Intermittent og hva faen betyr det

Started by Emeritus, 28.03.2017, 21:52:42

Previous topic - Next topic

Baseballstick

Ikke bare Jagland, men også en økende mengde Stutum.

;)

PetterT

Mer om at "grønnskolle"-energi gir ustabil energiforsyning:
More renewables mean less stable grids, researchers find
http://www.powerengineeringint.com/articles/2018/01/more-renewables-mean-less-stable-grids-researchers-find.html
01/11/2018 By Tildy Bayar, Features Editor
Grid stability is likely to be increasingly challenged as power distribution moves from a centralized to a more decentralized model, new research has found.
According to a paper published this week in the journal Nature Energy by researchers from Germanyâ??s Max Planck Institute for Dynamics and Self-Organization and the UKâ??s Queen Mary University of London, integrating growing numbers of renewable power installations and microgrids onto the grid can result in larger-than-expected fluctuations in grid frequency. 
...â??first surprise was that energy trading had a significant impact on the grids studiedâ? after Germanyâ??s grid and others displayed particularly large fluctuations every 15 minutes, corresponding to spot market trading.
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

Sitat Petter T;

"Mer om at "grønnskolle"-energi gir ustabil energiforsyning:"

Og det du ikke forstår, er at du limer inn avansert og høyrelevant forskning knyttet til at energiforsyningen i den avanserte del av verden, en verdensdel som er i ferd med å gjennomgå et paradigmeskifte i måte å tenke energiforsyning på. Studien har en del funn og anbefalinger for hvordan dette skal håndteres. Til og med jeg forstår at hvis energiforsyningen skal skifte kilder fra relativt få, store og konsentrerte kilder som store kullkraftverk etc., til tusenvis av vindmøller og andre lokale kilder, så får det konsekvenser for hvordan nettet skal styres og overvåkes, og hvordan kraften mest effektivt skal distribueres.

I min verden heter dette utvikling, ny teknologi og forretningsmuligheter. I 1939 hadde vi i Norge et velutbygget system for distribusjon av kull til NSB's lokomotiver og de fartøy som fortsatt ble fyrt med kull. Det er borte, savner du det?

I 2018 har vi i Norge et godt utbygd nett av bensinstasjoner, der folk kan få kjøpt bensin, diesel og ikke minst pølser.

Hvor har det blitt av bensinstasjonene i 2032 - om 14 år? Tør du å tippe? Nå har vi på mitt kontor fire av 14 med elbil. Jeg er personlig et fossilfossil som fortsatt må innom bensinstasjoner for å komme meg frem. Men alt tyder på at bensinsatsjonene går en hard fremtid i møte. Skal vi begynne å subsidere bensinstasjonene, eller skal vi begynne på neste oppgave, å sørge for at der er nok effekt på rett plass til rett tid?

Petter T, du sitter fortsatt på en benk i Utvik i 1932 og sutrer over at "Disse utskjemte gutjævlane i dag førstend faen ikkje kor månge talglys eg måtte støype kvar ein einaste haust, nå kan dei berre slå på ein brytar så kjem lyset, og no høyrer eg at hotellet har kjøpt seg elektrisk komfyr òg, kor i helvete skal dette ende, bohff!!"

PetterT

Se så langt "paradigmeskiftet" til Emeritus har kommet:
Green Energy Revolution A Flop: Fossil Fuelsâ?? Share Of Total Energy Use Unchanged in 40 Years!
http://notrickszone.com/#sthash.4du9V6WX.aXDMNWZd.dpbs
::)

Emeritusseladden kritiserer meg i noen innlegg for Ã¥ holde for mye pÃ¥ det gamle, og i noen andre innlegg for Ã¥ komme med nyoppdagede mÃ¥ter naturen styrer global temperatur og klima pÃ¥.  Fullstendig inkonsekvent.
For klimareligiøse er det jo bare CO2 som er den store satan, og å tvile på det er det samme som å være vantro.
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

Petter, hele innlegget ditt er totalt meningsløst.

