Skrevet av Emne: Michelin ser Norden som framvoksende stjerneområde  (Lest 395 ganger)

Telehiv

• Global moderator
  • Supermedlem
  • Qui vivra verra
    • Vis profil
Både Færøyane og Island fikk sin første Michelinstjerne i dag!

Akkurat nå pågår et stjernedryss over nordisk gourmetsatsing, der Stavanger allerede har fått stjerne for sin lille sushirestaurant Sabi Omakase ("kokken bestemmer" på japansk) som kan betjene bare ca. 1000 mennesker/år. "Vil aldri tjene penger, men skal vise hva vi ellers kan", sa eieren (som eier flere restauranter i Stavanger) akkurat nå på TV.

Men enda mer grensesprengende for den nordiske framgangen er nok at både Færøyene og Island har kommet på stjernekartet for første gang.

Nå er det vel bergenserne som venter spent på om Lysverket har blitt verdsatt av Michelin.
*Siste: Lysverket fikk ikke stjerne i år. Jeg har faktisk vært innom Lysverket, men må nok ta en tur til. Første gang så jeg for min del ikke noe tydelig stjernebilde der, men jeg hører mange si at det er til dels strålende ting å oppleve der.

Likevel, skulle egentlig sett at Norge kom mer opp nå - også utenfor Oslo, vi deltar jo i toppen på Boccuse d'Or hvert år. I fiskerikommunen Austevoll i Bekkjarvik ute i havgarden i Hordaland driver for eksempel verdensmester i kokkekunst Ørjan Johannessen sitt gjestgiveri.

Vinneren av Boccuse d'Or 2015 kom fra Austevoll

Link: http://www.bekkjarvikgjestgiveri.no/nb/

Ellers er det etter det jeg kan se ikke meldt at noen nordiske mister sin tidligere stjernestatus.

Uansett, med inkluderingen av Færøyene og Island og en rekke nye spennende restauranter i Norden for øvrig, så tyder mye på at Norden ute i verden vil framstå som en sterkt styrket matregion når denne utdelingen er ferdig i dag.

« Siste redigering: 22.02.2017, 13:19:41 av Telehiv »

Emeritus

• Supermedlem
    • Vis profil
Sv: Michelin ser Norden som framvoksende stjerneområde
« Svar #1 på: 02.07.2017, 10:16:15 »
Det er lenge siden vi har hatt en restaurantanmeldelse her på KD.com, og her kommer to.

Den uformelle definisjonen på en tre stjerners Michelin restaurant er at maten er så god at den er verdt en egen reise, en to stjerners er verdt en omvei.

I Bergensområdet har vi to restauranter som etter hvert har fått et visst ry. En av de er Cornelius;

http://corneliusrestaurant.no/

De har bl.a. et basseng innholdende levende kamskjell og hummer. Den ligger ca. en 15 minutters båtreise syd for Bergen og man blir hentet og fraktet tilbake til Fisketorget. Jeg har hørt mye om hvor fantastisk denne er. Jeg var der for 14 dager siden og vel? Flott beliggenhet, mye teater, men maten tør jeg å påstå at jeg skal lage like bra selv på en god dag, for øvrig var det dritt dyrt, så jeg er glad for at det ikke var jeg som tok regningen.

Onsdag for fire dager siden skulle jeg en tur til Austevoll som ligger knappe to timer inkludert en ferge syd for Bergen. Jeg har hørt om Bekkjarvik og inviterte Gerhard von Vihelet, Menneskesønnen og Sigøynerprinsessen for en liten ettermiddagssnack.

http://www.bekkjarvikgjestgiveri.no/?lang=en

Gjestgiveriet drives av familien Johannessen, med Ørjan Johannessen som trekkplaster. Ørjan Johannessen vant det det individuelle verdensmesterskaper for kokker Bocuse d'Or i 2015.

Det er ved slike anledninger en innser at man ikke er en så god kokk som en av og til innbiller seg, og at der finnes en divisjon som er uoppnåelig.

Det hele var enkelt. Ikke noe levende maur og annet dritt jeg fikk på NOMA i København som i flere år var kåret til verdens beste restaurant. Det var piggvar og entrecote av kalv, men satt sammen på en måte som gjør deg akkurat passe mett og fullstendig tilfredsstilt. Til piggvaren var det smaker av eple og hvit asparges, kalven kom med et par purèer og litt forskjellig annet, og for hver liten munnfull satt jeg å lurte på hvordan i helvete er det mulig å finne slike smakssammensetninger.

Bekkjarvik er absolutt verdt en egen reise, og det var vi ikke de eneste som har oppdaget, stedet var rimelig godt besatt på en onsdags kveld med flere innslag av utlendinger som åpenbart hadde tatt turen ens ærend.

Og ikke var det spesielt dyrt heller, en får en femretter med vinpakke for under 1500,-. Går du på Maaemo i Oslo blir du fort satt tilbake det dobbelte.   
« Siste redigering: 02.07.2017, 10:29:45 av Emeritus »

Telehiv

• Global moderator
  • Supermedlem
  • Qui vivra verra
    • Vis profil
Sv: Michelin ser Norden som framvoksende stjerneområde
« Svar #2 på: 02.07.2017, 15:40:02 »
Gerhard von Vihelet meldte til klimaredaksjonen her etterpå at forretten "gravet Austevollshjort" med diverse suverent tilpasset tilbehør fikk ham til å nå den høye C for første gang siden hans førpubertale fase rett etter krigen. Bekkjarvik må da være en ren juvel.