Intermittent og hva faen betyr det

Started by Emeritus, 28.03.2017, 21:52:42

Previous topic - Next topic

Telehiv

#30
Quote from: Emeritus on 04.01.2018, 18:28:42
Peker på noe helt sentralt. Siden jeg stilte spørsmålet så åpenbart provokatorisk så har jeg selvsagt sett det, men hvorfor driver dere hele tiden å limer inn linker der dere må forstå at dette er feilinformasjon? Og ikke bare feilinformasjon, men bevisst feilinformasjon?

Jeg har ikke satt meg inn i saken, men hvis dette med 10 soltimer i desember er feil, hva er i så fall det rette tallet?
Det må da finnes gyldige kilder som kan avkrefte/bekrefte dette tallet?

PS: Jeg kan trolig svare selv:
De 10 soltimene gjaldt Hanover (altså lokale data).
For Tyskland under ett snakker vi om 30 soltimer i desember 2017. Mangeårig middel for desember er 38. Des 2017 var altså noe under snittet.

Her er full statistikk: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/5578/umfrage/durchschnittliche-monatliche-sonnenscheindauer-in-deutschland/

En måned har ca. 720 timer. Som man ser av dekningsgraden i denne statistikken er det derfor få døgntimer man klarer å dra solenergi, selv midt på sommeren (da man når max. 1/3 av døgnets timer i juni/midtsommers, fallende til 5-10% av døgnet om vinteren). Begrepet "intermittent" synes å la seg forsvare.

Emeritus

#31
Dette innlegget har jeg ikke sett før nå (torsdag 23:55) jeg svarer ikke i kveld, men konstaterer at soltimene i Tyskland i desember har blitt tre ganger høyere bare på grunn av et lite blogginnlegg.

Er du tilfreds med presisjonsnivået på denne bloggen, og kan du regne ut hvor mange � denne økningen utgjør?

Emeritus

#32
Sitat Telehiv;

"For Tyskland under ett snakker vi om 30 soltimer i desember 2017. Mangeårig middel for desember er 38. Des 2017 var altså noe under snittet."

Kan det tenkes at tyskerne har litt mer avanserte hjerner enn denne NoFuckZone typen? Er det eksempelvis mulig at tyskerne før det setter opp disse panelene vurderer hvor det gjøres, og endog med basis i historiske tall for været. Kan det tenkes at der er færre solcellepaneler i Saksen, Tysklands nordvestlige delstat - der for øvrig Hannover ligger - enn i Bayern, Tysklands sydøstligste delstat?

Som absolutt nybegynner på temaet solenergi i Tyskland fant jeg det helt naturlig å stille slike spørsmål og deretter var jeg så avansert at jeg gikk inn på Wikipedia der jeg leser at det er installert 8-10 ganger så mye effekt i Bayern som i Saksen. Til min store overraskelse har jeg også funnet ut at der er flere soltimer i Syd Tyskland, enn i Nord Tyskland - jeg føler meg som et geni!!!

Skal en bli riktig avansert kan en gå inn på Agora;

https://www.agora-energiewende.de/de/themen/-agothem-/Produkt/produkt/76/Agorameter/

Der kan en gå tilbake og vil da finne ut at hver en eneste dag i desember 2017 (jeg har ikke sjekket alle dager men nok til å konkludere) ble det produsert solenergi i Tyskland fra ca. kl. 0900 til ca. 15.00.

Og merk; temaet mitt nå er ikke solenergi i Tyskland, da leser jeg ikke Petter T.'s innlegg, da kan jeg med en høy grad av sikkerhet regne med å bli feilinformert.

Temaet mitt er hvorfor nesten bare jeg reagerer på disse seriebløffene som alle med en IQ over 75 bør kunne avsløre umiddelbart?

Men jeg kan jo være litt informativ også;

https://www.agora-energiewende.de/en/topics/-agothem-/Produkt/produkt/466/Die+Energiewende+im+Stromsektor%3A+Stand+der+Dinge+2017/

"Fornybar energi var på rekordnivå i 2017: 36,1 prosent av elektrisiteten ble levert av vind, biomasse, solenergi og vannkraftverk. Dette er 3,8 prosentpoeng mer enn i 2016 - det har aldri vært sterkere vekst. Dette skyldes hovedsakelig vindkraft: både på grunn av ytterligere ekspansjon og som følge av gode vindforhold i 2017. For første gang ble mer elektrisitet produsert fra vind enn fra stenkull og atomkraft. Disse har falt til sitt laveste nivå siden 1990. Dette fremgår av studien "Energiovergangen i elektrisitetssektoren: situasjon 2017", som Agora Energiewende nå har sendt inn."

