Er politifolk mer kriminelle enn resten av befolkningen?

Started by Emeritus, 03.01.2017, 15:31:56

Previous topic - Next topic

Emeritus

En viss herremann her på forumet har basert på denne artikkelen stilt spørsmålet;

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/narkovarselet/forsker-hver-femte-politimann-trikser-med-tallene/a/23854599/

Og mitt tentative svar er ja, uten at jeg kan belegge dette med tall. Det er absolutt et tema for vår slappe presse, men det må tas noen kraftige forbehold.

Først av alt, den generelle standarden på norsk politi er i en hvilken som helst målestokk svært høy, dette gjelder både kompetanse, sosial bevissthet og holdninger generelt.

Men;

- politiyrket trekker også til seg en del typer som vil bli politi av ikke bare de riktige grunnene, noen av disse blir luket ut på ulike stadier, men en blir der livet ut

- men viktigst; det er en enorm mental slitasje forbundet med år ut og år inn å se på alle som slipper unna, dette ser en politimann på nærmest daglig basis, noe vi andre borgere bare vet skjer, men vi ser ikke konsekvensene av det, og hvor enkelt og utbredt det er

- jeg tror det siste elementet er tungtveiende hvis det viser seg at Erik Jensen ryker til. Slik jeg forstår det vil han uansett ryke til da der er noen skattemessige og andre mindre forhold han uansett sitter i klisteret på. Men har han tatt i mot penger, er det resultatet av en gradvis likegyldighet mot alle de millioner hans er ser flyter rundt i miljøet som ingen greie å fange opp, tanken på at hvorfor skal ikke jeg kunne ta litt av dette, det spiller jo ingen rolle likevel, blir etter hvert svært vanskelig å motstå selv for den sterkeste.