UAH er bekreftet av RSS

Started by Ryddegutt, 05.01.2017, 18:35:52

Previous topic - Next topic

Ryddegutt


QuoteWith much less fanfare, Remote Sensing Systems (RSS) released their results for December 2016 yesterday. After converting the monthly data to annual anomalies, we can see that RSS lower troposphere temperature anomalies had similar results. That is, they too showed the RSS global lower troposphere temperature anomaly for 2016 was only 0.02 deg C higher than in 1998. (Monthly data here.) See Figure 2.



https://wattsupwiththat.com/2017/01/05/rss-global-lower-troposphere-temperature-data-for-2016-confirm-results-from-uah/

Emeritus

Gammelt nytt, men merk at dette er v3.3. Mears har tatt i bruk v4 høyere opp i atmosfæren, og de viser høyere enn v3.3.

Ryddegutt

#2
AGW'en som skal sørge for at Jorden skal koke skal angivelig foregå i de første 10km over bakken. Ikke 2m over bakken, ikke 2m under havoverflaten og heller ikke 100km oppe i stratosfæren.

Emeritus

Dette svaret skjønte jeg ikke. Det jeg mener er at v4 er ventet å vise en sterkere varmetrend enn v3.3, og når v4 tas i bruk vil den sannsynligvis vise en større forskjell på 1998 og 2016.

Når det gjelder denne grafen jeg la frem tidligere, så fant jeg samme grafen i en diskusjon mellom Spencer og OlofR og Spencer har ingen innsigelser mot grafen.


http://www.drroyspencer.com/2016/03/comments-on-new-rss-v4-pause-busting-global-temperature-dataset/

Olof R says:
March 4, 2016 at 11:21 AM

Ryddegutt

Du sier at Mears har andre data for "høyere opp i atmosfæren". Jeg formoder da at du mener høyere enn 10km.  Hva sier CO2-hypotesen skal skje med temperaturen over 10km?

At Spencer ikke gidder å svare betyr ikke at han "godkjenner" noe. Jeg synes forøvrig det er karslig gjort av Spencer å ha åpent kommentarfelt når man ser all dritten der.

Emeritus

Jeg sier ikke noe annet enn det som også står i kommentarfeltet til Bob T:

"A fair point. One assumes that the TLT v3.3 will at some time be replaced by TLT v4.0, but it has been some months since the replacement was made for TMT v4.0 and TTT v4.0. Why the delay for TLT? Since we see the direction of change for v4.0 for TMT and TTT (higher temperatures) we can confidently predict that TLT v4.0 will move in the same direction. At that point, RSS (Mears) will be able to state that RSS in December 2016 did NOT support UAH."

Det samme står på HotWhopper, og der er en langt bedre forklaring av målingene enn du finner på WUWT. Så vidt jeg oppfatter er der flere lag som måles i troposfæren, Bob T. viser bare en, men en har også TTT og den er utgitt med V4.

Når det gjelder Spencer så svarte jo han på dette innlegget fra OlofR, Spencer spurte endog Christy basert på hva denne OlofR mente, siden det var Christy som hadde sammenlignet radiosonde med satellitt.



Roy W. Spencer, Ph. D. says:
March 5, 2016 at 5:55 AM
Iâ??ve asked John Christy about the discrepancyâ?¦heâ??s the one who did the raob comparisons.


Roy W. Spencer says:
March 5, 2016 at 11:34 AM
OK, according to John Christy, itâ??s because you are using the 850-300mb layer to estimate MT, which is a little apples and oranges. You need to do appropriate weighting of all pressure levels up into the lower stratosphere for MT. If you use only 850-300, you wonâ??t sample the statospheric cooling that MT includes, the warming trend will increase, and so you will get better agreement with RSS because it has a warmer trend.

Ryddegutt

Ok, nå vet jeg ikke helt hvor du vil.

Spencer sier at Oluf R sammenligner epler og pærer. Christy, sammen med Spencer, sier at UAH stemmer bedre med radiosondene enn RSS i linken du viser til. Benevnelsen Cadilac kommer fra NASA, ikke Spencer. Både UAH og RSS viser bare en teoretisk forskjell mellom 1998 og 2016 i den delen av atmosfæren der AGW, sammen med den påståtte forsterkningen, skal foregå.

Emeritus

Spencer opplyser på bloggen at han vil frigi koden, men det synes ikke å ha noe med publiseringen av paperet
å gjøre, de vil legges inn på NCDC/NCEI

PetterT

Ingen signifikant øking i temperatur på over 25 år på tross av økt CO2 både pga utgassing fra natur (varmere hav og bioligisk aktivitet) og menneskeskapte utslipp.
Hvor blir det av klimasensitiviteten??????

Det er tanken som teller :-)

Emeritus

#9
Nei du har så rett så rett. Der er ingen oppvarming hvis du tar en linjal og setter en stiplet horisontal strek over kurven med rød tusj. Men hvis du bruker data fra den virkelige verden er der endog på denne dataserien, en oppvarming på ca. 0,3C.



Hvorfor ikke bare droppe fakta fullstendig. Sett deg ned med et ruteark, en tusj og linjal, så kan du tegne en x/y kurve som begynner på null i 1900 og ender på minus 6C i 2016, så legger du den frem samtidig som du oppviser ditt smartest tenkelige ansiktsuttrykk og spør;

OK bitch, hvis meg klimasensitiviteten.

Har du vurdert en karriere som støvsugerselger?


PetterT

RSS fakta viser samme temperatur nÃ¥ som for 25 Ã¥r siden.  Det er en sannhet man ikke kommer utenom.

