Enda en fiasko etter råd fra grønne fantaster

Started by Bebben, 18.03.2017, 15:58:28

Previous topic - Next topic

Bebben

Den norske REDD+ satsingen ble føyset igjennom på rekordtid som et resultat av grønn lobbyvirksomhet. Lykkelige klimabesatte forskere feiret dette som en suksess:

Quoteâ?? Dette er et eksempel pÃ¥ en stor seier for en miljøstiftelse. Farten pÃ¥ det politiske gjennomslaget er oppsiktsvekkende, det samme er størrelsen pÃ¥ bidraget. Norge er verdensledende giver og det ble bestemt i løpet av et par mÃ¥neder, sier forsker Erlend Hermansen ved Cicero senter for klimaforskning, til forskning. no.

Norge var initiativtaker til REDD+ og betaler 40 prosent av gildet. Det totale gildet er på en 50-60 milliarder kroner.

Men så viser det altså at det etter ti år ikke har ført til noe som helst. Dvs. ett eller annet sted har vel pengene blitt av? Vel, noen har fått jobb og fine kontorer.

En dansk forsker har besøkt Vietnam og Indonesia for å se på effekten av REDD+. Konklusjonen er ganske enkelt at der ikke er noen. Effekt, altså.

Quote»Det var deprimerende. Mens jeg sad på det her hotel, som var helt affolket, begyndte tingene at gå op for mig. Jeg begyndte at kunne se igennem det her røgslør, som var blevet lagt ud med det fine REDD+-kontor og de mange ansatte. Det var jo bare kulisser. Der var ingenting bagved, for der foregik ingenting hos lokalbefolkningen,« fortæller han.

I ni år havde REDD+ kørt i Lam Dong-provinsen, men lokalbefolkningen havde ikke modtaget en krone.

Danskene er med på et prosjekt som skal undersøke effektene av REDD+. Prosjektet er døpt "The Forest Grab of All Times". Jeg går ut fra at tittelen sier noe om hva de forventer å finne.

Beslutningstakerne våre burde være forsiktigere med å kaste seg over råd fra grønne drømmere og lobbyister. Eller kanskje problemet er at det er bortimot umulig å se forskjell på enkelte forskere, aktivister, journalister, byråkrater og politikere. De holder jo alle innbitt på med å redde verden, må vite.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)