Frankrikevalget: Ny spiker i Europas toleransekiste?

Started by Telehiv, 19.04.2017, 22:06:16

Previous topic - Next topic

Boris den nye

Eva Joly ble intervjuet om det franske valget i Dagsrevyen i dag. Tror ikke hun sa noe om Le Pens klimasyn, men hun sa at Makron ikke hadde noen klimapolitikk.

Emeritus

#16
Eva Joly sitter i EU parlamentet for De Grønne, så hennes standard er kanskje litt streng.

Begge kandidater ligger innenfor mainstream, men der Nasjonal Front tidligere var i den mer skeptiske leiren og har et mer uklart program enn Macron;

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/french-presidential-candidate-emmanuel-macron-donald-trump-us-climate-change-scientists-please-come-a7572811.html

http://www.express.co.uk/news/world/759437/Marine-Le-Pen-believes-climate-change-unlike-Donald-Trump

https://www.carbonbrief.org/french-election-2017-where-candidates-stand-energy-climate-change

Her er for øvrig en nyttig link de neste 14 dagene, en BBC side som sammenstiller fem ulike meningsmålinger fortløpende og gir snittet;

http://www.bbc.com/news/world-europe-39641442

stjakobs

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Emeritus

Det du har limt inn er den franske utgaven av det hun uttalte den 27. januar i år, og som jeg linket inn fra The Independent. Hun sier at hun ikke er noen klimaforsker men at hun mener at mennesket sannsynligvis påvirker klimaet og at spørsmålet er hvor mye.

Dette er som jeg sier en kursendring da hun som andre høyreekstremister tidligere var såkalt klima"skeptiker," men har endret kurs for å bli mer spiselig.

http://www.truth-out.org/news/item/40302-french-elections-alt-right-total-and-gold-mines-the-story-behind-the-candidates-environmental-policies

Grunnleggeren av partiet, hennes far som hun forsøker å distansere seg fra, hadde de vanlige kjennetegnene fra Breitbartkatalogen; rasist, klimafjott og antisemitt, dette selvsagt i tillegg til alt det der med muslimene.

Telehiv

Og i går fikk vi meldingen om at le Pen trekker seg "midlertidig" som leder av partiet.
Trolig et meget smart trekk for å rekruttere dem som ikke spiser partiet, men kan tenke seg å stemme på henne som "privatperson".
Man skal være obs på at Macron er en politisk novise, og kan gå på miner de neste to ukene.

All erfaring tilsier at Frankrike ikke vil gi flertall til le Pen uansett, men uansett vil vi også få en prosess de neste to uker som vil holde alle veletablerte EU-utsugere ytterst på stolsetet....

Emeritus

#20
Slike valgprosesser vil faktisk vise hva som ligger i både Macron og Le Pen. Jeg leser at som tidligere advokat skal Le Pen være en jævel i å finne inkonsistenser og selvmotsigelser i sine politiske motstanderes uttalelser og argumenter, og at hun for øvrig er en svært kompetent debattant.

Hvis der blir en TV - debatt - noe som p.t. er uklart - vil dette komme godt med. Om det blir en debatt eller ikke er i seg selv et taktisk spørsmål. Macron kan si at han ikke vil møte dette utysket og dermed bidra i å legitimere henne, noe som kan slå ut begge veier. Le Pen vil helt sikkert ha mest mulige debatter da det er hun som har alt å vinne, eller for å sitere en amerikansk kommentator; "This election i Macrons to loose." Med andre ord, status quo garanterer en seier til Macron.

Vi får også se noe av Macrons organisatoriske kompetanse. Han har et parti som i dag er svakt organisert bestående i stor grad av ikke politikere. Han må nå begynne å bygge en organisasjon der han kan plukke fra øverste hylle fra det etablerte politiske establishment. Han har planer om å stille med kandidater i alle 577 valgdistrikter i parlamentsvalget i juni. Her er det allerede klart at representanter fra begge de historisk dominerende partier vil kunne skifte side uten at dette blir karakterisert som overløping. Som vi vet fra Allo, Allo, er overløping en gammel og veletablert fransk tradisjon. Macron kan slik allerede før valget om 12 dager sikre seg en del solide sentrumsorienterte politikere fra både de konservative og sosialistene som ytterlig vil styrke hans posisjon som Frankrikes redningsmann som hever seg over partipolitikken og samler nasjonen, Franskmennene er svake for slike bilder. Det er jo nettopp dette Le Pen forsøker ved å midlertidig å gå av som partileder, men troverdigheten i dette er vel ikke særlig høy. I likhet med det bilde vi hadde av Hagen i årtier, så er Le Pen en partieier par excellence, og det bildet greier hun ikke å kvitte seg med på 12 dager.

