Klima og kveiter

Started by Ryddegutt, 09.01.2017, 17:07:36

Previous topic - Next topic

Ryddegutt

Jon Gulbrandsen har et artig innlegg i Nettavisen i dag:

Quote"Vitenskap fungerer" er et argument som brukes flittig for Ã¥ mÃ¥lbinde klimaskeptikere.  Argumentet bygger pÃ¥ at fly, mobiltelefoner og medisiner fungerer, fordi de er produkter av vitenskap, og at siden klimaforskning ogsÃ¥ er vitenskap, sÃ¥ mÃ¥ nødvendigvis den ogsÃ¥ fungere.  Av dette utledes det at klimaskeptikere er anti-intellektuelle, og sÃ¥ avsluttes debatten med Ã¥ peke pÃ¥ at de er i mindretall.

http://gjest.blogg.no/1483952937_om_klimavitenskap_og_.html


Telehiv

#1
Jon Gulbrandsen treffer spikeren på flere hoder her. Når han går så langt som til å peke mot egen forskningssjef som konform trekkopp-dukke for flere forskningsmidler, så inngir det tillit til at han vet hva han snakker om når det gjelder opportunistisk konformitetsforskning.

PS: Jeg noterte meg for øvrig hans kommentar om makrellstørje: "vokser 10 ganger raskere og er 20 ganger bedre betalt" enn kveite. Gulbrandsen har nok rett: Mellomstore og store eksemplarer med mye fett omsettes for svært høy pris i for eksempel Japan. Rekorden er fra 2013 da en størje ble solgt for 10 millioner norske kroner på fiskemarkedet i Tokyo.

"Bolde borger, hvad nøler I efter?", tenkte jeg og har allerede begynt å planlegge veien til banken for å diskutere finansiering av landets første makrellstørjeoppdrettsanlegg. Wiki sier imidlertid at oppdrett ikke går an på rognbasis som med laks og kveite osv., men må basere seg på å fange unge, frittlevende individer. Men det må vel en oppegående vestlending kunne komme rundt? Gulbrandsen, hvordan gjør vi det, siden du tar opp saken?!


Spansk fisker med makrellstørje

Oppdrettsmuligheter?
I Middelhavet drives det oppdrett av arten. Men wikipedia hevder altså at makrellstørje kan ikke formeres i fangenskap, og oppdrettsnæringen derfor er avhengig av å fange unge, frittlevende individer.

Norsk forekomst og forvaltning
Storhetstiden for norsk størjefiske var på 1950- og 60-tallet. Makrellstørje ble tatt med forsterket snurpenot langs hele kysten fra Oslofjorden til Varangerfjorden. Tyngdepunktet for fisket var på Vestlandet, utenfor Rogaland og Hordaland. I toppåret 1952 ble det fanget 11 480 tonn. På 1970-tallet ble fangstene mindre, og 1986 var det siste året med regulært størjefiske. På slutten av 1990-tallet ble det igjen sett makrellstørje i norske farvann. Flere fartøyer deltok i størjefiske i 1999, men bare ett fartøy fikk fangst. Resultatet ble 18 størjer. Dette var den eneste fangsten som ble gjort i Norge mellom 1986 og 2015.
Observasjonene pÃ¥ slutten av 1990-tallet førte til at Norge bestemte seg for Ã¥ møte som observatør i ICCAT 1998â??2003. Etter at Stortinget hadde ratifisert ICCAT-konvensjonen ble Norge medlem i 2004. Norge ble tildelt en kvote pÃ¥ 53,34 tonn i 2007, men avstod fra Ã¥ bruke kvoten. Norge stemte mot gjenoppbyggingsplanen i 2006 fordi den setter høyere kvoter enn anbefalt av forskerne, og fordi den etter norsk syn gir for dÃ¥rlig vern av gytebestanden i Middelhavet. I 2014 tildelte ICCAT Norge en kvote pÃ¥ 30,97 tonn, og Nærings- og fiskeridepartementet besluttet Ã¥ Ã¥pne opp for et forsøksfiske etter makrellstørje i norske farvann. Kvoten ble gitt til ett fartøy, men dette greide ikke Ã¥ fange noen størjer. For 2015 var kvoten 36,57 tonn. I september 2015 ble én størje tatt i et oppdrettsanlegg i MÃ¥løy og 21 størjer ble tatt utenfor mørekysten som bifangst ved makrellfiske. Fiskekvoten for forsøksfiske etter makrellstørje i Norge i 2016 var pÃ¥ 43,71 tonn.
Makrellstørje er ikke tatt med i Norsk rødliste for arter 2010 ettersom den ikke reproduserer seg verken i norsk økonomisk sone, i fiskevernsonen ved Svalbard eller i fiskerisonen ved Jan Mayen


Ryddegutt

#2
Her er en forretningsidé for en driftig vestlending, Telehiv.

