Hva er det beste forsvaret for oljeindustrien?

Started by Bebben, 20.03.2017, 21:34:12

Previous topic - Next topic

Bebben

Johnny Håvik i fagforbundet Energi og industri rapporterer fra en klimamiljøkonferanse i Oslo:

QuoteNylig ble miljøkonferansen «Broen til fremtiden» avholdt i Oslo. Konferansen markedsføres som et samarbeid mellom miljøbevegelse, fagbevegelse og kirken â?? derav en bro. En sannhet som krever en betydelig mengde nyansering. Broen er nemlig ikke for folk flest, og den er definitivt ikke for de flere hundre tusen som sysselsettes av petroleumsnæringen i Norge. Per i dag er den egentlig bare for de som ønsker Ã¥ legge ned disse arbeidsplassene.

Og 

QuoteSynspunktet om at det er en god idé å tømme fellesskapets sparekonto, øke skattene, og redusere velferdsnivået, for å legge ned flere hundre tusen arbeidsplasser, fikk stå helt uimotsagt. Ikke rart vanlige folk føler større og større avstand til klimadebatten. Den handler nemlig ikke om å redusere verdens klimagassutslipp, men om å gjøre livene vanskeligere for folk flest. Og den er blitt en ensidig kamp for å legge ned arbeidsplassene til de som jobber i petroleumsnæringa.

Deretter følger en rekke argumenter, der premisset om at EUs klimamål, Paris-avtalen, kvotesystemet osv. er riktige og viktige tiltak, er intakt. Til og med at det "haster". Kanskje det er riktig taktikk for den som kjemper for bransjen, hva vet jeg.

Men det slår meg at det er noe han ikke vektlegger nok: At olje er bra for verden. Fossilt brensel har muliggjort en verden med 7 milliarder mennesker og gi store deler av dem bedre helse, mer velstand, betydelig økt forventet levealder, frihet og bevegelsesfrihet, kort sagt svært mye av det vi forbinder med et godt, rikt og langt moderne liv. Han er riktignok inne på sosial rettferdighet og at store deler av verden mangler strøm, men her jo ikke norsk olje og gass svaret: Det er for dyrt.

Med tanke på at dette er et valgår, funderer jeg på om man burde laget et godt slagord som uttrykker veldig kort noe av dette. Forutsett at man er enig med premisset om at norsk olje og gass fortsatt vil være vår viktigste næring lenge ennå, selvfølgelig. Så hva med å slipe de verbale knivene litt allerede nå fram mot valget? Leke litt PR-byrå?

Drill baby drill blir nok litt for trumpsk... forslag?


Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Ryddegutt

Har du sett noen av forelesningene til Alex Epstein eller lest noe av det han har skrevet? Han har noen gode poeng om akkurat det du etterlyser.

Bebben

Tenkte faktisk mest på John Christy, men jeg ser de går mye på det samme.

Poengene er lettfattelige og rett fram, det gjelder å få dem effektivt formidlet.
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

#3
Før dere fortsetter denne diskusjonen, se på denne oversikten;

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_energy_consumption_per_capita

Det er jo rørende at dere - som Matt Ridley - er opptatt av å dra de fattige opp på vårt energiforbruk for at alle skal få velstand og spise middag oppvarmet med elektrisitet fra kullfyrte kraftverk og vaske seg i vann fra varmtvannstanker oppvarmet fra samme kilden. Dette i kombinasjon med AC anlegg om sommeren som benytter like mye som en hytte på Geilo.

Kan noen gjøre et forsøk pÃ¥ Ã¥ regne ut det CO2 utslippet det vil medføre at "alle" skal benytte det samme som Islendingene gjør pr. Ã¥r til i oljeekvivalenter  - oppgaven er 709.06 Giga Joul pr. Ã¥r.

Og Ryddegutt, jeg så litt på denne Apstein typen din, riktignok bare på You Tube. Enda en amerikansk guttunge som har funnet seg en levevei av å markedsføre karbonindustrien og forsøker endog å sette denne inn i et historisk filosofisk perspektiv der denne fjotten forteller oss at kull og olje har gjort det mulig for samfunnet å fordele deltagerne slik at noen endog kan drive med tenkning og forskning!

Ignoranten pÃ¥stÃ¥r endog at den tenkende klasse â?? som allerede hadde en mange tusenÃ¥rig historie før Sokrates â?? var et resultat av kull og olje. Hvor har du funnet denne tullkuken, pÃ¥ Europris?

