrosset. Veizer har også påvist at rekonstruksjonen av temperatur ikke samsvarer med CO2, hvilket betyr at det må være et øvre tak for effekten av CO2.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nir_Shaviv
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

Svendsmark's hypotese er så vidt jeg vet ikke styrket de siste par årene. Jeg er enig i at hva som forårsaket istidene på ingen måte er "settled science," men M-syklusene er vel fortsatt den mest anerkjente modell. Det er det min oppriktige oppfatning at der er flere årsaksforhold til klimaendringer ut over det som oftest fremheves, og at de største overraskelser kan finnes i interaksjonen mellom solen, planetene og for den del Tellus drift gjennom Melkeveiens armer, der vi nå befinner oss i utkanten i forhold til det vi gjorde for "noen år" siden. Men på mitt nivå, blir dette knapt nok synsing.