Gravferdsstøtte: Den ytterste moderne skam i en opprevet tid?

Started by Telehiv, 06.04.2017, 10:04:48

Previous topic - Next topic

Telehiv

Over 18.000 har fått gravferdsstøtte av Nav siden 2012

For bare en generasjon siden var det utenkelig at en "vanlig" familie skulle havne i den skam at man måtte be om ekstra offentlig støtte til å få sine nærmeste i graven (fram til 2003 fikk alle utbetalt 4.000 kroner fra staten for å dekke utgifter til gravferd). På landsbygda har ekstra offentlig støtte alltid vært helt utenkelig, slikt kunne knapt skje der det ikke engang fantes etterlatte å ta seg av saken, for da ordnet vanligvis bygdas beste familier saken i all stillhet. I de større byene hadde man en høyere andel såkalte "fattiglemmer" og filleproletariat uten nåla i veggen, og når disse døde var det selvsagt ingen utenfor familien som følte seg personlig forpliktet, så da tok det offentlige seg av saken.



Deler av den moderne generasjon synes imidlertid å ha mistet perspektivet på hva man kan tillate seg å ligge det offentlige (her: mine og dine skattepenger) til byrde med. Særlig i de store byene, kulturhøyborgen Oslofjordbotngryta i særklasse overrepresentert, har dette nå gått over alle støvleskaft:
- Over 18.000 har fått gravferdsstøtte av Nav siden 2012
- De siste fem årene har 18.469 personer mottatt til sammen 339 millioner kroner fra Nav til å dekke gravferd.

NTB har nå sendt ut en melding om utviklingen:
"Gravferdsstønaden blir behovsprøvd. Det kan gis opptil 22.723 kroner til å dekke faktiske og nødvendige utgifter til gravferden", skriver Nav på sine nettsider. Ifølge Vårt Land søkte 26.700 om behovsprøvd stønad fra 2012 til 2016. 18.469 av disse fikk søknaden godkjent.
â?? I 2016 innvilget vi 71,2 prosent av denne typen søknader, sier seniorrÃ¥dgiver Lise Jørenn Grøndahl Berg i Nav. Det er som oftest ektefellen eller barna til avdøde eller nærmest pÃ¥rørende som mottar stønad.
Tom Budalen i begravelsesbyrået M. Jacobsen i Oslo sier en gjennomsnittlig gravferd koster rundt 40.000 kroner, men at støtten fra Nav vil være nok.
â?? Vi hjelper nok mange sosialklienter, vi holder jo til i Oslo øst. Men vi snakker ogsÃ¥ om vanlige lønnsmottakere, som har null i formue.


PS: I gamle dager langs vår lange kyst var det vanlig at gamlefolket snekret sine egne kister for ikke å ligge de etterlatte til ekstra bry. Disse hadde de så stående til dagen kom. Trygg i troen på at etterkommerne ville ta sitt ansvar når de hadde fått dem trygt i jorda; både bake og brygge øl og si noen godord over liket før man gikk videre i livet. Nå staker man i stedet ut kursen mot NAV for å få dekning der, slik at ikke den gjenliggende bankbok skal bli redusert av bryet og kostnadene med å få gamlingen i jorda.

Har vi egentlig kommet så mye lengre i vår sivilisasjon, selv om vi har lært oss å bruke mobiltelefon?

   


Telehiv

Telefonselger-folket i Oslo skor seg også på de døde
Jeg har i farten ikke den siste oppdaterte statistikk for fylkesfordeling, men overrepresentasjon i Oslo har tidligere vært oppe til debatt, herunder påstander om at våre nye landsmenn forventer automatisk behovsprøvd støtte her og slik kan utgjøre en viktig årsak.
Et annet grunnlag for at flere oppgir behov for støtte i Oslo er at en begravelse koster mer i Oslo enn i resten av landet, noe som bl.a. innrømmes av administrerende direktør Morten Samuelsen i Jølstad Begravelsesbyrå på spørsmål fra Aftenposten.
Samuelsen sier videre:
- Kostnadsnivået er tidvis vesentlig høyere i Oslo. Jeg vet at noen må låne penger, andre har avbetalingsordninger med byråene.
- At noen reagerer på dette er jeg ikke i tvil om. Men selv om du ikke har masse blomster, annonse i avisen eller den flotteste kisten, kan innholdet i selve gravferden være verdig nok, mener han.
- Gjør dere nok for å møte dem med dårlig råd?
- Det kommer an på øynene som ser. Vi har økt antall muligheter i begge retninger. Noen kjøper dyrere kister, andre kjøper rimeligere. For meg er det et godt tegn at det er de pårørende og ikke byrået som velger, mener Morten Samuelsen.


Min løsning på alt dette uverdige, at fordekte lommetjuver særlig i vår alles kjære hovedstad lopper enker og faderløse, er at det offentlige tar helt over denne butikken. Da går ting etter faste kostnader og budsjett, og ikke etter hva tidligere videoselgere og telefonselgere klarer å lure ut. Overlater vi også dette (jeg minner om Johnny som hadde en lastebil gett, og fikk tildelt hele Oslo-søppelbutikken) til private opportunister i en følelsesskadd by vil vi etter hvert se at de "dyktigste" av disse "begravelsesagentene" klarer å lure en forvirret enke til å kjøpe to par bukser til hennes avdøde manns likdress.