Du limer inn noe fra TNTZ om noe bla bla om en kabel på et offshore vindanlegg i Tyskland der dere synes å finne trøst, ja endog glede, i en bagatellmessig teknisk svikt som en eller annen finner en løsning på. Og til orientering; det er ikke nødvendig å holde meg oppdatert på denne saken, like lite som jeg ikke har behov for informasjon neste gang du må skifte oljefilter på bilen din.

SÃ¥ var det denne;

"Emeritusseladden kritiserer meg i noen innlegg for Ã¥ holde for mye pÃ¥ det gamle, og i noen andre innlegg for Ã¥ komme med nyoppdagede mÃ¥ter naturen styrer global temperatur og klima pÃ¥.  Fullstendig inkonsekvent."

Når har du kommet med noe som helst nytt? Jeg skal innrømme at det er vanskeilg å følge med, men sist mener jeg det var atmosfæretrykk som var det saliggjørende, Nedkof og Zeller eller noe slikt.

For det første var det ikke noe nytt, men det værste av alt; har du fallt av lasset nå? Det er Svensmark som er det salggjørende i menigheten din for øyeblikket. Så nå må du umiddelbart lese deg opp, ellers risikerer du å bli skyvet ut i det ytterste mørket som en frafallen pinsevenn.

PetterT

Vår lokale Trump-klone, Emeritussen, kommer bare med oppgulp som passer best i hans eget shit hole, og ikke verdt å bry seg med.

Her er imidlertid mer om hva intermittent betyr for Europa, avslørt av vind-industriens egen organisasjon:
Wind Europe is an organisation set up to blow the trumpet for wind power. Their website has quite a lot of useful data. Unfortunately, some of it rather undermines their case!

European Wind Power Data
https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2018/01/13/european-wind-power-data/#more-31735

Konklusjon:
The idea that wind power can ever be a significant part of Europeâ??s energy mix is a dangerous delusion.
Det er tanken som teller :-)

PetterT

Mer kostbar intermittent energi medfører visst også at mer kull må utvinnes:

Entire German village demolished to make way for coal mining
http://www.dailymail.co.uk/news/article-5262641/German-cathedral-torn-make-way-coal-mining.html?ito=social-twitter_mailonline

Laschet, the governor of North Rhine-Westphalia state - a region known for lignite mining - stressed that Germany wants to comply with the 2020 targets set under the international Paris climate agreement.
But he argued it can't do so by 'suddenly saying we are getting out of an energy source, lignite, without knowing what consequences that has for jobs, but also for energy prices.'
Akkurat ja
Det er tanken som teller :-)

PetterT

Intermittent og hva faen betyr det?
Oi, - det betyr visst dyrere energi.
Hvem skulle trodd det?

Who would have thought? Nations with more renewables have more expensive electricity
http://joannenova.com.au/2018/01/who-would-have-thought-nations-with-more-renewables-have-more-expensive-electricity/

Say it again: there is no country on Earth with lots of solar and wind power and cheap electricity.
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

#68
Ja det betyr dyrere energi i en overgangsfase fordi det må gjøres en rekke investeringer og omstillinger. Deretter vil det koke ned til nedskrivningstiden (levetiden) på kildene. Verdens første havbaserte vindpark i Danmark ble i fjor demontert etter 25 års drift, ikke først og fremst fordi den var utslitt, men fordi teknologien var utdatert og ineffektiv. Greier dagens nye vindmøller 30 år, 40 år? På et eller annet tidspunkt når investeringene er nedbetalt er det kun vedlikehold igjen, enerfgikilden er gratis, og som du kan lese over alt på nettet, hold deg unna Jo Nova og TNTZ, men les de kilder som kan noe om dette og som de som fatter investeringsbeslutninger leser, så er vind og sol mange steder allerede nå konkurransedyktig med tradisjonelle kilder. Og dette er i begynnelsen av en energirevolusjon der vi de neste tiår vil få en enorm teknologiutvikling.

