Glitrende om den nye norske korrekthet - gråtekoneriet

Started by Telehiv, 02.01.2019, 10:22:14

Previous topic - Next topic

Telehiv

"Gråtekone", også kalt hylekone, klagekone og sørgekone, er en kvinne som får betaling for å gråte og klage over en avdød og uttrykke sorg i forbindelse med en begravelse. Hun kan også synge klagesanger ved båren. Gråtekoner har siden oldtida blitt brukt mange steder, ikke minst i Orienten.

Den finske (men norskbosatte) forfatteren SANNA SARROMAA leverer i dag et dundrende freskt innspill til den norske varianten av gråtekoner, og sier:

"Dere må alltid vise hvor gode dere er"


Denne finske feministen har heller ikke vært redd for å kaste trøya i andre sammenhenger




Sarromaa skriver om det norske gråtekoneriet at:

"Jeg mistenker at all denne kollektive gråtingen har vikarierende motiver. Sorgen iscenesettes og dyrkes for å vise de riktige verdiene.
Hadde det vært min død og min skole, og hadde det vært satt opp busser til begravelsen min, hadde jeg blitt fornærmet. For de følelsene folkemassene hadde vist, hadde ikke vært ektefølte. Det er ikke sorg det handler om, det handler om å vise frem egen godhet.
Og det er noe godhetstyrannisk over akkurat det."


Disse innsiktene har selvsagt en bredere relevans:
Jeg har for eksempel ikke sett en bedre beskrivelse av de psykologisk underliggende faktorene for klimaalarmisme-retthaverne enn nettopp dette!

PS: At denne innsiktsfulle salven kommer fra en feminist er kanskje ikke sÃ¥ rart, de har jo lang erfaring i Ã¥ gÃ¥ mot etablert konsensus - og har vel plukket opp noen samfunnsstrømninger i den forbindelse. 

Link: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/WLGrrG/finske-sanna-refser-nordmenn-dere-maa-alltid-vise-hvor-gode-dere-er?utm_source=vgfront&utm_content=row-1