Intermittent og hva faen betyr det

Started by Emeritus, 28.03.2017, 21:52:42

Previous topic - Next topic

Emeritus

#105
BBS; Her kommer et nytt innlegg i serien gearboks or not. Din tilnærming synes å være at Siemens bare har skiftet fra en tradisjonell gearboks med tannhjul som øker rotasjonshastigheten på generatoren i forhold til akslingen selve bladene er festet til, til en annen type gearboks som benytter variatorsystemet som opprinnelig benyttet gummireimer (variatorreimer) men som i dag bl.a. benyttes i Audi og da med svært komplekse metallkjeder.

https://no.wikipedia.org/wiki/Multitronic

Jeg kan i denne forbindelse opplyse om at praktisk talt samtlige profesjonelle storkjøkkenmaskiner i dag benytter dette systemet. Det ble første gang tatt i bruk av den danske produsenten Strømmen rundt 1962, og er i dag nærmest enerådende under ulike kopier av Varimixer.

Men spørsmålet er og blir; benytter direct drive vindmøller denne teknoligien? Er der mellom akslingen på møllen der bladene er festet og akslingen generatoren dreier omkring, et gear, enten du kaller dette en converteringsgearboks eller en variatorgearboks?

Eller er det slik jeg påstår at generatoren går på den samme akslingen og på samme turtall (omdreiningshastighet) som "propellen."?

That's the Quistion som jeg gir deg en ytterligere mulighet til å svare på, før jeg svarer.

Som den hensynsfulle og meddelsomme person jeg er, kan jeg gi deg et par linker. Jeg innrømmer åpent og ærlig at jeg ikke forstår alt jeg leser her, men jeg tror jeg forstår det sentrale;

http://www.power-eng.com/articles/print/volume-115/issue-3/features/direct-drive-vs-gearbox-progress-on-both-fronts.html

"In traditional gearbox-operated wind turbines, the blades spin a shaft that is connected through a gearbox to the generator. The gearbox converts the turning speed of the bladesâ??15 to 20 rotations per minute for a 1 MW turbineâ??into about 1,800 rotations per minute that the generator needs to generate electricity.
The multiple wheels and bearings in a gearbox suffer tremendous stress because of wind turbulence and any defect in a single component can bring the turbine to a halt. This makes the gearbox the highest-maintenance part of a turbine. Gearboxes in offshore turbines, which face faster wind speeds, are even more vulnerable than those in onshore turbines.

Removing the gearbox from the wind turbine eliminates the technically most complicated part of the machine, therefore improving reliability. But the downside to using direct drive instead of a gearbox system has been twofold: cost and weight.

Until recently, a wind turbine system that incorporated a gearbox was less expensive than a wind turbine that did not because of the cost savings that came from having a higher-speed generator, Felker said.

However, over the last two years, direct-drive machines have been demonstrated to not necessarily be heavier or more expensive than geared systems, said Siemensâ?? Stiesdal. This fluctuation has been caused by two technological advancements: the cost of the permanent magnets used in direct drives has declined significantly and the arrangement of the generator has become more streamlined.

The conversion of direct drive from coil-driven to permanent magnet systems has been paramount in driving down costs. Not only are the magnetic systems lighter, but they also require less copper, which has experienced a cost increase since early 2010. The reduction of weight seen by direct-drive machines is actually leading to a decrease in costs, especially in terms of manufacturing costs, said Parthiv Amin, president of the community wind business at Northern Power Systems."

Eller denne:

http://www.windsystemsmag.com/article/detail/73/a-direct-driveto-sustainable-wind-energy

"Electrical Approach

Luckily there is another more sophisticated approach to the problem of slow spinning blades and high-speed generators, and that is to take an electrical engineering approach to the problem as opposed to the mechanical engineersâ?? dependence on clunky, unreliable gearboxes. The outcome here is the use of multi-pole â??directâ? drive generators. Put simply, these generators are able to produce electricity while spinning at the same low speed of the wind turbine blades. And this is achieved by adding into the generator more electrical â??poles,â? or copper coils. These extra poles enable the machine to generate torque at low speeds and efficiently convert the slow movement of the turbine blades into useable electricity. This eliminates the need for a gearbox and ultimately creates a far simpler (in mechanical terms) design with far fewer parts moving at far slower speeds."

Som jeg allerede har innrømmet har jeg ikke særlig greie på elektronikk og alt det der. Men kan du nå forklare på en måte som selv din mor kan forstå hva direct drive wind turbine er for noe?