Og når jeg først har deg her, hvorfor limer du inn bilder av gamle kirker og landsbyer som må rives for å kunne ta ut mer lignitt? Er ikke de negative konsekvensene ved lignitt allerede store nok om du ikke må ta med enda flere skadevirkninger, jeg ser ikke poenget, eller liker du ødeleggelser forårsaket av en primitiv energiform. I så fall kan jeg gi deg enda et kick;

https://www.theguardian.com/world/2018/jan/18/oil-from-sunken-iranian-tanker-spreads-over-100-sq-km-of-east-china-sea

Baseballstick

#69
I Norge er vi velsignet med fjell og nedbør. Dette gir oss ferskvann som renner nedover, og som kan utnyttes ved at vannstrømmen samles i turbiner og genererer strøm.

Alle som har lært fysikkens første læresetning på barneskolen forstår at dette er en mye mer stabil energikilde som også er mye enklere å utnytte enn bølgekraft, solkraft og vindkraft her i Norge.

Fallende vann har mye større bevegelsesenergi enn bølgende vann.
Fallende vann har et stabilt gjennomsnittlig nivå på energitilgang, justert for årstid.
Fallende vann er ferskvann, og trenger derfor mindre eksotiske materialvalg enn bølgende saltvann.
Fallende vann er enkelt å lagre i et reservoar som kan brukes etter behov, samtidig som generatoren kan opereres med jevnt turtall hele døgnet hele året. Man kan derimot ikke samle opp solenergi, bølgeenergi eller vindenergi (unntatt i tarmene) for senere bruk. Der må man utvinne energien mens den avgis, under betingelsene den avgis på.
Fallende vann utnyttes i turbiner med ekstremt høy virkningsgrad, lave krav til vedlikehold, og lang forventet mekanisk levetid.
Fallende vann er derfor den mest kostnadseffektive strømprodusenten vi kan ha.
Fallende vann er også den mest miljøvennlige strømprodusenten vi kan ha.

Solenergi i Norge er dyrt og dårlig. Vi har for få soltimer, og for lav innstrålingsvinkel. Solpanelene snør ned eller rimes ned eller dugges ned store deler av året. Landet vårt har rett og slett for store temperaturvariasjoner og for mange fjell til å tulle med solenergi. "Men bare vent til strømprisen firedobler seg, da blir det lønnsomt!" sier alle som er partipolitisk aktive på venstresiden og allerede har installert solcelleanlegg. De vet nok noe vi andre ikke har hørt ennå...

Vindenergi i Norge er også dyrt og dårlig. Klimatullingene har vanligvis teoretikerjobber, og dertil hørende særdeles dårlig utviklet praktisk sans. De har derfor ingen aning over hvor mye vedlikehold propellnav, girboks og generator krever, og hvor kort forventet mekanisk levetid disse komponentene faktisk har sammenlignet med de vanligste turbintypene som benyttes for å generere kraft fra fallende ferskvann.
Effekttapet fra vinden treffer propellblad til bevegelsesenergien er omsatt gjennom nav og girboks innpå generator er betydelig større, typisk åtte ganger større enn på vanlig Pelton-turbin for vannkraft. Og dette er når vindmølla har optimal vind.
Vindmøller har svært sjelden optimal vind. Som oftest har de for lite vind, og produserer mye mindre strøm enn de er beregnet til. En sjelden gang innimellom har de for mye vind, og da produserer de... Ingenting! Av sikkerhetshensyn må propellblad vinkles vekk fra vinden når det virkelig blåser.
Og vindmøllekomponenter er store! Veiene som må lages inn gjennom den norske fjellheimen for å drifte disse industriarbeidsplassene (for det er det de er...) har større krav til bredde og akseltrykk enn en gjennomsnittlig norsk riksvei. Supert for friluftsfolk som plutselig får motorvei-tilgang til det som før var utilgjengelige fiskevann langt innpå fjellet, nå kan man plutselig kjøre bil helt frem. Og det er jo miljøvennlig?
Havmølleparker er bedre for fjellheimen. Men da må plutselig Norsok-overflatebehandling til, sammen med offeranoder og nye levetidsberegninger. Enten blir mølla mye dyrere, eller den må kalkuleres med en tredel av den allerede lave forventede levetiden.
Også koster det ENDA mere penger å utføre vindmølle-service fra båter. Vindmøller installeres nemlig med krav til maksimal nede-tid, enten det er på land eller til vanns. Derfor stopper man ikke mølla for å overhale generatoren på stedet. Neida, man stopper mølla og bytter generator, girboks eller nav. Eller alle på en gang, avhengig av slitasjegrad, driftsvarighet og vindbelastning siden siste overhaling. Deretter tas den slitte generatoren med til verkstedet for å overhales. Samme med girboksen og navet, som sagt.
Og det holder ikke med skjærgårdsjeep og 9.9-hesters påhenger når man skal hente komponenter på titalls tonn. Bare utslippene fra båtene som driver service på havmølleparker er mer enn man sparer ved å prøve ideene, men dette er det ingen som prater om. Enten fordi de ikke forstår det, eller fordi de ikke vet det. Det er jo ikke sikkert at de som lever av offentlige tilskudd for å utvikle vindenergi i Norge har tatt med serviceutslipp i tallene som presenteres for politikerne?
I tillegg er man avhengig av været for å få utført service...
Korrigert for usikker energitilgang som hentes gjennom anlegg med idiotisk lav virkningsgrad sier det seg selv at dette er dyrt. Og da har vi ikke engang nevnt fugledød.