En ting er sikkert, der er ikke mangel pÃ¥ beilere utenfor Macrons dør.     

Emeritus

#21
Dette er en kommentar til Administrators opplysning om at han er på HV - øvelse. Og hva med denne?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/nato/forskere-om-nato-under-stoltenberg-kan-ikke-stoppe-eventuell-russisk-invasjon/a/23982073/

Noen synes at Putin er faen til kar fordi han angivelig skal være klimaskeptiker. Administrator har vært på HV-øvelse. Noe som høres ut som en anakronisme. Hva skal vi med HV, hva skal vi med en befolkning som er trent, opplyst og klar til å forstå nasjonens interesse, hva skal vi med et kompetent og potent Ubåtvåpen som får Putin til å tenke seg om to ganger før han sender sine imaginære vrak ut i Barentshavet og senere inn i de sentrale områder i Atlanteren? Kan vi som en mininasjon gjøre Putin utrygg?

Jeg vet at dette er en klimablogg, men noen spørsmÃ¥l er viktigere enn andre. 

stjakobs

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Emeritus

Skal Macron tape dette må Le Pen i snitt øke med mer enn 1% pr. dag og Macron tilsvarende tape mer enn 1% pr. dag. Det er i dag 9 dager igjen av valgkampen, så vidt jeg forstår er det ikke tillatt å drive valgkamp eller offentliggjøre meningsmålinger lørdag 6. april, dagen før valgdagen.

Etter valget på søndag har det kommet ut til sammen fire målinger. Ingen av disse, med et mulig unntak for OpinionWay målingen viser noen bevegelse som ligger utenfor feilmarginene.

http://www.bbc.com/news/world-europe-39692961

Macron er som nykommer utsatt da han neppe er sjekket så grundig som de andre. Men Franskmennene har ikke noen tradisjon for å bry seg om elskerinner og slikt, tvert i mot bør enhver fransk president ha noen svin på skogen i så henseende. Men der kan ligge skandaler ev økonomisk eller tilsvarende karakter, og jeg tror det må noe slikt til, og det av åpenbar og alvorlig karakter for å begynne å bevege velgermassen.

Mulige terroranslag har ogsÃ¥ vært fremhevet som en mulig katalysator for Le Pen. Dette er jeg slett ikke sikker pÃ¥. Det var som kjent et slikt anslag rett før 1. valgrunde. Macron  la ned blomster og kommenterte ikke hendelsen med ett ord før valget, men viet problemet mye tid under sin tale etter valget. Le Pen pÃ¥ sin side kommenterte det pÃ¥ en slik mÃ¥te at det fremstod som direkte usmakelig og hun ble beskylt for Ã¥ misbruke en død politimann for politiske formÃ¥l. Og terroranslaget hadde ingen effekt pÃ¥ valgresultatet i den grad meningsmÃ¥lingene før terroranslaget gjenspeilte valgresultatet.

Det spesielle med fransk politikk er at hele 40 % av befolkningen nÃ¥ stemte pÃ¥ ekstremister, fordelt omtrent likt mellom høyre og venstreekstremister. Som kjent er veien fra ytterste venstre til ytterste høyre kort, man gÃ¥r ikke rundt hesteskoen, man hopper bare over der avstanden er kortest. 

Emeritus

Jeg har fulgt med BBC's polltracker siden jeg la den ut;

http://www.bbc.com/news/world-europe-39641442

Det er nå tre og en halv dag igjen av valgkampen, og der har vært en bevegelse på 1 - 2% i favør av Le Pen siden 2. runde startet. Jeg har ikke registrert at der har vært noen skandaler eller andre omstendigheter som vil være egnet til å sette i gang store bevegelser de neste dagene. Men det faktum at ca. 40% stemmer på Le Pen er uansett en kraftig vekker for hele det europeiske politiske miljø.

Dette elitepratet jeg ser over alt, anser jeg for å være et blindspor. Det virker som de som snakker om "eliten," søker et politisk system uten en elite, og fra historien vet vi at alle slike bevegelser vanligvis skaper eliter som er langt verre å hanskes med enn de eliter de erstattet.

Signalet fra alle områder synes å være at den mer eller mindre ukontrollerte innvandring vi har hatt de siste tiårene nå må bringes under kontroll, ellers risikere vi ende flere Le Pen og Wilders typer. Og dette burde jo politikerne både enkelt kunne forstå og gjøre noe med.

Det andre store politiske problemet, de symptomer som vanligvis blir forbundet med globalisering, har i realiteten lite med globalisering å gjøre, men en industriell revolusjon Mark II som vi begynner å se konturene av.