Eller utrykt på en annen måte; er der noe variomtic DAF gear mellom akslingen på bladene og generatoren i "direct drive" teknologien som du så heftig påstår?

And for the record; Være vennlig å utelat følgende svaralternativer;

1. Folk går lei av å diskutere tredjegradslikninger med sånne som ikke kan å dele.

2.  Jeg har tidligere nevnt Dunning-Kruger-effekten. Det er pÃ¥ sin plass Ã¥ repetere.

3. "Trenering, avsporing, fornektelse og fordumming."

4.  Alle svar som inneholder "Trine Skei Grande"

Gjør det enkelt; deler generatoren og bladene på vindmøllen i direct drive teknologien samme aksling, eller er der et gear i mellom?





PetterT

Nå innrømmer selv offisielle institusjoner at "intermittent" energi i Tyskland er et problem (bare ikke Emeritus):

Unstable Green Power Grids: German ARD Television Tells Citizens To Start Getting Used To Blackouts!
http://notrickszone.com/2018/01/26/unstable-green-power-grids-german-ard-television-tells-citizens-to-start-getting-used-to-blackouts/#sthash.kueGHt9B.dpbs

By P Gosselin on 26. January 2018
Flagship ARD public television here broadcast a report on the state of the German power grid, which until about some 15 years ago was by far among the worldâ??s most stable. But those days are now gone, thanks to volatile green energies.
The ARD report basically tells German citizens and industry that they need to prepare quickly for blackouts because the countryâ??s power grid is as unstable as never before.
Just last week the power went out due to a winter North Sea storm which swept across a large part of Germany: 300,000 people lost power.
Outages leading to millions in losses.
......
Officials: learn to live with it!
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

#107
Kan du snart komme med noe data og fakta?

Du kjører som vanlig en stråmann når du hevder at jeg ikke forstår at en omlegging fra store og få kraftverk, til mange mindre væravhengige kilder skaper utfordringer, men dette er tyskerne fullstendig klar over og har for lengst tatt konsekvensen av;

https://www.bundesnetzagentur.de/EN/Areas/Energy/Companies/GridExpansion/Electricity/ElectricityGridExpansion-node.html

Spørsmålet er fortsatt, har Energiewende ledet til flere utkoblinger for de tyske sluttbrukerne. Og for dette finnes det data og tall;

https://www.greentechmedia.com/articles/read/the-countries-with-the-most-wind-and-solar-have-far-fewer-outages#gs.V4IqIao

Her limer jeg inn den årlige rapporten fra det statlige Bundesnetzagentur;

https://www.bundesnetzagentur.de/SharedDocs/Downloads/EN/Areas/ElectricityGas/CollectionCompanySpecificData/Monitoring/KernaussagenEng_MB2017.pdf?__blob=publicationFile&v=2

PÃ¥ side 2 kan du lese;

"Electricity supply interruptions In 2016, the average interruption in supply per connected final consumer was 12.80 minutes and thus below the ten-year average from 2006 to 2015 of 15.87 minutes. The quality of supply thus remained at a consistently high level in 2016."

Jeg forstår ikke hvorfor Pierre Gosslin er så bekymret for det tyske nettet hele tiden, hva om han tok en titt på det amerikanske nettet der sluttbrukerne i gjennomsnitt er utsatt for 10 ganger så lange utkoblinger pr. år.

Her er en annen rapport du kan lese;

https://www.agora-energiewende.de/fileadmin/downloads/publikationen/CountryProfiles/Agora_CP_Germany_web.pdf

PÃ¥ side 35 finner du en graf som viser at

(1) De beste nettene mÃ¥lt etter færrest antall minutt utkoblinger pr. Ã¥r har Danmark  og Tyskland, og Danmark med sin ca. 45% vindandel av totalproduksjonen, den høyeste i verden, har ogsÃ¥ færrest antall minutt utkoblinger pr. Ã¥r.

(2) Begge land har en gradvis forbedret ytelse de siste 10 år

En typisk Klimarealist argumentasjon ville sikkert være å hevde at disse toppytelsene skyldes overgangen fra kull til vind, noe jeg selvsagt ikke påstår, men at dette er velorganiserte samfunn som er klar over hvilke problemer overgangen fører med seg knyttet til forsyningssikkerhet og arbeider kontinuerlig med det.


