Sjøtemperaturer langs norskekysten

Started by Emeritus, 13.12.2016, 16:25:43

Previous topic - Next topic

Emeritus

Som noen kanskje husker linket jeg inn til en side på HI som viser at HI har tatt målinger på åtte stasjoner langs norskekysten hver måned siden ca. 1930. Målingene er tatt på en meter, 10 meter 50, 100 osv. - målingene er av høy kvalitet - så vidt jeg husker med to, hvis ikke det var med tre desimaler. Jeg sendte en henvendelse;

"From: XXXXXXXXX
Sent: 9. desember 2016 21:26
To: Wehde Henning <henningw@IMR.no>
Subject: Sjøtemperaturmålingene

Jeg ser at du er satt opp som kontaktperson hva angår de målingene IMR har gjort fra ca. 1930. For ca 10 år siden fikk jeg et hefte som hadde samlet disse. Finnes det på nettet eller et annet sted noe som viser utviklingen av disse grafisk fremstilt?

Med hilsen

XXXXXXX
hobbyklimalog"

og fikk dette svaret;

"Hei XXXX,

Takk for henvendelsen ! Vi har ikke et oppdatert hefte som viser utviklingen de siste årene, men du har et veldig godt poeng med at vi skulle gjøre det, så da se vi på det
Og legger dette ut så snart som mulig ! Vi holder også på med en publikasjon hvor vi analyserer utviklingen, men den er ikke ferdig den heller.
Så for øyeblikk har vi dessverre kun den nedlastingen av data på websiden som vi kan tilby.
Mvh Henning

--

Dr Henning Wehde

Programleder-forskningssjef / Head of Programme
Havforskningsinstituttet / Institute of Marine Research
Nordsjøen / North Sea
P.O.Box 1870 Nordnes, N-5817 Bergen, Norway
e-mail: henning.wehde@imr.no
phone/mobile: +47 948 50 727"


Ved nærmere ettertanke var det ikke 10 Ã¥r siden jeg fikk heftet,  men i forbindelse med et prosjekt jeg holdt pÃ¥ med i 2001. Det eneste jeg vet om utviklingen er at nÃ¥r jeg fikk heftet, opplyste han som styrte med dette da, at det "hadde gÃ¥tt litt opp" uten at det ble kvantifisert. Jeg har som nevnt aldri sett disse mÃ¥lingene i klimasammenheng, sÃ¥ dette kan bli spennende.

Ex-administrator

Emeritus, Per, Telehiv:

Noen innlegg her er nå slettet. Se PM for mer info, kommer snart.