- VW skal redusere staben med 30.000 årsverk, men skal likevel produsere flere biler.
- selvkjørende biler er i dag en teknologi som ikke er en fremtidsdrøm, men noe som høyst realistisk kan være alminnelig innen noen år, hva skjer da med alle buss, lastebil og drosjesjåførene
- den sko og manufakturproduksjon som ble utført i Norge på sektitallet, flyttet til Portugal på 70 og 80 tallet og så til Kina på 90 - tallet, kan nå snart gjøres av roboter, NIKE har allerede utviklet en helautomatisk linje for produksjon av joggesko
- Kleven Verft sammen med alle andre norske skipsverft flyttet for 20 - 30 år siden all skrogproduksjon til Polen og Romania, denne tas nå hjem og robotene er svaret
- Ekornes er med verdens desidert høyeste lønninger fortsatt konkurransedyktig med �st Europa med noe så enkelt som møbelproduksjon, og dette takket være en massiv satsing på robot og automasjonsteknologi

Deler av fagbevegelsen og MDG vil faktisk straffe de i norsk næringsliv som vil benytte robotteknologi ved at det skal innføres en "arbeidsgiveravgift" pÃ¥ roboter, jævla idioter. Tvert i mot, norske yrkesskoler og utadanningsinstittusjoner burde fylles opp av robot og automasjonslinjer. Det som nÃ¥ er i ferd med Ã¥ skje er at Kina tar skrittet direkte fra et lavkostland for produksjon av det som var for dyrt Ã¥ produsere i Europa, til et industrielt høykompetent land, mens resten av verden sitter Ã¥ ser pÃ¥, ikke helt ulikt hva som skjer med nye energiformer. 

http://www.dn.no/nyheter/utenriks/2014/06/02/asia-i-dag-roboter-inntar-kina
     

Telehiv

I dag står slaget, og det etablerte maktapparatets meningsmålinger hevder at "samme tralten"-kandidaten Macron vil dra dette i land.
Men vi vet jo hvordan disse meningsmålingene feilet under Brexit og Trump, analytikerne kunne liksom ikke tenke seg at folk utenfor rekkevidden av the chattering classes kunne gå så langt som å vrake alternativene de innledningsvis ble forelagt. Men det første (nasjonale) jordskjelvet var allerede et faktum da le Pen slo ut begge de største partienes kandidater i første runde, noe som aldri før har skjedd i moderne tid.



Vel, selv om Macron ikke kommer til å tilby Frankrike en eneste spennende tanke om veier ut av uføret, så er vel det foreløpig å foretrekke framfor det (europeiske) jordskjelvet en le Pen-seier vil medføre. På den annen side, dersom Macron blir valgt og ingenting skjer med det folk oppfatter som reelle problemer, har Frankrike tradisjon for å slå til med gatas parlament når tålmodigheten brister.

Sagt på en annen måte: Om Macron vinner nå, vil det ikke vare lenge før omkampen er i gang. "Heldigvis" for Macron synes le Pen ikke å ha noen konsistent politikk utover innvandringskritikken, hun har de siste dagene levert avslørende surr bl.a. om hva som vil skje rundt euro og franc om hun vinner; og ellers demonstrert at hun mangler en tydelig forståelse av samfunnsøkonomiens sammenhenger.

PS: Feministenes toppløsprotester mot le Pen vil neppe løse saken


Emeritus

Sitat Telehiv:

"I dag står slaget, og det etablerte maktapparatets meningsmålinger hevder at "samme tralten"-kandidaten Macron vil dra dette i land.
Men vi vet jo hvordan disse meningsmålingene feilet under Brexit og Trump, analytikerne kunne liksom ikke tenke seg at folk utenfor rekkevidden av the chattering classes kunne gå så langt som å vrake alternativene de innledningsvis ble forelagt. Men det første (nasjonale) jordskjelvet var allerede et faktum da le Pen slo ut begge de største partienes kandidater i første runde, noe som aldri før har skjedd i moderne tid."

Her var mye bullshit.

Alt du hevder er feil. Valgresultatet er vel kjent nå mens jeg skriver dette. Det var for øvrig høylytt feiring på flyet da kapteinen rapporterte om valgdagsmålingen.

Jeg rapporterte for noen dager siden om at de synes å ligge stabilt rundt 60 - 40, men så blir altså Le Pen fornedret med 35. Men viktigst av alt, dette har skjedd før. Som jeg har rapportert om lengre opp i strengen, så gikk Marine Le Pens far videre etter 1. runde mot Chirac, også da ble The Le Pen brand fornedret i 2. runde.

Vive la France.

