Hagen feìer gulvet med klimahysterikerne

Started by Ryddegutt, 20.01.2017, 08:40:44

Previous topic - Next topic

Emeritus

#45
Sitat Bebben;

"En kølle uten et (relativt) flatt skaft er ingen kølle, og det var det som var mitt utgangspunkt for å kverulere på dette punktet. Selv spaghettien du viste til viser ingen slik kølleform.

Jeg hostet forresten opp to andre studier (Millar og Nauzbajev) som viste varmere middelalder lokalt i hhv California og Sibir. Men kanskje vi må vente til tregrensen er ferdig med å krype oppover før vi får vite svaret på om nåtiden er varmere enn datiden."

Til og med Loehle vil vise en brukbar kølleform nå. Det er enighet om en betydelig temperaturstigning fra ca. 1910 til ca. 1947 på rundt på 0,6 C, deretter fra ca. 1975 til i dag på ca. 0,4, samlet ca. 1C. På en x skala på 1000 år blir denne jævlig bratt, og Loehle sine temperaturanslag ligger bare et par tideler bak hovedbølet.

http://www.climate4you.com/images/HadCRUT3andHadCRUT4%20Global37MonthlyRunningMeanTempSince1850.gif

Der er flere studier som viser varmere lokal MWP enn i dag. Ryddegutt og Telehiv trakk frem en syv - åtte i forrige runde. Men heller ikke MWP var samtidig over alt, men den har sannsynligvis en hovedårsak, solen, men regionale oscillasjoner gjør at den dukker opp på ulike tider.

Og når det gjelder flat eller ruklete kølle, er det helt avhengig av hva en vil vise og hvilket detaljgrunnlag en har for å vise en finmasket utvikling. Her er tre varianter av samme data men med ulik trendangivelse;

http://woodfortrees.org/plot/best/from:1500/plot/best/trend

http://woodfortrees.org/plot/best/from:1500/plot/best/mean:200

http://woodfortrees.org/plot/best/from:1500/plot/best/mean:12

Så her får jeg det til "� la det swinge" som bare faen i løpet av et par hundre år bare ved å skifte mean. Når en har tusen år å jobbe med, er muligheten mye større. Men poenget med The Stick debate, er ikke eksistensen av MWP eller LIA, men den raske stigningen de siste vel hundre år. Og i det bildet spiller svingningene under LIA liten rolle.

Og mens jeg skulle trykke "send," ser at Telehiv har kommet med et innlegg. Og for det temaet bør det etableres en egen streng, hva med "Kølla mi og Vendela."

PS: Nå så jeg at Telehiv også hadde limt inn en kølle, og denne stemmer bra med Loehle som riktignok benytter NASA/GISS, men vi snakker uansett om en stigning på 1 C de siste hundre år.

Bebben


QuoteMen poenget med The Stick debate, er ikke eksistensen av MWP eller LIA, men den raske stigningen de siste vel hundre år. Og i det bildet spiller svingningene under LIA liten rolle.

Uenig. Slik jeg ser det, begynte hele hurlumheien rundt køllene med at sentralt plasserte forskere på 90-tallet ville "bli kvitt" varmeperioden i Middelalderen, fordi det var et plagsomt argument fra skeptikere at tidligere tider har vært like varme eller varmere, og da mistet de muligheten til å påstå at vår tids oppvarming er "unprecedented". Noe jeg tillater meg å tvile på at den er.

For temperaturøkningen de siste 100 eller 150 år eller så kan man jo bare vise til 20-30-tallet, med en temperaturkurve som ikke er til å skjelne fra den neste oppvarmingsperioden fram mot årtusenskiftet. (Som vist av bl.a. Lindzen.) Den gangen spilte CO2 neppe noen rolle - "klimakuttene" fra depresjonen gav videre oppvarming!

Hvis dette nå stadig er tilfelle da, etter de siste justeringene - avkjølingen fra ca. 1940 til ca. 1975, som førte til Global Cooling Scare på 70-tallet har jo mer eller mindre forsvunnet. Finnes det i det hele tatt "data" som er så ustabile som klimadata?


Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Telehiv

Quote from: Bebben on 29.01.2017, 00:35:56

QuoteMen poenget med The Stick debate, er ikke eksistensen av MWP eller LIA, men den raske stigningen de siste vel hundre år. Og i det bildet spiller svingningene under LIA liten rolle.

Uenig. Slik jeg ser det, begynte hele hurlumheien rundt køllene med at sentralt plasserte forskere på 90-tallet ville "bli kvitt" varmeperioden i Middelalderen, fordi det var et plagsomt argument fra skeptikere at tidligere tider har vært like varme eller varmere, og da mistet de muligheten til å påstå at vår tids oppvarming er "unprecedented". Noe jeg tillater meg å tvile på at den er.

For temperaturøkningen de siste 100 eller 150 år eller så kan man jo bare vise til 20-30-tallet, med en temperaturkurve som ikke er til å skjelne fra den neste oppvarmingsperioden fram mot årtusenskiftet. (Som vist av bl.a. Lindzen.) Den gangen spilte CO2 neppe noen rolle - "klimakuttene" fra depresjonen gav videre oppvarming!