Vi som sitter her på Vestlandet og tar imot noen dusin tiggertelefoner og juksefakturaer fra Oslofjordbotngryta hver uke, eller ser andre enker og faderløse drosjesvindles med lange omveier i Oslofjordbotngryta så det ryker etter, har ingen illusjoner om byen med det store hjertet lenger.

PS: Denne "Oslo-syken" med å gradvis loppe de mest hjelpeløse for stadig mer, bare griper om seg på alle områder. Ta for eksempel advokatyrket, der Oslo-satser nå er himmelhøyt over resten av landet, uten at dette - sagt på en høflig måte - kan ses å ha noen relevant kobling til kompetansenivået.
Og stakkars de ærlig næringsdrivende ute i landet for øvrig, som må gå gjennom monopolagenturer i Oslofjordbotngryta for å få tak i reservedeler og "spesialkompetanse": Inkompetansen overgås kun av overprisingen.

Advarsel: Jeg håper jeg med dette ikke fyrer opp Emeritusen til å informere med brede pennestrøk om hva flere av hans næringsvirksomheter har erfart om dette og hint (eller kanskje det er akkurat det jeg kunne tenke meg?). Jeg kunne faktisk tenke meg at Emeritusen tok ut sin mest faktajagende kraft på dette en stund, i stedet for på oss stakkars skeptikere som bare prøver å hjelpe klimaaktivistene bort fra deres verste selvskading ;D





Emeritus

Telehiv nevnte Jølstad begravelsesbyrå;

https://jolstad.no/kister/

Faen, der er mange yrker. Men tenk å måtte møte pårørende vanligvis i dyp sorg med de muligheter for manipulasjon dette gir. OK, her kommer en enke inn. Hun har et par hunder tusen på konto og følgende samtale finner sted;

Jølstad; hva slags kiste ønsker du?

Enke; det har jeg ikke tenkt så mye på, men kan du ikke bare skaffe meg en vanlig kiste?

Jølstad; men fru Enke, der er mye å velge mellom, man må prøve å finne en kiste som passer til den avdødes karakter, var din avdøde en friluftsmann

Enke: ja det var han av og til, men han var jo mye annet også

Jølstad: de tror jeg vi har en fin modell, det er en kiste i lakkert furu som i grunnen passer de fleste

Enke: Men min mann var jo ingen furutype, han var jo en beskjeden og nøktern mann som satte pris på det enkle, men ikke så enkelt

Jølstad; Men da har vi en kiste i sort lakkert trefiber som både er enkel og beskjeden men like vel litt eksklusiv

Enke: nei sort det liker jeg ikke har du ikke en mer nøytral farge som passer til min mann og som samtidig ikke ser så billig ut

Jøstad; da har vi vår mahognibeisede variant i kirsebærtre, denne foretrekkes av svært mange i din vanskelige situasjon

Enke; ja hvis du sier at dette er vanlig og ser greit ut så tror jeg at jeg velger den

Jølstad: ja da sier vi det og krysser av for vår mahognibeisede variant, jeg tror du har gjort et godt valg her fru Enke. Så var det urnen, her har vi også mange varianter å velge mellom, og igjen er det viktig å velge en urne som passer den avdødes karakter;

https://jolstad.no/urner/

Og hvis jeg var i din situasjon fru Enke, tror jeg jeg ville ha valgt vår variant Urne i hvit høyglans Diamant, den er nøktern men gir ikke noe billig preg, om De forstår hva jeg mener


...........og slik fortsetter det, vi har fortsatt igjen;

Kistetransport
Sang og musikk
Blomster til begravelse
Programhefte
Prest og taler
Minnesamvær

Der er mange yrker i verden, til lengre jeg lever, til større respekt får jeg for de prostituerte, altså horene, de er i hvert fall utilslørte.


Telehiv

Elleville scener hos Jølstad.
Jeg fattet særlig interesse for to steder på deres hjemmeside:
- "Ansatte": bare titler som "senior gravferdskonsulent" sendte meg skjelvende til mitt stedbygde veggbarskap i solid eik.
- "Din egen begravelse": se mangesidig skjema for utfylling for din egen begravelse; her fikk jeg strålende ideer til hvordan jeg skal etterlate meg et utfylt skjema som vil drive mine etterlatte til det ytterste vanvidd, før jeg avslutter siste side med "bare køddet!".

Når de så tror de kan trekke et lettelsens sukk, står det plutselig tilføyd, nederst i høyre hjørne på denne siste siden:

"PS: Min samlede formue skal uavkortet og i sin helhet tildeles Klimarealistenes Vitenskapelig Råd til forsøksvis reduksjon av klimaaktivistindusert selvskading på det norske samfunn. Sic!"