PetterT

#33
Idoit-energiewende i energi-Dødsland påvirker også Sveits:
Basler Zeitung:
Kosten für Energiewende explodieren
Unzuverlässige Solar- und Windkraft sorgen in Deutschland für immer mehr Noteingriffe ins Stromnetz.
https://bazonline.ch/ausland/europa/Kosten-fuer-Energiewende-explodieren/story/13230493
Det er tanken som teller :-)

PetterT

Spiegel Online:
Energiepolitik
Deutschland gibt Strom ans Ausland ab - und zahlt dabei drauf
Unerwünschte Nebenwirkung der Energiepolitik: Deutschland verkauft Strom an Nachbarländer - und zahlt bei dem Geschäft zusätzlich Geld. Die Politik ist beunruhigt.
http://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/energiewende-deutschland-gibt-strom-ans-ausland-ab-und-zahlt-auch-noch-drauf-a-1186004.html
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

#35
Og PetterT er fortsatt tilfreds med presisjonsnivået i TheNoTrickZone?

Det du limer inn fra Tyskland og Sveits forteller meg ikke noe annet enn at Tyskerne har problemer med for mye elektrisk energi i perioder og at nettselskapene må gripe inn for å regulere produksjonen for å unngå blackouts og at dette også gjelder Sveits siden nabolandenes produksjon av vind og sol øker.

Jeg kan ikke lese noe om alle disse black outene du og TheNoTrickZone driver å markedsfører. Det jeg leser er at andelen tysk elforsyning fra fornybare kilder i fjor var på rekordhøye 33% og at denne enorme omleggingen som har pågått i mindre 10 år påfører nettet en del problemer.

I motsetning til deg og TheNoTrickZone påberoper jeg meg ingen særlig kunnskap om dette, ut over at jeg kjenner litt til det tyske samfunnet og hvordan det er organisert. Og i motsetning til deg og TheNoTrickZone som synes å dyrke det amerikanske totalt fritt marked systemet der staten skal ha en fraværende rolle, har jeg langt større tillit til hvordan Tyskland og europeiske land ellers organiserer dette. At staten skal ha en sentral rolle i noe så viktig som et lands energiforsyning finner jeg åpenbart riktig og jeg anser meg overhodet ikke i posisjon til å overprøve de vurderinger tyskerne gjør.

Jeg avslutter med å tilbakevise de bløffene TheNoTrickZone og du til stadighet sprer om dette, det tyske nettet er fortsatt bland de beste i verden;

https://www.cleanenergywire.org/factsheets/germanys-electricity-grid-stable-amid-energy-transition

Sist dette var tema rapporterte jeg fra 2013, tallene fra 2014, 2015 og 2016 er et gjennomsnittelig strømbrudd pr. abonnement på hennholdsvis 12,28 minutt, 12,7 minutt og 12,8 minutt PR. �R!!!- himmelhøyt bedre enn det amerikanerne greier.

https://calhounpowerline.files.wordpress.com/2013/01/reliability-comparison-table.jpg

Så i stedet for å lytte til serieløgnere som TheNoTrickZone og andre løpegutter for kullkukene sprer, gå til kilden, det tyske Bundesnetzagentur;

https://www.bundesnetzagentur.de/DE/Sachgebiete/ElektrizitaetundGas/Unternehmen_Institutionen/Versorgungssicherheit/Versorgungsunterbrechungen/Auswertung_Strom/Versorgungsunterbrech_Strom_node.html



Emeritus

#36
Her på forumet har vi så vidt meg bekjent ingen klimaalarmister - det måtte i så fall bli meg - men vi har en og annen energialarmist som serieproduserer innlegg der det kan fremstå som at det tyske energisystemet er i ferd med å kollapse, og at tyskerne stort sett sitter med stearinlys og ikke lenger produserer noe i mangel på strøm.

En artikkel i Resett føyer seg inn i denne tradisjonen; 

https://resett.no/2018/01/07/klimatiltaksflyktninger/

I følge forfatteren er næringslivet i Sør Australia i ferd med å kollapse og;

"BÃ¥de bil- og gjenvinnings-industri har mÃ¥ttet legge ned. Det lønner seg ikke lenger. En mengde arbeidsplasser har forsvunnet â?? blant de fÃ¥ som lønner seg fortsatt, er de som selger bensin- og diesel-generatorer til næringsliv og privatpersoner."

PÃ¥standen er som vanlig ikke kildebelagt.

