Globale studier som viser varmere MWP enn nåtid

Started by Telehiv, 14.01.2017, 19:05:54

Previous topic - Next topic

Emeritus

#75
Og du har fått hele artikkelen på e-post i pdf format, men så har Ryddegutt også linket til et nettsted der en også får tak i artikkelen i full format, så det var bortkastede $ 35. Så nå har alle den.

Telehiv

Quote from: Emeritus on 21.01.2017, 13:13:37
Og du har fått hele artikkelen på e-post i pdf format, men så har Ryddegutt også linket til et nettsted der en også får tak i artikkelen i full format, så det var bortkastede $ 35. Så nå har alle den.

Vel, nå har du lært den harde leksen om businessen i klimaindustrien; når du kjøper en artikkel som siterer alt fra Mann til Briffa, så må du regne med å bli svindlet, hirr hirr 8)

Emeritus

#77
Og der tar du feil. Klimaforskere eller hvilke som helst andre forskere får ikke fem øre for arbeidene, det gjør heller ikke universitetene som har finansiert det. Tvert i mot må de nå betale et gebyr for å få artiklene sine vurdert. Reviewerne får normalt heller ikke betaling da det anses å ligge innenfor de oppgavene de har som betalte forskere. Litt avhengig av hvordan journalen er organisert, kan redaktørene få noen grunker i året, og da er det tale om noen titusen. De eneste som har en betaling som står i forhold til det reelle arbeidet og kompetansen de representerer, er sjefsredaktørene i de mest anerkjente journalene. Dette er ofte aktive forskere som ved siden av professorlønnen ved lærestedet, også får noen hundre tusen i året for redaktøroppgaven.

Så dette er det forlagene som tjener på, og dette er foretak med en profitt en ellers bare ser i narkobransjen. Hele systemet er pill råttent og leder også til at der blir flere og flere journaler som igjen krever flere og flere artikler, og dette leder igjen til at det kommer ut mer og mer ubetydelig forskning som ingen leser. Men siden de fleste læresteder ikke tør å være uten tilgang på alt innenfor sine felter, er dette en selvfinansierende evighetsmaskin.

Men det kommer ikke til å fortsette i sin nåværende form, der er sterke krefter for å gjøre noe med det.

Telehiv

Quote from: Emeritus on 21.01.2017, 13:34:14
Og der tar du feil. Klimaforskere eller hvilke som helst andre forskere får ikke fem øre for arbeidene, det gjør heller ikke universitetene som har finansiert det.

Nei, selvsagt tar jeg ikke feil, vi snakker om samme problem: Merk at jeg brukte begrepet "businessen i klimaindustrien"; hvilket du så bekrefter med resten av innlegget ditt ;D

Forskerne stakkar, de siterer bare dem som er nødvendige for å få paperet antatt, deretter lopper utgiveren deg.

Emeritus

Dette spørsmålet er overhodet ikke klimaspesifikt, så for å tolke deg i verste mening kan en begynne å snakke om "vitenskapsindustrien," og der stopper du vel.

translator

Quote from: Emeritus on 20.01.2017, 00:58:48
Sitat Translator;

"Hvis du kutter litt ned på sarkasmen, så blir det litt enklere for oss andre å forstå hva du faktisk mener og når du driver med harselas."

Der er ikke et fnugg av verken harselas eller sarkasmer i det du siterer. Der var en global MWP, dog var de ulike varmeperioder tidsmessig ikke sammenfallende i ulike regioner. Og slik jeg oppfatter det, var MWP i all hovedsak soldrevet.

Når det gjelder LIA var der en klar nedgang i temperaturene etter ca. 1300 og frem mot midten av det nittende århundre. Men her er årsaksbildet mer sammensatt, og der var også er varmeperioder i løpet av LIA av ulik varighet. Og som jeg sier, er jeg ikke sikker på om LIA var like utalt på globalt nivå. Men viktigst; årsaksforholdene til LIA er dårligere forstått, der var et par solminimum, men der var også minst ett supervulkanutbrudd og flere kraftige "ordinære" utbrudd.

Nei, det var vel ett av fÃ¥ innlegg i det siste der du ikke kommer med sleivspark. Men du gir inntrykk av Ã¥ være misforstÃ¥tt, og det var det jeg ville pÃ¥peke, at det er ikke sÃ¥ godt Ã¥ skjønne hva du mener hele tiden. Litt mer "edru" (les respektfull) skrivestil hadde gjort seg  :).
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

Du har enda ikke forklart hva som var uklart med det sitatet du refererte, og om dette er noe annet enn jeg har hevdet under hele diskusjonen.

translator

Ta et hint istedenfor Ã¥ glefse etter alle som snakker til deg. Du er jo verre enn Trump  ;)
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund