Frankrikevalget: Ny spiker i Europas toleransekiste?

Started by Telehiv, 19.04.2017, 22:06:16

Previous topic - Next topic

Telehiv

Quote from: Emeritus on 08.05.2017, 10:35:50
"Hva er vitsen med å legge ut alle disse aggressive stråmennene hele tiden?"

Fordi jeg blir lettere forbannet over hvor du og flere andre her på forumet egentlig ønsker Frankrike og Europa skal ende opp.

Først får vi notere at du hopper bukk over din opprinnelige påstand om at "alt" jeg skrev var feil.
I stedet endrer du angrepsvinkel og trekker alle andre på forumet sin etiske standard i tvil, ved å tillegge folk meninger og holdninger de overhodet ikke har gitt uttrykk for, altså flere stråmenn.
Til slutt siterer du begrep jeg har brukt, ut av kontekst, og tillegger dem som "deres" (altså alle på forumet) sin ordbruk.
Jeg brukte disse begrepene for å sette opp en kontrast til hva striden gjelder, altså de begrep opponentene har brukt mot etablert styresett.
For egen del har jeg gjentatte ganger advokert mot det moralsk betenkelige i le Pens vekst (les starten pÃ¥ trÃ¥den 19. april en gang til, der jeg fikk rett i at le Pen kunne slÃ¥ ut de to store partiene i første runde), men at vi samtidig ikke kan la være Ã¥ se den store oppslutningen som et observert faktum man mÃ¥ forholde seg til hvis man vil prøve Ã¥ følge opp trÃ¥dens tittel:  "Frankrikevalget: Ny spiker i Europas toleransekiste?"

Tittelen sier ikke at dette skal gi fritt spillerom for en strøm av stråmenn og usaklige anklager mot det lille som etter hvert er igjen av forumdeltakere.




Emeritus

Sitat Telehiv;

"I dag står slaget, og det etablerte maktapparatets meningsmålinger hevder at "samme tralten"-kandidaten Macron vil dra dette i land.
Men vi vet jo hvordan disse meningsmålingene feilet under Brexit og Trump, analytikerne kunne liksom ikke tenke seg at folk utenfor rekkevidden av the chattering classes kunne gå så langt som å vrake alternativene de innledningsvis ble forelagt."

Og slo det til?

Og hvis Le Pens 2. plass i første valgomgang var et jordskjelv, var det i sÃ¥ fall det første kjente tilfellet der et jordskjelv er predikert flere uker i forveien med en nøyaktighet pÃ¥ pluss/minus 1 - 2% pÃ¥  Richters skala. Du forutsÃ¥ dette selv for et halvt Ã¥r siden (28.11.2016.)

"Der regnes det som svært sannsynlig at Marine Le Pen, lederen i Nasjonal front, vil gå videre til annen runde."

Det som var spennende var hvem den andre vinneren ble, hvis valget hadde stått mellom Le Penn og trotskisten Malachon, hadde det vært grunnlag for både EU-utsugerne og resten av Europa å være ytterst bekymret.

Og bestrider du at det her på forumet er en entydig ikke bare EU - skepsis, men nærmest et ønske om at hele EU - skal gå til helvete? Hva er alternativet til EU? Vi hadde en diskusjon rundt Brexit for et knapt år siden og jeg mener bestemt at Brexit da ble spådd å være begynnelsen på EU's kollaps? Først var det Brexit, så skulle det bli Nexit, så skulle det hele ende opp med Le Grand Finale, Flexit.

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=679.0

Det motsatte synes å ha skjedd. Trumps valgseier der han åpent håper på EU's kollaps, Putins herjinger både med og uten våpen, samt Brexit med den usikkerhet det har påført GB, har hatt stikk motsatt effekt. Det har bidratt til å samle Europa og kan forhåpentligvis være en kilde til å begynne å arbeide seriøst med de mangler systemet åpenbart lider under. Ingen hadde trodd at det å samle 30 europeiske nasjonalstater skulle bli en dans på roser.