Bare så det er nevnt. Kull, olje og gass har bragt menneskeheten langt. Men det gjorde også slaveri og barnearbeid. Jeg benytter slike utrerte eksempler for å illustrere at om noe har bragt fremgang som samlet har gjort det økonomisk mulig for ytterlig menneskelig fremgang, ikke i seg selv er noe argument for å fortsette med det. Jeg er rimelig sikker på at uten barnearbeid og slaveri hadde det vært mindre sannsynlig at det The Brittons kunne ha levert oss Newton og Darwin.

Bare sÃ¥ det er nevnt â?? enda en gang â?? vi er ikke skyldig kull, olje og gass noe som helst. Denne Apstein karakteren omtaler karbonenergi som noe vi har en stor gjeld til, og der vi har en kulturell og moralsk forpliktelse til Ã¥ fortsette med det. Men slik at dere kan sove godt om natten; dette er det vi som bestemmer, sÃ¥ vidt jeg vet har karbonatomet ikke skjel og det kommer ikke til Ã¥ hevne seg om noen «alarmister» skulle være sÃ¥ frekke Ã¥ hevde at sol har et uendelig større potensiale i de omrÃ¥der Matt Ridley er sÃ¥ opptatt av skal fÃ¥ kullenergi.

For øvrig har jeg kontaktopplysninger til en rekke instanser som kan bringe verden videre. Hvis du vil ha en ti tommer holder det med â?¬ 7000, skal du ha en 12 tommer mÃ¥ du ut med â?¬ 11.000. Mine kontakter â?? i nært samarbeid med Alex Epstein â?? kan ogsÃ¥ tilby et støv som bare kan kastes helt anonymt â?? pÃ¥ enhver person av begge kjønn en har en sterk trang til ytterligere kontakt med. Og dette støvet vil overføre den samme umiddelbare trangen over til den andre personen. Dette støvet koster riktignok litt mer, men uten de fremskritt kull, olje og gassindustrien har gitt menneskeheten, hadde det bare vært en fjern drøm.

Ryddegutt

#4
Nå var det vel nettopp kull som gjorde det mulig å slutte med slaver og barnearbeid. � tro at man kunne oppleve den industrielle revolusjon og industrialisering av jordbruket hvis man ikke hadde kull og olje er rimelig naivt. � tro at man ville kunne oppnå fremskrittene inne helse, medisin og generell teknikk uten den industrielle revolusjonen fra kull og olje er like naivt.

Ridleys poeng er at fattige land vil fortsette å drive befolkningseksplosjonen hvis de forblir fattige. Etnisk norske kvinner har en reproduksjonsrate på under 2. Hva er ditt forslag til å stoppe befolkningeksplosjene? Driver smelteverk fra solceller?

€ 11.000 er peanøtter. Bli heller "klimaforsker" eller start din egen miljøorganisasjon og still deg opp pÃ¥ et gatehjørne Ã¥ skrik at verden koker og vi skal alle dø. Da ruller milliarder av dollar automatisk inn. Penger som gjerne er stjÃ¥let fra gamlemor som frøs ihjel fordi hun ikke hadde penger til oppvarming.

Bebben


Spania har i stor grad satset på fordyrbar fornybar energi, mest på vind. Da strømprisene gikk til himmels i Spania i januar, ble det opplyst at det skyldtes dyrere gass. Det var kaldt, det var vindstille og det var for lite sol - så da må man bruke gass for å kunne levere strøm.

Altså: Når sol & vind svikter - som det gjerne gjør når det kaldt i Europa vinterstid - må man brenne noe for å hindre strømutkobling. Med andre ord er fossilt brensel, i dette tilfellet gass, en forutsetning for å kunne tilby fornybar energi!

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

#6
Sitat Bebben:

"Altså: Når sol & vind svikter - som det gjerne gjør når det kaldt i Europa vinterstid - må man brenne noe for å hindre strømutkobling. Med andre ord er fossilt brensel, i dette tilfellet gass, en forutsetning for å kunne tilby fornybar energi!"

Holdningen til alternativ energi her pÃ¥ forumet miner meg om en svensk film fra motorsagens barndom (ca. 1959) storyen var en svenske, ca. 61 Ã¥r, og hans sønn som hadde hørt om motorsagen, men de skulle da faen ikke ha denne dritten in i sine skoger og inngikk et veddemÃ¥l. Resten av historien er for lang, men alle vet hvordan dette endte.  Og nei Bebben du tar bare feil nÃ¥r det gjelder fornybar energi. I de deler av verden de ikke har fornybar energi har de ekstreme tiltak for Ã¥ møte peak power;

https://en.wikipedia.org/wiki/Peaking_power_plant

og de deler av verden som ikke har uendelig av vannkraft å ta av har slike anlegg i massevis. Et vannkraftverk krever ca. fem minutters varsel før det yter det det blir blitt bedt om. Et peak power anlegg krever ca. 30 minutter.

