UAH er klar

Started by Ryddegutt, 03.01.2017, 20:25:34

Previous topic - Next topic

Ryddegutt

Temperaturen droppet som en stein i desember. Det er kun i teorien at det er mulig Ã¥ skille 1998 fra 2016. Hvis man regner temperaturstigning etter Wahl-metoden sÃ¥ tar det altsÃ¥ 900 Ã¥r før temperaturen har steget med 1°C   ;)

QuoteThe resulting 2016 annual average global temperature anomaly is +0.50 deg. C, which is (a statistically insignificant) 0.02 deg. C warmer than 1998 at +0.48 deg.



http://www.drroyspencer.com/2017/01/global-satellites-2016-not-statistically-warmer-than-1998/

For å bringe inn litt humor så kan vi dra med sprøytet fra IPCC:


Emeritus

#1
Jeg har spurt Spencer hva v5.6 viser, han har svart at han ikke har beregnet det enda.

Det er antydet, bl.a. av Mosher, at UAH og RSS vil skille gradvis mer lag og at det skyldes et valg de begge tok ved siste oppdatering. Der er noe greier med at en bestemt satellitt, eller instrument, viser noe annet enn en eldre utgave. RSS har delt disse 50/50, mens Spencer kun benytter den nyeste med den begrunnelse at den var av Cadillac kvalitet. Ikke ta forklaringen for 100%, men de henter nå data fra ulike kilder, eller vektlegger de ulikt.

Ryddegutt

#2
Utfra det Spencer tidliger har skrevet så stemmer UAH bedre enn RSS i forhold til radiosondemålingene. En slik ekstern uavhengig verifisering bør tillegges stor vekt etter min mening.

Ellers synes jeg Spencer oppsummerer forskjellen mellom bakkemålinger og satelitter ganske bra i en kommentar på bloggen sin

QuoteSurface data have errors the satellite data don't have, adjustments much larger than the satellite adjustments, and their global sampling is rather poor.

Hvor mye RSS har justert sine målinger har jeg ikke oversikt over.