Emeritus

#108
BBS har vist ikke lyst til å utdype at direct drive vindturbiner likevel har girkasse, ikke av tannhjul, men av Variomatic typen der to drivhjul med en reim imellom, skifter diameter og på den måten endrer utvekslingsforholdet mellom motoren og det den skal drive. Dette ble benyttet på DAF personbiler og er nå vanlig på snøskutere og en rekke bilmodeller, der det til dels benyttes reimer av stål i stedet for den opprinnelige gummireimen.

At Variomatic i det hele tatt kan benyttes på vindmøller med en effekt på 6 eller 8 MW, effekter på opp mot 10 - 11.000 hestekrefter fremstår for øvrig som mildest talt lite trolig, systemet er designet og testet på applikasjoner med brøkdelen av disse kreftene i sving.

En direct drive vindmølle minner mekanisk om hvordan framhjulsmekanikken på en bakhjulsdrevet bil er konstruert. En akselpinne som omsluttes av lagerhuset som bremseskiven og selve hjulet er festet til, det hele er lagret opp med et indre og ytre hjullager.

Bremseskiven er i dette bildet diskrotoren - den bevegelige del av generatoren - og hjulet er "propellen" på vindmøllen. Rundt bremseskiven (diskrotoren) ligger der er der en stator, den stillestående del i en generator.

Generatoren har således samme omdreiningshastighet som "propellen," typisk 15 - 20 omdreininger pr. min. Men produserer likevel strøm takket være den elektriske konstruksjonen der jeg forstår at faste magneter rundt statoren spiller en sentral rolle.

Her er en instruktiv video, se særlig fra rundt 1.50, der er selve konstruksjonen beskrevet, senere (7 - 8 minutter) ser en også dimensjonene, diskrotoren og statoren har en diameter på flere meter.

https://www.youtube.com/watch?v=MgGk2WvK80M


stjakobs

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Emeritus

#110
Sitat Stjakobs:

"Nå driver ARD og forbereder folk på stadig mere problemer på strømnettet. Dette er alvor."

Kan du utdype dette?

La meg først få opplyse om at jeg verken er noen talsmann for IPCC eller noen sterk tilhenger av Energiewende. Personlig synes jeg det er feil av tyskerne å legge ned kjerne i 2022, og tror endog at denne beslutningen blir reversert.

Men "alvorlig" er jo et relativt begrep. Jeg har nylig dokumentert - igjen - at Tyskland og Danmark begge har svært stabile nett, langt bedre enn Norge. Noen jeg antar skyldes vår spredte bosetning og at nettselskapene ikke benytter pengene på å sikre nettet, men tar heller ut utbytte.

At Energiewende skulle få konsekvenser er ingen nyhet, og tyskerne har forberedt seg på dette. Et av tiltakene var å etablere flere høyspentlinjer fra det vindrike nord mot syd. Noe som har stoppet opp som følge av folkelige protester og byråkrati, og de må nå vist legges i bakken i stedet. Men jeg finner ikke noen fakta, statistikker eller noen annen form for empiri som forteller at dette pr. i dag har svekket tysk næringsliv eller dagligliv. At TnTZ til stadighet fremstiller den tyske energiforsyningen som en katastrofe er beviselig bare tull. At tyskerne selv er bekymret når de er vant til et nett som aldri svikter er noe helt annet. Men det er i denne konteksten "alvorlig" må leses. Hvordan vil du da beskrive det amerikanske nettet? Et nett med uendelig mye dårligere forsyningssikkerhet enn det danske og tyske?

SÃ¥ til dette temaets kjerne Intermittent og hva faen betyr det.

Det hevdes til stadighet her på forumet at intermittente kilder som sol og vind aldri kan bety noe i elektrisitetsforsyningen, og dette hevdes til tross for at Danmark har 40% av sitt forbruk fra vind og 44 % av den totale produksjonen fra vind og det mest stabile nett i verden(OK da riktignok bak Luxenburg)

https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-electricity-grid-stable-amid-energy-transition

Dette er gamle tall, men her de siste data fra CEER;

https://www.nve.no/Media/4862/1-c16-eqs-72-03_ceer-6thbr_intro-ch1-2-2.pdf


Så hva med Norge? 25% av vår vannkraftproduksjon kommer fra ikke magasinerte verk, og mange av de som regnes som magasinverk har bare magasin for noen dager, er ca. 35 TWh noe en ikke kan regne med i Norges el forsyning?