Så i stedet for denne oljesutringen, hva med å utnytte 40% av Europas samlede gratis batterikapasitet som i prinsippet varer evig og der investeringene langt på vei er tatt?


Ryddegutt

#7
QuoteSå i stedet for denne oljesutringen, hva med å utnytte 40% av Europas samlede gratis batterikapasitet som i prinsippet varer evig og der investeringene langt på vei er tatt?

Jepp, en strømpris på 4 kr kWh er akkurat det industrien og innbyggerne i et land ved polarsirkelen trenger. Særlig når det i dag bare koster 5 øre kWh å produsere denne strømmen. Denne prisen går selvfølgelig til himmels når norske innbyggere skal betale for infrastruktur til å sende strømmen ut av landet. Heldigvis slipper nordmenn fristelsen med å kjøpe norsk naturgass levert på veggen til 50 øre kWh slik som tyskerne må slite med.

Her er en liten artikkel om vind vs kull:

QuoteHazelwood Countdown: 53 years old and making more electricity than Australia's entire wind industry

http://joannenova.com.au/2017/03/hazelwood-countdown-53-years-old-and-making-more-electricity-than-australias-entire-wind-industry/

Bebben

Quote from: Emeritus on 21.03.2017, 22:33:18
Sitat Bebben:

"Altså: Når sol & vind svikter - som det gjerne gjør når det kaldt i Europa vinterstid - må man brenne noe for å hindre strømutkobling. Med andre ord er fossilt brensel, i dette tilfellet gass, en forutsetning for å kunne tilby fornybar energi!"

Holdningen til alternativ energi her pÃ¥ forumet miner meg om en svensk film fra motorsagens barndom (ca. 1959) storyen var en svenske, ca. 61 Ã¥r, og hans sønn som hadde hørt om motorsagen, men de skulle da faen ikke ha denne dritten in i sine skoger og inngikk et veddemÃ¥l. Resten av historien er for lang, men alle vet hvordan dette endte.  Og nei Bebben du tar bare feil nÃ¥r det gjelder fornybar energi. I de deler av verden de ikke har fornybar energi har de ekstreme tiltak for Ã¥ møte peak power;

https://en.wikipedia.org/wiki/Peaking_power_plant

og de deler av verden som ikke har uendelig av vannkraft å ta av har slike anlegg i massevis. Et vannkraftverk krever ca. fem minutters varsel før det yter det det blir blitt bedt om. Et peak power anlegg krever ca. 30 minutter.

Så i stedet for denne oljesutringen, hva med å utnytte 40% av Europas samlede gratis batterikapasitet som i prinsippet varer evig og der investeringene langt på vei er tatt?

Ikke lett å si hva du vil med dette. Wikipedia-artikkelen støtter jo det jeg sier:

QuoteFor countries that are trending away from coal fired baseload plants and towards intermittent energy sources such as wind and solar, there is a corresponding increase in the need for peaking or load following power plants and the use of a grid intertie.

Du må ha noe i bunn (base load) og det bør ikke være noe som er uforutsigbart. I Tyskland er det kull og gass, så vidt jeg vet. I tillegg har du altså peak load, som du får økt behov for ved sol og vind.

Uten kull, gass og kjernekraft ville danskene, tyskerne og spanjolene vært nokså ille ute ved stabile vinterhøytrykk. Dvs. både de av dem som har råd til strømregningen og de som ikke har det.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

#9
Dere snakker om 4 kr pr. kWt. Nå må dere slutte å lese disse jeg elsker kull og olje bloggene. Vindkraft er allerede konkurransedyktig med kull;

http://img.gfx.no/1663/1663682/1200037330.jpg

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-billigere-er-vindkraft-enn-kull-og-gass-i-norge/223285

https://www.greentechmedia.com/articles/read/wind-is-killing-coal-in-America

Og når det gjelder stabiliteten så er jo dette løsbart, peak power anleggene er ikke et resultat av alternativ energi, de har vi hatt lenge før det var et tema. �ksens tid er slutt, motorsagen kom på 50- tallet og skogsmaskinene kom på 80 tallet. Dere argumenterer fortsatt for at øksen er det eneste farbare.