Man har fiskeredskaper for de fleste arter som kan kjøpes og brukes av hobbyfiskere. Men der er en sak man ikke kan kjøpe såvidt som jeg vet og det er redskap for å fiske reke på hobbybasis. Jeg har sett at man i f.eks Alaska fisker reke med en slags ruse, men det jeg tenker på er en nedskalert versjon av en reketrål. Altså en bitteliten trål som ei lita snekke, kanskje med omstyring, er i stand til å dra. En hobbyfisker vil være strålende fornøyd hvis han får 2-3 kg reke totalt i ett hiv så man snakker ikke om store dimensjoner her.

Emeritus

#3
Jeg har tatt en telefon;

http://forskning.no/fisk-fiskerifag-oppdrett/2014/03/gjennombrudd-tunfiskoppdrett

Som det fremgår er det mulig også å lage yngel av tunfisk/makrellstørje, det er noe enklere enn kveite, men adskillig vanskeligere enn torsk. De fores med rotatorier (noen små hjuldyr) og copepoder (hoppekreps), og en av de avgjørende faktorene er at SINTEF har utviklet en prosess som kan produsere hoppekreps industrielt, og som nå kommersialiseres i selskapet CFeed;

http://www.cfeed.no/

Han* jeg snakket med var prosjektleder på tunfiskforsøkene, og problemene er langt fra over. Bl.a. begynner tunfiskyngelen å spise på hverandre etter ca. 10 dager i startfôringen, og måten det løses på, er å peise på med mer nyklekte larver slik at disse spises i stedet for de litt eldre, så blir det kanskje igjen 10 - 15 % av de man begynte med. De er verre kannibaler enn torskyngel. Dette er et ubetydelig problem i kveiteyngeoppdrett, dette er tross alt en dannet art, men her er problemene andre og til dels enda vanskeligere å løse.

Oppdrett må skje i relativt varmt vann, over 20C, slik at dette ikke er noen art for våre strøk. Først når det har blitt en god del kilo har de fått det nødvendige fettlaget slik at de kan opptre på våre breddegrader. Dette har igjen sammenheng med at de har forhøyet kroppstemperatur i forhold til våre vanlige arter som torsk og laks, som stort sett har samme temperatur i vannet de lever i.

Mitt stalltips; de kan få det til, men de skal gjennom en del emisjoner, skuffelser, nye emisjoner, skifte av folk, nye emisjoner, utvikling av ny teknologi, nye emisjoner, skifte av lokalitet, nye emisjoner etc.

*En kodet melding til Telehiv; e du kvite?

Ryddegutt

Telehiv, nå er partiet ditt på vei til å legge ned jobben din:

QuoteHøyre og Arbeiderpartiet har stått sammen i oljepolitikken i 40 år. Nå vender Arbeiderpartiet oljenæringen ryggen i en tid der titusener mister jobben, sier Høyres Nikolai Astrup til NTB.

http://m.nettavisen.no/nyheter/hyre---ap-vender-oljenringen-ryggen/3423300518.html

Telehiv

Quote from: Ryddegutt on 09.01.2017, 21:16:22
Telehiv, nå er partiet ditt på vei til å legge ned jobben din:

QuoteHøyre og Arbeiderpartiet har stått sammen i oljepolitikken i 40 år. Nå vender Arbeiderpartiet oljenæringen ryggen i en tid der titusener mister jobben, sier Høyres Nikolai Astrup til NTB.

http://m.nettavisen.no/nyheter/hyre---ap-vender-oljenringen-ryggen/3423300518.html


Ryddis,
jeg er sosialdemokrat, ikke Arbeiderpartimedlem. Jeg meldte meg ut på under 15 min. etter jeg hørte at Ap presterte å dra de notoriske selvskaderne SV i hus.