Telehiv

Quote from: Emeritus on 08.05.2017, 02:36:45
Sitat Telehiv:

"I dag står slaget, og det etablerte maktapparatets meningsmålinger hevder at "samme tralten"-kandidaten Macron vil dra dette i land.
Men vi vet jo hvordan disse meningsmålingene feilet under Brexit og Trump, analytikerne kunne liksom ikke tenke seg at folk utenfor rekkevidden av the chattering classes kunne gå så langt som å vrake alternativene de innledningsvis ble forelagt. Men det første (nasjonale) jordskjelvet var allerede et faktum da le Pen slo ut begge de største partienes kandidater i første runde, noe som aldri før har skjedd i moderne tid."

Her var mye bullshit.

Alt du hevder er feil.

Du sier altså at "Alt du hevder er feil". Hva er feil i det jeg sier?
Jeg sier at le Pen slo ut de to største partienes kandidater i første runde. Feil?
Valgresultatet: Jeg har hele tiden sagt at le Pen neppe vinner, men at den høye støtten hun uansett får lenge har sjokkert det franske establishment. Jeg skrev tidligere i tråden for eksempel dette: "All erfaring tilsier at Frankrike ikke vil gi flertall til le Pen uansett, men uansett vil vi også få en prosess de neste to uker som vil holde alle veletablerte EU-utsugere ytterst på stolsetet...." Feil?
Og at en kandidat som le Pen får over 1/3 av stemmene i Frankrike er uansett ståsted et politisk jordskjelv, som peker fram mot ytterligere politiske tumulter ikke bare i Frankrike men i alle europeiske land der innvandring er hett tema. Feil?

Hva er vitsen med å legge ut alle disse aggressive stråmennene hele tiden? Det er jo ingen som gidder å diskutere på denne måten.


Telehiv

Et annet forhold som allerede indikerer at Frankrike ikke våger å slå seg til ro med at valget av Macron skal bidra til å rette opp i de ulike skakkjørte forhold, er at CAC40 (Parisbørsen) mot all forventning er solid ned i dag.
Markedet og de store analytikerforetakene hadde jo forventet et lettelsesrally i dag.
Vi skal her ikke glemme at Macron er økonomisk liberalist, dvs. at han tror mer på markedets selvregulerende evne/"markedets usynlige hånd" enn en stødig statlig hånd. Det er vel ikke akkurat det de mest oppvakte franskmenn ser som en sikker medisin mot en rekke "frislupne" næringssektorer ødelagt av bred sosial dumping og tilhørende høy arbeidsløshet blant formelt registrerte franskmenn, en uendelighet av uregistrerte økonomiske innvandrere som rigger seg med stadig større no-go-soner særlig i de store byene langs Middelhavet, uklar politikk om hvor alternativ offentlig satsing skal settes inn, osv....

Emeritus

"Hva er vitsen med å legge ut alle disse aggressive stråmennene hele tiden?"

Fordi jeg blir lettere forbannet over hvor du og flere andre her på forumet egentlig ønsker Frankrike og Europa skal ende opp.

For det første er analogien til Brexit og Trump feil på flere plan. Når det gjelder meningsmålingene var Brexit og Trump tale om noen prosenter. I Frankrike har meningsmålingene vært rimelig presise i 1. omgang. I 2. omgang har Le Pen på det beste greid 41 - 42%, i de siste dagene har noe snudd og siste måling før valget viste 62/38 og valget endte altså opp på 66/34. Altså stikk motsatt av hva Trump og Brexit teoriene antydet, at det ble underrapportert hvem som stemte på Trump og Brexit.

For det andre. Høyrepopulismen er ikke noe som kom med Trump og Brexit. Tvert i mot har dette utviklet seg i Europa i land som Ã?sterrike, Tyskland Nederland og Frankrike i Ã¥rtier og nÃ¥dde et klimaks i fjor ved Brexit. Etter Brexit er dette i ferd med Ã¥ snu, først fikk Vilders pÃ¥ trynet og i gÃ¥r fikk Le Pen pÃ¥ trynet. 

For det tredje. Hva faen er det dere mener med EU- utsugerne, The Chattering Classes og The Establishment? Jeg synes å lese inn i dette et ønske om et EU i full oppløsning der Trump og Putin kan spille splitt og hersk med 30 - 40 europeiske nasjonalstater. Det er mye galt med både det ene og andre, men alternativet til The Establishment og et EU i oppløsning er uendelig mye verre, ikke minst for norske interesser.

Og børsene, hva med de? Jeg har ikke det minste greie på dette annet enn at alle andre enn proffene, er dømt til en skjebne som kanonføde, derfor holder jeg meg langt unna. Men jeg er jo alltid klar for et stalltips, hva om "noen" har startet den ned for å få amatørene på selgeren, for så å begynne å kjøpe?