Men.... advokater er jo karakterisert som de som "studdere i sju år for å lær sæ å ommgå sainnheita" (for nye lesere sitat fra tidligere Rosenborgtrener Nils Arne Eggen på TV for noen år siden)
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

#11
For nye lesere. Dette sitatet trekker Petter T frem hver gang han skal more seg;

QuoteMen.... advokater er jo karakterisert som de som "studdere i sju år for å lær sæ å ommgå sainnheita" (for nye lesere sitat fra tidligere Rosenborgtrener Nils Arne Eggen på TV for noen år siden)

Han har overhodet ingen kunnskap om hva jeg gjør på til daglig, men han synes dette Eggen sitatet er så morsomt at han drar det ca. annenhver måned, så ler han skrålende høyt resten av dagen.

For de som fortsatt satser på å foreholde seg til den virkelige verden har jeg stjålet dette fra Wahl;

http://climate.copernicus.eu/news-and-media/press-room/press-releases/earth-edge-record-breaking-2016-was-close-15


2016 er nær 0,2C varmere enn 2015, som igjen var en god del varmere enn 2014, som igjen var det varmeste året til da, men ikke statistisk forskjellig fra 2010.

Emeritus

#12
Ryddegutt; her kommer den jeg snakket om i går og som jeg ikke helt greide å forklare;

http://images.remss.com/papers/rsstech/Jan_5_2017_news_release.pdf


QuoteUsing the latest version (Version 4.0) of the â??Temperature Total Troposphereâ? (TTT) dataset, RSS scientists showed that 2016 was 0.31 degrees F warmer than the previous record, set in 1998. The third warmest year occurred in 2010. In addition, 9 out of 12 months for 2016 were the warmest of that month ever recorded in the satellite record. By this we mean that January 2016 was the warmest January, etc., for all months except for May, June and December (the December record was set in 2015). 

og denne:

QuoteFor this work, we used the â??Temperature Total Troposphereâ? (TTT) dataset instead of the more commonly cited â??Temperature Lower Troposphereâ? (TLT) dataset. TTT measures the temperature of a thick atmospheric layer, extending from the surface to about 8 miles (about 13 km) high. We use TTT because TTT has been updated to version 4.0, while version 4.0 TLT is not yet available.

og til slutt:

QuoteRSS TLT version 3.3 contains a known cooling bias. We are working to eliminate the bias in the new version of TLT. Even with these known cooling biases, 2016 was a record warm year in TLT v3.3. In fact, 2016 was a record warm year in all RSS tropospheric temperature products (TLT v3.3, TMT v3.3, TTT v3.3, TMT v4.0 and TTT v4.0   


Ryddegutt

#13
Det jeg leser her er en panisk og heseblesende Mears som driver med patetisk aktivisme og ikke med vitenskap. Hans største og eneste bekymring er at noen av de troende skal falle fra. Han har et produkt som heter "RSS TLT version 3.3" som for n'te gang produserer resultater som knuser CO2-surret og da starter han røykleggingsmaskinen for fullt. Her skal propagandaen skrikes ut.

QuoteWe are working to eliminate the bias in the new version of TLT

Jepp, universalløsningen for CO2-hodene når de ikke like dataene. Da spørs det om det er fjerning av "bias" eller å introdusere "korrekt" bias han mener. Han får frem et resultat som stemmer med en uavhengig tilsvarende dataset (UAH) og da mener han at det må være feil!

Fjotten Mears kan komme tilbake den dagen han kan vise at RSS stemmer med radiosondene i den virkelige verden fremfor modell-sprøytet fra IPCC. For en hjelpeløs dust...

Emeritus

#14
QuoteDet jeg leser her er en panisk og heseblesende Mears som driver med patetisk aktivisme og ikke med vitenskap. Hans største og eneste bekymring er at noen av de troende skal falle fra. Han har et produkt som heter "RSS TLT version 3.3" som for n'te gang produserer resultater som knuser CO2-surret og da starter han røykleggingsmaskinen for fullt. Her skal propagandaen skrikes ut.

Jeg finner det oppsiktsvekkende at du ikke har samme tanker om Spencer som produserer V6 som kjøler den samme troposfære 0,2C på 18 år. Altså ned er OK, men opp er panisk, heseblesende, patetisk, aktivistisk, uvitenskapelig og røykleggende propaganda. Mens vi er inne på det, Mears sin vitenskapelige artikkel sammen med koden er tilgjengelig. Kan du begrunne standpunktet, fortell gjerne også hvorfor du mener Spencer er mer troverdig og hvorfor, vi vet begge svaret, intet av det Spencer har gjort er offentlig tilgjengelig, alt Mears har gjort ligger åpent for alle å kritisere.

Se nøkternt på det, det er Mears som gang på gang har lært Spencer og Christy hvordan ting skal gjøres, ikke andre veien. UAH er justert i hvert fall 8 ganger før den siste justeringen, og hvorfor en serie som kan endre seg 0,2C på 18 år, dette i tillegg til en rekke tidligere justeringer, skal ha slik troverdighet er der bare en forklaring på, den viser lavest. En driter i vitenskapen, og kobler ut den sunne fornuft. Et par hakk lenger opp på siden, har vi jo en som mener det heller ikke har blitt varmere siden 1990, standpunktet ditt er omtrent like veioverveiet og vitenskapelig begrunnet som hos han som fortsatt går rundt i Trøndelag å skratter av egne vitser.

Hele bildet må også sees i relasjon til de langt sikrere overflatemålingene der ARGO nå gradvis begynner å spille en rolle. Der er kort og godt ingen logikk eller sannsynlig årsak til at Spencer skal fjerne seg mer og mer fra disse.