For øvrig presenteres en graf som viser ekstreme energipriser i SA, men la vi ta en titt på realitetene.

Energiprisene i hele Australia har øket og hvorfor;

https://newmatilda.com/2016/09/29/power-games-the-real-reason-south-australia-lost-electricity-supply/

"The main driver of those high distribution and retail costs has been privatisation. Being a natural monopoly, the privatised and corporatised distributors are regulated, but the regulating authorities â?? The Australian Energy Regulator and its earlier state counterparts â?? have allowed the distributors a very high return on capital (thatâ??s why privatisation of the NSW grid was so attractive to Chinese investors). And as for the comparatively unregulated â??retailersâ?, they behave like any other financial intermediary, taking a cut of the funds passing through their hands and adding very little value along the way."

Det er altså disse fantastiske markedskreftene som har virket igjen. De samme krefter som i sin tid gjorde at Enron kunne drive helvete med hele den vestlige del av USA, og manipulerte kraftprisene med enorme gevinster til seg selv.

Men det er utvilsomt riktig at SA også har hatt reelle problemer ved en svært rask overgang til fornybart uten tilfredsstillende back up, men back upen var der, kraftselskapene var bare motvillig til å benytte den, og er det noen som har noen gode forslag til hvorfor de ikke ville benytte den?

Etter at noen grep inn (selvsagt disse plagsomme byrÃ¥kratene igjen) har det hele snudd seg; 

https://www.theguardian.com/australia-news/2017/nov/08/south-australia-experiences-dramatic-fall-in-energy-costs-after-gas-deal

https://www.sbs.com.au/news/sa-should-expect-cheapest-power-prices

"South Australiaâ??s renewables-heavy electricity market has been turned upside down, moving from importing power to exporting it, and from having some the most expensive wholesale prices in the country to having some of the cheapest.
And all that appears to be a result of one gas deal secured by a generator that was blamed by many as a major cause of a blackout in South Australia in February.
Dylan McConnell, an energy expert from the University of Melbourne who produced the analysis, says the switch is a result of the closure of the huge Hazelwood coal power station in Victoria. But the delay between its closure in March and the extra generation in South Australia coming on in July shows the need for a more orderly transition from fossil fuels, with more notice of closure required."

Når det gjelder prisene i SA i dag er de blant de laveste i landet og dette antas å fortsette;

"But since July South Australiaâ??s fate has changed. Prices in the state have been dropping, first dipping below coal-rich Victoriaâ??s prices, and then becoming the second cheapest on the mainland (after Western Australia) for the past two months."

og

"South Australians will have the cheapest power prices in the country in as little as six months, energy experts say. The state already has some of the lowest wholesale power prices as a result of increased gas generation. But those cheaper prices are not yet being reflected in household bills where rates are set periodically.

Solar Council chief executive John Grimes says if bills don't drop then consumers have a right to demand answers from suppliers. "If it's not (cheaper) then the question is, why are the big power companies gouging the people," he told reporters in Adelaide on Thursday. He said about 4500 jobs would be created from the more than $8 billion being invested in the renewable energy sector, which was leading SA away from the dark days of power blackouts to become a net exporter of electricity.

The former chief executive for the Clean Energy Finance Corporation Oliver Yates said increased investment in renewables would also cut household energy costs.
Increased supply naturally drives down price, he said.

"Every new facility that's being built now in South Australia, and they will all be renewable facilities, is going to produce power at a price lower than what is currently being offered," Mr Yates said."

stjakobs

Quote from: Emeritus on 07.01.2018, 20:37:50
"The main driver of those high distribution and retail costs has been privatisation. Being a natural monopoly, the privatised and corporatised distributors are regulated, but the regulating authorities â?? The Australian Energy Regulator and its earlier state counterparts â?? have allowed the distributors a very high return on capital (thatâ??s why privatisation of the NSW grid was so attractive to Chinese investors). And as for the comparatively unregulated â??retailersâ?, they behave like any other financial intermediary, taking a cut of the funds passing through their hands and adding very little value along the way."

Dette er tullprat, intet mindre.

Professor Ian Plimer bor i South Australia og kjenner problemene på kroppen. Han forklarer galskapen her (du kan begynne 15 minutt og 15 sekund ut i intervjuet):

https://podtail.com/podcast/delingpole-with-james-delingpole/professor-ian-plimer/
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Emeritus

#38
Hvorvidt innlegget på Resett er tullprat, eller om det som står The Guardian og i uttalelsen fra Oliver Yates er tullprat, vil det finnes en fasit for. Og den heter fremtiden, men du kunne i det minste påpeke hva som var tullprat i mitt innlegg.