Også har vi bølgekraft, da. Bare energitapet som går med på å omsette en linær-reverserende bevegelse med varierende slaglengde og hastighet til elektrisk energi er enda tolv ganger høyere enn på vindmølla. I tillegg til at det står i saltvann, med alle kostnader dette medfører.
Virkningsgraden blir rett og slett dårligere enn det meste annet, og kombinert med driftskostnadene blir dette faktisk dyrere enn vindkraft pr netto kWh levert på landjorda.

Absolutt alle som har fullført ungdomsskolen burde derfor se at det er mange ganger mere kostbart pr leveringsklar kWh å drive med grønn energi. Likevel er det et økende antall tullinger som ikke evner å forstå verken tall eller logikk. Hvordan kan dette ha seg?

De aller, aller fleste synes at strømprisen allerede har gått opp nok de siste årene. Disse miljøproduktene som går på strøm og erstatter produkter som ikke går på strøm, har økt nasjonens behov for strøm. Ingen kan nekte for det. Og da går selvsagt prisen på strøm opp. Prisen er et resultat av tilbud og etterspørsel. Energi (drivstoff og strøm) er det eneste som selv tilhengere av planøkonomi mener skal omsettes uten prisregulering. Og det er jeg helt enig i, om vi bare hadde reell prisutvikling. I Norge har vi ikke det.

Politikerne driver strømprisen opp ved å kreve innfasing av dyrere strøm. (Og automatisk strømavlesning, og kabler for salg av strøm til utlandet etc.) Og den største selvmotsigelsen er at de påstår at de gjør dette av hensyn til miljøet, mens alternativene de krever innført er jo faktisk MINDRE miljøvennlige enn vannkraft.Om Norge har underskudd på strøm, bør dette kompenseres ved å bygge ut den mest miljøvennlige og kostnadseffektive strømmen vi har. Ikke idiotsatsinger på de konsekvent dyreste og mest ustabile alternativene. Det er ikke til det beste for Norges innbyggere, rett og slett.

Norsk vannkraft ble bygget både på dugnad og med skattebetalernes penger. Men noen fant ut at det gikk å få bedre betalt for strømmen i utlandet, så da selger vi stadig mere strøm ut samtidig som vi forplikter oss til å kjøpe dyr og skitten strøm tilbake, i tillegg til at vi har forpliktet oss til å drive med dyrere og mindre stabile energikilder enn den reneste og mest kostnadseffektive energiformen verden har sett så langt. Alt i miljøets navn. Og ingen reagerer.

Jeg tror det må settes inn tiltak i skolen. Vi ser at skolegangen ikke fungerer på de mest elementære nivå av logikk og tallforståelse, og det er det viktigste ungene skal lære på skolen.

