IPCCs påfallende konflikt med solforskningen

Started by Telehiv, 23.01.2017, 15:09:14

Previous topic - Next topic

Telehiv

#15
Quote from: Emeritus on 24.01.2017, 11:04:17
Og da vil jeg frabe meg de generelle karakteristikkene, hvis hva IPCC sier og hvordan de aktuelle artikler strider mot det IPCC sier.

Hva IPCC sier t.o.m. AR5, er jo klinkende klart, og det har jeg allerede vist før:



...og som solforskningen i overveiende grad sier er feil.

Emeritus


Telehiv

#17
Men selvsagt kan vi fortsette litt mer  av øvelsen med Ã¥ vise til flere studier i serien, fortløpende iht. nummerering:

Studie 11:
This cycle is consistent with the 22-year Hale solar cycle, suggesting the existence of a solar forcing controlling the ENSO oscillations.

Studie 12:
Sunspot number time series can be conceived as indicators of climate trends. Extraterrestrial solar-irradiance variations are associated with variations in regional climatology by means of global atmospheric circulation.

Studie 13:
We conclude that the positive relation between AISMR [All Indian Summer Monsoon Rainfall] and solar activity, as found by other authors, is due to the combined effect of AMO, PDO and multi-decadal ENSO variability on AISMR. The solar activity influences the ICFs [internal climate forcings] and this influence is then transmitted to AISMR. â?¦ We also find that there is statistical significant negative relationship between AISMR and ENSO on inter-annual to centennial time scale and the strength of this relationship is modulated by solar activity from 3 to 40 year time scale.

Studie 14:
Evident correlation among solar activity, ENSO effect, tree ring during 20th century.

Studie 15:
E.g., there is evidence that processes related to HSSs [solar wind streams] may modulate regional/hemispheric climate patterns, in particular the NAO/NAM oscillation.

Studie 16:
The 11-year solar signal in DJF [December-February] blocking frequency is compared with other known influences from ENSO and the AMO and found to be as large in amplitude and have a larger region of statistical significance.

Studie 17:
Direct solar inputs, including energetic particles and solar UV, produce stratospheric dynamical changes. Downward propagation of stratospheric dynamical changes eventually further perturbs tropospheric dynamics and SST.

Studie 18:
Solar variability can influence surface climate, for example by affecting the mid-to-high-latitude surface pressure gradient associated with the North Atlantic Oscillation. One key mechanism behind such an influence is the absorption of solar ultraviolet (UV) radiation by ozone in the tropical stratosphere, a process that modifies temperature and wind patterns and hence wave propagation and atmospheric circulation.

Studie 19:
The surface energy balance and meltwater production of the Greenland ice sheet (GrIS) are modulated by snow and ice albedo through the amount of absorbed solar radiation. Here we show, using space-borne multispectral data collected during the 3 decades from 1981 to 2012, that summertime surface albedo over the GrIS decreased at a statistically significant (99 %) rate of 0.02 decade−1 between 1996 and 2012.  â?¦ Net solar radiation is the most significant driver of summer surface melt over the GrIS (van den Broeke et al., 2011; Tedesco et al., 2011), and is determined by the combination of the amount of incoming solar radiation and surface albedo.

Studie 20:
Correlation results showed highest influences upon autumn and winter coast temperatures by Rz [sunspot number] and NAO during 1981-2010. â?¦ NAO is a potential transmitter of solar forcing as it acts as a mediator between the Sun and Earthâ??s climate.

Osv.

Fremdeles like relevant for trådens tema.


Telehiv

#18
Quote from: Emeritus on 24.01.2017, 11:26:14
Var dette svaret?

Ja, du spurte om hva IPCC sier om dette. Da er tallenes tale det beste: For sikkerhets skyld viste jeg deg IPCCs egen figur med rangering av antropogeniske vs. naturlige årsaker til klimavariasjon, der du kan grafisk lese deg til hvilken betydning IPCC tillegger solen.
Kilde for figuren (unntatt den innlagte boblen med forklaring): Radiative forcing according to the fifth IPCC assessment report. From Summary for Policy Makers, IPCC, 2013b. Summary for Policymakers, In: Stocker, T.F., Qin, D., Plattner, G.-K., Tignor, M., Allen, S.K., Boschung, J., Nauels, A., Xia, Y., Bex, V., Midgley, P.M., (Eds.), Climate Change 2013: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, US.