Vi har en samlet instalert effekt på ca. 31500 MW, ved 100% kapasitetsfaktor skulle dette gi oss ca. 276 TWh, mens vi har under det halve, ca. 48%, betyr dette at resten er bortkastet?

Jeg har også regnet litt på disse møllene til Statoil som hver har en effekt på 6 MW, men Siemens og andre tilbyr nå møller av samme design på 8 MW. Hvor mange slike møller må settes opp langs norskekysten - og dette utenfor synsfeltet til folk - for å matche 135 TWh som vi får ut av vannkraften. Her må jeg nok ta et forbehold om at jeg har rotet med nullene, men en slik mølle med 40% kapasitetsfaktor - og det greidde den lang mer primitive testmøllen som stod utenfor Karmøy fra 2009 - så blir det 40% av 8MW x 24 x 365 som blir 28032 MWh eller 0,028 TWh, med andre ord vil knappe 5000 slike møller tilsvare den samlede norske energiproduksjonen fra vannkraft? Og dette kan vi kombinere med enorme muligheter for pumpekraftverk der magasinene allerede er bygget og ligger ned langs kysten.

PS; jeg har regnet litt over igjen. En mølle har 8 MW effekt, 5000 møller vil da ha 40.000 MW installert effekt, mens vannkraft har 31500 MW, men med en kapasitetsfaktor på 48%, mot møllenes 40% - så det ser riktig ut.


PetterT

Idiotien i europeisk og spesielt tysk energipolitikk er godt beskrevet her ("worse than stupid"):
Europeâ??s Energy Crack-Up
http://www.nationalreview.com/article/455628/europe-bogus-clean-energy-schemes-european-union-coal
Det er tanken som teller :-)

Baseballstick

#112
Man skal jaggu ha personlighetsforstyrrelser når man prøver å tillegge folk svarfrist og møteplikt på et nettforum. Også i ei finværshelg med godt skiføre, da.

Det kan jo være greit å minne om at noen av oss har et liv utenom også.

;D

Baseballstick

Denne studien er fra 2012, og basert på totalt utdatert lektyre. Men den ble kjørt i parallell med for lengst oppstartet utviklingsprosjekt, og gjennomgått i god tid før installasjonen av Hywind.

Jeg er helt sikker på at det går an å lære noe av dette. Både om turbiner, girbokser, og ikke minst om skråsikkerhet vedrørende ting man ikke har peiling på. Og også litt om stand-up.

https://pdfs.semanticscholar.org/d9ac/2a77c0111a52b14cffc756e8913034b7285c.pdf

;D ;D

Emeritus

Sitat BBS;

"Jeg er helt sikker på at det går an å lære noe av dette. Både om turbiner, girbokser, og ikke minst om skråsikkerhet vedrørende ting man ikke har peiling på. Og også litt om stand-up."

BBS, gjør dette enkelt, har Hywind turbinene som nylig er montert utenfor Scotland og levert av Siemens Variomatic teknologi i stedet for tradisjonell gearboks, eller er det direkte drevet på den måte jeg beskrev i innlegget « på: 27.01.2018, 14:42:15 »

Det kan da faen ikke være så vanskelig å svare på det, er det komplett umulig for deg å håntere noe som helst på en straight måte?


Emeritus

#116
Betyr ditt siste innlegg at jeg kan se meg ferdig med vår uenighet knyttet til direktedrift kontra Variomatic eller CVT drift , knyttet til Siemens sine 6 MW møller utenfor Peterhead?

Jeg synes dette bør avklares da vi begge bør være enige om at kunnskap om energikilder og hvordan de virker ikke kan skade, og at KR's lesere bør være mest mulig riktig informert. Jeg skal derfor avslutte denne debatten med noen ytterligere opplysninger som jeg har plukket med meg, og jeg GJENTAR, jeg har aldri påberopt meg spesialiststatus i dette spørsmålet, kall meg en interessert beobachter.

1.

Ditt utgangspunkt var en tradisjonell generator, typisk det som settes på dieselgeneratorer og lignende, og som yter best på 1500 - 2000 o/min. Og da forstår de fleste at vindmøller som typisk går med 15 - 20 o/min må ha et gear for å overføre denne kraften til utnyttbar energi.

2.

Du har også rett i at disse gearboksene har vært et vedvarende problem for vindmølleindustrien, vi snakker om mekansike enheter med svært høye turtall der aksekreftene stadig endrer innslagsvinkel, dette i motsetning til en dieselgenerator som har en stabil aksel fra motoren til generatoren. Dette har ført til en rekke gearbokscrash og vindmølleprodusenter som fortsatt benytter tradisjonell overføring - fra 15 - 20 o/min gjennom to eller tre trinns gearkasser til 1500 - 1800 o/min, lover i beste fall en gearboks med levetid på 8 - 10 år.

3.

Dette veedvarende problemet er møtt hovedsaklig gjennom to tilnærmingsmåter, den ene velger jeg å kalle hybridvarianten i mangel på noe beder, den andre kaller jeg direkte drift eller "direct drive" på engelsk. Men begge systemer benytter det samme tricket, men dog på ulike måter.

4.

Og hva er tricket? Jo en generator kan typisk ha en rotor med diameter på 50 cm og vil med 1500 omdreininger bevege seg (0,25 x 2 x 3,1415 x 1500)
2356 meter pr. minutt over statoren. Men hva hvis en øker rotorens diameter fra 0,5 meter til 6 meter, da vil den samme rotoren bevege seg (3 x 2 x 3,1425 x 18*) 339 meter pr. minutt, og dette selv med lave 18 o/min på møllen.

5.

339 meter pr. minutt over statoren er fortsatt ikke tilstrekkelig med tradisjonell teknologi, og det er her metodene skiller seg. Vestas - verdens største produsent av møller - benytter fortsatt gear, men de kombinerer dette med en stor rotor og et gear med langt mindre utveksling. I stedet for å geare opp fra 18 o/min til 1500 o/min, gearer fra 18 til (339/2356x1500) 216 o/min - en langt lavere uteveklsinggrad med tilsvarende mindre mekanisk slitasje. Denne teknologien kalles dels hybrid og dels lavturtalls teknologi. Men de benytter en stor rotor i kombinsasjon med et gear som ikke utveksler til 1500 o/min, men til 216 o/min og oppnår samme hastighet mellom rotor og stator.

6.

En annen variant, benevnt direct drive eller direktedrift (*2) gjør i tillegg endringer på statoren, her snakkes det om flere poler og faste magneter som dels er både kostbare og tunge (jeg erkjenner at jeg ikke forstår detaljene.) Men ved denne teknologien er gearboksen totalt fraværende, en benytter rotorer typisk på 6 meter diameter i tillegg til en stator som er forsterket med faste magneter med svært høy virkningsgrad og rotoren og statoren beveger seg om hverandre i nøykatig samme turtall som selve møllebladene. Mekanisk sett en langt enklere løsning, men både økonomisk og vektmessig en tyngre løsning. Og det er dette som er valgt på Hywind. Og en liten detalj; på disse møllene er endog rotoren plasert i en ring på utsiden av statoren, men alt dreier rundt samme aksel som "propellen," derfor er det anslått langt lengre levetid.

* - 18 er omdreiningshastigheten pr. min.

*2 - CVT eller Variomatic drift av vindmøller er i beste fall en drøm, du har limt inn dette;

https://pdfs.semanticscholar.org/d9ac/2a77c0111a52b14cffc756e8913034b7285c.pdf

En Master oppgave fra 2012 der Materen selv i kap. 2.3.1. redegjør for ulike teknologier og beskriver "dierct drive" slik;

"In Direct drive systems, the gear ratio is equal to one, which means the rotor of the wind turbine is directly coupled with the generator. The main advantage of these systems is that they eliminate the need of a gearbox, and consequently decrease the operation and maintenance cost. Moreover, these systems are more reliable and operate for a relatively longer time with fewer problems due to the reduced complexity. On the other hand, because of the absence of the gearbox, the rotational speed of the generator input shaft is equal to the rotor speed. In order to produce electricity at the desired frequency in low rotational speeds; the pole number of the generators in direct drive systems is high. Hence, the generators used in these systems are bigger, heavier and more expensive."

Av og til kan det lønne seg å lese hva man limer inn, her bekreftes at "direct drive" teknologien er uten gearboks slik jeg har hevdet hele tiden, mens du fortsatt synes å mene at "direct drive" bare er en annen terminologi for Variomatic eller CVT.