Baseballstick

QuotePlanen var opprinnelig å kjøpe tre helelektriske lastebiler, godkjent og støttet av Enova. Men de to neste blir ikke kjøpt. Det har vært for mange tekniske utfordringer, og da Teknisk Ukeblad skulle fotografere bilen, sto den parkert på grunn av en feil i ladesystemet. Leverandøren hadde to ukers leveringstid på nytt kretskort.

https://www.tu.no/artikler/norges-forste-el-lastebil-har-sa-mange-tekniske-utfordringer-at-asko-ikke-vil-ha-flere/426669

Jippi, flere kunder.  ;D

Emeritus

#71
Sitat BBS;

"De har derfor ingen aning over hvor mye vedlikehold propellnav, girboks og generator krever, og hvor kort forventet mekanisk levetid disse komponentene faktisk har sammenlignet med de vanligste turbintypene som benyttes for å generere kraft fra fallende ferskvann."

Og det har du heller ingen aning om.

Til om med på 60-tallet når jeg var liten, var gearboksne på biler en stadig grunn til bekymring. Vi hadde en lokal drosjesjåfør som mente seg kompetent på området, og han kunne ramse opp de ti verste og de ti beste. Og det er nå mer enn femti år siden, og vi har fortsatt gearboks på alle fosildrevne biler, og vi har fortsatt problemer med de. Men du er inne på noe, på eldre design var gearboksene et problem på vindturbinene.

Men i den vidunderlige verden der elektresitet råder er gearboksen overflødig, det er derfor diesellokomotivene er elektriske lokomotiver med en dieselgenerator på ryggen, men uten gearboks og clutch. Og til og med vindmøllene har kvittet seg med gearbosken. Det du omtaler er teknologi som er noen år gamle. Siemens introduserte direktedrevne vindturbiner for flere år siden og det er fem slike, hver med en effekt på 6 MW og med direkte drift, som er installert i Statoils Hywnd anlegg utenfor for Peterhead.

https://www.siemens.com/innovation/en/home/pictures-of-the-future/energy-and-efficiency/sustainable-power-generation-hywind.html

https://www.energy.siemens.com/hq/pool/hq/power-generation/renewables/wind-power/6_MW_Brochure_Jan.2012.pdf





Emeritus

#72
Sitat BBS;

"Jippi, flere kunder." 

Hvorfor denne gleden hver gang en alternativ og ny driftsform mislykkes. Vi har nå hatt Tesla, Nissan og et par til i tre - fire år og denne teknologien fremstår som rimelig stabil og driftssikker. De bilene du omtaler og som ASKO har forsøkt er åpenbart en fiasko, men utelukker det det åpenbare. Nemlig at distribusjonsbiler ment for bykjøring og daglige strekninger på 15 - 20 mil åpenbart bør være elektriske? Hvorfor skal Oslo, Bergen og Trondheim belastes med flere hundre Mercedes Atego, Ford Transitt, Mercedes Sprinter og hva de nå heter, som daglig går 15 - 20 mil i de mest tettbygde strøk av landet, hvis dette kan erstattes med elektriske biler som endog kan lades mens de losser og laster? Gi nå faen i CO2, men du kunne kanskje skjenke en tanke til de ca. 3 - 5% av befolkningen som har direkte helseplager av disse utslippene.

Er det så vanskelig å se det aldeles åpenbare?


Baseballstick

Quote from: Emeritus on 24.01.2018, 17:52:23
Det du omtaler er teknologi som er noen år gamle.

Feil igjen, jeg forholder meg til ting jeg selv har erfart og som fortsatt installeres i Norge.

Jeg hadde kanskje håpet på en kommentar om denne voldsomt lønnsomme grønne energien du kommenterte lengre opp i tråden som er noe av det morsomste jeg har lest på lange tider, men som vanlig hadde du ikke noe å tilføye på sånt du dummer deg ut på. Fortielsestaktikken minner mye om Skei Grande.

;D ;D

Emeritus

Sitat BBS;

"Feil igjen, jeg forholder meg til ting jeg selv har erfart og som fortsatt installeres i Norge."

Jeg har ikke kunnskap om hva som i dag installeres i Norge, og hvilke vindkraftprosjekter du omtaler. Kan du gi en link til nye vindkraftprosjekter i Norge som fortsatt benytter gearbokser. Og ikke ta dette ille opp, jeg stiller spørsmålet utelukkende for å holde meg orientert.