Ellers gir AR5 (WG1, FAQ 5.1, p. 392e393) (IPCC, 2013a) IPCCs konklusjon også i tekst:

"The mechanisms that amplify the regional effects of the relatively small fluctuations of TSI [Total Solar Irradiance] in the roughly 11-year
solar cycle involve dynamical interactions between the upper and the lower atmosphere, or between the ocean sea surface temperature
and atmosphere, and have little effect on global mean temperatures.


Dette i skrikende kontrast til hva den store mengden diskuterte solforskningsartikler faktisk sier.

Emeritus

Nei, dette er ikke relevant, noe din siste gjennomgang viser av den enkle grunn at de ikke understøtter påstanden din. Bare et fåtall av studiene frem til nr. 50 - som jeg har skummet - kan tas til inntekt for at;

"Siste års solforskning (som de foregående år) er gjennomgående helt i utakt med IPCCs forsøk på å neglisjere solens betydning for jordens klimavariasjoner, til fordel for en dramatisk overvekt på CO2s betydning."

Der er masse om NAO, ENSO, AMO og andre naturlige oscillasjoner og hvordan solen påvirker de. Der er masse om treringer og solen. Der er flere andre paleostudier og hvordan solen påvirker de. Der er studier om det ytre rom. Der er endog studier der ledende IPCC forfattere som nå holder på å forberede AR6 deltar.

Det er ingen som bestrider solens eksistens og at den har virkninger på mange deler av klimaet.

Dette er akkurat samme historien som to eller tre ganger tidligere, en eller annen guttunge samler sammen "hundrevis av artikler" der noe kan tas til inntekt for påstanden, bl.a. er der tre studier av Scafetta og en studie av Svendsmark, men der er også masse studier som er nøytrale i forhold til påstanden og jeg vil påstå at mer enn halvparten fra 11 - 50 kommer i siste kategorien.


Emeritus

PS: Og husk en ting før neste svar. Dette er ikke en diskusjon om hva som vitenskapelig er riktig eller ikke.

Det er utelukkende et spørsmål om metode, og jeg hevder med tyngde at denne TnFZ metoden er aldeles på trynet og på nivå med Benestad, om ikke under.

Telehiv

#21
Quote from: Emeritus on 24.01.2017, 12:08:03
PS: Og husk en ting før neste svar. Dette er ikke en diskusjon om hva som vitenskapelig er riktig eller ikke.

Det er utelukkende et spørsmål om metode, og jeg hevder med tyngde at denne TnFZ metoden er aldeles på trynet og på nivå med Benestad, om ikke under.

Hva er "TnFZ metoden"? Utover at man der har samlet en liste med 132 solforskningsartikler fra 2016, som jeg har linket til.
En samling studier som med overbevisende tyngde står i kontrast til IPCCs systematiske neglisjering av funnene i den samme forskningen, jfr. IPCCs egen grafiske framstilling og tilhørende skriftlige presisering gjengitt av meg ovenfor.

PS: Og igjen avvises hele den aktuelle forskningssamlingen uten ett eneste konkret faglig dokumenterende eksempel fra disse studiene.

Emeritus

Sitat Telehiv:

"Og igjen avvises hele den aktuelle forskningssamlingen uten ett eneste konkret faglig dokumenterende eksempel fra disse studiene."

Det var du som skulle vise noe. Spesifiser hvordan studiene fra 11 - 20 underbygger påstanden om at:

"Siste års solforskning (som de foregående år) er gjennomgående helt i utakt med IPCCs forsøk på å neglisjere solens betydning for jordens klimavariasjoner, til fordel for en dramatisk overvekt på CO2s betydning."

Og hva sier eksempelvis dette sitatet om det spørsmålet:

"20. Correlation results showed highest influences upon autumn and winter coast temperatures by Rz [sunspot number] and NAO during 1981-2010. â?¦ NAO is a potential transmitter of solar forcing as it acts as a mediator between the Sun and Earthâ??s climate."

Jeg skal svare for deg; ingen verdens ting, og det gjelder et stort flertall av studiene, jeg har nå også gått gjennom fra nr. 50 til 65, samme mønsteret, dvs, der synes å være en trend mot mindre og mindre relevans til lenger ut i rekken en kommer.

Dette er bare dønn useriøst.