Den totale avsløring av "Det grønne skiftet"

Started by Telehiv, 21.01.2017, 00:13:12

Previous topic - Next topic

Telehiv

Bruk knappe 54 min. på å se gjennom denne videoen av en stegvis avsløring av det klimaidiotene og de øvrige nasjonale selvskaderne tror er miljøvennlig og "lønnsomt:

Det såkalte "grønne skiftet" er mye mye verre og mer miljøskadelig enn noen politiker trolig har forestilt seg, for her får vi galskapen demonstrert i kroner og ører, og rene miljøskadebidrag trer fram i stedet:
https://www.youtube.com/watch?v=HhLh7xF4YoY&feature=share

Telehiv

Gjenoppliver denne tråden, for nå har vi fått nok et eksempel på hva "fornybar energi" faktisk innebærer når man ikke lenger kan skjule virkeligheten og konkrete regnskap kommer på bordet:



Den tyske energikjempen E.Ons resultat faller med 34 prosent
E.Ons justerte driftsresultat falt med 41 prosent til 514 millioner euro i første kvartal. Samme periode i fjor var driftsresultatet på 871 millioner euro.
Resultatet før skatt endte på litt over 1 milliard euro, 34 prosent svakere enn i fjor, skriver Financial Times.
Selskapet viser til høyere kostnader som årsak til det svekkede resultatet.
E.On har slitt med omstillingen til fornybar energi og bokførte et tap etter skatt på 16 milliarder euro i 2016, det største i selskapets historie. Og dette er etter at man i tillegg har hanket inn svære statlige subsidieordninger.

Det er dette de norske klimatullingene skal trykke vannkraft-Norge inn i også.





Emeritus

Her mangler en del nyanser, tapene er bl.a. forårsaket av kostnader knyttet til oppryddingen etter atomkraftanleggene.

https://www.ft.com/content/0539a673-fd1d-3d86-bb09-91f2cf90671c

Men at Eenergiewende også spiller en rolle er klart;

"The move, one of the largest corporate shake-ups in German post-war industrial history, came in response to the crisis in the German power sector caused by the Energiewende, the countryâ??s radical shift away from nuclear power and fossil fuels. Abundant wind and solar energy has squeezed the conventional power generated by utilities like Eon and RWE out of the market and suppressed the wholesale price of electricity, making many gas and coal-fired power stations uneconomic."

At et kraftselskap skal være ansvarlig for "the cost of disposing and storing the countryâ??s nuclear waste" er ikke urimelig. Men hvis selskapet har vansker fordi de blir utkonkurrert av vind og sol sÃ¥ heter dette kapitalisme, og det heter det selv om vind og sol mottar subsidier, der er ingen lov som forbyr E.on Ã¥ satse pÃ¥ vind og sol.

Telehiv

Quote from: Emeritus on 09.05.2017, 11:53:03
Men hvis selskapet har vansker fordi de blir utkonkurrert av vind og sol så heter dette kapitalisme, og det heter det selv om vind og sol mottar subsidier, der er ingen lov som forbyr E.on å satse på vind og sol.

Her må vi altså huske at disse tapene er reelt mye mye større, men fremdeles delvis kamuflerte gjennom enorme subsidier. Hvis disse subsidiene besluttes stoppet rakner hele butikken og kraftprisene må settes uoverkommelige for sluttbrukerne.

Emeritus

#4
Hvilke tap er du snakker om som vi må huske? Jeg har lest to artikler i FT som begge fremhevet kostnadene ved å avvikle atomkraft som de tunge tapspostene. Og begrepet "kamuflert som enorme subsidier" er et utpreget weasel word.

Samtlige industrier har "enorme subsidier" i den forstand at kostnadsbildet i nesten alle industrier har ulike rammebetingelser. En selskapsskatt i Irland på 19% kan med enkelhet fremstilles som en "enorm subsidie" mot Norges selskapsskatt på 27%. At kullindustrien i USA får billig/gratis tilgang på føderalt land i USA for å utvinne kull der de endog slipper å rydde opp etter seg, kan karakteriseres som "enorme subsidier." At verdens største skipsfartsnasjon - Liberia - ikke engang har en havn å snakke om, og en sjøfartsadministrasjon bestående av en papegøye og en kamel, og der rederne er undergitt omtrent samme sjøfartslovgivning som da Titanic sank, er en åpenbart en "enorm subsidie" mot Kielfergens rammebetingelser der de både må ha livbåter og antall livbelter tilpasset passasjerantallet.

Men er det en "enorm subsidie" å tillate at Kielfergen kan registreres i Tyskland slik at en kan benytte europeisk (Tysk, Polsk og Litaueanisk) arbeidskraft og ikke norsk arbeidskraft?