Hvis dette nå stadig er tilfelle da, etter de siste justeringene - avkjølingen fra ca. 1940 til ca. 1975, som førte til Global Cooling Scare på 70-tallet har jo mer eller mindre forsvunnet. Finnes det i det hele tatt "data" som er så ustabile som klimadata?

Bebben,
om din argumentasjon her er det bare en ting å si: Støttes 100% (av nøytrale ujusterte historiske data).

Emeritus

Sitat Bebben;

"Uenig. Slik jeg ser det, begynte hele hurlumheien rundt køllene med at sentralt plasserte forskere på 90-tallet ville "bli kvitt" varmeperioden i Middelalderen, fordi det var et plagsomt argument fra skeptikere at tidligere tider har vært like varme eller varmere, og da mistet de muligheten til å påstå at vår tids oppvarming er "unprecedented". Noe jeg tillater meg å tvile på at den er."

Det er ikke mitt problem at dere (jeg sier dere da jeg stort sett er utskuddet på dette forumet) tror at det er mulig å skjule Lamb og hans graf fra AR1 og herunder gjemme den ubehagelige varmeperioden under WMP.

Se litt på de kalde fakta som åpenbarer seg på Klimarealistene og her på bloggen.

Det er opplest og vedtatt at Lamb - grafen fra AR1 viste en varmere MWP enn i dag, noe jeg her på bloggen har tilbakevist da det hele bygger på at Aaslid og Ellestad ikke kan lese, og deretter legge sammen to tall med en desimal bak.

Det er videre et etablert faktum her på bloggen at vitenskapen i 1990, da AR1 ble publisert, visste mer om dette spørsmålet enn vitenskapen vet i dag 25 år senere.

Det er videre et faktum at dere fortsatt befinner dere på MBH99 nivå, og nekter å snakke om noe som helst som har skjedd etter 1999. Det vil si, dere tar med S&B(2003) og Loehle (2007). Og har ikke en gang fått med dere at Loehle viser MWP ca. 0,4 kaldere enn i dag. Loehle var altså OK så lenge den varte, da kunne en med sikkerhet hevde at 1990 årene var 0,04C kaldere enn MWP, men nå gjelder ikke Loehle lenger siden den nå viser det motsatte.

Men det jeg finner mest foruroligende av alt, er at dere tror at noen forskere kan bestemme seg for at en skal gjemme MWP og at dette ikke vil bli oppdaget, og at all forskning i de 10 - 15 siste årene kun har hatt til hensikt å underbygge denne forsvinningsmanøveren. Finnes det virkelig ikke eneste forsker i hele verden som kan presentere en studie som viser hva dere hevder? Dere må tilbake til MBH99, climategate, radbrekking av AR1 og blånekting for å opprettholde bildet?

translator

#49
Quote from: Emeritus on 28.01.2017, 00:34:23
Sitat Translator;

"Enda et Trump-trekk: når du har tapt saken så det suser, fremstill det som en seier for deg selv så overbevisende at du tror på det selv!"

Nå er det faen meg nok av disse misforståelsene dine der du bare dukker opp en i en eller annen debatt og kommer med noen meningsløse utsagn. I det siste har du prestert;

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=745.msg5672#msg5672

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=745.msg5668#msg5668

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=745.msg5594#msg5594

Altså meningsløst babbel, vær helt konkret, hva er det jeg har tapt, det fremstår som du har lagt i koma noen år og forsøker å komme deg tilbake til samfunnet, i så fall finn noen andre enn meg å tren deg på.

Du verden, welche grausame Salbe! Det er et uttrykk som sier at pÃ¥ andre kjenner man seg selv. Du minner meg om en fyr jeg (ufrivillig) delte rom med i militæret. Selv snorket han som en traktor, men straks noen av oss andre satte fram det minste grynt kom han over og nesten løftet oss ut av senga i raseri. Nei Emeritus, dette har du lagt opp til fullstendig pÃ¥ egenhÃ¥nd. Det var du som kalte meg en Trump-fan, sÃ¥ da mÃ¥ du tÃ¥le at jeg pÃ¥peker en rekke Trump-trekk i din mÃ¥te Ã¥ argumentere pÃ¥.  ;)

"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

translator

#50
Quote from: Emeritus on 28.01.2017, 01:01:49
Carl I. Hagen  gjorde for øvrig en kompetent sensureringsjobb pÃ¥ Bolkesjø nÃ¥r han rensket ut en del av de brune elementer i partiet.

Dette er ikke helt riktig. Landsmøtet på Bolkesjø i 1994 gjorde at de såkalt ultraliberale i Fremskrittspartiet valgte å forlate partiet på ultimatum fra Hagen. Blant dem flere som er aktuelle i samfunnsdebatten i dag, som Jan Arild Snoen (skribent og debattant), hans daværende samboer Ellen Christine Christiansen (for tiden en av direktørene i NAV) og Jan Erik Fåne (direktør i Finans Norge).

Oppgjøret med "de brune" kom noen år senere, og var bl.a. knyttet til Søviknes-saken. Din advokat-kollega Per Danielsen var særdeles aktiv for at hans bror, den ukarismatiske Dag Danielsen, skulle bli nominert til Stortinget fra Oslo foran daværende nestleder Siv Jensen. Det lyktes ikke, og isteden ble Danielsen suspendert eller ekskludert ut av partiet tett fulgt av �ystein Hedstrøm, Jan Simonsen, Vidar Kleppe og en rekke andre.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund