Dagens korte

Started by Bebben, 23.03.2017, 01:39:20

Previous topic - Next topic

Bebben

Jeg leser på nettet at Dagbladet, VG og NRK nå skal begynne med noe de kaller faktasjekk.

https://www.nrk.no/kultur/historisk-samarbeid-om-faktasjekking-1.13438305

Det både kan og bør applauderes at VG, Dagbladet og NRK nå har avtalt å begynne med journalistikk.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Ryddegutt

#1
Dette er allerede omdøpt til "Sannhetsministeriet", hentet fra George Orwells roman "1984".

Disse journalistene er så fulle av seg selv at det er komisk.

Kappa



Bebben skriver:
Jeg leser på nettet at Dagbladet, VG og NRK nå skal begynne med noe de kaller faktasjekk.
https://www.nrk.no/kultur/historisk-samarbeid-om-faktasjekking-1.13438305
Det både kan og bør applauderes at VG, Dagbladet og NRK nå har avtalt å begynne med journalistikk.


Dette «sannhetsministeriet» er ikke noen annet en oppfølging av det som har vært NRKâ??s redaksjonelle linje for nyhetsseleksjon. Nyhetsredaktør i NRK gav klar beskjed i programmet «debatten» om hvordan de etterstreber Ã¥ selektere ut «fakenews» ved Ã¥ vise til klimajournalistikken. Her sa hun at de navigerer etter kompassretning satt av hva 97 % av verdens ledende klimaforskere har staket ut. Pr. definisjon sÃ¥ vil alternative funn som avviker fra IPCC modeller falle under kategorien «falske nyheter».

NRK vil selvsagt ikke endre på hva som er retningslinjene for deres journalistikk på grunn av det nye sannhetsministeriet «Faktisk». For å drive kritisk journalistikk innenfor feltet klimaforskning så forutsetter det at de har journalister som har evnen til å grave seg ned i den naturvitenskapelige databasen. De finnes ikke i denne redaksjonen.

Emeritus

#3
Bullshitt. Dette er ikke noe klimaspesifikt, men en reaksjon på den nye mediasituasjonen der de tradisjonelle media nå ser sitt snitt til å få en rolle igjen.

Det som skjedde under valgkampen i USA der særlig Trump kampanjen benyttet sosiale medier og Breibart og andre konspirasjonssider er en åpenbar fare for den demokratiske utvikling og den generelle tilliten i samfunnet. Jeg minner om at dette nå har kommet så langt at vi har en patologisk lystløgner plassert i verdens mektigste posisjon. Dette har ikke vært mulig uten en gradvis erosjon vi har sett i media der løgnene kan strekkes lenger og lenger der ingen stilles til ansvar. Tyskerne har vist nok innført, eller planlegger å innføre, bøter for de organer som sprer falske og uriktige nyheter. Vi snakker etter mitt syn da om etterfølgende sensur. Det beste ville være om pressen selv skjerpet dette, og fremmet sannhet og nøyaktighet som et sterkere ideal og herunder ansvarliggjorde de som ikke følger dette. Initiativet til VG et al. er et begynnende forsøk på dette.

NÃ¥r det gjelder klima er ytringsfriheten godt ivaretatt. At den selvhøytidelige kronidioten Bergsmark har fÃ¥tt de oppslagene han har fÃ¥tt, er jo et glimrende bevis for det. 

Kappa

Nyhetsredaktøren i NRK brukte selv klimadebatten som eksempel på hvordan de navigerer seg rundt i nyhetsbilde. Selvsagt relevant for dette forumet.

Ellers så registrer jeg Emiritus karakteriseringer som «selvhøytydelige kronidioter som Bergsmark». Ikke vet jeg om Emeritus får et «kick» av å strø om seg med slike karakteriseringer, eller om han har en våt drøm om å bli «moderert» i lista for å kunne spille en offerrolle. Han trives åpenbart i et forum med så mange «idioter». Den overbærenhet over slike karakteriseringer som de berørte her på lista blir omtalt på, er beundringsverdig.

Emeritus

Husk at ofrene i klimadebatten er de som på den ene side fremsetter de mest horrible konspirasjonspåstander mot mainstream klimavitenskap, og samtidig blir menneskehetens største offer etter å bli kalt "denier." Disse Holocaustofrene forlanger endog å få lik spalteplass med Mikke Mus teoriene og kritiserer redaksjonene for at flat jord synspunkter ikke får samme plass som vitenskapelige artikler.

Når det gjelder moderasjon så fører KD.com - i motsetning til eksempelvis Klimarealistene og WUWT - samme terskel for ukvemsord og negative karakteristikker uavhengig av hvilket klimastandpunkt en har. Og ser du hva mine motdebattanter stiller opp med, så prøver jeg bare etter beste evne å tilfredsstille forventningene. Men det er altså et annet trekk en ser hos Klimarealistene. En hard moderasjon og regelrett sensur av synspunkter Klimarealistene ikke liker, og en nærmest full åpning for enhver karakteristikk av motstanderen. Og dette samtidig med at KR hele tiden beklager seg over at MSM driver sensur av alternative klimasynspunkter.

Og nÃ¥r det gjelder Berksmark forstÃ¥r jeg jo veldig godt hvorfor han av kollegaer ved Agder Universitet ble bedt om Ã¥ vente med dette til han var pensjonist. Hadde jeg selv vært vitenskapelig ansatt ved et lærested og Berksmarks ubehjelpelig makkverk ble identifisert med det samme lærestedet, hadde jeg følt dyp skam.   

Bebben


QuoteHusk at ofrene i klimadebatten er de som på den ene side fremsetter de mest horrible konspirasjonspåstander mot mainstream klimavitenskap, og samtidig blir menneskehetens største offer etter å bli kalt "denier."