https://www.greentechmedia.com/articles/read/elon-musk-wants-to-solve-australias-grid-problems-with-tesla-batteries

Og solenergi lar jeg ligge i denne omgang. Dere slår inn åpne dører når det hevdes at tungindustrien neppe greier seg med disse energitypene alene, dette er jeg enig i og har uttalt dette på bloggen flere ganger. Men tungindustri er ikke det første afrikanerne og inderne trenger. Dette er ikke et enten eller spørsmål. Vi må ha både olje og gass i mange år enda, kull kan med fordel kuttes ut umiddelbart da gass kan overta kull. Den fornuftige fremgangsmåten her ville være en revenue nøytral CO2 skatt slik som den smarte og opplyste del av det republikanske parti har foreslått.

https://www.theatlantic.com/science/archive/2017/02/a-republican-proposal-for-a-carbon-tax-okay/516048/

Emeritus

For å plage dere ytterligere limer jeg inn en artikkel fra yndlingsuniversitet til klimaskeptikere - Stat Penn der Mann arbeider, og en fra yndlingsavisen - The Guardian;

http://news.psu.edu/story/141937/2012/01/25/research/battery-powered-locomotive-does-job-quietly
https://www.theguardian.com/environment/2015/jan/13/low-carbon-battery-powered-train-carries-first-passengers

Hvis batteriteknologien utvikles og det eksempelvis er noe i det nye solid state batteriet til Goodenough

https://www.forbes.com/forbes/welcome/?toURL=https://www.forbes.com/sites/jamesconca/2017/03/17/jack-goodenoughs-battery-technologies-keep-getting-better/&refURL=http://www.startsiden.no/sok/?q=goodenough+battery&referrer=http://www.startsiden.no/sok/?q=goodenough+battery

Kan dette føre til en total endring i måten verdens jernbaner drives på. I Europa og Kina er det elektrisk drift som er rådende på baner med høy trafikk. Kjøreledningsnettet er imidlertid svært kostbart og må ha mye vedlikehold for å være driftssikkert. I Amerika er det dieselelektriske lokomotiv enerådende. Dette er et elektrisk lokomotiv med en stor dieselgenerator, ingen har foreløpig funnet en alternativ måte til å overføre kraften fra diesel til hjulene utenom gjennom elektrisitet (vel ikke helt korrekt, tyskerne har også en dieselhydraulisk variant men den har ikke fått noe fotfeste utenom Tyskland)

Her spiller vekten på batteriene liten rolle. Enkelte lokomotiver har endog blylodd for å øke addisjonsvekten, eksempelvis på Malmbanen. I tillegg til å kunne kvitte seg med diesel, slipper en bremseslitasjen da lokomotivet kan bremse ved å generere strøm og lade opp batteriene, i stedet for å slite bremser. En kan skifte ut hele batteripakken i stedet for å lade opp, noe som vi ta omtrent like lang tid som å fylle diesel.

Vi gÃ¥r mot en vidunderlig ny fremtid ogsÃ¥ pÃ¥ jernbanefronten.   



Bebben

emeritus, du ser ikke ut til å forstå at Peak Power ikke kan gjøre noe fra eller til når vind og sol svikter. Sist jeg leste noe om det, var base load i Tyskland stadig kull, og mer etter hvert som kjernekraft ikke lenger er spiselig. Men de taper penger... fordi såkalt fornybar har førsteretten til nettet. I essens er ikke dette annet enn et dobbelt energisystem der du må betale for den samme strømmen to ganger. Eller akseptere at det ikke er noen strøm når det ikke er det.

"hvis batteriteknologien utvikles"... er dette et argument for å fase ut olje og gass? Vi må slutte med det på grunn av "hvis"? ingen løsning for magasinering for fornybar er på plass hittil, de rådyre boksene fra Tesla fungerer nok mest som selvklebende dyds-etiketter. Og hvor mange "gjennombrudd" for grønn energi har vi ikke sett til nå? Det meste viser seg ganske kjapt å være grønne luftslott.

Hvor du henter tungindustri-kortet fra, vet jeg ikke, jeg har ikke argumentert med noe slikt, men både noenlunde moderne jordbruk og brukbare sykehus osv. bør jo helst ha pålitelig energi. Så var det den innendørs luftforurensningen som dreper mange, både strøm og gass kunne ha hjulpet dem.