Hittil konstaterer jeg at omtrent alt som skrives om nye energiformer og ny teknologi her på KD.com, på Klimarealistene og TheNoFuckZone er høyst upålitelig og stort sett tullprat. Dere er naive og ubetalte løpegutter for kullindustrien som driver en systematisk og godt finansiert desinformasjonskampanje, noe en gjennomgang av dokumentene fra de konkursrammede Peabody avslørte.

Når jeg første gang skrev noe som helst om alternative energikilder her på forumet - for ca. to år siden - uttalte jeg noe i retning av at vind og sol aldri kunne erstatte de tradisjonelle kildene. Og de tradisjonelle kildene i vesten består i stor grad kull, kjerne og gass. Og i den sammenheng argumenterte jeg for langt mer forskning på kjerneenergi. Og det mener jeg fortsatt, men i mindre grad enn jeg mente for et par år siden.

"Dere" fremstår som en kopi av de to gamle gubbene som i 1921* satt på en benk i Utvik og forbante seg over at folk nå var blitt så "utskjemde" at de bare kunne skru på en bryter så ble det lys. "Det neste dissa helsikes kjærringane ve ha, e' vel at dei skal ha straum te å koke middag og, og de ska faen ikkje forundra meg at der kjem ein eller anna Bergensar med eit apparat som skal vaske klede og."

Vel stjakops, du må følge med, du er i ferd med å bli håpløst akterutseilt.


*Utvik hadde kraftverk allerede i 1914 som produserte akkurat nok til at alle kunne lese om kvelden uten stearinlys;

https://no.wikipedia.org/wiki/Utvik_I_kraftverk 

PetterT

Tysklands energiewahnsinn begynner å bli tullete, noe som godt oppsummeres i denne artikkelen.
Tyskerne selv begynner Ã¥ tvile pÃ¥ energipolitikken sin. (Hvorfor hører de ikke pÃ¥ Emeritus?)  ::)

Tyskland gir opp klimamålene for 2020
http://www.klimarealistene.com/2018/01/09/tyskland-gir-opp-klimamalene-for-2020/
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

Det har lenge vært åpenbart at Tyskland ikke ville nå 2020 målet. Men der ingen endring i det langsiktige målet og jeg venter bare på at de skal endre eller droppe målet om å avvikle kjernekraften, de har selv bebudet en gradvis overgang fra lignitt til gass.

Det du synes å fremstille som en seier er en helt naturlig justering av et ekstremt ambisiøst mål. At politikk justeres etter hvert som en vinner erfaring, kan fremstå som overraskende for en Klimarealist, som så mye annet de fleste andre finner helt naturlig og fornuftig.

Baseballstick

Quote from: stjakobs on 07.01.2018, 21:35:35

Dette er tullprat, intet mindre.

Som så mye annet fra den kanten.
Finnes det en ignoreringsfunksjon på dette forumet, så man slipper å kaste bort tid på stråmannmedskylappargumentering?

Ex-administrator

Jeg ser det fins muligheter for Ã¥ installere en funksjon som gjør at hver enkelt bruker kan ha en blokkeringsliste, men tror det blir rotet diskusjoner av det  ;D

Emeritus

#43
Sitat stjakobs via BBS;

QuoteDette er tullprat, intet mindre.   

Jeg merker meg at BBS ønsker å benytte stjakobs velbegrunnede kommentar til energialarmisten og fake News artisten Steinar Jakobsen som for noen dager siden hadde et innlegg på Resett;

https://resett.no/2018/01/07/klimatiltaksflyktninger/

Et innlegg som ble kommentert av en Rune Valaker, der Valaker dokumenterte at det fake news artisten rapporterte var feil. Det ble bl.a. ikke lagt ned noen bilfabrikk i delstaten South Australia som følge av energiforsyningen, noe Steinar Jakobsen på et vis måtte innrømme;

Sitat Steinar Jakobsen på Resett;

Quote
Det er ikke fake news, og den linkede artikkelen viser heller ikke det! Selvsagt er det mange sammensatte faktorer med i bildet, men den grønne fanatismen blant politikerne kombinert med CO2-avgifter har hatt så stor innvirkning på konsumprisindeksen i Australia at bilsalget avtok katastrofalt. Strømprisøkningen var en sterkt medvirkende årsak.

Du lever fortsatt i en alternativ verden, Valaker.
 

Vel, så det var litt mer sammensatt, det var bl.a. et fall i bilsalget som gjorde at Holden måtte legges ned.