Jeg gir deg et nytt tilbud siden du synes ute av stand til å diskutere eller foreholde deg til fakta;

Hvis du kan påvise en mølle med effekt på 6 MW eller større (tilsvarende Statoils Hywinds prosjekt uetnfor Scotland) som drives med en gearkasse med CVT eller Variomtatic teknologi, vinner KD.com sitt driftsfond verdien av 12 flasker;

https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/Land/Spania/Marqués-de-Cáceres-Crianza-2014/p/137201

Til en samlet verdi av kr. 1558,80.

Administrator avgjør som vanlig veddemålet med bindende virkning.




Baseballstick

Spillegale alkoholikere er ikke det jeg foretrekker Ã¥ bruke tid pÃ¥.  :o

Emeritus

#118
OK, du feiger som vanlig ut.

Men kan du - av rene undervisningshensyn - forklare de psykologiske prosesser som foregår når du sitter for deg selv og finner opp helt ny og banebrytende teknologi?

Og med å "finne opp" mener jeg ikke som oppfinner i vanlig forstand, men at du gang på gang lager rene fantasiprodukter som kondensatorbanken på Lavik og Oppedal, og nå vindmøller med CVT teknologi?

Sitter du og forestiller deg at det kommer store internasjonal delegasjoner til Lavik for å se på fantasiproduktene dine, hvoretter de utbryter;

Hvilket geni fant opp dette, sÃ¥ enkelt, sÃ¥ selvsagt og likefult sÃ¥ genialt - denne mannen MÃ? vi bare fÃ¥ møte !!! 

Du ma åpenbart ha vært svært overbevist om at disse produktene faktisk finnes, ellers hadde du vel neppe avsluttet med;

"De fleste andre forstår at når Siemens sier at de har redusert antall deler i vindmøllene sine, så har de byttet fra convertergirboks til variatorgirboks. Da reduserer man antall bevegelige deler. Men man må ha en variabel utveksling der, om man skal få utnyttet vinden best mulig. Så enkelt er det.

I motsatt fall ville man ha så lav virkningsgrad at vindmøller er bortkastet.

Legg for øvrig merke til at variatorløsninger har lavere virkningsgrad enn mekanisk direktedrift. Siemens har altså valgt å markedsføre en løsning med lavere virkningsgrad enn andre produsenter.

Sånn, jeg håper dette var til nytte for flere enn min mor. Skjønt, jeg tviler."

Vi har jo snakket mye om lithium her på bloggen, og lithium har langt flere bruksområder enn batteriteknologi, så jeg foreslår at du holder deg til lithium, kondensatoirbanken kan neppe gjøre samme jobben i denne sammenheng;

https://www.felleskatalogen.no/medisin/lithionit-biophausia-561032

Emeritus

Jeg kjøpte BT i går. Hovedoppslaget var;

SLIK SELGER NORGE UT VINDEN

Det var en lengre informativ artikkel som tok utgangspunkt i en pensjonert oljegeolog fra Bremanger som hadde kjempet mot at det skulle bygges en stor vindpark på Steinsfjellet på Bremangerlandet (rett syd for Stadt.)

Faginstansene hadde sagt nei, men Søviknes tilsidesatte NVE's vedtak og åpnet for utbyggingen. Grunneierne av dette landbruksøkonomisk sett totalt ulønnsomme området er vinnerne. De sitter igjen med 2.25 mill i engangskompensasjon og deretter 2% av brutto kraftinntekter, I BT står det i fem år, men her tviler jeg på at BT artikkelen er nøyaktig.

Hovedpoenget i artikkelen er imidertid at samtlige vindprosjketer i følge NVE sjefen nå finansieres av utenlansk kapital. Der vi for vannkraft har en nasjonal konsensus om at dette tilhører det norske folk, er vi ikke i nærheten av å forstå at denne resurssen kan være like verdifull som vannkraften. Dette fordi norsk vindkraft langt på vei er "nonintermittent." Med vår enorme magasinkapasitet på vannkraft og en innstallert effekt på flere hundre MW, kan vannkraftverkene stoppes mens vindkraftverkene går og vice versa. � samkjøre disse to kraftformene i stor skala har danskene allerede vist er fullt mulig.

I løpet av 2020 vil det i følge NVE sjefen bli produsert 10 TWh, eller ca. 7 - 8% av vannkraftproduksjonen. I følge den samme NVE sjefen regner han med at vidnkraft i Norge vil være lønnsom i løpet av tidlig på 2020 tallet og dette uten subsidier;

https://e24.no/energi/vindkraft/tror-paa-vindkraft-uten-subsidier/23921804