Ellers vil de forskjellige landene ganske sikkert selv velge hva de vil satse på. India har allerede satset tungt på kull, en del andre vil nok gjøre det samme fordi det er billig, pålitelig og tilgjengelig. Mange har allerede erfart at det er lite å hente av grønne energikonsulenter fra Europa med Power point-presentasjoner. Bokser her og piler der, som kjent.

Det slår meg forresten vedrørende Saudi-Arabia, som du jo er så "glad i" - jeg ser ikke noe poeng med å legge ned norske arbeidsplasser for å la saud-i-Arabia overta dem. Kanskje dette kan bli en brukbar "vinkling" før valget.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

#12
Sitat Bebben;

"emeritus, du ser ikke ut til å forstå at Peak Power ikke kan gjøre noe fra eller til når vind og sol svikter."

I stedet for å bygge på hva du tror eller har lest på WUWT og tilsvarende, foreslår jeg at du leser deg opp på hva som skjer i den virkelige verden. Ett av de artikler jeg limte inn var sitater fra Moody's, ett av verdens ledende økonomiske analyseselskaper som bl.a. gir investeringsråd.

"Chung and her colleagues examined approximately 87 gigawatts of existing coal-fired power capacity in 15 states with regulated markets in the Midwest and Great Plains regions. (Not included were Texas and Illinois, deregulated markets with strong wind resources.) They found a total of 56 gigawatts of coal capacity in the Great Plains facing stiff competition from wind generation.
According to Moodyâ??s, average wind PPA prices in the Great Plains are now around $20 per megawatt-hour compared to an operating cost (fuel, operations, maintenance and capital costs) of $30 per megawatt-hour for most coal plants."

Moody's er ikke noe grønt foretak, og det er Moody's - ikke Greenpeace - som i løpet av et par år har skiftet oppfatning og konkluderer med at bl.a. vind er mer kostnadseffektivt enn kull, og dette uten subsidier. Når det gjelder energistabiliteten så er dette problemer som er løsbare. Der finnes allerede i dag mange teknikker som kan lagre den overskuddsenergien som kan tas igjen i perioder med lite vind, og her er teknologien bare i startgropen. Se på denne;

http://clivebest.com/rgraph/Wind.html

som rapporterer i sann tid hvordan energimiksen i UK til enhver tid fordeler seg. Forholdstallet i Tyskland er høyere enn i England i forhold til fornybar kontra tradisjonell. Endog franskmennene - som har ca. 80% dekket ved kjernekraft - vurderer nå et energievende.

Her er ytterligere en analyse som sammenligner de ulike energikildene, også her kommer vind gunstig ut;

https://www.lazard.com/media/438038/levelized-cost-of-energy-v100.pdf



Ryddegutt

#13
Tyskland og Danmark har noen av verdens høyeste andeler av vind- og sol-kraft. De har også noen av verdens høyeste el-kraft priser, samt en vaklende leveringssikkerhet. USA, som har stor andel kull og gass, har mye lavere el-kraft priser. Det er fasiten. Våte fantasier fra grønne fanatikere på glanset papir er nettopp det, fantasier. Slik som våset fra Musk med å bruke lithium batteri som energi-backup i Australia.

Det hele koker ned til hvor konsentrert energien er. Sol og vind vil alltid være energi som er spredt utover et enorm areal og kun være tilgjengelig av og til. Det er ikke skalerbart.

Som artikkelen fra Australia forteller:

QuoteIn the Australian NEM grid, there are 43 wind plants, and around 2400 turbines on poles, and for 14 years they've been building them. Despite that, they're still not delivering enough power to replace a 53 year old tired worn out coal fired plant that can still manage to get all its generators working.

http://joannenova.com.au/2017/03/hazelwood-countdown-53-years-old-and-making-more-electricity-than-australias-entire-wind-industry/

Hvis man skal regne relle kostnader så må man ta bort kunstige avgifter som blir pålagt et energiverk, slik som bedrageriet med CO2-kvoter, og legge til kostnadene ved oppgradering av distribusjonsnett for å takle vind- og sol-kraft.

Og det er vel ingen som har foreslått å erstatte vannkraft med kullkraft i Norge. Det som er foreslått er å bruke gasskraft som backup i Norge i tørre år. Dette er en løsning som er 100 ganger bedre en utenlandskablene.

Bebben

emeritus

QuoteDer finnes allerede i dag mange teknikker som kan lagre den overskuddsenergien som kan tas igjen i perioder med lite vind, og her er teknologien bare i startgropen.

Nevn 1 slik teknikk.
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)