Skrevet av Emne: Batteri med futt  (Lest 181 ganger)

Ryddegutt

  • Supermedlem
  • *****
  • Innlegg: 981
    • Vis profil
Batteri med futt
« på: 15.03.2017, 21:01:53 »
Her er en liten påminnelse om sikkerhetsproblemene som batteri kan skape. Dette var noen få gram med batteri, en batteribil har hundrevis av kilo med batteri.

Sitat
Hodetelefoner eksploderte under flytur



http://www.tv2.no/nyheter/8996625/

Med stadig mer energitetthet vil også risikoen øke. Det stadige jaget etter å lage billigere batteri er heller ikke noen høydare for å holde kvalitetskontroll i produksjonen, og dermed sikkerhet, i høysetet. Et batteri som brenner pga egen energi kan ikke sløkkes og er sammenlignbart med krutt. Tenk på en situasjon med hundrevis av batteribiler dypt inne i en norsk tunnel med en ulykke og påfølgende brann. (En liten sidetanke, hvorfor har man ikke overrislingsanlegg i veitunneler? Det ville hjelpe både mot røyk og brann der vanlige biler er involvert)

Sitat
The big fear is that the more energy-dense a battery pack is, the bigger the risk that there could be a fire if there's an accident. Tesla needs to be careful, because—like with internal combustion cars—cars can catch on fire and Tesla needs to assure its customers that its cars are safe.

"It's been quite a challenging development," Musk said.

http://fortune.com/2016/08/24/tesla-100kwh-battery-pack/

« Siste redigering: 16.03.2017, 10:12:41 av Ryddegutt »