Dette er fake News som Valaker også dokumenterer på Resett. Den australske bilprodusenten Holden - et datterselskap av General Motors - har i mange år vært avhengig av driftstilskudd fra den australske regjering i mange hundre millioners klassen - og da $ - og

QuoteFollowing an unsuccessful attempt to secure the extra funding required from the new Liberal/National coalition government, on 10 December 2013,[149] General Motors announced that Holden would cease engine and vehicle manufacturing operations in Australia by the end of 2017.[150] As a result, 2,900 jobs would be lost over four years.[151] Beyond 2017 Holden's Australian presence will consist of: a national sales company, a parts distribution centre and a global design studio.[149]   

Opplysningen er hentet fra Wikipedia, men her er avisoppslaget fra 12. desember 2013.

http://www.news.com.au/holden-to-cease-making-cars-in-australia-in-2017-while-toyota-considers-if-it-can-go-it-alone/news-story/88728e3591c96d0a66d6bf49ba0a1025

Beslutningen ble altså tatt fire år før, og har overhodet ingenting med energiprisene i SA å gjøre.

Så Klimarealisten Steinar Jakobsen begår enda en gang en av de vanligste feilene hos KR, han forstår ikke konseptet tid og rom, og påstår at begrunnelsen for en beslutning som ble tatt i 2013 skyldes årsaker som inntraff fire år senere og som var totalt ukjent i 2013.

Jeg antar at BBS - med hans sans for bløff og logikk - synes dette er helt uproblematisk.

Så hevdes det også av denne fake News artisten at;

Quotemed CO2-avgifter har hatt sÃ¥ stor innvirkning pÃ¥ konsumprisindeksen i Australia at bilsalget avtok katastrofalt.   

Har Australia CO2 avgifter? Ja, de hadde det, men

QuoteOn 17 July 2014, the Abbott Government passed repeal legislation through the Senate to abolish the carbon pricing scheme.[40] In its place the government set up the Emission Reduction Fund,[41] paid by taxpayers from consolidated revenue, which according to RepuTex, a markets consultancy, estimated the governmentâ??s main climate policy may only meet a third of the emissions reduction challenge if Australia is to cut 2000 levels by 5% by 2020.[42] 

Igjen en tid og rom fuck up av en Klimarealist, CO2 avgiften som ble avviklet i 2014 forårsaket et "katastrofalt" fall i bilsalget i 2017.

SÃ¥ var det bilsalget i 2017 som hadde hatt et katastrofalt fall;

http://www.abs.gov.au/ausstats/abs@.nsf/mf/9314.0

http://www.caradvice.com.au/598308/october-2017-vfacts-new-vehicle-sales/

Quote  New vehicle sales grew 2.6 per cent in October compared to the same month last year, keeping the market narrowly on track for an all-time annual record in 2017. VFACTS figures provided by industry lobby group, the Federal Chamber of Automotive Industries (FCAI), recorded an all-time-high 95,763 sales last monthly, taking the yearly figure to 984,931 units with two months left to run â?? up 0.5 per cent over last yearâ??s cumulative tally.

Det australske statistiske byrået og Australias svar på Norsk Bilbransjeforbund rapporterer om rekordsalg i 2017.

Og hva har dere stupide fjottene tenkt å svare på disse serieløgnene som dere bare synes å oppfordre til og aldri tar avstand fra. Jeg har et forslag;

Sitat BBS;

QuoteAlle vet jo at det australske statistiske byrået og FCAI er med på klimabløffen, disse tallene er selvsagt bare tullprat, intet mindre, og er kun satt opp for at Steinar Jakobsen, Norway, kan bli tatt in flagranti.

SÃ¥ BBS, hvis innleggene mine plager deg, bare la vær Ã¥ les det, det vil sannsynligvis best være forenelig med ditt ønske om Ã¥ være en totalt feilinformert noksagt. Slutt i hvert fall med disse fjollete smart ass kommentarene dine som aldri har annet innhold enn feilplasserte sleivpark til meg. 
 



Telehiv

Quote from: Emeritus on 09.01.2018, 18:21:07
Det australske statistiske byrået og Australias svar på Norsk Bilbransjeforbund rapporterer om rekordsalg i 2017.

Alle disse bilene ble vel ikke laget av Holden-fabrikken?
Hvor mange av disse bilene var produsert av Holden?
Hva var salgsutviklingen spesifikt mht Holden?
Er det ikke innenlandske Holdens markedssvikt som har gjort at fabrikken legges ned?