Er du galen, Mann! Ofrene i klimadebatten er bÃ¥de klimaet selv og klimaforskere! som er utsatt for en verdensomspennende, "velorganisert og velfinansiert" kjempekonspirasjon iscenesatt av Big Oil med Exxon og Willie Soon i spissen, med støtte fra McKitrick, McIntyre og andre "frauds"!  Vet du ikke at Ben Santer fant en død rotte pÃ¥ trappen? Her mÃ¥ man passe pÃ¥ sine "fakta"! Vi venter pÃ¥ Sannhetsministeriet, som dessverre ikke skal ledes av smykketellingseksperter fra Bibelbeltet!
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

Slutt Ã¥ identifiser alle samfunnsspørsmÃ¥l med klima. At klimarealistene ikke slipper til hver gang de ønsker i Aftenposten eller Forskning.no, er høyst forstÃ¥elig. Du kan søke pÃ¥ "Humlum,"  "Solheim" eller "Ellestad" i Forskning. no og de har jaggu fÃ¥tt uttale seg. Du har nettopp linket inn til en positiv omtale av et annet KR verk, sÃ¥ de slipper til. Men Ã¥ sammenstille forskning med det vÃ¥set som i stor grad preger dette miljøet og hevde at de er to likeverdige alternativer, er totalt feilslÃ¥tt. AKP (ml) hadde heller ikke ubegrenset tilgang til Aftenposten.

Og problemet rundt sannhetsministeriet (riktignok direktoratet) tror jeg det var jeg som introduserte her i debatten, sannsynligvis har jeg stjålet det fra ett eller annet sted, men her er linken:

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=704.0

Og jeg opprettholder det jeg hevder;

"Det har nå så vidt begynt å bli forsket på hva som ble meldt i ulike amerikanske medier før valget, og svært mye av det som ble meddelt var de rene bløffer og usannheter. Som forventet gikk det verst ut over Hillary, siden den andre kandidaten har fake news som et åpent og erkjent virkemiddel, dette er jo mannen som kom inn i amerikansk rikspolitikk med budskapet om at Obama var født i Kenya og således var en illegitim president.

Jeg tror at dette problemet vil bli viet mye oppmerksomhet i de neste årene, og en av konsekvensene kan bli en reell innskrenkning av ytringsfriheten. I dag kan en ikke skrive hva som helst om enkeltpersoner, heller ikke på nettet, men jeg tror også at vi kan få restriksjoner på hva en kan påstå av rene personnøytrale faktaopplysninger. Og hvor vil det lede oss til slutt, et sannhetsdirektorat?"

Det som bl.a. kjennetegner en kultur og et samfunn er felles oppfatning av fakta og verdier. Kontroll av informasjon og fakta har til alle tider tilhørt enhver makthavers øverste prioriteter. Jeg tør hevde at den frie presse - med alle dens svakheter og mangler - er den største garantist for demokratisk kontroll og utvikling.   




Bebben


QuoteSlutt å identifiser alle samfunnsspørsmål med klima.

Svarte bare på et av dine utsagn om klima jeg lærer!

"Sannhetsministeriet" ble forresten innført i samfunnsdebatten i 1948.

QuoteDet som bl.a. kjennetegner en kultur og et samfunn er felles oppfatning av fakta og verdier. Kontroll av informasjon og fakta har til alle tider tilhørt enhver makthavers øverste prioriteter. Jeg tør hevde at den frie presse - med alle dens svakheter og mangler - er den største garantist for demokratisk kontroll og utvikling. 

Selvfølgelig. Men det som er nytt, er at i dag kan mange flere sjekke sannhetsgehalten i det som står i avisen eller sies på tv. For ikke å snakke om det som IKKE sies. På godt og vondt selvfølgelig. Og så har vi kontroversielle områder, som klima og innvandring og integrering. Disse områdene preges i dag ofte mer av polarisering enn av "felles oppfatning av fakta og verdier". Fakta synes til tider å være verdibasert, eller kanskje at den korrekte meningen gjør dem irrelevante.

Bevares, jeg er enig i at vi trenger en fri og uavhengig presse. Bare den ikke heves eller hever seg selv over kritikk. Og både frihet og uavhengighet kan være sannheter med modifikasjoner, hva med eierskapskonsentrasjon f.eks. og avhengigheten av statens gavmilde hånd. Og den erkjente politisk skjeve representasjonen blant journalistene.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Bebben

Det er visst ikke så lett som det høres ut som, dette med fakta, falske nyheter osv.

Se Erik Stephansen:

http://erikstephansen.blogg.no/1490264445_n_m_vi_journalister_jekke_oss_ned_litt.html

Stephansen har likevel et poeng med at redaktørstyrte medier kan stilles til ansvar, noe sosiale medier ikke kan, i hvert fall ikke på samme måte. Og leste jeg ikke et sted at NRK har en aldri så liten rekord i å bli kjent skyldig i PFU?

Nå begynner visst dagens korte å bli litt lang... men det er jo tross alt en stor og aktuell diskusjon.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Ex-administrator

En glimrende artikkel om FAKTISK fra IT-avisens redaktør Trond Bie:
Norske aviser med propaganda-allianse mot «falske nyheter» fordi leserne ikke stoler på dem lenger

Quote from: Trond BieJeg har hørt begrepet falske nyheter i flere år, men har til gode å lese en definisjon forfattet av personer som hevder de kriger mot det.

Jeg prøver meg derfor på min egen: Etablerte medier som synser og smyger inn egne synspunkter, være det seg journalistens eller redaksjonens politiske linje, i artikler merket som nyheter.

Eller en kort variant: Falske nyheter er alle andre som ikke mener det samme som dem selv.
(Min utheving)